handdator

Visa fullständig version : Osynk mellan puls och andning


shut teh face
2015-10-03, 16:24
Hej,

Jag har ett lustigt problem

Detta är inget tillfälligt symptom så borde ej bero på någon infektion eller liknande i kroppen

Jag har rätt bra kondition i mina ögon, när jag kommer upp rejält i puls så får jag obehaglig hög puls i förhållande till allt annat (muskler, andning osv)
Andningen är jämn och inte särskilt ansträngd, jag kan andas genom näsan utan problem, men pulsen är uppe och snurrar på 150-160 och sätter begränsningen ganska fort. Kör jag så en längre period kommer illamåendet på posten, precis som om jag körde intervaller eller liknande

Men andningen är helt utan bekymmer, och musklerna är inte särskilt ansträngda

Jag är lite orolig att jag skulle ha något bekymmer med hjärtat

Är det inte meningen att andning och puls ska gå hand i hand (kondition liksom..)?

Såhär har det varit senaste året, och jag har stegat ned konditionsträningen till runt 60-65% av maxpuls (håller en timme ungefär), men det känns tråkigt för jag har ju mycket mer att göra känns det som

Armed Dingo
2015-10-03, 16:36
Hej,

Jag har ett lustigt problem

Detta är inget tillfälligt symptom så borde ej bero på någon infektion eller liknande i kroppen

Jag har rätt bra kondition i mina ögon, när jag kommer upp rejält i puls så får jag obehaglig hög puls i förhållande till allt annat (muskler, andning osv)
Andningen är jämn och inte särskilt ansträngd, jag kan andas genom näsan utan problem, men pulsen är uppe och snurrar på 150-160 och sätter begränsningen ganska fort. Kör jag så en längre period kommer illamåendet på posten, precis som om jag körde intervaller eller liknande

Men andningen är helt utan bekymmer, och musklerna är inte särskilt ansträngda

Jag är lite orolig att jag skulle ha något bekymmer med hjärtat

Är det inte meningen att andning och puls ska gå hand i hand (kondition liksom..)?

Såhär har det varit senaste året, och jag har stegat ned konditionsträningen till runt 60-65% av maxpuls (håller en timme ungefär), men det känns tråkigt för jag har ju mycket mer att göra känns det som
Är 150-160 verkligen tillräckligt för att framkalla illamående? Jag kör aldrig kondition numera men vet att när jag "fettförbrände", något jag pysslade med på crosstrainern för många år sen, så höll jag mig runt 150-160. Det var behagligt för mig.

Så känns som att det kanske är något du borde kolla. Jag tänker att din puls och upplevelse av ansträngning matchar, alltså att det inte är så farligt alls, men vad som inte matchar är illamåendet och obehagskänslan av en såpass medelhög puls.

Har för mig att vo2max är 220- åldern , då borde inte det där upplevas så obehagligt?

LadyG
2015-10-03, 16:57
Det här inlägget går att summera väldigt kort. Den klassiska formeln 220 – ålder har ingen vetenskaplig grund. Den överskattar maxpulsen hos yngre människor och tenderar att underskatta den hos äldre personer. En mer precis ekvation för att räkna ut maxpulsen är 208 – (0,7 x ålder) men även denna formel har en stor standardavvikelse vilket innebär att ungefär en tredjedel av befolkningen har en puls som skiljer sig mer än 8-10 slag från det uträknade värdet. Om du tänkt använda dig av pulszoner eller olika pulsintervall i din träning behöver du därför göra ett maxpulstest för att vara säker på att du tränar på rätt intensitet. Inte nog med det, du måste göra ett maxpulstest i alla de olika grenar där du tränar din kondition. Du kan inte överföra ett maxpulstest från till exempel cykel till löpning eller från rodd till skidor.

http://traningslara.se/vilken-formel-ar-bast-for-att-uppskatta-sin-maxpuls/

Men rent spontant känns det som att om besvär uppstår redan vid 150 slag per minut så kan det vara idé att kolla upp det. Jag har ganska låg maxpuls (184bpm, uppmätt på riktigt på Bosön) men tycker inte 150 är speciellt högt, jag snittade 155 BPM på Stockholm Marathon t ex. För mig, med min låga maxpuls, är 150 bara 81% av max. Det är ska inte vara nog för att framkalla illamående etc om man inte har rätt dålig kondition.

