handdator

Visa fullständig version : Onyttig kost + mass träning


erik993
2015-10-02, 20:40
Hej

Har börjat träna som fasen nu, blir oftast en 12 pass i veckan
6 styrka 6 kondition som antingen är löpning eller cykling
Vill bygga en superkropp som är stark, smidig och uthållig

Hursom, alla dessa pass kräver en rejäl kost.
Jag har aldrig varit så insatt i kost , har först de senare åren insett vikten av att äta som en häst för att gaina, trodde vanlig kost räckte å träning.

jag snusar dessutom (vet ska sluta ;) ) som bränner en jävla massa också.

Jag käkar mycket nyttigt, rotfrukter, kyckling, ris, kött, pasta, mineraler, vitamintabletter, frukt, grönsaker, varierat å nyttigt.

Men ville bulka lite, och gick inte upp av detta
så började stoppa i mig cola, chips å kakor och sådant.

Nu börjar vågen gå upp lite hehe ;) 81 kg nu, 185
Innan såg man lite av mina revben man har fått bort det lite nu, lite för smalt tycker jag .

att vara deffad är ju bara snyggt om man har riktigt stora muskler imo.
Det har inte jag i nuläget.

Men som smal kille, visst är bulka the way to go?
Särskilt om man tränar 12 pass i veckan
Måste få i mig en massa kalorier.

Eller ska man helt undvika onyttigheter för att gå upp lite?
Jag kanske är helt ute och cyklar

Men visst måste man proppa i sig mat?
Om jag vill kunna träna kondition men ändå gaina, muskler måste jag käka som fan, även onyttigheter

Annars ser jag ut som en kenyan ju?

Aliaas
2015-10-02, 20:42
Vafan snackar du om?

Skickat från min E6553 via Tapatalk

LunaSpice
2015-10-02, 20:51
vafan snackar du om?

Skickat från min e6553 via tapatalk

+1

StarkaUlf
2015-10-02, 21:03
Ja, du måste äta mycket om du tränar 12 pass i veckan och nej, allting behöver inte vara "bra" mat. Glass, godis, chips, kakor, snacks av olika slag går utmärkt att få in i kosten. Vill du gå upp i vikt så måste du äta mer än du gör av med. Och det är lättare att bli starkare och bygga muskler om man "bulkar", går upp i vikt.

erik993
2015-10-02, 21:11
Vafan snackar du om?

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Jag skriver ganska stressad ja, och kan verka som rena gröten
Men har du inget vettigt att skriva så behöver du inte slösa tid på meningslösa kommentarer

Kolla istället Ulf som förstod och svarade på min fråga
tack till Ulf som pallade förstå min dåligt skrivna text och gav mig ett bra svar
Du hade inte behövt svara min vän

Försöker bara spara dig tid

erik993
2015-10-02, 21:13
Ja, du måste äta mycket om du tränar 12 pass i veckan och nej, allting behöver inte vara "bra" mat. Glass, godis, chips, kakor, snacks av olika slag går utmärkt att få in i kosten. Vill du gå upp i vikt så måste du äta mer än du gör av med. Och det är lättare att bli starkare och bygga muskler om man "bulkar", går upp i vikt.

Precis så jag trodde det var också...
Tack för svaret

En följdfråga på det är då, jag kollar på vågen och min kropp hur det ser ut istället för att räkna kalorier och sådant

Man lär ju gå upp i vikt av ökad muskelmassa, så det gäller att kolla på sin kropp om man går upp mycket på grund av fettökning också
Annars är de bara bulka på va? stopp blir de väl om man ser man börjar lägga på sig onödigt fett

Aliaas
2015-10-02, 21:15
Jag skriver ganska stressad ja, och kan verka som rena gröten
Men har du inget vettigt att skriva så behöver du inte slösa tid på meningslösa kommentarer

Kolla istället Ulf som förstod och svarade på min fråga
tack till Ulf som pallade förstå min dåligt skrivna text och gav mig ett bra svar
Du hade inte behövt svara min vän

Försöker bara spara dig tid
Jag tror själv att jag säkert har något vettigt att tillföra.

