handdator

Visa fullständig version : SSD och uppstartningstid


PureWhey
2015-09-30, 14:33
Vad ligger ni på för uppstartningstid med era SSDs? Min känns otroligt seg, snittar ca 35 sek. Kikat runt lite och många verkar ligga på ~15-20 sek.

Kan man snabba upp sketen på något enkelt sätt?

KlopFer
2015-09-30, 14:37
Jag har en macbook ifrån 2011 som var rätt seg. Bytte till ssd för några månader sedan och nu startar jag om den på 10-12sek lätt.

4623
2015-09-30, 14:38
Stänger du av datorn helt? Stor skilland mellan viloläge och helt avstängd.

mangemani
2015-09-30, 14:43
min SSD tycks starta snabbare när jag inte har något internet (hur det nu skulle kunna påverka), men normalt ligger uppstartningstiden på 15-20 sekunder.
sen beror det även på i vilken start position datorn startas i, alltså om den går från att vara helt avstängd till start, en normal omstart genom skrivbordet eller om överklockningen utav CPUn failar och datorn måste göra en omstart, men summan utav allt, ja, 15-20 sekunder.

Ladugårdsdörr
2015-09-30, 14:49
Vad ligger ni på för uppstartningstid med era SSDs? Min känns otroligt seg, snittar ca 35 sek. Kikat runt lite och många verkar ligga på ~15-20 sek.

Kan man snabba upp sketen på något enkelt sätt?

Har datorn blivit segare med tiden? Vilken modell av SSD har du? Samsungs 840-serie har problem med att de blir långsammare med tiden.

hahavaffan
2015-09-30, 14:51
Min stationära kallstartar på 10 sekunder, W10. Jobbdatorn med W7 tar lite längre tid, 20 sekunder kanske innan man är inne, och sen ytterligare 20 sekunder innan all skit hunnit starta och uppdateras. HTPCn tar runt 15 sekunder med W7.

PureWhey
2015-09-30, 14:53
Stänger du av datorn helt? Stor skilland mellan viloläge och helt avstängd.

Det kanske jag skulle nämnt, nu menar jag helt avstängd. Inte som många laptops gör dvs går in i något sorts viloläge så den är igång igen på ett par sekunder.

Har datorn blivit segare med tiden? Vilken modell av SSD har du? Samsungs 840-serie har problem med att de blir långsammare med tiden.

Ganska säker att jag har OS på "Adata Premier Pro SP900 128GB".
Vet inte om den blivit långsammare, men i takt med fler program har den säkert blivit det i jämförelse med efter en omformatering.

hahavaffan
10 sek låter schyst :D

Määng
2015-09-30, 14:54
Från avslagen till startskärm: Just över 9 sekunder.

Omstart från windows: ~22 sekunder.

Tricitum
2015-09-30, 14:56
Min startar på 9-10sec.
Problemet kan vara att du har många program som vill starta upp samtidigt som Windows bootar upp, vilket kan orsaka lång uppstart, var ett tagsen du formaterade datorn?
Vilket OS har du?

Och när du formaterade datorn, kollade du så att du hade ACHI läge aktivt i bios? så du inte kör IDE eller något? detta gör att din hårddisk laddar mycket saktare än vad den ska.

Akagi
2015-09-30, 15:00
Låter mycket. Har du slagit på AHCI mode i bios?
Om du inte har de på så lär du ändra i registret innan du slår på.

PureWhey
2015-09-30, 15:03
Min startar på 9-10sec.
Problemet kan vara att du har många program som vill starta upp samtidigt som Windows bootar upp, vilket kan orsaka lång uppstart, var ett tagsen du formaterade datorn?
Vilket OS har du?

Och när du formaterade datorn, kollade du så att du hade ACHI läge aktivt i bios? så du inte kör IDE eller något? detta gör att din hårddisk laddar mycket saktare än vad den ska.
Jo det är en del skit som startas upp har jag sett när jag rotat tidigare. Minns inte vad jag valt, får gå in i BIOS och kika på det.
Jag har Windows 7.
E: Inte formaterat sketen på typ 2.5-3 år tror jag :D

Låter mycket. Har du slagit på AHCI mode i bios?
Om du inte har de på så lär du ändra i registret innan du slår på.
Får kika på det nu... *brb*

Tricitum
2015-09-30, 15:05
Jo det är en del skit som startas upp har jag sett när jag rotat tidigare. Minns inte vad jag valt, får gå in i BIOS och kika på det.
Jag har Windows 7.
E: Inte formaterat sketen på typ 2.5-3 år tror jag :D


Får kika på det nu... *brb*

Har du inte AHCI läge igång, så ändra inte det direkt, för då kommer datorn inte att starta.
Du måste isf formatera eller ändra det i registret i windows först och sedan starta om och ändra i bios :)

Armed Dingo
2015-09-30, 15:07
10 sekunder eller så. Startar bara om någon gång i månaden. Macbook Air mid 2012 med original SSD.

