handdator

Visa fullständig version : Icke-processerade kolhydratskällor.


AntonHA
2015-09-30, 18:35
Jag ska prova att utesluta processerad mat ur min diet och se hur det påverkar hy och välmående. Nu har man ju påmints om att man kanske inte bör äta ris. Vad finns kvar? Potatis, ? ... Gärna något kaloritätare än potatis.

Fyll på tack.

cero
2015-09-30, 18:39
Vad menar du med processad mat? Att man inte ska äta för mycket ris har att göra med arsenik.

Du kan ju äta couscous, bulgur, quinoa, sötpotatis osv.

Sverker
2015-09-30, 18:48
Du måste berätta vad du vill undvika. Nästan alla kolhydratkällor måste processas för att bli näringsriktiga och värdefulla. Annars får du leva på färsk frukt, typ 30-bananerdieten.

AntonHA
2015-09-30, 19:11
Med processerat tänker jag konstgjort. Typ bröd, mjölk etc

eller konstgjort och konstgjort, något som inte är i dess naturliga form. Kanske blev flummigt.

PureWhey
2015-09-30, 19:16
Frukt

King Grub
2015-09-30, 19:21
Frukt, grönsaker, rotfrukter, baljväxter.

JacobHeitmann
2015-09-30, 19:26
Du måste berätta vad du vill undvika. Nästan alla kolhydratkällor måste processas för att bli näringsriktiga och värdefulla. Annars får du leva på färsk frukt, typ 30-bananerdieten.

Hey, jag processar mina bananer. Skala är att processa! Och tugga, jag processar skiten ur bananerna i munnen.

Det TS menar är ju förstås "minimalt processade" kolhydratkällor. Och dessa har oftast mycket av fibrerna intakta efter skalningen. Några exempel kan vara:

Hirs
Quinoa
Amaranth
Bovete
Råris (minska detta pga arsenik som sagt)
Potatis och frukt som nämnts
fullkornpasta
bulgur
havregrynsgröt
rågflingegröt
Alla rotfrukter (sötpotatis är en favorit)
Alla baljväxter
Fullkornsprodukter från vanliga spannmål, typ fullkornstacobröd gjort på vete.

Sen får man komma ihåg att man äter måltider, t.ex. om jag äter vitt basmatiris så har jag oftast bönor till för att skapa linseffekten (http://nutritionfacts.org/video/beans-and-the-second-meal-effect/) och därmed kan jag tillåta mig själv att äta bra neutrala kalorikällor.

cero
2015-09-30, 20:46
Med processerat tänker jag konstgjort. Typ bröd, mjölk etc

eller konstgjort och konstgjort, något som inte är i dess naturliga form. Kanske blev flummigt.

Varför vill du undvika det? Mjölk och bröd är bra grejer.

PureWhey
2015-10-01, 10:13
Varför vill du undvika det? Mjölk och bröd är bra grejer.

Gluten och laktos ofc *popcorn*

AntonHA
2015-10-01, 10:18
Hey, jag processar mina bananer. Skala är att processa! Och tugga, jag processar skiten ur bananerna i munnen.

Det TS menar är ju förstås "minimalt processade" kolhydratkällor. Och dessa har oftast mycket av fibrerna intakta efter skalningen. Några exempel kan vara:

Hirs
Quinoa
Amaranth
Bovete
Råris (minska detta pga arsenik som sagt)
Potatis och frukt som nämnts
fullkornpasta
bulgur
havregrynsgröt
rågflingegröt
Alla rotfrukter (sötpotatis är en favorit)
Alla baljväxter
Fullkornsprodukter från vanliga spannmål, typ fullkornstacobröd gjort på vete.

Sen får man komma ihåg att man äter måltider, t.ex. om jag äter vitt basmatiris så har jag oftast bönor till för att skapa linseffekten (http://nutritionfacts.org/video/beans-and-the-second-meal-effect/) och därmed kan jag tillåta mig själv att äta bra neutrala kalorikällor.

Det var så jag tänkte. Tack!

Wain
2015-10-01, 10:38
Hirs
Quinoa
Amaranth
Bovete
Råris (minska detta pga arsenik som sagt)
Potatis och frukt som nämnts
fullkornpasta
bulgur
havregrynsgröt
rågflingegröt
Alla rotfrukter (sötpotatis är en favorit)
Alla baljväxter
Fullkornsprodukter från vanliga spannmål, typ fullkornstacobröd gjort på vete.
.

Plus allt helt spannmål tex; nakenhavre, enkorn, emmer, vete, dinkel, naket korn, råg. Vissa innehåller dock gluten om du nu vill undvika det. Brukar blötlägga över natten men går bra att koka direkt.