handdator

Visa fullständig version : Hur många av er har kvar era gamla VHS inspelningar?


paddingtonbear
2015-09-28, 04:43
Samlat VHS under snart två års tid och fått intrycket av att det endå är ganska många som har kvar VHS-band som är över 30 år gamla *flex*


Så hur många av er här på denna sidan tillhör skaran som ännu inte har slängt iväg era saker. ;)?


Vilket var favoritprogrammet förr under eran uppväxt
Vilka barnprogram såg ni på, spelade ni/du något
Vilken kanal var bäst utav dom ni hade hemma på den tiden

http://carina.se/images/videoarkivet_tegeder_umatic.jpg



Alltid kul att drömma sig tillbaka ett tag :(*rolleyes*

J.V
2015-09-28, 04:57
Förutom sant som morsan filmade vid utflykter och liknande har jag bara ett enda VHS-band kvar, en helt ospelad utgåva av Pulp Fiction. Nostalgi i all ara men det tar for mycket plats att samla pa och det ar for risig kvalité for att jag nagonsin ska orka kolla pa det. :D

Akerhage
2015-09-28, 05:21
Jag satt och spelade in ca 80 VHS band till datorn. Det tog kanske 2 månader att göra det. Sedan gick jag igenom allt material och klippte ihop 3st filmer med allt material. Spelade upp dem för familjen på julafton. Där fanns ju farfar, morfar, mormor etc så blev en fin liten stund där för oss.

Diomedea exulans
2015-09-28, 06:24
Jag har en hel hylla full, bl a de tre original-Star-Wars-filmerna, inspelade från TV4. Inte de nya värdelösa omgjorda versionerna med massa tillagda irritationsmoment, alltså. En skatt som är mig mycket dyr, då den inte går att köpa för pengar idag!

Wzup2u
2015-09-28, 07:53
Vissa inspelade, men också samlat köpt på mig vissa vhs från loppisar nu på äldre dagar, filmer jag hade men endå saknar! och vill ha dem i VHS!

bla turtles filmerna:
saxad bild
http://img.tradera.net/images/180/213692180_3358104e-5f94-4d32-9b49-da336ffb10cf.jpg

Slartibartfast
2015-09-28, 08:22
Föråldrade format är ett intressant ämne. När man hittar Nintendo Gamecube etc på loppmarknader. Hopplöst föråldrad högteknologi :)

Folk som har samlat på sig 5.000 CD-skivor.

Jag satt och spelade in ca 80 VHS band till datorn. Det tog kanske 2 månader att göra det. Sedan gick jag igenom allt material och klippte ihop 3st filmer med allt material. Spelade upp dem för familjen på julafton. Där fanns ju farfar, morfar, mormor etc så blev en fin liten stund där för oss.

:thumbup:

MasterChief
2015-09-28, 08:53
Jag har bara en kassett kvar i en låda i källaren. Det är kassetten för självbefläckelse som togs fram med stor möda under 80-talet. Det mesta är videos från MTV men det finns även andra pärlor från diverse live-sändningar.

Vi pratar Sabrina, Samantha Fox, Kim Wilde, Madonna och Salt ´n Pepa. Ja herregud, det finns även noga inspelade sekvenser från Solstollarna.

Flickor i spandex är alltid en favorit så dessa två var ett par favoriter: :d

vCadcBR95oU

rViCDGIaFBI

Fuark
2015-09-28, 12:51
Con Air på VHS såg jag säkert 30 gånger. Hela samlingen med Lillefot var en höjdare också

Skickat från min GT-I9505

VoDaresVins
2015-09-28, 13:07
Har nog kvar några lådor med filmer för att jag är för lat för att föra till avfallscentralen. Egna printade etiketter på guldkorn inbandade från Canal+ så som Seinfeld maraton, Braveheart, The Usual Suspects. En drös köpta filmer med.

Tricce
2015-09-28, 13:08
Ligger på vinden i lådor :)

Tomas W
2015-09-28, 13:11
Hur är livstiden på VHS band? Vet att ska ha programmet med Anders Granheim på VHS någonstans i en flyttlåda. Sista posen tror jag programmet hette :).

spoon
2015-09-28, 13:18
Det ligger ett par flyttlådor med vhs hemma hos morsan. Har bett henne köra dom till tippen men hon har inte gjort det så dom ligger kvar där. Bruce Lee filmer, Massa skräck som jag inte skulle se på idag. Dawn of the dead, Zombie Flesheaters och George. A Romero. Äger ingen VHS-spelare och cd-spelaren står i källaren tillsammans med skivorna. Dom har jag dock svårare att kasta. Dom betydde mycket mer för mig än mina filmer.

Jag lyssnade mer noggrant på musik då jag köpte skivor. Det var något speciellt med att få hem en beställning från Ginza. Ligga i soffan och läsa konvolutet med texterna till punkplattor. Lära sig riffen och bara lyssna på en skiva i en vecka eller ibland månader. Det blir inte samma sak med spotify. Om det beror på konceptet eller min egen lathet vet jag ej.

Tricce
2015-09-28, 13:22
Hur är livstiden på VHS band? Vet att ska ha programmet med Anders Granheim på VHS någonstans i en flyttlåda. Sista posen tror jag programmet hette :).

