handdator

Visa fullständig version : Skadad i ländryggen ett längre tag - Hur göra med bendagar?


oskidur
2015-10-02, 07:54
Hejsan, som min rubrik lyder är jag sedan Maj 2015 skadad i ländryggen och har precis börjat inse allvaret i att ha en dålig rygg vid 19 års ålder.

Jag kör stretch innan skolan och innan läggdags. Höftböjare och ländryggen då såklart.

Nu till mitt problem.. Jag vet inte hur jag ska lägga upp bendagarna då jag inte kan köra marklyfts och böj orienterade lyft eftersom hela länden låser sig, och blir väldigt stel. - Typ som cement som börjar torka.

Just nu kör jag Upper/Lower och brukar inte veta vad jag ska köra på mina bendagar nu när jag är skadad. Har inga idéer alls vad man kan köra.

Tack på förhand!

Nyland
2015-10-02, 08:17
Jag har också haft problem med ryggen och inte kunnat köra knäböj. Istället gör jag benpress och det går utan problem. Här är en artikel som diskuterar de två övningarna (Lyle McDonald).

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/squat-versus-leg-press-for-big-legs.html/

Linjedomarn
2015-10-02, 08:45
Ta kontakt med en fysioterapeut som har lite spetskompetens inom idrott/styrketräning så du både får hjälp med rehabilitering och övrig träning.

oskidur
2015-10-02, 09:00
Tackar för svaren!

Peter.B
2015-10-02, 10:24
För mig funkade bulgariska splitböj bra, vikten som kan hanteras blir lägre, du får stretch "på köpet" och ryggen hålls lätt upprätt. Sen bensparkar och lårcurl. Benpress om det funkar för dig, för mig funkade det inte alls.

Ajemän
2015-10-02, 10:24
Man kommer långt med spark, curl och hipthruster/annan ass-övning

VoDaresVins
2015-10-02, 14:35
När jag var dålig i ländryggen sist kunde jag varken köra spark eller curl för att även de spände på för mycket. Enda jag kommer på nu efteråt som kunde funkat för mig vore utfall (med hantlar).

oskidur
2015-10-02, 19:14
Tackar för svaren, trevlig helg.