handdator

Visa fullständig version : Träningsplan


kungaron
2015-09-29, 10:39
Nåt som slagit mig nu medans jag går i deff/strikt kost med underskott, är just hur man bör tänka med sitt upplägg.

Det ena grundläggande är ju tålamod. Det tar tid med massa träningspass att uppnå sina framsteg

Det jag börjat fundera på är hur man ska tänka på gällande upplägg

En del av mig tänker att man kanske ska äta balans/leangain träna säg typ 1.5 år(kanske mer) för att bygga upp en störra massa på kroppen för att sedan deffa. Medans en annan del av mig(där jag är just nu) tänker att gå ner till en normalvikt och börja därifrån bygga. Nackdelen då är väl att man(jag) inte hunnit fått nån direkt större massa av muskler på kroppen, vilket kanske inte direkt underlättar deff?!

Tankarna går åt olika håll och spontant känner jag nu att om man bygger om en starkare fysik för att sedan deffa kanske ger bättre resultat?

Men tar gärna inputs av er som har mer erfarenhet än mig då jag fortfarande är lite osäker på vissa delar gällande styrketräning och deff.

Mvh

kungaron
2015-09-30, 23:29
Bump, någon?

adamol
2015-10-01, 08:54
Om du är nybörjare skulle jag rekommendera ett halvår att gå ner i vikt (om du är överviktig) och under tiden träna basövningar frekvent och satsa på att få ett bra utförande. Lägg in lite kondition i slutet för allmän hälsa och för att hjälpa viktnedgången, gärna HIIT om du pallar, men vanlig kondition i valbar form är också bra.

kungaron
2015-10-05, 05:18
Nja inte helt grön men har aldrig deffat förut då jag inte behövt. Förut tränade jag kampsport så har aldrig haft stor volym utan mer haft sega muskler.

Nu efter småbarnsåren kan jag ta upp träningen mer seriöst. Och suget av styrketräning och bli starkare / större finns så har tränat sen maj med basövningar (Stronglifts ) under deffen. Har gått ner i vikt vilket är bra och skönt,men det är ju samtidigt väldigt svårt att göra några jätteökningar i momenten nör man äter i kaloriunderskott.

Därav så kom bara dessa tankar. Kanske för man börjat tycka det är lite tungt mentalt med deffen jag vet inte. Eller helt enkelt att jag vill börja gasa på lite och förhoppningsvis få större ökningar.

ddr
2015-10-05, 12:52
Jag skulle föredra att ligga ett väldigt litet underskott under en lång tid. (Tänk typ -100 kcal/dag i regel).

-100 kcal/dag under 1 års tid blir cirka 5kg i ren fettförlust.
Dock kan ovan vara mentalt jobbigt eftersom det är en lång tid (Men träningen i sig drabbas minimalt då underskottet är så pass litet)

kungaron
2015-10-06, 06:07
Jag skulle föredra att ligga ett väldigt litet underskott under en lång tid. (Tänk typ -100 kcal/dag i regel).

-100 kcal/dag under 1 års tid blir cirka 5kg i ren fettförlust.
Dock kan ovan vara mentalt jobbigt eftersom det är en lång tid (Men träningen i sig drabbas minimalt då underskottet är så pass litet)

Samtidigt kanske inte det är en dum idé. Tuffaste just nu är ju psyket. Man har gått länge nu med att äta lite jämfört med vad man är van med och det påverkar. Jag var väldigt bestämd med vilket underskott jag ville ligga på. Och att bara lägga sig i ett mindre underskott än nu, under ett par veckor, kan ju göra skillnaden. Mentalt.

Tror också att jag hamnat i dessa tankar då jag hamnat i dessa platåer. Man sköter kost, ligger i underskott och tränar men tycker inte det händer nåt vare sig i vikt eller med måttbanden. Spegeln likaså.

Kanske kan vara på sin plats snart att lägga sig i ett mindre underskott/balans och låta kroppen återhämta (fysiskt o psykiskt) sig samt att man kan få käka sig mer mätt(med bra råvaror såklart).

I tidigare trådar har jag nämnt att jag är lite utav en nybörjare när det kommer till deff och hur kroppen fungerar, så därför är ju detta år ett lärande år för att se hur min kropp reagerar på lågt underskott, högt protein intag, lite kolhydrater/mycket fett i lite längre period sedan tvärtom med mer kolisar är fett.

