handdator

Visa fullständig version : Nya varningar gällande ris/riskakor


daniellinden
2015-09-29, 08:56
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21492137.ab


Mitt älskade ris :( ibland blir det ju 2-3 gånger om dagen jag käkar ris, iaf nu i början på dieten.. Dock gått över till bara potatis nu

edit: Livsmedelsverket slår fast att råris innehåller högre halter arsenik än basmati- och jasminris och att ekologiskt ris innehåller lika höga halter som icke-ekologiskt ris.

Jag har aldrig käkat råris, hållt mig bara till basmati- och jasminris

Armed Dingo
2015-09-29, 09:13
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21492137.ab


Mitt älskade ris :( ibland blir det ju 2-3 gånger om dagen jag käkar ris, iaf nu i början på dieten.. Dock gått över till bara potatis nu

edit:

Jag har aldrig käkat råris, hållt mig bara till basmati- och jasminris

Vad är råris?

King Grub
2015-09-29, 09:33
Vad är råris?

http://i.imgur.com/OGgRanE.png

StarkaUlf
2015-09-29, 09:42
Fan va risigt :(

Någon var tvungen att skriva det ^^

Armed Dingo
2015-09-29, 09:50
Ahh det är det där nyttiga riset som smakar illa :D tur att jag inte gillar det.

Johan_P
2015-09-29, 10:04
Detta har diskuterats flitigt innan. Att det finns arsenik i risprodukter har man vetat länge.

Nu har Livsmedelsverket gjort undersökningar på vanliga livsmedel som finns i butikerna så man kan se noggrannare hur mycket arsenik man får i sig.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=219385

Wain
2015-09-29, 10:36
Sunkigt av livsmedelsverket att missa kopplingen mellan höga arsenikhalter i jordar där vissa bekämpningsmedel använts som innehåller arsenik och bara säga att det finns en naturlig variation i arsenikhalten.

Edit:
Missade att det faktiskt står i rapporten. Borde ju nämnas i pressmeddelandet också kan tyckas.

King Grub
2015-09-29, 10:42
Det är dock ingen skillnad på ekologiskt odlat ris och vanligt ris vad gäller arsenikhalterna.

daniellinden
2015-09-29, 10:50
Kommer ihåg för ungefär 15 år sen (när jag var liten) så varnades det för Chips, någon som vet vad det var i chips då som var cancerframkallande? Måste ju uppenbarligen vara borta nu, eller? Eller minns jag helt fel? Isf bör det väl bli så med riset också kan man hoppas :)

King Grub
2015-09-29, 10:51
Kommer ihåg för ungefär 15 år sen (när jag var liten) så varnades det för Chips, någon som vet vad det var i chips då som var cancerframkallande? Måste ju uppenbarligen vara borta nu, eller? Eller minns jag helt fel? Isf bör det väl bli så med riset också kan man hoppas :)

Akrylamid. Nej då, det gäller fortfarande - akrylamid är lika cancerframkallande nu som när diskussionen var aktuell på löpsedlarna - men rubriksättarna på kvälltidningarna och folk i allmänhet har glömt det och fått nya bekymmer. Men det är precis samma status som tidigare: man har inte sett någon direkt påverkan på människa, men det är ju något man av etiska skäl inte kan studera, men djurexperiment bekräftar saken. http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/4104

Filipb
2015-09-29, 10:59
Kan rekommendera denna länk: http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris/

daniellinden
2015-09-29, 11:12
Kan rekommendera denna länk: http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris/

Precis, där stod det som jag tänkte precis skriva här som jag hittade i artikeln :d

Kokning med inkokning av vatten och med överskott av vatten
Halten av oorganisk arsenik sjönk signifikant då ris kokades med ett överskott av
vatten som efter koktidens slut hälldes bort (Student t-test, p=0,004). Medelhalten
i ris kokt med ett överskott av vatten var 24 μg/kg torrt ris medan medelhalten av
oorganisk arsenik i ris där vattnet kokats in var 68 μg/kg torrt ris. Vid inkokning
av vattnet ändrades inte halten jämfört med ursprungshalten innan kokning. Riset
ökade ungefär lika mycket i vikt oberoende av mängden vatten som använts vid
kokning. Alla halter är korrigerade för viktökning på grund av upptag av vatten
under kokning. För ett jasminris och för fullkornsriset utfördes dubbla försök av
kokning med överskott vatten. Dessa dubbelprover gav jämförbara resultat. I figur
10 presenteras resultaten för de olika risen. Resultaten visar att med kokning med
överskott av vatten sänks halten oorganisk arsenik i det ätfärdiga riset med 40 till
70 procent.

dock tycker jag de borde gjort en bättre sköljning
Sköljning av riset innan kokning
Ingen signifikant skillnad kunde ses i medelhalten av oorganisk arsenik (n=8) före
och efter 10 sekunders sköljning i kranvatten (Student t-test, p>0,05). När riset
fick stå två timmar i det kalla sköljvattnet sjönk halten något men antalet prov
(n=2) är för få för att dra några slutsatser kring det resultatet.

