handdator

Visa fullständig version : Lätt att öka, svårt att tappa. Hjälp m macros+leangains


moderato
2015-09-27, 15:26
Tjena bröder!

Varit semi-aktiv här, tränat mkt och har senaste halvåret kört ett bra program (lånat leangains ama tråden och spreadsheetet) och ökat riktigt bra i styrka.
Gjort om passet (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1I9WK8GoYWpfKlQduWCrimrLY7ih2xkb7hRkhrjXtlAc/edit?usp=sharing)lite, funkat riktigt bra och ökat minst 20-30 kg på samtliga övningar. Har enligt macrosen legat runt balans, plus minus. Växlar carbsen tränings vs vilodagar som upplägget är, käkar nite överdrivet mkt fett och inga halvfabrikat, bara rena källor.

Mina macros är följande enligt 1percentage
1842 cal vilodagar (185g p, ca100g c, 80-100g f) -39 TDEE
2718 cal träningsd (200g p, 300g c, 60g f) -10 TDEE

Längd: 186, vikt ca 92-93 kg. TDEE 3020 enl en uträkning.

Vad tycker ni om värdena? Vad borde jag ligga på vid deff? Något någon här vill anmärka på? Försöker verkligen köra efter programmet, fastar o kör BCAA+träning vissa dagar. Håller mig inom tiderna.
Borde jag minska det ännu mer? Eller har någon med samma stats rekommenderade macros etc eller kan assistera med en sjysst uträkning eller sida där ni räknat bra macros som funkat?

Tusenfaldigt tacksam för svar. Är ingen gymnoob eller så. Är det bara mitt tålamod som gör att ajg borde vänta mer? Tycker att underhudsfettet minskat liite, fått större muskler, men lovehandelsen är fort. där vilket stör mig ... Skippa PF och käka frukost ist kanske?

moderato
2015-09-27, 15:42
Kom på en grej, bör jag ist ligga på samma cals båda dagarna och skippa "kolhydrats-cyklingen" tränings vs off-dagar ist och pröva och ligga på en "vanlig" deff utan själva konceptet?

Bör jag sänka kolhydraterna ännu mer vilodagar?
Är något annat som kan ha varit snett? Kör PF o leangains då jag kört förut med bra resultat men känns som jag kanske är ivrig att uppnå "bästa resultat" snabbt ist för en traditionsenlig deff utan att behöva tänka på fasta, aminosyror etc.

Vegan
2015-09-28, 10:35
førstår inte varfør folk krånglar till det så mycket. rækna bara ut vad du har før maint calories sen -500 och så kør du på det varje dag. Att fasta eller att inte fasta spelar ingen roll alls, håll dig bara till ditt kalori mål så tappar tappar du vikt :)

Och du behøver inte 200g protein per dag, sænk proteinet och høj kolhydraterna.

Knatcharn
2015-09-28, 12:31
førstår inte varfør folk krånglar till det så mycket. rækna bara ut vad du har før maint calories sen -500 och så kør du på det varje dag. Att fasta eller att inte fasta spelar ingen roll alls, håll dig bara till ditt kalori mål så tappar tappar du vikt :)

Och du behøver inte 200g protein per dag, sænk proteinet och høj kolhydraterna.

Jag skulle säga att det är att krångla till det en hel del att räkna kalorier. Det enda man behöver göra är att kolla på vågen och om medianvikten veckovis står still så äter man lite mindre.

Vegan
2015-09-28, 12:41
Jag skulle säga att det är att krångla till det en hel del att räkna kalorier. Det enda man behöver göra är att kolla på vågen och om medianvikten veckovis står still så äter man lite mindre.

ær ju dock ganska svårt att bara "æta lite mindre" om man inte æter exakt samma sak varje dag. tycker det ær bættre att ta 5 min av sin dag o rækna kalorierna så slipper man gissa :)

moderato
2015-09-28, 13:15
uppskattar alla svaren boys!!

Kollade igenom macrosen lite efter rekommendationerna.
Tänkte mest på någon med LG erfarenhet vad de hade och säga.
Men isf, kanske ska köra på att kanske ta -500'ish och sedan köra på det! :)

Vägde mig idag och landade på 90.2, köra på 2xvikt på proteinet alltså 180g?
1909 kalorier fick jag för -40 av TDEE.
180g prot, 120-140g carbs? och 60-70g fett då på ett ungefär kanske?

Alltså statsen: 186cm, 90kg, 103 i midja. :)

Young Hef
2015-09-29, 11:16
Håller med vegan, räkna kalorier är det bästa alternativet. Att "äta mindre" kan vara svårt med tanke på olika kalori innehåll på olika livsmedel.

trane77
2015-10-04, 12:01
Vill du bränna fett bör du skära ned på kolhydrater och äta mer fett i stället. Äter normalt lchf men har känt att jag börjat bli plufsig så nu har jag börjat köra vince girondas steak and egg diet, den är inte rolig men jag ser resultat redan efter en vecka framför allt har lovehandles blivit mycket mindre.
Dessutom starkare mer energi,gladare och bättre hy. Ketosdieter bränner sjukt mycket fett men kör dom inte för länge och ha carb days då du fyller på glycogen i musklerna.
Tänker köra dieten tills november har lite gigs då och vill se bättre ut.

Aliaas
2015-10-04, 14:39
Vill du bränna fett bör du skära ned på kolhydrater och äta mer fett i stället. Äter normalt lchf men har känt att jag börjat bli plufsig så nu har jag börjat köra vince girondas steak and egg diet, den är inte rolig men jag ser resultat redan efter en vecka framför allt har lovehandles blivit mycket mindre.
Dessutom starkare mer energi,gladare och bättre hy. Ketosdieter bränner sjukt mycket fett men kör dom inte för länge och ha carb days då du fyller på glycogen i musklerna.
Tänker köra dieten tills november har lite gigs då och vill se bättre ut.

eller bara ligga på underskott.