Den har jag på hårddisken :)

timoat
2015-09-28, 13:26
Jag har en hel hylla full, bl a de tre original-Star-Wars-filmerna, inspelade från TV4. Inte de nya värdelösa omgjorda versionerna med massa tillagda irritationsmoment, alltså. En skatt som är mig mycket dyr, då den inte går att köpa för pengar idag!

JO serru det gör det visst det!

Bara att buda.

http://www.ebay.com/itm/RARE-VHS-SET-Star-Wars-Trilogy-THX-Widescreen-Edition-Boxed-Set-1995-/221896574872?hash=item33aa110798



Ont så slängde jag 4 kartonger fulla med vhs band i somras, fanns både köpefilm och inspelade från tv. Mycket skräck från italien som jag nog kunnat få en slant för men jag pallade inte. Underbart att slänga lådor man inte tittat i på 15 år!

ducedo
2015-09-28, 14:02
Jag har en hel hylla full, bl a de tre original-Star-Wars-filmerna, inspelade från TV4. Inte de nya värdelösa omgjorda versionerna med massa tillagda irritationsmoment, alltså. En skatt som är mig mycket dyr, då den inte går att köpa för pengar idag!

Finns en Despecialized Edition ute där man använt en drös olika källor för att få en högupplöst version av originalfilmerna. Fantastiskt arbete av personerna bakom.

timoat
2015-09-28, 14:29
Finns en Despecialized Edition ute där man använt en drös olika källor för att få en högupplöst version av originalfilmerna. Fantastiskt arbete av personerna bakom.

Den jag länkade till är det enda officiella släppet av original theatrical versionerna. Klart att det inte är dvd kvalle men ändå.

mangemani
2015-09-28, 15:07
har typ 3 st stora plast säckar fyllda med VHS band som bara har följt med sedan flytten från villan. har tänkt i nått år på att föra över allt till datorn eller en extern HDD, men inte blivit av då det är tok för mycket, så jag funderar på att slänga allt. alla klipp, serier, dokumentärer, filmer och annat kan jag skaffa genom nätet.

Diomedea exulans
2015-09-28, 16:01
JO serru det gör det visst det!

Bara att buda.

http://www.ebay.com/itm/RARE-VHS-SET-Star-Wars-Trilogy-THX-Widescreen-Edition-Boxed-Set-1995-/221896574872?hash=item33aa110798


Finns en Despecialized Edition ute där man använt en drös olika källor för att få en högupplöst version av originalfilmerna. Fantastiskt arbete av personerna bakom.

Tack, det värmde min själ lite.

Wzup2u
2015-09-29, 19:33
Jag har bara en kassett kvar i en låda i källaren. Det är kassetten för självbefläckelse som togs fram med stor möda under 80-talet. Det mesta är videos från MTV men det finns även andra pärlor från diverse live-sändningar.

Vi pratar Sabrina, Samantha Fox, Kim Wilde, Madonna och Salt ´n Pepa. Ja herregud, det finns även noga inspelade sekvenser från Solstollarna.

Flickor i spandex är alltid en favorit så dessa två var ett par favoriter: :d

vCadcBR95oU

rViCDGIaFBI

Riktigt go vhs du spelade in då ju =) damn sabrina i musikvideon boys tittar jag än på ibland.

Wzup2u
2015-09-29, 19:37
har typ 3 st stora plast säckar fyllda med VHS band som bara har följt med sedan flytten från villan. har tänkt i nått år på att föra över allt till datorn eller en extern HDD, men inte blivit av då det är tok för mycket, så jag funderar på att slänga allt. alla klipp, serier, dokumentärer, filmer och annat kan jag skaffa genom nätet.

Men det är ändå något visst att ha det på olika medie format man kan hålla i.. och inte ha allt inslängt på en disk...


det jag gillar med just vhs, dvd, bluray osv... snackar såklart original nu, är att titta på de fina fodralen också =D

paddingtonbear
2015-11-09, 19:21
Vi spelade in mycket tecknat & barnprogram

Även dragracing, basket och julspecialer och annat kul. Någon som har något tecknat inspelat?

Gick ju mycket kul på TV3 och TV1000 förr runt 1987-1994

Blaine
2015-11-09, 19:24
Jo, har en del VHS-band från 80- och 90-talet. Mestadels barnprogram sparade och andra filmer.

Rensade tyvärr en del inspelat material som jag inte ansåg vara tillräckligt värt att ha kvar, som lördagsmorgon-Pokémonavsnitt, gamla NHL-matcher, NHL All-star-matcher, olika sportnytt med mera.

paddingtonbear
2015-11-09, 19:32
Jo, har en del VHS-band från 80- och 90-talet. Mestadels barnprogram sparade och andra filmer.

Rensade tyvärr en del inspelat material som jag inte ansåg vara tillräckligt värt att ha kvar, som lördagsmorgon-Pokémonavsnitt, gamla NHL-matcher, NHL All-star-matcher, olika sportnytt med mera.

Är det något man skulle kunna köpa av dig cofffee :)

timoat
2015-11-09, 20:05
Vi har faktiskt en hel drös med betamaxkasetter hemma, med massvis med inspelade musikprogram och annat. Undrar om de fortfarande funkar.

