handdator

Visa fullständig version : El fråga


Sparven från Minsk
2015-10-02, 22:12
Ska ge mig på att byta armatur i badrummet.
Om lampan är avslagen så torde det väl inte vara ström i sladdarna? I armaturen sitter ju blå grön/gul och brun.

Eller måste jag bryta strömmen med?

Donner
2015-10-02, 22:15
Jag slår alltid av strömmen helt. Kan inget om det men känns betydligt säkrare.

Wzup2u
2015-10-02, 22:22
Tror du driver med oss, eller så har kommit hem från krogen.
Slå av huvudströmmen när det kommer till elektronikkablar....

Diomedea exulans
2015-10-02, 22:23
Är det spanska för "frågan"?

Förlåt, jag kunde inte låta bli.

Blaine
2015-10-02, 22:26
Pregunta la electrónica

MasterChief
2015-10-02, 22:26
Jo det är ström för helvete! Fattar du inte ens det så ska du inte hålla på med el.

MasterChief
2015-10-02, 22:50
Fan det är jag som är full. Läste strömbrytare och inte armatur så det är inte ström om den är avstängd. Men det är lätt att missa eller göra fel så ta ur proppen först!

elvelind
2015-10-02, 22:55
Slå av säkring eller låt någon som vet vad dom gör göra det. Kan vara spänning på trots avslagen brytare om man ex har brutit på nollan istället för fasen.

Old Nick
2015-10-03, 06:27
Det kan vara så att spänningen är dragen direkt till lampan och att brytaren bryter nollan. I sådana fall är det fortfarande farligt trots att brytaren är frånslagen.

Jag är elektriker och har sett så många bizarra kopplingar och konstiga fenomen att jag numer mäter och dubbelkollar även om jag skruvar i en lampa hemma som jag själv skruvat i tidigare. Inte ens om jag vet var säkringen sitter, känner till kopplingsvägen och är 100% säker att jag gjort rätt chansar jag. Det kan fanimej alltid hända någonting ändå.

Old Nick
2015-10-03, 06:32
Jag har även varit med om att någon glad amatör kopplat fasledaren på gul/grön. Jag lyckades därmed spänningssätta höljet när jag utgick från att standardfärgsättning gällde. Man skall inte chansa. Någonsin.

Sparven från Minsk
2015-10-03, 06:49
Det kan vara så att spänningen är dragen direkt till lampan och att brytaren bryter nollan. I sådana fall är det fortfarande farligt trots att brytaren är frånslagen.

Detta jag var ute efter, tack! :)

Har lokaliserat huvudströmbrytaren nyss, blev kolsvart i hela huset :D

Har skruvat in diverse lampor förr, men då alltid förlitat mig på att det är strömlöst när lampknappen är av.

Hädanefter blir det att mäta innan, eller bryta strömmen helt.

JamesD
2015-10-03, 09:34
Är det spanska för "frågan"?

Förlåt, jag kunde inte låta bli.

:laugh:

timoat
2015-10-03, 10:38
Jag trodde först du menade att glödlampan blivit avslagen och att det endast satt kvar skruvgängan i själva armaturen.