handdator

Visa fullständig version : Styrketräning före/efter kampsport, tankar?


mrbambocha
2015-10-05, 00:16
Tja! Jag undrar vad ni har för rekommendationer för att få ut mest från kombinationen av styrketräning och kampsport direkt efter varandra. Jag vet att de flesta som kör styrketräning brukar köra cardio i slutet av passet, och jag anser krav maga och muay thai som teknik/cardio träning.

Jag har provat kombinationen styrketräning direkt innan kampsport, men jag har svårt att "tända till" när det kommer till styrketräning över lag och känner mig sedan seg på kampsporten.

Jag har nu testat att köra styrketräning direkt efter kampsporten och det funkar mycket bättre. Jag undrar om det påverkar styrketräning negativt på något sätt eller om jag ska köra på det som känns bäst?


Jag har tex hört att man ska äta ca 1h före styrketräning, men i mitt fall blir det ca 3.5h. (2h innan kampsport+1.5h träning).

broman
2015-10-05, 00:26
Är du trött i kroppen när du ska styrketräna så påverkar det träningen negativt, har dock inget med att göra när du åt senast.

Jag hade kört på olika dagar, går inte det så kör det du vill bli bra på före.

svenbanan
2015-10-05, 00:50
Om du kör dig helslut på styrketräning innan du sparrar i thaiboxning så glöm inte tandskyddet eftersom du lär åka på däng... ;) Eller i alla fall ha lite sämre motorik pga trötthet, och därför få ut mindre av kampsportsträningen.

Kör du slut på dig med kampsportande innan styrketräningen så kommer du inte kunna lyfta lika tunga vikter (och därför i slutändan inte få ut lika mycket av styrketräningen). Elternativt klarar du att lyfta lika tunga vikter (eftersom du inte lyfter maxtunga vikter). Men istället för att hamna på 80% av 1RM så blir det 90% av 1RM (eftersom ditt hypotetiska 1RM just då är lägre pga trötthet). Då kanske du istället tränar lite för hårt och bränner ut dig.

Tycker du det funkar bäst att köra styrka efter kampsportspasset så gör det. Ifall du har möjlighet att trycka i dig lite banan och en proteinshake och sedan sitta och snacka skit i 20-30min efter kampsporten så kommer du säkert vara lite mer återhämtad och kunna styrketräna lite bättre. Särskilt ifall du märker i slutet av gympasset att du är helt seg i kolan och inte orkar som du borde.

mrbambocha
2015-10-05, 00:52
Ok, så muskeluppbyggnaden påverkas inte om jag har lite "energi" kvar i levern? (eller hur det nu går till)

Jag vill helst bygga upp mig en del, men jag känner att jag kan lyfta bättre efter kampsporten, vilket jag finner lite motsägelsefullt då jag borde ha mindre energi kvar. (kanske kan ha något att göra med adrenalinet eller vilket hormon det nu är som utsöndras)


Kampsporterna är bägge i nybörjarstadie så de är väldigt lätta. Om jag väntar för länge mellan passen, om jag börjar med kampsport, så känns det som att jag tappar "flowet".


Har ni några förslag på tillskott/snack som jag borde ta mellan träningarna? (BCAA, maltodextrin?)

svenbanan
2015-10-05, 02:35
Du vill ju ha glykogen i lever och muskler så du orkar lyfta ordentligt. Orkar du inte lyfta ordentligt (pga slut på kolhyrater eller vilken annan anledning som helst) så får du såklart sämre resultat av styrketräningen. Jag tror inte mängden glykogen i lever har nån direkt påverkan på muskeluppbyggnad. Men indirekt kan det ju spela stor roll som sagt...

Ifall du inte kört slut på dig helt av kampsporten så är det inte konstigt om det känns bra att styrketräna. Då är du ju rejält uppvärmd. Kanske kroknar du efter 45min styrketräning istölet för efter 90min ifall du inte kört kampsport innan. Men ifall du inte tänker köra längre än 45min så är ju det inte nåt större problem. Vill du köra längre så käka lite snabba kolhydrater mellan passen...

Då har du alltså inte brännt dina energidepåer och det är bara att träna på. Käka kolhydrater och protein direkt efter styrkepasset istället.

Banan och zingo om du nu behöver nåt (se ovan).

mrbambocha
2015-10-05, 21:37
Grymt, stort tack!
Menar du zingo, läsken? Isf, är det bra med sånt artificiellt?

svenbanan
2015-10-05, 23:07
Grymt, stort tack!
Menar du zingo, läsken? Isf, är det bra med sånt artificiellt?


Käka vad fan du vill som har snabba kolhydrater menade jag.
Jag tycker banan och apelsin är en god smakkombination.