PureWhey
2015-09-30, 15:15
Har du inte AHCI läge igång, så ändra inte det direkt, för då kommer datorn inte att starta.
Du måste isf formatera eller ändra det i registret i windows först och sedan starta om och ändra i bios :)

Det vart igång.

Min bärbara dator slår igång fortf som f dock, men den verkar inte stänga av CPUn helt så det är väl något sorts sleep mode.

När jag startar om datorn tar det dock ca 20 sek enligt min boot timer. Säkert alla skitprogram osv, får ta och omformatera när jag orkar helt enkelt....

J.V
2015-09-30, 15:27
7-9 sekunder. MacBook Air, Early 2015 med deras originaldisk (PCIe-based SSD).

Inget som startar automatiskt forutom Spotify.

Jockefoten
2015-09-30, 17:25
Min sationära med SSD och Win 10 startar på cirka 10 sekunder. Min laptop med mekanisk hårddisk och win 8.1 startar på kanske 5 sekunder. Helt efterblivet.

King Grub
2015-09-30, 17:28
Ni kan se exakt i Event Viewer. Run -> eventvwr -> Applications and services -> Microsoft -> Windows -> Diagnostics-Performance.

Jag har som genomsnitt 17000 ms, men då har jag en del tjänster som startar automatiskt. Och jag har stängt av vilolägesuppstarten så jag stänger av fullständigt, när jag stänger av.

Olegh
2015-09-30, 17:37
~1-2 minuter enligt loggboken. Har inte uppfattat det som att det tar lång tid... Borde kanske fixa och dona lite så man kan trycka igenom W10 uppgraderingen.

PureWhey
2015-09-30, 17:42
Ni kan se exakt i Event Viewer. Run -> eventvwr -> Applications and services -> Microsoft -> Windows -> Diagnostics-Performance.

Jag har som genomsnitt 17000 ms, men då har jag en del tjänster som startar automatiskt. Och jag har stängt av vilolägesuppstarten så jag stänger av fullständigt, när jag stänger av.

Jopp, får samma värden där som på min mjukvara som visar boot-tid varje uppstart, alltså ~35000 ms. Jag har inte heller vilolägesskiten på, verkar som att jag får formatera mao. För mycket sket.

hahavaffan
2015-09-30, 17:51
Ni kan se exakt i Event Viewer. Run -> eventvwr -> Applications and services -> Microsoft -> Windows -> Diagnostics-Performance.

Jag har som genomsnitt 17000 ms, men då har jag en del tjänster som startar automatiskt. Och jag har stängt av vilolägesuppstarten så jag stänger av fullständigt, när jag stänger av.Vad räknar den som färdig-startad? Jag ser värden på mellan 45 och 60 sekunder, och det är ju långt ifrån hur jag upplever det. Kan det vara tills Steam och Origin loggat in och kört sina updates? För då känns det rimligt, annars absolut inte.

PureWhey
2015-09-30, 18:07
Vad räknar den som färdig-startad? Jag ser värden på mellan 45 och 60 sekunder, och det är ju långt ifrån hur jag upplever det. Kan det vara tills Steam och Origin loggat in och kört sina updates? För då känns det rimligt, annars absolut inte.

Har tagit bort Steam(autostart), la till ungefär 10 sek för mig.

Cooks
2015-09-30, 19:55
~10. Ibland glömmer jag att jag har SSD när jag ska starta om datorn "går och hämtar en kopp kaffe medan jag väntar" så är den färdig innan man ens kommit ur stolen (typ...) :D

shadowfire
2015-09-30, 21:51
Räknar jag med bioshelvete så tar bara den delen 10 sek från poweron tills att den i huvud taget börjar boota från disk, men sedan är det ca 9 sek. Dvs på min burk är det inte bootdisken som segar, utan gammelbios.

Tricitum
2015-09-30, 22:14
Du kan ju alltid öppna kör (windows flagga + R på tangentbordet) och sedan skriva msconfig
Så kan du kolla på startup och service och se vad som startar automatiskt när du startar upp windows, kan ju vara massa skit :)

shut teh face
2015-10-01, 05:59
5,5 sekunder
Macbook Pro, OSX Yosemite
2014 års modell