handdator

Visa fullständig version : Fråga angående tungt pass (lågreps) och lätt pass (högreps)


robiiiinnnn
2015-10-02, 21:33
Jag går just nu i en periodisering och därför varierar jag mina reps dagligen allt från 1-20 reps. Frågan är följande, om jag satsar på ett lättare pass där fokus är på högreps (10-20 reps) borde jag vara ifrån failure så mycket som möjligt för att detta pass ska räknas som lätt? Eller kan jag faktiskt gå nära failure eller till failure med högreps där ett sådant pass fortfarande klassas som "lätt"?? Jag har inte riktigt förstått innebörden av ett lättare och tyngre styrketräningspass, om någon skulle kunna definiera detta åt mig :)? Tänker mig att failure= Tungt pass, några reps ifrån failure= Lättare pass. Eller handlar det bara om hur många reps jag kör för att det ska klassas som tungt eller lätt?

Ozziking
2015-10-02, 23:23
Tror tungt / lätt handlar om intensitet och volym. Jag menar, högrepspass är i regel inte "lätta" utan ganska energikrävande IMO.

koncept
2015-10-03, 11:07
Tror tungt / lätt handlar om intensitet och volym. Jag menar, högrepspass är i regel inte "lätta" utan ganska energikrävande IMO.

Det handlar också om hur ansträngande passet var, alltså "lätt" i den vanliga bemärkelsen. Exempelvis att du gjorde 3x3 på 70% när du skulle kunna göra 3x8, alltså väldigt långt från failure och därmed lätt.

Ozziking
2015-10-03, 11:45
Det handlar också om hur ansträngande passet var, alltså "lätt" i den vanliga bemärkelsen. Exempelvis att du gjorde 3x3 på 70% när du skulle kunna göra 3x8, alltså väldigt långt från failure och därmed lätt.


:)

ddr
2015-10-03, 15:19
Högrepspass ska givetvis också tas till fail/nära fail för att ge något (åtminstone i sista set/övning).

Om du däremot är ute efter återhämtningspass så är det en helt annan femma. :)

Donkens
2015-10-03, 15:45
Utgår från att jag ska öka vikten, tills att alla mina 4 sets på maximala vikten jag klarar av utförts ordentligt med bästa möjliga kontakt. Klarar jag av det, nästa pass adderar jag på, tills att jag kommer till passet där alla mina fyra sets är välutförda.