Isseman
2015-10-04, 14:49
Vill du bränna fett bör du skära ned på kolhydrater och äta mer fett i stället. Äter normalt lchf men har känt att jag börjat bli plufsig så nu har jag börjat köra vince girondas steak and egg diet, den är inte rolig men jag ser resultat redan efter en vecka framför allt har lovehandles blivit mycket mindre.
Dessutom starkare mer energi,gladare och bättre hy. Ketosdieter bränner sjukt mycket fett men kör dom inte för länge och ha carb days då du fyller på glycogen i musklerna.
Tänker köra dieten tills november har lite gigs då och vill se bättre ut.

Keto-dieter "bränner mer fett" för att du äter mer fett och då lär sig kroppen använda det bättre som bränsle. Man går ned i vikt av kaloriunderskott oavsett makrofördelning, resten är bara en smaksak :)

moderato
2015-10-04, 16:26
Stort tack boys för all input!! Allt uppskattas!!!

Tänkte eg mer på alla som kört leangains o deras rekommendationer o så.
Keto låter intressant!

daloatf
2015-10-04, 18:07
Börja med att bokföra vikten varje dag och jämför sedan en vecka med en annan. Sänk sedan kalorierna och kolla vad som hände med snittet.

Då hittar du nog din nivå sen som ger dig en viktminskning men ändå kan prestera bra på gymmet.

- Dave

moderato
2015-10-06, 17:40
Vill du bränna fett bör du skära ned på kolhydrater och äta mer fett i stället. Äter normalt lchf men har känt att jag börjat bli plufsig så nu har jag börjat köra vince girondas steak and egg diet, den är inte rolig men jag ser resultat redan efter en vecka framför allt har lovehandles blivit mycket mindre.
Dessutom starkare mer energi,gladare och bättre hy. Ketosdieter bränner sjukt mycket fett men kör dom inte för länge och ha carb days då du fyller på glycogen i musklerna.
Tänker köra dieten tills november har lite gigs då och vill se bättre ut.

Intressant! Kan faktiskt stämma, läst mkt om det där! Kör du steak eller biff eller bara så du kommer upp i proteinet och ägg varje dag?
Hur ser tex en vanlig dag ut?

moderato
2015-10-06, 17:43
Börja med att bokföra vikten varje dag och jämför sedan en vecka med en annan. Sänk sedan kalorierna och kolla vad som hände med snittet.

Då hittar du nog din nivå sen som ger dig en viktminskning men ändå kan prestera bra på gymmet.

- Dave

Tusen tack Dave. Bra tips. Nu ahr jag ju trackat min träning bra och ser hur jag ökar, kanske bra att tacka vikten också! :)
//another Dave ;-)

Keto-dieter "bränner mer fett" för att du äter mer fett och då lär sig kroppen använda det bättre som bränsle. Man går ned i vikt av kaloriunderskott oavsett makrofördelning, resten är bara en smaksak :)
True! Kollade in keto-grejen, låter ju intressant men kanske softare att köra underskott som sagt. Tack! :)

Håller med vegan, räkna kalorier är det bästa alternativet. Att "äta mindre" kan vara svårt med tanke på olika kalori innehåll på olika livsmedel.
Thanks a lot will do!:)

trane77
2015-10-15, 08:37
sent svar :) jag vet.

Keto-dieter "bränner mer fett" för att du äter mer fett och då lär sig kroppen använda det bättre som bränsle. Man går ned i vikt av kaloriunderskott oavsett makrofördelning, resten är bara en smaksak :)

eller bara ligga på underskott.

Det är inte så jag har fattat det, hjärnan och några andra organ behöver glukos för att jobba men när den inte får tillräckligt med glukos så tvingas kroppen producera ketoner vilket levern gör från kroppsfett eftersom hjärnan inte kan bryta ner fettsyror. Fettet i ketosdieter är viktigt för att om du bara äter protein så kan man drabbas av kaninsvält/proteinförgiftning.
Visst, ni har rätt i att man går ner i vikt genom att ligga på underskott var väl nån forskare som gick ner i vikt som bara åt godis.
Jag har dock ingen som helst utbildning i ämnet utan får förlita mig på bättre vetande på internet. Lchf har funkat bra för mig, men jag har ju sockermissbruksproblem också och har vart fet stora delar av mitt liv. Trött på viktpendlandet.
Tredje veckan nu på steak and eggs diet och är sjukt överraskad över hur bra resultat den gett så här långt. Är som sagt helt outbildad i ämnet så jag förlitar mig på flera internet sidor + vince gironda. och ja, jag vet att mycket av det han sa var broscience :)

HerrLuta
2015-10-16, 19:28
Ät på det sätt som känns enklast för dig i din vardag och krångla inte till det, det är ju bara ett underskott som gäller som vissa tidigare har nämnt. Det finns ju ingen "bästa" diet menar jag.

moderato
2015-10-17, 11:27
Tusen tack för feedback Luta! och alla :)

Ja, kör så länge på bra mål efter gym och håller underskottet stadigt. Kombinerar med steak&egg diet, o försöker köra lite lchf. Har faktiskt funkat riktigt bra!

Uppskattar allas feedback so far, känns som jag hittat rätt. Frågan var eg. lite dåligt skriven men riktade mig till de som eg kör leangains kanske och hur de har delat upp sina macros och om de hade synpunkter vad jag fixat fram :)