Nån som minns vad musikprogrammet som var lite "hippare" hette i slutet av 80 talet?

Wzup2u
2015-11-09, 20:15
Det bästa med gamla VHS är ju att se reklamerna :D och speciellt den där VHS gubben med någon spacead bakgrund fanns ju på många Vhs filmer som standard hjälp mig någon hitta den =)...

Sen fanns de någon riktigt skön antipirat reklam på både vhs och dvd tror jag, där en kille går in i en butik och tar godis, att kopiera filmer är lika fel som att stjäla godis något sådant.

Wzup2u
2015-11-09, 20:19
Fann en av dom :D

3YwGR6U014s

paddingtonbear
2015-11-09, 20:34
Vi har faktiskt en hel drös med betamaxkasetter hemma, med massvis med inspelade musikprogram och annat. Undrar om de fortfarande funkar.

Nån som minns vad musikprogrammet som var lite "hippare" hette i slutet av 80 talet?

Betamax inspelningar är sällsynt och enligt många skräp. Jag själv tycker om betamax och allt analogt så för mig är det guld och gröna skogar när folk säger att dom har kvar allting *popcorn*

Hm vet dock inte vilket musikprogram som du syftar på kanske någon annan vet?

Agitator
2015-11-09, 21:10
Dumpade över 400 whs kasetter för 10 år sedan. Hade för mycket och hade börjat köpa massa nytt på dvd.

Wzup2u
2015-11-09, 21:25
Det bästa med gamla VHS är ju att se reklamerna :D och speciellt den där VHS gubben med någon spacead bakgrund fanns ju på många Vhs filmer som standard hjälp mig någon hitta den =)...

Sen fanns de någon riktigt skön antipirat reklam på både vhs och dvd tror jag, där en kille går in i en butik och tar godis, att kopiera filmer är lika fel som att stjäla godis något sådant.

Var det typ agfa intro??? iaf en gubbe som i rymden på något sätt..
Iofs var väl alla video rymdpresenterade på 80/90tal...

Allt var spaceigt helt enkelt.

Wzup2u
2015-11-09, 21:53
Skriver igen sorry... hette det inte typ svf video eller något liknande?
Jisses i need help here... gubben i rymden, ett vhs intro...

paddingtonbear
2015-11-09, 22:15
Letat länge efter denna från TV3 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/7d/The_Mysterious_Cities_of_Gold.jpg

Har någon den inspelad så köper jag gärna bandet :3
Har utrustning för att föra över i fint skick till dator (maskin) ingen billig utrustning utan en riktig gammal maskin

Wzup2u
2015-11-09, 22:25
Letat länge efter denna från TV3 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/7d/The_Mysterious_Cities_of_Gold.jpg

Har någon den inspelad så köper jag gärna bandet :3
Har utrustning för att föra över i fint skick till dator (maskin) ingen billig utrustning utan en riktig gammal maskin

köp på dvd eller bluray ist.

http://www.kelkoo.se/slp/ss-mysterious-cities-of-gold.html

Khyron_
2015-11-09, 22:57
köp på dvd eller bluray ist.

http://www.kelkoo.se/slp/ss-mysterious-cities-of-gold.html

Tror han vill åt den svenska dubbningen som inte finns på DVD/Bluray

paddingtonbear
2015-11-09, 22:58
Tror han vill åt den svenska dubbningen som inte finns på DVD/Bluray

Ja precis det skulle vara jättekul köper gärna om någon har VHS band eller filer med svenska rösterna, kan tas i PM dock om det är så.
Har även mycket att byta mot men ja nu gick det lite offtopic kanske.


Har så många minnen från förr så man blir nästan mörkrädd

ARMSTARK
2015-11-10, 08:22
Dumpade över 400 whs kasetter för 10 år sedan. Hade för mycket och hade börjat köpa massa nytt på dvd.

Suck, jag med, stod på en sopstation och kastade ner flyttkartonger med VHS kasetter i kontainern, såg hur kartongerna gick sönder och kasetter för tusentals kronor flöt ut. ( Kasetterna kostade 50-200kr st att köpa så... :( )
Enda jag behöll var splatter och "naturfilm".

FinnPower
2015-11-10, 08:42
Jag gav bort 10 plastkassar med VHS-filmer för 10 år sedan men sparade de "bästa" ifall jag skulle behöva en liten nostalgitripp nån gång men iom att DVD tog över så gav jag bort 10 kassar till för två år sen.
Det enda som sparades var några få godbitar, ca 20-30 filmer.

Landström
2015-11-10, 12:20
Spelade in hela serien av Macahan på VHS. Fan vad nervös jag var att jag skulle missa att spela in ett avsnitt, men det gick bra. Jag hade hög motivation till att lyckas. :)

Ett antal år senare förde jag även över inspelningarna till DVD. Ytterligare ett antal år senare släpptes hela serien i en DVD-utgåva vilket tyvärr gjorde att min egna privata samling minskade i värde. *mini ;)

En polare har hela serien "V" inspelad på VHS. Dvs från när den sändes ursprungligen på svensk TV, 1986.

paddingtonbear
2015-11-10, 15:24
Spelade in hela serien av Macahan på VHS. Fan vad nervös jag var att jag skulle missa att spela in ett avsnitt, men det gick bra. Jag hade hög motivation till att lyckas. :)

Ett antal år senare förde jag även över inspelningarna till DVD. Ytterligare ett antal år senare släpptes hela serien i en DVD-utgåva vilket tyvärr gjorde att min egna privata samling minskade i värde. *mini ;)

En polare har hela serien "V" inspelad på VHS. Dvs från när den sändes ursprungligen på svensk TV, 1986.