Så ja, ett arbetsprov för att testa hjärtat hos VC låter som en bra idé.

Gerdler
2015-10-03, 18:55
Som de andra sagt så bör inte pulsen ge dig problem i det intervallet du talar om (150-160). I varje fall inte om du inte är 50+ och har levt ett stillasittande liv.

Jag har en maxpuls kring 195-200. Har ej gjort riktigt test utan bara försökt maxa den på en spinningcykel för något år sedan, då fick jag upp den i 200 blankt. När jag är i god löpform så kan jag hålla pulsen kring 175-180 under en mils löpning, dvs ca 40 minuter. Går jag ned till bekväm men snabb löpning så handlar det om 165-175.

När jag inte är i löpform så är det i princip alltid syresättningen av framsida lår som är begränsande och det tar mycket jobb med det innan det blir pulsen eller andningen som begränsar mig.

shut teh face
2015-10-03, 19:36
Tack för era svar

För mig är typ 130-140 rätt lagomt. :(
Min vilopuls är rätt låg, 42 cirka

therunningman
2015-10-03, 21:39
Det är inte så att du hypoventilerar då? Kan bero på mediciner men jag gör det ofta när jag springer med för ytlig andning och ibland uteblivna andetag.

Scratch89
2015-10-04, 15:40
Är besvären att du blir illamående, och inte pulsen i sig?
Har du problem på den relativt låga pulsen borde du faktiskt kolla upp det, om du är orolig. Nu kan du ju ha en rätt så låg maxpuls (om du har 42 i vilopuls) och då blir 150-160 ändå en relativt hög puls. Jag har en vansinnigt hög maxpuls och ligger på 150-160 vid rätt så bekvämt arbete.

shut teh face
2015-10-04, 17:49
Det är inte bara illamående så, det är mer hög puls och allt vad det innebär, vilket är illamående, precis som om man gav järnet, liksom. :)

Jag vet inte vad min maxpuls är faktiskt, jag har nog aldrig legat över 170 när jag kört intervaller tidigare, och då har man inte slöat direkt

Fast oavsett, så har jag kunnat ligga på 150-160 under en timme tidigare, nu känns det som jag tar i allt jag kan

Kanske kan vara värt ett besök till doktorn, men tveksam till att de kommer ta en seriöst. :S

LadyG
2015-10-04, 18:16
Varför skulle de inte ta besvären seriöst? Det skulle väl vara om du själv börjar förringa dina besvär, men om du framför din oro på allvar och att det kanske är något fel på hjärtat är det en skitenkel sak för dem att sätta dig på en hoj och göra ett arbetstest, och få svart på vitt hur det ligger till.

therunningman
2015-10-05, 13:22
Två förslag:

1. Sluta andas genom näsan och försök andas genom näsan och munnen m h a diafragman så du får en korrekt andning.

2. Om ovanstående ej fungerar, ta dig gärna en funderare på din livs och träningssituation. Kan stress, återhämtningsbrist, för mycket träning (stress), kost o s v göra att jag hamnar i den här situationen?
Här finns en del info om överträning som går hand i hand med för mycket stress: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3435910/

Löser du inte det genom förslag nummer 1 så tycker jag du ska be utomstående om hjälp eller gå till en vårdcentral.

Fredszky
2015-10-05, 14:52
Tack för era svar

För mig är typ 130-140 rätt lagomt. :(
Min vilopuls är rätt låg, 42 cirka

Har också låg vilopuls runt 43 men maxpuls runt 190 gissningsvis.

Vissa dagar kan det vara svårt att få upp pulsen och man känner sig seg när man tränar kondition.
Andra gånger sprätter pulsen upp på högvarv direkt innan man ens har hunnit värma upp och man känner sig taggad och lätt i kroppen.