handdator

Visa fullständig version : Min skada samt vad göra efter naprapatbehandling


Acetyl
2015-10-02, 10:04
Finns här någon på som har någon rekommendation om vad man bör göra efter behandling? Undvika att sitta ner vet jag (problemet är dock att jag måste sitta i bil direkt efter behandling, jag skulle kunna gå men det är väldigt långt).

Bör man spendera tiden efter behandlingen liggandes på rygg eller långsamma promenader?

Smått om skadan.
Ska försöka få rätt på min ländrygg, har redan behandlats 4 gånger, så detta lär bli den sista och om det inte blir helt hundra så får jag besöka vårdcentralen. Ryggen är okej men inte helt 100, stramar väldigt mycket i ländryggen när jag bananryggar och slappnar av samtidigt. Känns även som jag har någon låsning när jag bryggar på bänkpressen. Även efter ett avslutat styrkepass och cykel hem kan jag känna lätt smärta i allra längst ner i ryggraden, där man kan liksom känna att ryggraden slutar. Jag kan även ibland känna smärta i något jag googlat fram kan vara "SI Joint".
Jag TROR att orsaken kan vara fel utfarande på sumo-marklyft.
Jag kan knäböja, marklyfta, pendlaya och göra rygglyft utan smärta.
När skadan var som värst vaknade jag med mycket smärta som blev bättre ju mer jag rörde mig. När jag knäböjde kände jag smärta när jag buttwinkade. Jag hade även smärta längs utsidan av högerbenet, när till knät. Idag tycker jag att högerbenet quad känns med spänt än vänster, speciellt precis över knät.

Skrivet från telefon, så ursäktar eventuellt flum.

Acetyl
2015-10-02, 10:13
Glömde även berätta att jag ibland känner trötthet runt höfterna.

Acetyl
2015-10-02, 15:17
Taskig bump men uppskattar svar då jag ska vara där 16:50.

Ristretto
2015-10-02, 17:07
Vad handlar det om för behandling och vad säger naprapaten till dig?

Scratch89
2015-10-03, 13:24
Utan att ha undersökt dig; det låter som ett posteriort derangement, eventuellt med en lateral komponent. Googla. :)

Kan behandlas väldigt väl med mekanisk terapi och hållningskorrektion.

Tolkia
2015-10-03, 13:56
En viktig grej är att få en känsla för vad som är en rimlig rörelse för en rygg. Att det stramar i ryggen när man "bananryggar och slappnar av" är t.ex. snarare normalt än konstigt

Scratch89
2015-10-03, 17:05
En viktig grej är att få en känsla för vad som är en rimlig rörelse för en rygg. Att det stramar i ryggen när man "bananryggar och slappnar av" är t.ex. snarare normalt än konstigt

Man får se till att ställa den nuvarande rörligheten till vad som kan anses vara normaltillstånd för just den individen. Har man tappat rörlighet i stående flexion jämfört med typ en månad tillbaka innan problemen började, så har man ju de facto tappat rörlighet. Sen är ju vissa alltid stela som pinnar. :d