handdator

Visa fullständig version : Statisk träning?


Cinnamon
2004-04-12, 02:20
Läste om det i BK och undrar ifall det är någon som har nån aning om det fungerar. Tanken är att man ska utsätta sig för den spänning som de olika övningarna ger men inte göra fullständiga repetitioner. Verkar skumt men man undrar ju om det kanske funkar. Om jag har förstått det rätt gäller det att lägga på rejält med vikt så att man får ordentligt motstånd. Är inte det skadligt?

Arne Persson
2004-04-12, 09:21
Originally posted by Cinnamon
Läste om det i BK och undrar ifall det är någon som har nån aning om det fungerar. Tanken är att man ska utsätta sig för den spänning som de olika övningarna ger men inte göra fullständiga repetitioner. Verkar skumt men man undrar ju om det kanske funkar. Om jag har förstått det rätt gäller det att lägga på rejält med vikt så att man får ordentligt motstånd. Är inte det skadligt?

Trams av bästa märke! Fullt jämförbart med Power Factor träning. Köp en Bullworker istället!:booty:

AcidSleeper
2004-04-12, 13:21
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=20818&highlight=statisk+tr%E4ning

Här kan du läsa lite mer om statisk träning! :thumbup:

Nils
2004-04-12, 13:46
Originally posted by Arne Persson


Trams av bästa märke! Fullt jämförbart med Power Factor träning. Köp en Bullworker istället!:booty:
Vadå, det är ju Siscos utveckling EFTER power factor training!
Numera satsar han ju helt på static training och en hel hög träningsmaskiner där man kan köra statisk träning på ett hyggligt bra sätt och framför allt mäta motståndet!
Ohyggliga vikter som man kan hålla statiskt i vissa vinklar så det är säkert massor av amerikaner som nappar :D

Medusa
2004-04-12, 14:59
Om statisk träning fungerade skulle alla använda sig av det, så enkelt är det.

Dessutom är statisk träning en träningsform med minimal skaderisk, inte alls större risk än koncentrisk och excentrisk träning.

Nils
2004-04-12, 15:35
Originally posted by Arne Persson


Trams av bästa märke! Fullt jämförbart med Power Factor träning. Köp en Bullworker istället!:booty:
Hhmm, kör inte du rätt mycket statisk träning?
Det gör jag numera.
Olika Pinch varianter, enhandsmark, v-bar för att nämna några övningar.
Nils

Tricklev
2004-04-12, 15:43
Originally posted by Medusa
Om statisk träning fungerade skulle alla använda sig av det, så enkelt är det.


Samma resonemang använder discobyggarna när man frågar varför dom sitter i maskinerna o klämmer " Var fria vikter bättre skulle alla använda sig av sådana"

Medusa
2004-04-12, 15:51
Originally posted by Tricklev



Samma resonemang använder discobyggarna när man frågar varför dom sitter i maskinerna o klämmer " Var fria vikter bättre skulle alla använda sig av sådana"

Skillnaden mellan mig och discobyggare som du är att jag har rätt :thefinger

Tricklev
2004-04-12, 15:53
Originally posted by Medusa


Skillnaden mellan mig och discobyggare som du är att jag har rätt :thefinger

Det säger discobyggarna också:thefinger

Arne Persson
2004-04-12, 15:53
Originally posted by Nils

Hhmm, kör inte du rätt mycket statisk träning?
Det gör jag numera.
Olika Pinch varianter, enhandsmark, v-bar för att nämna några övningar.
Nils

Endast i de tävlingsgrenar som det är nödvändigt i.

Arne Persson
2004-04-12, 15:55
Originally posted by Nils

Vadå, det är ju Siscos utveckling EFTER power factor training!
Numera satsar han ju helt på static training och en hel hög träningsmaskiner där man kan köra statisk träning på ett hyggligt bra sätt och framför allt mäta motståndet!
Ohyggliga vikter som man kan hålla statiskt i vissa vinklar så det är säkert massor av amerikaner som nappar :D

Sisco verkar ungefär lika stollig som Les Mills är med sitt trams, tex Body Pump mm.