Men trots tankarna så tror jag nog ändå att jag kämpar på med detta enligt plan och det är tills årsskiftet för att sedan under nästa år äta mer balans/leangain.

Men nåt jag ändå inte fått grepp på är egentligen och som kanske är jättesvårt att svara på:

Ger det bättre resultat att genomföra en deff om man som person har mer muskelmassa än om man har mindre?

Dvs om 2 personer har samma BF, tränar lika mycket, men den ena har mycket mer massa än den andra, vem teoretiskt borde gå ner mest i BF under en deff? Personen med mer muskler som kräver mer energi eller lönnfeta killen?

Mvh

ddr
2015-10-06, 06:31
Varje kilo fett kan grisöra ungefär 70 Kcal per dygn.
Så en person som har exempelvis 15kg i fett kan åtminstone i teorin tappa 1050 Kcal rent fett per dag = lite över 1 hekto.

Så tumregeln blir mer eller mindre, desto mer fett desto mer fettnedgång är möjlig (utan muskelförlust)

kungaron
2015-10-07, 05:45
ok så muskelmassan spelar då egentligen inge roll utan har man övervikt så kan man lika gärna träna er sig till målvikten innan man bygger och inte tvärtom som det jag nämnt ovan.

ddr
2015-10-07, 08:19
Haha! Jävla t9. Grisöra=Frigöra ^^

Mer eller mindre, ja. Däremot så innebär en högre mängd muskelmassa att man har en högre förbränning.

Plus att om man har lite muskler så brukar det varken kännas eller vara roligt att gå ner så pass mycket i fett/vikt utan att man känner sig bara smal.

Nybörjare som vill tappa fett och bygga muskler samtidigt ska defintivt ligga på Kaloribalans eller ett litet överskott och deffa något år senare.

kungaron
2015-10-08, 06:12
Haha! Jävla t9. Grisöra=Frigöra ^^

Mer eller mindre, ja. Däremot så innebär en högre mängd muskelmassa att man har en högre förbränning.

Plus att om man har lite muskler så brukar det varken kännas eller vara roligt att gå ner så pass mycket i fett/vikt utan att man känner sig bara smal.

Nybörjare som vill tappa fett och bygga muskler samtidigt ska defintivt ligga på Kaloribalans eller ett litet överskott och deffa något år senare.

Hehe aa misstänkte att det skulle stå det =)

Men då svarar det ju lite på vad det jag är ute efter. Att bygga upp sig för att sedan deffa kanske kan vara ett bättre alternativ nu för mig. Deffen har pågått ett tag nu, har gått ner 8 kg. (tjoho) Men jag byter inriktning nu i November för att sedan ta en ny deff senare.

Tack för svaren =)

broman
2015-10-08, 06:19
Haha! Jävla t9. Grisöra=Frigöra ^^

Mer eller mindre, ja. Däremot så innebär en högre mängd muskelmassa att man har en högre förbränning.

Plus att om man har lite muskler så brukar det varken kännas eller vara roligt att gå ner så pass mycket i fett/vikt utan att man känner sig bara smal.

Nybörjare som vill tappa fett och bygga muskler samtidigt ska defintivt ligga på Kaloribalans eller ett litet överskott och deffa något år senare.

9 kcal skillnad på 1 kg muskler kontra 1 kg fett / dygn, lär inte vara den avgörande faktorn.

ddr
2015-10-08, 17:11
9 kcal skillnad på 1 kg muskler kontra 1 kg fett / dygn, lär inte vara den avgörande faktorn.

Det kanske har kommit nya studier inom området, men dom jag läst för ett bra tag sedan sammanfattade det hela (vill jag minnas) i form av att 1lbs muskler bränner cirka 5-6 kalorier/dag i vila medan fett bränner 1-2 kalorier/dag i vila.

Om ovan är fel så tackar jag och tar emot för rättelsen :)

Edit: Nu syftar jag snarare på skillnaden från 0-5kg i skillnad i muskelmassa vs fett vilket ger en något högre förbrukning (men detta förhållande tar givetvis bra lång tid att uppnå)