Dock är det svårt när man inte förstår frågeställningen.

Kanske bättre idé att inte stressa när du skriver, så fler persomer förstår vad du frågar efter och inte tvingas gissa.

Med vänlig hälsningar

Skickat från min E6553 via Tapatalk

King Grub
2015-10-02, 21:25
Jag skriver ganska stressad ja, och kan verka som rena gröten
Men har du inget vettigt att skriva så behöver du inte slösa tid på meningslösa kommentarer

Kolla istället Ulf som förstod och svarade på min fråga
tack till Ulf som pallade förstå min dåligt skrivna text och gav mig ett bra svar
Du hade inte behövt svara min vän

Försöker bara spara dig tid

Du sparar inte någon annans tid genom att skriva till hälften obegripligt. Att ha problem med skrivandet pga dyslexi eller liknande är okej, men att posta slarv i vad som skall föreställa en seriös frågeställning är det inte.

Wzup2u
2015-10-02, 21:41
enkelhet... vill du gå upp och bygga ligg på kaloriöverskott, och att stoppa i sig kakor och sådant kan man göra... men se till att täcka upp med det väsentliga först.. blandad husmankost, grönsaker och frukt osv... basen ska ju inte bestå av kakor och godis, det är ju utöver.

Bröd och pasta är enkla kalorier med bra energi.

Diomedea exulans
2015-10-02, 22:37
Det är väldigt lätt att öka kaloriintaget med nyttig mat också, om du vill. Häll olivolja på måltiderna, drick grädde, käka mycket mackor (mättar dåligt), ät mycket nötter, t ex.

Ozziking
2015-10-03, 10:27
Jag skulle vilja påstå att mat borde utgöra större delen av kostupplägget, ät bara energirikare saker, bröd, pasta med köttfärssås osv. Sen kan man äta sötsaker utöver det, men inte för mycket.

Gerdler
2015-10-03, 11:40
Det är väldigt lätt att öka kaloriintaget med nyttig mat också, om du vill. Häll olivolja på måltiderna, drick grädde, käka mycket mackor (mättar dåligt), ät mycket nötter, t ex.

Så du menar på fullaste allvar att grädde är nyttig mat???? Vad får du från grädde förutom mättade fetter och hjärtinfarkt?:smash:
Olivolja går ju att diskutera men jag skulle säga att om du fått i dig en matsked olivolja så är det bättre att skapa resten av överskottet med kakor eller lösgodis. Mackor och nötter kan vara "bra mat" och likaså kan pasta, potatis och ris.

Man bör skapa överskottet i så stor utsträckning som är möjligt med hjälp av kolhydrater, helst stärkelsebaserade kolhydrater, för det blir glukos, som är tillgängligt för dina muskler, oavkortat. En del sockerarter får hänga med men det är dåligt för din lever i längden då hälften av dem hamnar i levern och görs om till antingen glukos eller fett där. Problemet med att bulka på fett är att då har kroppen mycket lätt för att lagra in det.

Ska man grisbulka så ska man grisbulka på godis och kakor hellre än grädde.

Minikubik
2015-10-03, 11:49
Så du menar på fullaste allvar att grädde är nyttig mat???? Vad får du från grädde förutom mättade fetter och hjärtinfarkt?:smash:
Ska man grisbulka så ska man grisbulka på godis och kakor hellre än grädde.
Kopplingen mellan mättat fett och hjärtinfarkt har blivit hårt ifrågasatt och flertalet studier stödjer ej kopplingen(orkar inte leta upp referenser just nu) däremot är det bevisat att mättat framförallt animaliskt, fett är ypperligt för muskel uppbyggnad. I slutändan handlar det mycket om hur just din kropp reagerar på olika ämnen. För mig är det bättre att bulka på grädde än kakor och godis då kolhydrater är negativt för mig. Däremot använder jag mycket mejeriprodukter med full fet halt vid både bulk och deff

Sverker
2015-10-03, 12:31
Mättat fett är säkert katastrof för blodkärlen ifall man tvångsmässigt äter sig fet. Bulk kan knappast vara hälsosamt på något sätt.


