handdator

Visa fullständig version : Olika antal set/reps för olika muskelgrupper?


caelus
2015-10-04, 21:33
Som rubriken lyder: finns det något som talar för att vissa muskelgrupper bör tränas med olika (fler eller färre) antal set/reps jämfört med andra muskelgrupper? Ett påstående som jag har hört t.ex. är att vader bör tränas med fler antal reps, ligger det något i detta?

Donkens
2015-10-04, 23:29
Som rubriken lyder: finns det något som talar för att vissa muskelgrupper bör tränas med olika (fler eller färre) antal set/reps jämfört med andra muskelgrupper? Ett påstående som jag har hört t.ex. är att vader bör tränas med fler antal reps, ligger det något i detta?

Jag lägger till fler reps på benpassen för att det känns som att en högre siffra på viktplattorna bara drabbar knäna, söker mer kontakt. Basövningar däremot kan jag ha lägre reps på.

Sen beror det på övning också. Reverse flyes kör jag lite fler antal reps på för att söka bästa möjliga kontakt och krama ut bakre axlar ordentligt, samma med flyes. Använder även kickbacks med kabel som en finisher till tricepspassen, kan gå upp mot 25-30 reps ibland, när jag vanligtvis är på 12-15.

ddr
2015-10-05, 12:48
Personligen så kör jag inom ett rätt brett repsspann för alla muskelgrupper i regel.
Däremot så ligger jag något högre i reps/set på Ben, Mage, Vader. (~5-15 Reps vs Överkropp ~5-12 Reps)

I övrigt kör jag desto fler sets ju större muskel. (Ben och Rygg flest sets sedan succesivt nedåt till bara ett par set/pass för vissa muskelgrupper)

Antewa
2015-10-05, 12:55
Har väl mer med vilken typ av övning det är än vilken muskelgrupp.

På de stora basövningarna kan du köra färre reps och fler set för att kunna hantera större vikter.

På suportövningar och stabilitetsövningar är det ofta bättre att köra med mindre vikter, fler reps och färre sets.