Men det charmiga är ju att titta på serien med tv-loggan i hörnet och halvdan kvalité så som man såg på det förr :hbang:

muddler
2015-11-10, 18:27
Har faktiskt bara kvar ett tio-tal, mest av nostalgiska skäl antar jag, favoriten är filmen jag gjorde med några polare i median i åttan typ 1998 :d

JHilding
2015-11-10, 18:57
Trots att jag bara är 24 år gammal känner jag mig väldigt gammal då jag har kvar några VHS-band där jag spelade in VoxPop för att kunna lyssna på The Offsprings Pretty Fly For a White Guy när jag ville. Då gällde det också att den hamnade överst på Topp-listan också så videon spelades. Det har jag kvar, och Terminator 2.

paddingtonbear
2015-11-10, 20:32
Trots att jag bara är 24 år gammal känner jag mig väldigt gammal då jag har kvar några VHS-band där jag spelade in VoxPop för att kunna lyssna på The Offsprings Pretty Fly For a White Guy när jag ville. Då gällde det också att den hamnade överst på Topp-listan också så videon spelades. Det har jag kvar, och Terminator 2.

Låter som jag själv, är dock 23 år gammal. :cryout:


Förresten ingen som spelat in Turtles ifrån TV3 och TV1000 , sändes ett bra tag under början och mitten utav 90-talet :hbang:
Hade gärna köpt banden isåfall eller fått "ärva" dom

Wzup2u
2015-11-10, 21:10
Låter som jag själv, är dock 23 år gammal. :cryout:


Förresten ingen som spelat in Turtles ifrån TV3 och TV1000 , sändes ett bra tag under början och mitten utav 90-talet :hbang:
Hade gärna köpt banden isåfall eller fått "ärva" dom

Fan kan ju tro du är äldre än mig =) dock är du en sann retro polare =D retro 4 lajf, ganska kul att kika massa gammalt på youtube.

hmm nej men jag har original vhs med tmnt haha... fasen vad kul det hade varit att se gamla inspelningar idag massa år efter...

Pippi filmerna hade vi inspelat på vhs dom höll vi hårt i, och tittade flertalet ggr på... pippi på de sju haven har jag sett x antal ggr :)

paddingtonbear
2015-11-10, 21:16
Fan kan ju tro du är äldre än mig =) dock är du en sann retro polare =D retro 4 lajf, ganska kul att kika massa gammalt på youtube.

hmm nej men jag har original vhs med tmnt haha... fasen vad kul det hade varit att se gamla inspelningar idag massa år efter...

Pippi filmerna hade vi inspelat på vhs dom höll vi hårt i, och tittade flertalet ggr på... pippi på de sju haven har jag sett x antal ggr :)

Ja det är inte många i den här åldern som söker för kung och fosterland efter gamla 80 och 90-tals inspelningar på VHS ;) men här har du iallafall en!


Jo köp banden har man ju redan men det är annat med inspelningar från TV3 och gamla goda TV1000 som man ringde och beställde för 149kr månaden *popcorn*

Pippi är lite åt fel håll för min del jag gillade typ Pirater i mörka vatten , turtles, biker mice, star kids, Skurt och allt som gick på TV3 förr när man var tekniskt handikappad *rolleyes* tyvärr... annars skulle man spelat in allting :(

Wzup2u
2015-11-10, 21:19
Ja det är inte många i den här åldern som söker för kung och fosterland efter gamla 80 och 90-tals inspelningar på VHS ;) men här har du iallafall en!


Jo köp banden har man ju redan men det är annat med inspelningar från TV3 och gamla goda TV1000 som man ringde och beställde för 149kr månaden *popcorn*

Pippi är lite åt fel håll för min del jag gillade typ Pirater i mörka vatten , turtles, biker mice, star kids, Skurt och allt som gick på TV3 förr när man var tekniskt handikappad *rolleyes* tyvärr... annars skulle man spelat in allting :(

who da fuck gillade inte tmnt, biker mouse, osv... mkt finns ju på youtube som sagt =).. i vhs kvalle =D

dundermusen var också en cooling :D

paddingtonbear
2015-11-12, 03:06
who da fuck gillade inte tmnt, biker mouse, osv... mkt finns ju på youtube som sagt =).. i vhs kvalle =D

dundermusen var också en cooling :D



Mja "mycket" är nog att ta i :smash: men lite avsnitt finns eller har funnits på Tuben :hbang:

Dundermusen sändes ju på SVT och TV4 med olika röster jag personligen gillar båda dubbningarna riktigt starkt även om det var längesedan nu som jag fick höra rösterna från tv4!

Diomedea exulans
2015-11-12, 08:21
Angående TMNT så är både den nya serien från 2003 och den ännu nyare från 2012 riktigt bra.

