handdator

Visa fullständig version : Hur tränar ni som tränar biceps och triceps samma dag?


Gul
2015-09-29, 10:03
Hur många övningar, set och reps har ni på respektive muskel dvs. biceps och triceps? Kom gärna med förslag på hur ni tycker att träningsupplägget bör vara.

Hur lång tid är det emellan tills ni tränar bröst och rygg? Jag är nyfiken sedan dessa involverar triceps och biceps var och en på sitt sätt.

Tacksam för svar!

Rikard Jansson
2015-09-29, 10:05
Dag 1: överkropp
Dag 2: underkropp

Funkar bra och går fort om man baserar träningen på chins + dips + axelpressvariant + roddvariant sen en bicepsövning och en tricepsövning.

Gul
2015-09-29, 10:16
Frågan gällde alltså hur träningsupplägget ser ut hos dig som tränar triceps och biceps samma dag.

Jag vill alltså inte veta hur ni förövrigt tränar.

Vad jag vill veta är hur många övningar, set och reps har ni på respektive muskel dvs. när du tränar biceps och triceps?

Ricken13
2015-09-29, 10:35
3 övningar per muskel, 5-6 set, 5-8 reps.
Släpar nån muskel så får den en eller två övningar till.

Rikard Jansson
2015-09-29, 10:36
Ok, ber om ursäkt för mitt våldsamma övertramp.

Biceps:
Rak stångcurl 3 set maxrep runt 8-12 reps
Kettlebellcurlswings 3-9 set, 15-35 reps
Bicepscurlmaskin 4 set 6-10 reps

Triceps:
Liggande tricepsextensions 4-8 reps, 4 set

King Grub
2015-09-29, 10:44
Vad jag vill veta är hur många övningar, set och reps har ni på respektive muskel dvs. när du tränar biceps och triceps?

Jag kan uppenbarligen inte svara, eftersom det beror på hur jag tränar övriga muskler. När jag tränar varje muskel en gång per vecka kör jag inte lika många övningar, set och reps som när jag tränar varje muskel 3-4 dagar per vecka.

Mjölkdrickare
2015-09-29, 10:55
Så här har det sett ut för mig när jag har kört 2 armpass per vecka tillsammans med mina tidigare 3-4 helkroppspass. Alltså har jag även tränat ryggen, bröstmusklerna och axlarna tungt både dagen innan och efter dessa armpass. Jag märkte att kroppen anpassade sig ganska fort efter belastningen så det blev inte särskilt mycket till problem av att lägga upp träningen så.

30+ set triceps varav 10x5-8 liggande tricepsextensioner, 10x5-8 french press med stång eller i smith, sen brukar jag avsluta med 5x8-12 triceps pushdown supersettat med 5x8-12 french press med stång, i smith eller i hiss/kabeldisko.

15-20 set biceps/armbågsböjare. Ena dag blir det 10x5-8 tunga arbetsset med rak stångcurl, föjt av 5-6x5-8 tunga arbersset omvänd curl. Andra dagen blir det 10x5-8 tunga set hammercurl med 5x5-8 set tunga supinerade hantelcurls.

Just nu när jag kör PPL blir det cirka 15-20 set tricepsextensioner på push-dagen och 15 set curlande på pull-dagen i slutet på passen.

perl
2015-09-29, 11:05
kör en övning med 3 set på biceps och lika på triceps om jag kör dom samma pass. tycker dessa får ganska mycket stryk i alla andra övningar och ger dom därför inte mer tid än så på min hobbynivå :)

filmjölk
2015-09-29, 11:23
Ett armpass kan se ut såhär:

3 set alternerande hantelcurls, 3 set pullups med smalt hammergrepp, 3 set frenchpress i kabelmaskin, 3 set bänkpress med axelbrett grepp.

z_bumbi
2015-09-29, 11:44
Hur många övningar, set och reps har ni på respektive muskel dvs. biceps och triceps? Kom gärna med förslag på hur ni tycker att träningsupplägget bör vara.

Direkt träning
Biceps ca 1-4 övningar, 2-5 set , 5-15 reps. Jag kör ibland flera olika varianter av hantelcurl i samma set så antalet set är totalt per tillfälle.
Triceps 2-5 gigantset där två av tre övningar är tricepsövningar (den tredje är facepulls)

Hur lång tid är det emellan tills ni tränar bröst och rygg?

Bröst: 1-2 månader
Rygg: 1-5 s

Jontalinen
2015-09-29, 11:53
Supersetar alltid biceps och triceps, tycker det är väldigt tidseffektivt samtidigt som prestationen inte blir lidande.

