handdator

Visa fullständig version : Hur ska man göra med axlarna i hantelpress för bröst?


Diomedea exulans
2015-10-04, 21:28
Brukar bara köra bänkpress för bröst, men idag testade jag hantelpress, liggande på rygg på bänk. I bänkpress bryggar jag upp mig och trycker bak och ner axlarna (dorsalt och kaudalt) så långt det går innan jag lyfter. I hantelpress går inte detta, eftersom man inte kan justera axlarna så mycket när varje arm balanserar en tung hantel.

Hur ska man göra med axlarna? Jag nöjde mig med att dra ner och bak dem litegrann, så att bröstryggen låg plant och bekvämt mot bänken. Det verkade fungera bra.

broman
2015-10-04, 21:36
Dra bak dom så gått det går, lättare om man har en bra bred bänk att ligga på.

anvihl
2015-10-05, 08:38
Brukar bara köra bänkpress för bröst, men idag testade jag hantelpress, liggande på rygg på bänk. I bänkpress bryggar jag upp mig och trycker bak och ner axlarna (dorsalt och kaudalt) så långt det går innan jag lyfter. I hantelpress går inte detta, eftersom man inte kan justera axlarna så mycket när varje arm balanserar en tung hantel.

Hur ska man göra med axlarna? Jag nöjde mig med att dra ner och bak dem litegrann, så att bröstryggen låg plant och bekvämt mot bänken. Det verkade fungera bra.

Jag brukar få till det hyfsat precis när man lagt sig ner, dvs när hantlarna fortfarande är i brösthöjd, man kan vila hantlarna lite mot bröstet och dra ihop axlarna och sedan köra första reppen, kräver dock att man har en hyfsad teknik när man lägger sig ned med dom.

Diomedea exulans
2015-10-05, 12:39
Tack för svaren!

Blomkål
2015-10-05, 16:51
Nu kommer jag inte på något bra sätt att förklara detta på men ska försöka.

Om du står i startpositionen av en armhävning så finns det enligt mig två lägen. Ena där du sjunker ihop med skulderbladen och trycker axlarna bakåt medan andra naturligtvis är tvärtom, breddade skulderblad och axlarna framåt. Jag tycker man kan göra detta väldigt tydligt just när man kör armhävningar och det första exemplet ger en nedkortad rörelsebana och en, enligt mig, kompakt känsla medan den andra känns mer vinglig.

Samma känsla försöker jag hitta när jag kör hantelpress och använder mig då alltså av första metoden. Detta gör också enligt mig att man helt naturligt kommer köra med armbågarna närmare kroppen vilket känns bättre för mig och jag är dessutom starkare på det viset. Gärna med hantlarna något vinklade så att armbågarna inte pekar rakt ut åt sidorna.

Detta är väl egentligen exakt vad folk menar när de säger att man ska dra bak axlarna i bänkpress men jag tycker det är bra att träna på det i just armhävningspositionen för att få en bra känsla för vad man gör.

Detta samtidigt som man bröstar upp mig så mycket man kan.

Agitator
2015-10-05, 18:05
Börja med att nöta hållningen på uppvärmingsvikterna.

Ha vikterna på låren, lätt touchandes mot magen/famnen sittandes. Lägg dig ner mot bänken med anspänningen i överkroppen och hantlarna nu vilandes på bröstet.

Sedan trycker du ner axlarna/ryggar bakåt samtidigt som du vrider ut hantlarna från kroppen och börjar pressa.

Ju lättare vikt ju mer kan du justera och fixa med hållningen innan pressen. Men i vanliga fall så lägger man sig bara ner i ett svep och pressar till i samma ögonblick som du nuddar bänken typ och hållningen känns rätt.

Se även till att axlarna inte följer med upp, vilket många gör när de ska köra med full rom.

Testa ställa dig mot väggen, dra bak axlarna så de nuddar väggen, pressa ut med armarna medans axlarna är kvar. Den rörelsen ska du få till på varje reps.

Filma annars om du känner dig osäker.

Håll in armarna också och ner med hantlarna så djupt det går, helst ner i armhålorna. Testa vinkla hantlarna också för att komma djupare.