handdator

Visa fullständig version : styrketräning 5 ggr i veckan!


anemon
2015-09-30, 11:57
Hej. Jo jag tränar 5 ggr i veckan. Halvkropps liknande pass. Utgår ifrån basövningar så som böj,mark,bänkpress sen kör jag lite isolering på det där det blir roddar och olika pressar samt rakamark o benspar/lårcurl. Brukar bli 90-150 minuters pass beroende på energin och hur baslyften ser ut.
Hur viktigt är det med vila o återhämtning vid ett sånt upplägg?
Ex på ett pass med böj o mark:
Böj-10-15 set 3-6 reps olika vikter
Marklyft - 8-10 set -2-5 reps
Benspar, rakamark, lårcurl, latsdrag/rodd övning: 4-6 set per övning 6-10 reps
Ibland blir det mer o nån extra övning.
Ibland kan det ändast bli böj o mark plus benspark/lårcurl
Men ett typiskt pass brukar se så ut.
Så hur viktig är vilan ? Brukar oftast köra 2 dagar sen vila 1 dag och ibland blir det 3 dagar o vila 1 beroende hur mkt jag kör!

Loke
2015-09-30, 12:17
Nästan omöjligt att ge rakt svar på. "Olika vikter" säger väldigt lite. Jag får över lag intrycket av att det är mycket lite struktur i din träning. Detta gör att du gelt enkelt får känna efter. Blir du sämre så har du nog kört lite mycket sista tiden, blir du bättre så kör du lagom. Tror inte du kan få bättre råd än så med den information du ger.

anemon
2015-09-30, 13:23
Olika vikter menas med att jag fortfarande kör tungt men kanske ökar vikt o kör 3 reps istället för 6 o tvärtom! Kör alltid efter styrka o tungt i basövningar.
Jag frågar nämligen för att ibland kan huvudet va off när jag kört tunga o bra pass, kroppen kan också va lite off men ändå så finns det energi på nått sätt fast man är matt/lite trött!

Brinke
2015-09-30, 13:30
Återhämtning är lika viktigt oavsett hur du tränar.
Kroppen behöver rätt mängd sömn, mat och vila.

Är du sliten eller blir lite förkyld efter träning har du troligtvis slarvat med något av ovanstående punkter

anemon
2015-09-30, 14:00
Ok ! Sömnen kan va lite sådär. Brukar inte kunna sova jätte bra faktiskt efter att ha tränat hårt? Vet inte varför, kan va trött men ändå dåligt med sömn. Mkt plugga också.

HenrikJ
2015-09-30, 14:02
Förkyld kan man förstås också bli av att vistas på ett ställe där många andra människor finns, som t.ex. ett gym.

Lyssna på kroppen, men gå inte runt och känn efter så att du tolkar all känsla av slitenhet som överträning. Så länge träningen går framåt så bör du köra på.

Aliaas
2015-09-30, 14:09
om du tränar halvkropp 5ggr i veckan blir frekvensen att varje muskelrupp tränas 5 ggr på två veckor.

Detta är svinbra om du käner att d återhämtar dig nog inför varje pass och ökar kontinuerligt i styrka. Ingen förutom du kan avgöra om mer vila behövs.

gör du det?

om inte, sänk frekvensen eller splitta mera. Tex PPL eller en vanlig brosplit då kan du köra precis hur mycket du vill i princip.