Glen
2015-11-12, 09:19
Off topic men sänds det fortfarande några tecknade actionserier på TV? Back in the days (80-talet främst) fanns ju rätt många typ Transformers, Rambo, He-man, M.A.S.K etc. Bläddrar man förbi barnkanalen idag är det ju bara en massa mysiga program vad det verkar.

Ristretto
2015-11-12, 12:11
sRNWFtgXo2E

Jag har en kassett med Top Gun.

mangemani
2015-11-12, 12:41
har svaga minnen utav att jag bandade en hel del utav alla dessa tecknade serier när jag var liten/tidiga tonåren. nått jag iaf minns är att jag alltid satt framför TVn precis i tid varje gång och spelade in disneydags, alla avsnitten, när det sändes. he-man har jag köpfilmerna utav, dock vet jag inte om det är alla, dino riders har jag, tror jag fick med nått MASK avsnitt, det mesta utav transformers med mera, det är det jag minns så här på rak arm. dock vet jag att att jag inte riktigt fastnade för TMNT, batman och sonic serierna, så de har jag inte, man satt ju och såg på dem, men bandade de inte. dock så har jag i stort sätt allt på datorn i dagsläget:D

galtasar
2015-11-12, 15:35
Kommer ihåg när vi fick Cartoon Network (nog tidigt 90-tal)
Satt i en kassett på morgonen innan skolan och lät den spela in sen..
på longplay såklart så det blev 8h!! :)

paddingtonbear
2015-11-12, 15:44
Kommer ihåg när vi fick Cartoon Network (nog tidigt 90-tal)
Satt i en kassett på morgonen innan skolan och lät den spela in sen..
på longplay såklart så det blev 8h!! :)

Något du har kvar :) Skulle gärna köpa ett band eller två
name your price :hbang:


Har faktiskt själv en del tidiga CN inspelat 1993 och även år framåt men alltid kul med mera. Dom körde väl ibland med danskt tal också var mycket kul som gick då wally gator, yogi björn och annat skoj

tjabon
2015-11-12, 15:53
Jag har en del svenska porr-klassiker på VHS.

Bl.a. "Prästen kan komma" + övriga titlar från DAX och Razzel-video :hbang:

paddingtonbear
2015-11-12, 15:55
Jag har en del svenska porr-klassiker på VHS.

Bl.a. "Prästen kan komma" + övriga titlar från DAX och Razzel-video :hbang:

På tal om porr, senast jag köpte inspelningar med tecknat fick jag banden endast i gamla porrförpacknignar tror det står Razzel på ett par. Men vem lägger barnbanden i porromslag *flex* :d

Det är ju helt sjukt egentligen att man har kvar gamla VHS-rullar som är så pass gamla som dom är. Och nästan sjukare att dom faktiskt fungerar fortfarande!!!

galtasar
2015-11-12, 17:02
Något du har kvar :) Skulle gärna köpa ett band eller två
name your price :hbang:


Har faktiskt själv en del tidiga CN inspelat 1993 och även år framåt men alltid kul med mera. Dom körde väl ibland med danskt tal också var mycket kul som gick då wally gator, yogi björn och annat skoj


Kan kolla hos föräldrarna nästa gång jag är där.

mangemani
2015-11-12, 17:14
just ja, ju mer jag tänker tillbaks ju mer kommer jag ihåg, syrran min hade dille på my little pony, så typ allt som gjordes i film/serie väg ligger i påsarna jag har.
fragglarna finns där med och hela "lets pök"(ronny och ragge) samt alla sketcher runt det programmet.
haha, minns även bråken hon och jag hade, bråkade om vem som skulle spela in vad:D, man tackade gudarna när man fick sin egen video:)

Wzup2u
2015-11-12, 21:53
Angående TMNT så är både den nya serien från 2003 och den ännu nyare från 2012 riktigt bra.

absolut inte...

Wzup2u
2015-11-12, 21:56
just ja, ju mer jag tänker tillbaks ju mer kommer jag ihåg, syrran min hade dille på my little pony, så typ allt som gjordes i film/serie väg ligger i påsarna jag har.
fragglarna finns där med och hela "lets pök"(ronny och ragge) samt alla sketcher runt det programmet.
haha, minns även bråken hon och jag hade, bråkade om vem som skulle spela in vad:D, man tackade gudarna när man fick sin egen video:)

min syrra hade med dille på my little pony, ja jisses vad coolt när man fick egen videospelare haha =D... tog tid dock, jag minns jag fick en gammal vhs spelare, och min syster hade en tv med inbyggd vhs det var coolt haha...

Men jag var jaevligt tidigt ute med att koppla datorn till tv som skärm med en videokabel tiden innan hdmi såklart =P...

Diomedea exulans
2015-11-12, 21:58
min syrra hade med dille på my little pony, ja jisses vad coolt när man fick egen videospelare haha =D... tog tid dock, jag minns jag fick en gammal vhs spelare, och min syster hade en tv med inbyggd vhs det var coolt haha...

