handdator

Visa fullständig version : HIIT på trappmaskin


hallar
2004-04-12, 07:59
Hejsan, igår prøvade jag før førsta gången att køra HIIT. Eftersom løpbanden på vårt gym tar så lång td på sig att accelerera valde jag att køra på en trappmaskin istællet.

Ett problem uppstod dock. Jag knappade in min vikt (87 kg) och medelhård nivå. Mærkte direkt att det hær kom jag inte få någon puls av. Det gick bara inte att komma upp med hjærtfrekvensen. Då økade jag svårighetsnivån till det maximala och då gick det bættre men jag kænde fortfarande att jag hade mer att ge.

Børjade så smått fundera på om man inte kan få det ænnu jobbigare genom att nge en vikt som inte ær min egen. Provade att sætta den på 70 kg men tyckte inte att det gjorde någon jætteskillnad. Någon som vet hur dessa maskiner anvænder vikten till att regulera sina belastningar? eller något annat tips?

-Ludvig

Prankie
2004-04-12, 08:24
Det beror på vad det är för trappmaskin. De flesta använder vitken till att beräkna kcal. "Belastning" ökar genom att motvikten sänks så du faller ner snabbare.

King Grub
2004-04-12, 12:11
Inställningarna av kroppsvikten är som sagt enbart till för att du skall kunna få någorlunda tillförlitliga kcal-siffror. Det påverkar inte motståndet eller tempot det minsta att ändra vikten.