handdator

Visa fullständig version : Brygga i bänkpress


Määng
2015-09-29, 07:20
Håller på försöka bättra på bryggan i bänkpress och tänkte stretcha med en foam roller under ryggen. Men är det under korsryggen eller bröstryggen jag ska placera rullen, var behöver det stretchas? Andra tips för att få till brygga annat än att försöka brygga mer då och då?

Såg den här på instagram, är det något som kan hjälpa?

https://instagram.com/p/8M89TgSgDm/

Linjedomarn
2015-09-29, 07:54
Det är framförallt bröstryggen du vill stretcha för att kunna få upp bröstet i bänken. Finns många som kompletterar det med att böja hela ryggen som en banan men bröstryggen kan man börja med.

Hyperion1
2015-09-29, 08:13
Håller på försöka bättra på bryggan i bänkpress och tänkte stretcha med en foam roller under ryggen. Men är det under korsryggen eller bröstryggen jag ska placera rullen, var behöver det stretchas? Andra tips för att få till brygga annat än att försöka brygga mer då och då?

Såg den här på instagram, är det något som kan hjälpa?

https://instagram.com/p/8M89TgSgDm/

Tycker själv att "tennis ball peanut" är effektiv för att få upp rörligheten i bröstryggen. Personligen tycker jag att precisionen blir bättre än med en foam roller. Man placerar den vid bröst ryggen och utför diverse mobilisering. Finns väldigt mycket tips på youtube för att både skapa en sådan samt hur man använder den.

Rikard Jansson
2015-09-29, 09:37
Strunta i foamroller, skaffa något slags stort hårt papprör från en industri eller liknande, helt gratis och överlägset. Typ 20 cm i diameter, sen rullar du på det fram och tillbaka, mer där det gör ont och tar emot, tills det inte gör ont längre. Efter det börjar du bänka lätt (!!!!) med det under ryggen och försöker ligga som vanligt, alltså röv och axlar i, på ett sådant vis att du till slut skulle kunna bänka maxvikter med det röret. Öka storleken på röret tills du har önskad brygga. Stretcha även framsida lår, höftböjare (!!!!!), ljumskar och mage (!)

Pappröret ska alltså vara så hårt att du kan hoppa på det utan att det händer något.

Rikard Jansson
2015-09-29, 09:40
Gjorde en video för ett tag sen: https://www.youtube.com/watch?v=jpgjVAygCdY

Määng
2015-09-29, 09:44
Tycker själv att "tennis ball peanut" är effektiv för att få upp rörligheten i bröstryggen. Personligen tycker jag att precisionen blir bättre än med en foam roller. Man placerar den vid bröst ryggen och utför diverse mobilisering. Finns väldigt mycket tips på youtube för att både skapa en sådan samt hur man använder den.

Fast ger det verkligen mer än en rulle då den är så pass mycket mindre?

Strunta i foamroller, skaffa något slags stort hårt papprör från en industri eller liknande, helt gratis och överlägset. Typ 20 cm i diameter, sen rullar du på det fram och tillbaka, mer där det gör ont och tar emot, tills det inte gör ont längre. Efter det börjar du bänka lätt (!!!!) med det under ryggen och försöker ligga som vanligt, alltså röv och axlar i, på ett sådant vis att du till slut skulle kunna bänka maxvikter med det röret. Öka storleken på röret tills du har önskad brygga. Stretcha även framsida lår, höftböjare (!!!!!), ljumskar och mage (!)

Pappröret ska alltså vara så hårt att du kan hoppa på det utan att det händer något.

Typ ett PVC-rör? Jag bänkar med röret under bröstryggen då alltså? Jag antar att detta är en procedur som tar veckor/månader att avancera i och att man inte lyckas med allt i ett och samma pass?

Dvs:
Steg 1. ~2 veckor rullning till det inte gör ont
Steg 2. ~4 veckor bänka lätt med rör under rygg tills man känner att man får ner axel och röv i bänken
Steg 3. ~3 veckor bänk med rör tills man känner att man skulle kunna gå max utan problem med rullen
Öka storleken på rullen och upprepa steg 2 och 3.

Typ så?

z_bumbi
2015-09-29, 09:48
Ett PVC-rör är bra.

Rikard Jansson
2015-09-29, 10:02
Fast ger det verkligen mer än en rulle då den är så pass mycket mindre?



Typ ett PVC-rör? Jag bänkar med röret under bröstryggen då alltså? Jag antar att detta är en procedur som tar veckor/månader att avancera i och att man inte lyckas med allt i ett och samma pass?

Dvs:
Steg 1. ~2 veckor rullning till det inte gör ont
Steg 2. ~4 veckor bänka lätt med rör under rygg tills man känner att man får ner axel och röv i bänken
Steg 3. ~3 veckor bänk med rör tills man känner att man skulle kunna gå max utan problem med rullen
Öka storleken på rullen och upprepa steg 2 och 3.

Typ så?

Ja precis så. Steg 1 brukar gå på två pass. Se till att hålla händerna i bänken när du rullar på röret, alltså "över huvudet", så du sträcker ut bröstryggen. Det kan knaka en del. Stressa inte dock för då sträcker du dig i magmuskulaturen och det gör ont :D

Hyperion1
2015-09-29, 10:40
Fast ger det verkligen mer än en rulle då den är så pass mycket mindre

Du har rätt, läste tyvärr slarvigt! Ursäkta:)
Metoden jag nämnde är främst användbar för att öka upp mobiliteten runt omkring och av skulderbladen men inte för att brygga bättre.

rolf
2015-09-29, 13:32
Möjligen lite halvt offtopic, men jag upplever att det har blivit lite av en hets kring bänkbryggor. Det är visserligen en skön omväxling från "lol fuskbrygga han är inte stark på riktigt och kommer bryta ryggen!11", men jag upplever att folk har väldigt bråttom att fixa till en Eddie-brygga. Det ska gå snabbt som fan, och man letar efter speciella (rörlighets)övningar för att öka bryggan fort. Man accepterar inte att det tar (lång) tid att åstadkomma en bänkteknik som är hållbar. Och med hållbar menar jag att man inte får ont i ryggen efter 3 månader av aggressivt bryggnötande och får sluta. Jag inbillar att jag ser detta hela tiden, framförallt bland nya (och unga) lyftare. Man kör på jätteambitiöst och sen får man uppsöka naprapat. Jag TROR att man måste låta både mjukvävnad och andra strukturer i ryggen vänja sig över tid - längre tid än folk tror - om man inte ska få ont. På så vis skiljer det ju sig inte från att lära sig komma ner i djup i böjen eller hitta en säker och bra startposition i marken. Men "folks" (jag generaliserar) approach verkar vara annorlunda till bänken. Bara böj dig över en rulle, för fan.

Johan_P
2015-09-29, 14:19
Möjligen lite halvt offtopic, men jag upplever att det har blivit lite av en hets kring bänkbryggor. Det är visserligen en skön omväxling från "lol fuskbrygga han är inte stark på riktigt och kommer bryta ryggen!11", men jag upplever att folk har väldigt bråttom att fixa till en Eddie-brygga.

Sen får man väl ha i åtanke att det finns en hel del som bänkar galna vikter med minimala bryggor. Vissa blir inte bättre av större brygga, kanske snarare tvärt om. Gäller väl att hitta den typ av brygga som passar en själv bäst.