Stångcurls biceps 4x8-15
Liggande triceps extensions 4x8-15

Bicepscurls i maskin 4x15
Pusdowns 4x15

Hantelcurls 4x15
Dips/annan tricepsövning 4x15

Ado2000
2015-09-29, 13:59
Om jag kör 2 armpass den veckan så blir det första passet som sådant:

SSar stångcurl med skullcrushers 4-5 set

Inlcline hantel curl och pushdowns 4-3 set

Dag två som egentligen är viktigast brukat se ut såhär:

Bicepcurl 5 set
Viktade dips 5 set
Hammercurl 4 set
Pushdowns 4-5 set
Concentration curls 4 set
En-arms extensions 4-3 set

Brukat även köra bänk och militärpress under detta passet.

crizzan
2015-09-29, 15:16
Tränar 4 dagar i rad och kör bicep och tricep varje pass. Brukar vara allt i från 2reps till 20 och 5set till 20set :)

Antewa
2015-09-29, 15:18
Kör nästan bara supersetts om jag kör dem på samma pass, typ:

Triceps extension rak stång / Biceps curls hantlar 3x8
Triceps extension stång / Pullups (handflatan mot dig) 3x8
Triceps extension lina en hand i taget / Hammer curls 3x8

Byter ut övningar då och då.

Men kör sällan brosplits.

Ricken13
2015-09-29, 15:21
Är det inte ganska irrelevant egentligen att veta hur folk tränar om man inte vet om det har gett resultat eller ej?

Gul
2015-09-29, 20:41
Är det inte ganska irrelevant egentligen att veta hur folk tränar om man inte vet om det har gett resultat eller ej?

Det verkar tyvärr vara så.

Jag själv gillar att träna biceps och triceps dvs. undersida och översida armar i samma träningspass då jag först kör ett set i någon biceps övning och sedan ett set i någon triceps övning.

Ex
Jag kan först börja och köra ett set med bicepscurl med stång, för att sedan t ex köra ett set bänkpress med smalt grepp eller triceps press. Detta kan jag göra 2 eller 3 gånger (set) a ca 6 till 12 reps per set.

Sedan kan jag t ex köra ett set hantel curl, för att sedan t ex köra ett set pushdown. Detta kan jag göra 2 eller 3 gånger (set) a ca 6 till 12 reps per set.

Osv.... Oftast blir det en omgång till med någon annan biceps och triceps övning som jag då även gör 2 eller 3 gånger (set) a ca 6 till 12 reps per set.

Själv tycker jag fler borde pröva på att alternera.

Att jag nu ställde frågan som jag gjorde, var för att jag om möjligt själv få lite insikt hur andra lägger upp sina arm pass. För jag kan t ex inte tänka mig att det kan vara speciellt bra att köra vare sig bröst eller rygg efter en dag man kört armarna.

Gerdler
2015-09-29, 22:02
Jag kör inte så himla mycket isolerande, klart att det blir en del curls mest när man väntar på att nån stor muskelgrupp ska vila upp sig mellan seten/övningarna. Mina triceps begränsar inte mig i bänken eller axelövningarna, så jag känner inte nåt större behov av att träna det heller men brukar lägga in ett par set i veckan ändå.
Ibland så känner jag mig sliten i kroppen men taggad på att träna och då brukar jag dra till gymmet och köra ett armpass typ. Men det jag har märkt är att jag knappt kan få träningsvärk i biceps, men triceps får det ganska enkelt. Jag kompenserar detta fenomen genom att bränna av typ 15 set biceps, gärna med dropset, och 5-7 set triceps. Det blir fortfarande bara träningsvärk i triceps. Biceps växer ju i alla fall men jag vet ju inte hur mycket träning som de tycker är optimal eller om det överhuvudtaget har något med träningsvärken att göra.

Donkens
2015-09-29, 23:05
Jag kör inte så himla mycket isolerande, klart att det blir en del curls mest när man väntar på att nån stor muskelgrupp ska vila upp sig mellan seten/övningarna. Mina triceps begränsar inte mig i bänken eller axelövningarna, så jag känner inte nåt större behov av att träna det heller men brukar lägga in ett par set i veckan ändå.
Ibland så känner jag mig sliten i kroppen men taggad på att träna och då brukar jag dra till gymmet och köra ett armpass typ. Men det jag har märkt är att jag knappt kan få träningsvärk i biceps, men triceps får det ganska enkelt. Jag kompenserar detta fenomen genom att bränna av typ 15 set biceps, gärna med dropset, och 5-7 set triceps. Det blir fortfarande bara träningsvärk i triceps. Biceps växer ju i alla fall men jag vet ju inte hur mycket träning som de tycker är optimal eller om det överhuvudtaget har något med träningsvärken att göra.

Träningsvärk är inte ett kvitto på progress, så växer dem så är det bara att fortsätta så.