Jag brukar skölja 3-5 gånger (full kastrull/riskokare med vatten), dock går det ju mycket vatten då men ..

Pushit
2015-09-29, 11:59
Jag som är en väldigt hög konsument av ris blir lite orolig. Jag äter ca 300g ris om dagen. Nu har jag inte läst den andra rapportdelen jättenoga men så som jag tolkar det ligger jag definitivt illa till om jag konsumerar ca 300g okokt ris om dagen.. 0.045 yg/kg kroppsvikt (gränsen för risk) -> 0.045*85kg (min vikt) = 3,825 yg min dos för risk. Äter jag det bästa riset som var garants jasminris (30 yg/kg ris)-> 30*0.3(300g om dagen)= 9 yg. Alltså ca 3 gånger över riskdosen..

Det finns ju ett gäng här som är väldigt duktiga på att läsa rapporter, har jag tolkat det rätt? Bör jag inte konsumera mer än 100g om dagen om jag ska ligga under gränsen för risk?

King Grub
2015-09-29, 12:01
300 gram varje dag är långt över alla tänkta riskdoser.

anvihl
2015-09-29, 12:17
Här har vi förklaringen till varför proffsbyggarna ser och tänker som dom gör, arsenikförgiftning!

Wain
2015-09-29, 13:18
Det är dock ingen skillnad på ekologiskt odlat ris och vanligt ris vad gäller arsenikhalterna.

Sant, dock har eko inget krav på tidigare användning av marken. Som de nämner i rapporten innehåller tex ris odlat på samma mark som tidigare odlats bomull på mer arsenik (i USA).

Akagi
2015-09-29, 15:25
Fan va risigt :(

Någon var tvungen att skriva det ^^

Haha :d

Måste vara arseniken som gör att man blir så jävla risig i magen ^^

Pushit
2015-09-29, 20:10
300 gram varje dag är långt över alla tänkta riskdoser.

Jag kan väl inte vara den enda här med den typen av konsumption? Eftersom jag undviker pasta pga magen är väl det enda att gå över till mer potatis i så fall? Så förbannat stora mängder av det man måste äta bara..

JB ๘۩
2015-09-29, 20:48
Jag kan väl inte vara den enda här med den typen av konsumption? Eftersom jag undviker pasta pga magen är väl det enda att gå över till mer potatis i så fall? Så förbannat stora mängder av det man måste äta bara..

Du är knappast ensam. Har själv börjat variera en hel del med typ matvete/kamutvete/bulgur/mathavre, lite pga just arsenik problematiken. Körde i princip ris till varje måltid tidigare. Om dessa produkter är arsenik fria är jag dock inte 100 på :d

1x0
2015-09-29, 20:53
Jag kan väl inte vara den enda här med den typen av konsumption? Eftersom jag undviker pasta pga magen är väl det enda att gå över till mer potatis i så fall? Så förbannat stora mängder av det man måste äta bara..

Du är knappast ensam. Har själv börjat variera en hel del med typ matvete/kamutvete/bulgur/mathavre, lite pga just arsenik problematiken. Körde i princip ris till varje måltid tidigare. Om dessa produkter är arsenik fria är jag dock inte 100 på :d
Jag äter aldrig ris, pasta eller potatis och mina makros är minst 600g kolh per dag, ibland upp mot 1000g.

Frukostmat/efterrättsmat!

Wzup2u
2015-09-29, 21:01
Ahh det är det där nyttiga riset som smakar illa :D tur att jag inte gillar det.

samma här äter enbart jasmin & basmati.
lägger hellre kalorierna på bröd än råris vilket som egentligen godis kanske...

dock består mina kolhydrater i form av bröd, musli, flingor och grönsaker till 95% :D

Vafan är ris & pasta? mvh Brödlimpan.

Pushit
2015-09-30, 11:00
Jag äter aldrig ris, pasta eller potatis och mina makros är minst 600g kolh per dag, ibland upp mot 1000g.

Frukostmat/efterrättsmat!

Vad äter du då? Undviker helst socker...

Beemel
2015-09-30, 11:13
Vad äter du då? Undviker helst socker...

Havregryn, bulgur t.ex

anvihl
2015-09-30, 18:19
Jag kan väl inte vara den enda här med den typen av konsumption? Eftersom jag undviker pasta pga magen är väl det enda att gå över till mer potatis i så fall? Så förbannat stora mängder av det man måste äta bara..

Gryn, linser, sötpotatis, frukt etc, finns fler kolhydratskällor än bara ris, pasta och potatis...