handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig med progression


ilikeu
2015-09-28, 19:01
Hej.
Det är så att jag tränat nu seriöst i 10. Traditionellt styrka för att kunna bygga så mycket som möjligt.
Eftersom jag tränat så länge, så har jag provat de mesta inom upplägg av pass

Det bästa som funkar för min kropp är att verkligen Maxa och köra riktigt tungt varje pass, reps kan ligga allt från3-8. Varje pass kan ta allt från 60-120 min. Kan ta lite tid då man behöver vila lite längre när man kör så tungt.

Nu är de så att man inte kan utvecklas så mycket När man verkligen nått sitt max, så istället för att de ska bli bättre så börjar man tappa styrka då kroppen inte orkar köra så tungt hela tiden.

Uthållighet, alltså allt från 12 och uppåt hjälper inte mig att utvecklas så som jag skulle vilja. Jag tappar storlek av de.

Utöver de är kosten bra :)

Hur skulle ni ta träningen vidare om ni va i min sits?
Tips?

Tack för hjälp

Guckenn
2015-09-28, 19:25
Vad frågar du ens om?

adamol
2015-09-28, 19:45
När man först börjar träna kan man ju förbättra sig från pass till pass, då är t ex linjär helkroppsupplägg vettigt. När detta blir svårt är istället progression varje vecka ett nästa steg, så t ex texas method upplägg eller liknande. När man, som du då, är mer avancerad och inte längre kan öka ens veckovis krävs att periodiserar över flera veckor eller flera månader. Det absolut vanligaste jag sett är då att man kör i olika block:

Fas 1: hög volym, medel intensitet
Fas 2: låg volym, mellan intensitet
Fas 3: mellan volym, hög intensitet

Jämfört detta med upplägget av texas method fast istället för att gå igenom cykeln på en vecka tar det kanske 6 veckor, med 2 veckor dedikerade till varje fas.

Du måste ju inte träna hög reps för att ha perioder med högre volym, 5x5 t ex är ju väl så mycket volym.

Dock värt att poängtera att jag själv inte är i stadiet att jag använder detta utan informationen här är bara sånt jag snappat upp här och där. Kanske bättre att läsa en bok om ämnet om du är seriös, eller kanske om någon annan kommer med bra råd.

ilikeu
2015-09-28, 20:08
När man först börjar träna kan man ju förbättra sig från pass till pass, då är t ex linjär helkroppsupplägg vettigt. När detta blir svårt är istället progression varje vecka ett nästa steg, så t ex texas method upplägg eller liknande. När man, som du då, är mer avancerad och inte längre kan öka ens veckovis krävs att periodiserar över flera veckor eller flera månader. Det absolut vanligaste jag sett är då att man kör i olika block:

Fas 1: hög volym, medel intensitet
Fas 2: låg volym, mellan intensitet
Fas 3: mellan volym, hög intensitet

Jämfört detta med upplägget av texas method fast istället för att gå igenom cykeln på en vecka tar det kanske 6 veckor, med 2 veckor dedikerade till varje fas.

Du måste ju inte träna hög reps för att ha perioder med högre volym, 5x5 t ex är ju väl så mycket volym.

Dock värt att poängtera att jag själv inte är i stadiet att jag använder detta utan informationen här är bara sånt jag snappat upp här och där. Kanske bättre att läsa en bok om ämnet om du är seriös, eller kanske om någon annan kommer med bra råd.



Ja va bra tack :) precis såna här tips behövs.
Ska läsa om de.

F Ultra
2015-09-28, 21:13
Ett exempel på sådan periodisering är Madcow Advanced: http://stronglifts.com/madcow/5x5_Program/Periodized_5x5.htm, man måste inte köra just de basövningarna som finns i programmet utan det viktiga är ju själva principen med loading följt av deloading alt deloading+peak.