När jag läser TS är nog problemet för mycket träning, för lite vila och att inte våga äta tillräckligt. Att ge kroppen vila och näring för återhämtning. Med den våldsamma träningsbelastningen är kroppen som en masugn och all energi som kommer är bara positivt.

Diomedea exulans
2015-10-03, 12:56
Förstår förresten inte vad du menar med att snus bränner en jävla massa?

jocke_
2015-10-03, 13:53
Förstår förresten inte vad du menar med att snus bränner en jävla massa?

Pengar, är det enda jag kommer på =P

1x0
2015-10-03, 14:33
Förstår förresten inte vad du menar med att snus bränner en jävla massa?

Pengar, är det enda jag kommer på =P
Kanske menar han att energiförbrukningen ökar en del av snusandet. Aptitdämpande också.

freaq
2015-10-06, 10:30
Detta var nog den mest otydliga trådstart jag sett... Men varför håller du på och kör cardio varje dag om du ska bulka....?:smash:

Gerdler
2015-10-06, 12:55
Detta var nog den mest otydliga trådstart jag sett... Men varför håller du på och kör cardio varje dag om du ska bulka....?:smash:

Det är väl det minst ovettiga. Så länge han ligger på överskott och styrketränar så kommer han ändå öka i både muskler och fett. Cardio är nyttigt och positivt för styrketräningen på många nivåer.

Wzup2u
2015-10-06, 19:01
Detta var nog den mest otydliga trådstart jag sett... Men varför håller du på och kör cardio varje dag om du ska bulka....?:smash:

Bulk=överskott.

Cardio= mer förbränning av kalorier

Så en bulk med cardio=äta mer än bulk utan cardio.
Dock är ju inte cardio något man ska köra i samband ihop med styrka, utan lägga det på eget pass tidigare/senare på dagen gentemot styrka, alternativt ha cardio dagar och inte varje dag.

King Grub
2015-10-06, 20:49
Dock är ju inte cardio något man ska köra i samband ihop med styrka

Aj då, har gjort fel i 25 år. :p

Bärsärk
2015-10-06, 20:58
Aj då, har gjort fel i 25 år. :p

Är man något så när på de klara med när man ska lägga cardion om man vill få ut mest gains? Före/Efter?

King Grub
2015-10-06, 21:05
Jag skulle tro att muskeln anpassar sig främst till den träningsform man avslutar passet med.

Frisättningen av anabola hormoner blir större om man lägger konditionsträningen först. Ökning av tillväxthormonniåverna med upp till 13000% bl a.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25028991

http://jap.physiology.org/content/early/2012/10/23/japplphysiol.01013.2012.full.pdf+html

Men jag har kört båda varianterna under många år och kan inte säga att jag märkt någon skillnad beroende på vad som ligger först, på sikt. Men jag tycker bäst om konditionsträning först.

Donkens
2015-10-07, 00:04
Jag skulle tro att muskeln anpassar sig främst till den träningsform man avslutar passet med.

Frisättningen av anabola hormoner blir större om man lägger konditionsträningen först. Ökning av tillväxthormonniåverna med upp till 13000% bl a.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25028991

http://jap.physiology.org/content/early/2012/10/23/japplphysiol.01013.2012.full.pdf+html

Men jag har kört båda varianterna under många år och kan inte säga att jag märkt någon skillnad beroende på vad som ligger först, på sikt. Men jag tycker bäst om konditionsträning först. Kanske är det bäst med cardio innan styrka för tillväxthormonerna i samband med deff? Ökar ju energiförbrukningen dem hormonerna ju.

thelodder
2015-10-07, 01:15
81kg på 185cm behöver absolut inte se ut som en "kenyan" som du så fint uttrycker det. Om jag tolkar dig rätt så anser du dig själv vara smal men utan någon signifikant muskelmassa? Då undrar jag var dina kilon sitter :confused:

LunaSpice
2015-10-07, 12:51
81kg på 185cm behöver absolut inte se ut som en "kenyan" som du så fint uttrycker det. Om jag tolkar dig rätt så anser du dig själv vara smal men utan någon signifikant muskelmassa? Då undrar jag var dina kilon sitter :confused:

"I got big bones..."