Off topic, men om du startar en jornal så tycker jag den ska kallas "från halvhet till helhet". ;)

paddingtonbear
2015-11-13, 01:21
Försöker samla in många gamla serier så är det någon som spelat in Räddningspatrullen och annat från tidiga TV3 typ 1988-1991 ? :p

My little pony gick ju även på Lattjo lajban 1997 på tv4

mangemani
2015-11-13, 01:58
räddningspatrullen ingick i disneydags och jag bandade allt utav disneydags, så ja, allt utav det är bandat, likaså talespin, ducktales och nalle puh. sen sändes väl även bumbibjörnarna i disneydags har jag för mig och senare även goofy time, eller jag kanske blandar ihop 2 program nu, är lite osäker på om bumbibjörnarna och goofy time sändes i disneydags, har för mig det.

paddingtonbear
2015-11-13, 02:07
räddningspatrullen ingick i disneydags och jag bandade allt utav disneydags, så ja, allt utav det är bandat, likaså talespin, ducktales och nalle puh. sen sändes väl även bumbibjörnarna i disneydags har jag för mig och senare även goofy time, eller jag kanske blandar ihop 2 program nu, är lite osäker på om bumbibjörnarna och goofy time sändes i disneydags, har för mig det.

Jo det vet jag men TV3 började sända långt innan Disneydags kom :smash: ;)
1987 började TV3 sända tecknat tror jag så jag söker endast från tidiga inspelningar

mangemani
2015-11-13, 02:15
är la ingen skillnad på om det spelades in 1987-1990 eller om det spelades in nått år senare:), samma inspelning på VHS band, enda skillnaden är väl reklam pauserna typ:). söker du efter enskilda avsnitt? annars förstår jag inte varför just de tidigare inspelningarna:)

paddingtonbear
2015-11-13, 02:19
är la ingen skillnad på om det spelades in 1987-1990 eller om det spelades in nått år senare:), samma inspelning på VHS band, enda skillnaden är väl reklam pauserna typ:). söker du efter enskilda avsnitt? annars förstår jag inte varför just de tidigare inspelningarna:)

TV3 visade avsnitten med andra röster som jag föredrar mer än dom nya. Och sedan är jag lite galen i loggan i hörnet när jag kollar :d det har sin charm.
Synd bara att ingen har något band med inspelat på från den tiden...

paddingtonbear
2015-12-09, 19:36
Har en Youtube kanal med gamla VHS inspelningar & klipp , reklamer etc
Dock har jag inte kommit igång helt

https://www.youtube.com/channel/UCgZyh7Vlxbt_W1gcSf-OloQ/videos

Behöver dessutom hjälp i mitt samlande för att lyckas få saker och ting kompletta så om någon har gamla band liggandes hjälper jag gärna till att köpa & digitalisera och ge er kopior som tack för hjälpen

paddingtonbear
2016-03-07, 10:25
Hittade nyligen Monster Jam och Gladiatorerna där sistnämnda sändes först från amerikanska sändningar med svenska kommentatorer. Även lite dragracing både TV-sänd och hemmainspelat 1986 - 2006 bland annat Vårgårda, Mantorp och Borås. Någon annan som hittat något kul? *flex* Skulle dessutom vara kul att hitta någon som har något avsnitt eller en bit utav Willy fog eller Guldstäderna som gick på tv3 tidigt 90tal

offtop: Fick någon annan meterhög snö också under natten :confused:

Zenon
2017-06-19, 07:16
Öppnar denna tråden igen, är det någon som har mycket material digitaliserat :)?

svenbanan
2017-06-19, 09:40
Första gången jag ser denna tråden. :D

Jag har finalen från volleyboll EM 1989 då sverige fick spö av Italien, efter att sensationellt besegrat Sovjet i semi (också inspelad). Dock har jag ingen VHS spelare så jag kan inte titta på dem. Dessutom kanske jag har slängt bort banden... Jag har i alla fall ingen riktig koll på var de är. Sen tror jag dessa klassiska matcher finns att hitta på youtube också faktiskt.

Vi har faktiskt en hel drös med betamaxkasetter hemma, med massvis med inspelade musikprogram och annat. Undrar om de fortfarande funkar.

Nån som minns vad musikprogrammet som var lite "hippare" hette i slutet av 80 talet?

Det enda muikprogrammet jag minns från åttiotalet var "Bagen". Men det var väl kanske inte riktigt mot slutet av 80-talet.

paddingtonbear
2018-08-03, 22:55
Har kommit lång väg på min hobby och det är tack vare vänner, släkt och familj samt anonyma forum donationer av VHS-band som strömmat in till mig sedan jag startade.

Hade oturen att få min första Youtube kanal nerstängd pga DMCA Youtube Anti-piracy men förhoppningsvis får den stanna längre denna gången.

Tänkte fråga om det är någon som har gamla VHS-inspelningar med tv sänt material från TV1000, Fox Kids eller andra tv-kanaler. Nu senast så hittade jag den gamla tecknade serien Hacke Hackspett & Co inspelad från TV3 Scandinavia 1988, Oldschool!

Vad kan ni gräva fram tror ni? Hjälper gärna till att digitalisera då jag redan köpt på mig allt skräp som behövs.