Arne Persson
2004-04-12, 15:57
Originally posted by Medusa
Om statisk träning fungerade skulle alla använda sig av det, så enkelt är det.

Dessutom är statisk träning en träningsform med minimal skaderisk, inte alls större risk än koncentrisk och excentrisk träning.

Statisk träning är indirekt definitivt inte skadefri då du endast blir stark i ett visst läge. Du kan mycket väl skada dig när du börjar träna normalt igen.

RobbeliRobban
2004-04-12, 16:07
Statisk träning kan nog vara mkt bra, om man just vill bli statiskt stark, för massaökningar och dynamisk styrka tror jag inte att det ger särskilt mycket med en sådan träningsform.

Själv tränar jag gärna statiskt just för greppstyrkan, fast då med betydligt längre tid på seten (än vad sisco rekommenderar), tycker jag fungerar mkt bra och hjälper mig i min övriga träning.

Cinnamon
2004-04-13, 15:23
Originally posted by Medusa
Om statisk träning fungerade skulle alla använda sig av det, så enkelt är det.

Dessutom är statisk träning en träningsform med minimal skaderisk, inte alls större risk än koncentrisk och excentrisk träning.

Jaha, och du menar att alla aktiva byggare ligger på en "optimal" träningsnivå? Som jag har förstått det finns det många olika metoder folk använder sig av som fungerar mer eller mindre.
Jag har svårt att tro att alla känner till statisk träning och dessutom är folk oftast skeptiska till att ta till sig nya metoder hur som helst. Jag tycker därför att resonemanget att "om statisk träning fungerade skulle alla använda sig av det" inte är ett hållbart argument.

Tricklev
2004-04-13, 15:27
Originally posted by Cinnamon
Jag tycker därför att resonemanget att "om statisk träning fungerade skulle alla använda sig av det" inte är ett hållbart argument.


Det är 5åringarnas resoneman till allting också "Men mamma, mina polare äter inte sparris, om det var så nyttigt skulle väl alla äta det?" "mja dina polare är korkade?"




notera: 5åringar och Medusa.:thefinger

Cinnamon
2004-04-13, 15:30
Originally posted by Tricklev



Det är 5åringarnas resoneman till allting också "Men mamma, mina polare äter inte sparris, om det var så nyttigt skulle väl alla äta det?" "mja dina polare är korkade?"




notera: 5åringar och Medusa.:thefinger

:D

ViktorH
2004-04-13, 16:08
http://danjohn.org/ds101_files/frame.html

Doctor Snuggles
2004-04-14, 15:02
Personligen tycker jag att tung isometrisk träning med vikter är oöverträffad när det gäller att bygga styrka. Ökar enormt snabbt med det, OCH det märks av i den dynamiska styrkan också.
Vad som däremot är viktigt är att träna i minst 3 lägen i en övning(topp, mellan, botten) för att göra styrkeökningar i hela övningen.
Svintunga lockouts är dessutom kungen för att bygga ledstyrka, och en riktig boost för psyket... alltså inte bara för egot ;)
Testa köra en tung lockout, och sen ett vanligt set med vanlig vikt. Kommer antagligen kännas mycket lättare.:kickass:

Tricklev
2004-04-14, 18:17
Kan ju inget om detta så, vad är en tung lockout?

Medusa
2004-04-14, 18:29
Originally posted by Tricklev


notera: 5åringar och Medusa.:thefinger

Och du var hur gammal nu igen, just det, 5 år :thefinger

Cinnamon
2004-04-15, 02:26
Originally posted by Doctor Snuggles
Personligen tycker jag att tung isometrisk träning med vikter är oöverträffad när det gäller att bygga styrka. Ökar enormt snabbt med det, OCH det märks av i den dynamiska styrkan också.
Vad som däremot är viktigt är att träna i minst 3 lägen i en övning(topp, mellan, botten) för att göra styrkeökningar i hela övningen.
Svintunga lockouts är dessutom kungen för att bygga ledstyrka, och en riktig boost för psyket... alltså inte bara för egot ;)
Testa köra en tung lockout, och sen ett vanligt set med vanlig vikt. Kommer antagligen kännas mycket lättare.:kickass:

Ok, är sugen på att prova men vad är lockouts :confused:? Har lite dålig koll på styrkelyftsterminologin :em:?