Ett Orm
2018-08-03, 23:05
Har kvar den gamla VCR spelaren med några band till. Tror det ena innehåller Dr snuggles iaf.
'
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c1/Vcr_kassetten.jpeg/450px-Vcr_kassetten.jpeg

https://www.oldtechnology.net/images/philipsn1700.jpg

Spelaren väger 17 kg!

agazza
2018-08-04, 06:24
Har en hög som jag ska digitalisera

Baldr
2018-08-04, 07:46
Vad kör du för inställningar/mjukvara vid digitalisering? Har själv ett hundratal namnlösa VHS-band men har dragit mig för att påbörja arbetet eftersom jag inte vill göra "fel" och tvingas göra om det.

Bara en sådan sak att ett band kan ha 4-5 olika TV-program så egentligen borde man hålla det under uppsikt och stoppa inspelningen mellan varje istället för att få en megalång videofil med alla.

svenbanan
2018-08-04, 08:04
Vad kör du för inställningar/mjukvara vid digitalisering? Har själv ett hundratal namnlösa VHS-band men har dragit mig för att påbörja arbetet eftersom jag inte vill göra "fel" och tvingas göra om det.

Bara en sådan sak att ett band kan ha 4-5 olika TV-program så egentligen borde man hålla det under uppsikt och stoppa inspelningen mellan varje istället för att få en megalång videofil med alla.

Borde vara enklare att stycka upp den megalånga videofilen då det är klart. Då slipper man ju "vaka" över kopieringen.

Har för mig att stycka upp en videofil går på linjär tid. Dvs att den inte behöver gå igenom hela filen för att skapa de mindre videofilerna. Det beror kanske på vilken komprimering som använts, men jag tror det gäller för mpeg filer.

I alla fall gäller detta för mp3-filer vilket rimligtvis är komprimerat på ett väldigt likartat sätt. Att stycka upp en megalång ljudbok i kortare filer går på ett nafs vet jag.

Baldr
2018-08-04, 08:15
Borde vara enklare att stycka upp den megalånga videofilen då det är klart. Då slipper man ju "vaka" över kopieringen.

Har för mig att stycka upp en videofil går på linjär tid. Dvs att den inte behöver gå igenom hela filen för att skapa de mindre videofilerna. Det beror kanske på vilken komprimering som använts, men jag tror det gäller för mpeg filer.

I alla fall gäller detta för mp3-filer vilket rimligtvis är komprimerat på ett väldigt likartat sätt. Att stycka upp en megalång ljudbok i kortare filer går på ett nafs vet jag.

Förutsatte att så fort man börjar klippa och spara om filerna så degrades kvalitén?

svenbanan
2018-08-04, 08:46
Förutsatte att så fort man börjar klippa och spara om filerna så degrades kvalitén?

Då man gör om från analogt till digitalt så blir man av med information. Det kan göra att kvaliteten blir sämre ifall den analoga inspelningen är av såpass hög "upplösning" att man inte kan/vill få plats med all information i den digitala versionen.

Man kan ju ställa in bitrate och samplingsfrekvens då man skapar mp3:or. Ju högre värde man använder ju mer utrymme tar mp3:an, och kvaliteten blir också bättre. Motsvarande inställningar kan man rimligen göra då man skapar en videofil (mpeg).

Då man styckar upp en mp3-fil i flera mindre så skapar man egentligen inte nya ljudfiler. Exakt samma komprimerade data används i de nya mindre filerna och det sker ingen ny rendering, vilket är anledningen att det går på ett nafs.

Ifall programmet är tvunget att stå och tugga igenom hela filen och skapa varje mindre fil på nytt från scratch så tar det rätt lång tid (beroende på hur snabb dator man har). Då riskerar man att förlora mer information och få sämre kvalitet.

Men jag tror alltså inte det sker. I alla fall inte om det handlar om mpeg-komprimering.

MaxTheMarketer
2018-08-04, 16:59
Japp, sitter och försöker föra över via en USB->gul+röd+vit-kablar men det går tungt.

Tydligen ska man behöva spela igenom bandet fram och tillbaka för att sen kunna få en hyfsad överförd bild. Tråkigt när man har gamla klipp från sen man var 3 år T_T

Agitator
2018-08-04, 18:09
Ska man göra sånt jobb bra så letar man upp en vhs spelare av bra kvalite som man rengör huvudena på manuellt, inte via bandrengöring.

Sedan för man över det till en bra bitrate och lämplig codec till sin PC.

baktung
2018-08-05, 17:41
Tycker mest det är förbaskat trist att man inte digitaliserar hela det svenska mediearkivet och gör det tillgängligt för allmänheten. Finns många gamla teveprogram man skulle vilja se igen.

svenbanan
2018-08-05, 18:00
Tycker mest det är förbaskat trist att man inte digitaliserar hela det svenska mediearkivet och gör det tillgängligt för allmänheten. Finns många gamla teveprogram man skulle vilja se igen.

Det räcker med denna.

https://www.oppetarkiv.se/video/7145299/tartan-avsnitt-1-av-14

Fattas bara att de släpper Kalle Vrånglebäck på blueray också...

Yip_man
2018-08-09, 19:16
har sparat all 90-tals porr :-)

xan
2018-08-09, 20:44
Har en hel flyttlåda med VHS-kassetter från min uppväxt någonstans i förrådet. Ska köpa en fet godispåse och köra maraton någon gång.

svenbanan
2018-08-10, 04:54
Har en hel flyttlåda med VHS-kassetter från min uppväxt någonstans i förrådet. Ska köpa en fet godispåse och köra maraton någon gång.