Shadow Warrior
2004-04-15, 05:24
Originally posted by Cinnamon


Ok, är sugen på att prova men vad är lockouts :confused:? Har lite dålig koll på styrkelyftsterminologin :em:?

Lär man sej ingen engelska i skolorna nu längre? Lockout är utlåsning. Tunga lockouts i bänkpressen är en kort ROM i toppläget där du tränar utlåsningen extra mycket, tyngre än du skulle köra vanliga ROM bänkpressar såklart..

Cinnamon
2004-04-15, 13:32
Originally posted by Shadow Warrior


Lär man sej ingen engelska i skolorna nu längre? Lockout är utlåsning. Tunga lockouts i bänkpressen är en kort ROM i toppläget där du tränar utlåsningen extra mycket, tyngre än du skulle köra vanliga ROM bänkpressar såklart..

Lär man sig inget hyfs i skolorna längre :thefinger!? Klart jag vet vad det betyder om man översätter men att sedan applicera det på en övning är lite svårare. Eftersom det stod att man inte skulle låsa armbågarna enl. den artikel jag läste utgick jag från att det betydde någonting annat.

Tricklev
2004-04-15, 13:34
Originally posted by Medusa


Och du var hur gammal nu igen, just det, 5 år :thefinger


Och trots det är jag lika stark som dig:thefinger

Doctor Snuggles
2004-04-15, 16:37
Det finns "near lockouts" och lockouts. Det brukar vara lite förvirring runt de begreppen, men rent tekniskt är en lockout när man låser armar/ben osv i det läget där man har som mest hävstångskraft, d.v.s. i bänk så är det då armarna är raka.
Near lockout är då givetvis i området av ROM precis innan armarna är raka.
När man tränar lockouts dynamiskt, så brukar det handla om partial reps i just near lockout till lockout läget.

Som en sidnot kan man nämna att John Grimek (en gammal legend inom bodybuilding) gjorde overhead lockouts på ca 460kg (1000 lbs).
:bpump:

Cinnamon
2004-04-16, 08:46
Originally posted by Doctor Snuggles
Det finns "near lockouts" och lockouts. Det brukar vara lite förvirring runt de begreppen, men rent tekniskt är en lockout när man låser armar/ben osv i det läget där man har som mest hävstångskraft, d.v.s. i bänk så är det då armarna är raka.
Near lockout är då givetvis i området av ROM precis innan armarna är raka.
När man tränar lockouts dynamiskt, så brukar det handla om partial reps i just near lockout till lockout läget.

Som en sidnot kan man nämna att John Grimek (en gammal legend inom bodybuilding) gjorde overhead lockouts på ca 460kg (1000 lbs).
:bpump:

Ok, så man ska alltså hålla armarna låsta i slutet av rörelsebanan dvs. helt raka. Jag har funderat på om man kanske inte ska köra i båda lägena. Alltså raka armar och böjda armar. Måste ju vara bra att få spänning i flera lägen.

Doctor Snuggles
2004-04-17, 17:09
Jo, jag brukar köra i 3 lägen plus full lockout.
Det är en mycket givande träning, eftersom det går snabbt, och det är mycket lätt att mäta resultat och korrigera sin träning efter resultaten (man ökar i styrka i princip varje workout, ÄVEN om ma kör varenda dag) om man kan komma förbi den mentala spärren att man måste köra en massa volym för att det ska kännas som man tränar ordentligt.
Brukar kombinera med dynamisk träning också.. ofta högrep för att fylla muskeln med blod och förbättra återhämtningen (speciellt pga av min armbåge som är skadad för tillfället)