Gör det inte. Du kommer bara inse att din bardom var en lögn.

Ett Orm
2018-08-10, 14:49
har sparat all 90-tals porr :-)

Glöm inte att spola tillbaka dem om du ska låna ut. Annars ser nästa var du avslutade...

Yip_man
2018-08-12, 23:19
Glöm inte att spola tillbaka dem om du ska låna ut. Annars ser nästa var du avslutade...

Alla börjar om jag mins rätt med MTV eller liknande för att ingen skulle "råka" hamna mitt i action direkt om de satte igång. Paranoid som man var..:d

Tossehj
2019-01-18, 15:48
Någon som samlar på gamla vhs inspelningar och kanske har någon av dessa ?
Brottsvåg säsong 2 (2000)
Det blåser på månen (1985)
Dolly & Dolly (1998)
Död mans ord (1980)
Efterträdaren - (Etterfølgeren) 1999
Straffet (1974)
Fem gånger storm (2000)

Mvh

baggard
2019-01-18, 19:19
Slängt det mesta men har lite kvar för minnenas skull.

Minns när vi fick en VHS-spelare som man kunde sätta en tid när den skulle börja spela in åt en så kunde man komma hem från träningar eller var man nu varit och fortfarande få se programmet. Ren magi var det.

Tossehj
2019-01-19, 14:09
Okej, skoj. Du har ingen av dessa jag söker ?

Mvh

PixelMiner
2019-01-19, 16:43
Tycker mest det är förbaskat trist att man inte digitaliserar hela det svenska mediearkivet och gör det tillgängligt för allmänheten. Finns många gamla teveprogram man skulle vilja se igen.

Beror ju tyvärr på dagens upphovsrättsregler som gör materialet skyddat under hela upphovsrättsmannens liv + 75 år.

Är man forskare eller student så går det komma runt detta genom att skaffa konto på kungliga biblioteket, som har cirka tio miljoner timmar audiovisuellt material:
https://smdb.kb.se/

Vill man se gamla journalfilmer och dylikt så finns en del här:
http://www.filmarkivet.se/

Bland annat följande gamla reklamklassiker:
http://www.filmarkivet.se/movies/axa-gunde-svan-reklam/

Hey Arnold SWE
2022-11-23, 22:52
Skulle blivit glad om man kunde hitta folk som har spelat in många avsnitt med Hey Arnold! och gjort allt digitaliserad :) Den turen har man haft med personer från youtube och jag hoppas att den turen kan komma tillbaka till mig :)

ceejay
2022-11-23, 23:01
Det går inte att kontakta nickelodeon direkt och se om det går att få tag i?

skyffelmördarn
2022-11-24, 00:08
Skulle blivit glad om man kunde hitta folk som har spelat in många avsnitt med Hey Arnold! och gjort allt digitaliserad :) Den turen har man haft med personer från youtube och jag hoppas att den turen kan komma tillbaka till mig :)

Kan du inte höra med han Rosa mannen på youtube?

RökteUppMinKatt
2022-11-24, 00:15
https://www.youtube.com/watch?v=SPdXx4uOl4U

https://www.youtube.com/watch?v=o-iq8b49xb0

https://www.youtube.com/watch?v=hpirhYNGkd4

Så mycket nostalgi alltså.

Tips på flera gamla tävlingsprogram som var bra? Minns inte om alla dessa var bra, men upp till bevis vet jag var fett nice i alla fall.

Lafayette
2022-11-24, 00:35
https://www.youtube.com/watch?v=SPdXx4uOl4U

https://www.youtube.com/watch?v=o-iq8b49xb0

https://www.youtube.com/watch?v=hpirhYNGkd4

Så mycket nostalgi alltså.

Tips på flera gamla tävlingsprogram som var bra? Minns inte om alla dessa var bra, men upp till bevis vet jag var fett nice i alla fall.

Känner mig så jävla gammal, ser mer ut att vara från 70-talet än när jag är född*gah!*

Scratch89
2022-11-24, 11:19
Hahahaha 24 karat. Herrejävlar.

VoDaresVins
2022-11-24, 12:16
https://www.youtube.com/watch?v=SPdXx4uOl4U

https://www.youtube.com/watch?v=o-iq8b49xb0

https://www.youtube.com/watch?v=hpirhYNGkd4

Så mycket nostalgi alltså.

Tips på flera gamla tävlingsprogram som var bra? Minns inte om alla dessa var bra, men upp till bevis vet jag var fett nice i alla fall.

Vet inte varför jag var så förtjust i Lagt kort ligger (https://youtu.be/VO8WhWsp7YI?t=598) med Magnus Härenstam. Kanske det berodde mera på Härenstam än själva tävlingen.

Hey Arnold SWE
2022-11-24, 18:44
Kan du inte höra med han Rosa mannen på youtube?

Kan försöka men han brukar inte ge något.
Jag vet exempel att han har en helt avsnitt med svenskdubbade Simpson.

Jag frågade förstås om man kunde få den av honom, men det blev inte så.