handdator

Visa fullständig version : Vilka fördelar ger olika yrken?


AronP
2015-09-27, 12:58
Funderade lite på detta. Vilka dolda fördelar finns det med olika yrken? Och vilka får man inte?

Typ.
Får bagare ta hem bakverk som är kvar i slutet av dagen?
Hur bra rabatt har flygvärdinnor på flygresor?
Hur bra rabatt kan man få om man jobbar i en matvaruaffär?
Får glasstillverkare ta hem glass?

Så droppa frågor och svar tack. Jag kommer nog på fler.

Snubben
2015-09-27, 13:04
Jobbar du på bank får du oftast bra ränta på ditt bolån.

Om man som jag, arbetar inom kommunal sektor på central nivå, så lär man sig snabbt vilken kommun man bör bo i och vilken man bör skippa. Anta att det är bra när det kommer till att hitta något bra för barn, skolor, idrott och så.

mangemani
2015-09-27, 13:13
utav det jag själv fått erfara och utav det jag har hört, så är fördelarna inte så värst många om man nu ska gå efter rabatt eller ta hem gratis produkter.
på de matvarubutiker som jag jobbat i, så var det ett måste att först ha fått fast anställning och sedan jobbat där i nått år för att få ett kort vilket gav någon ynka % i rabatt på total summan då man handlade.
utav de jag känner som har jobbat på bageri, så fick de aldrig ta med hem färska varor, utan ville de ta hem något så fick de ta hem utgångna bakverk/bröd eller sådant som hade legat ett tag, de lärde sig dock att baka och tillverka produkter, vilket är en fördel.
1 som jobbade på mcdonalds skröt om att han fick äta hur mycket han ville då han jobbade där, men 2 andra har sagt att att de då och då får käka 1 meny då de hade lunch rast.
jobbar man på bio så får man(om man vill ha och om det räcker), 2 biljetter 1 gång i månaden.

så jag tror inte det är så mycket man får ut utav det hela, mer än att man lär sig yrket som kanske kan vara till nytta i hemmet och i vardagen.
men det är min erfarenhet som sagt, andra kanske har sina egna.

Loke
2015-09-27, 13:14
På sopförbränningar händer det att det slängs pallvis, ibland i storleksordningen av flera ton, med välförpackade och fullt dugliga varor som av någon anledning inte går att sälja. Godis, till exempel. Detta får de anställda naturligtvis inte ta av, men jag har hört att det kanske händer, och ingen lär märka det ;)

Blomkål
2015-09-27, 13:16
Funderade lite på detta. Vilka dolda fördelar finns det med olika yrken? Och vilka får man inte?

Typ.
Får bagare ta hem bakverk som är kvar i slutet av dagen?
Hur bra rabatt har flygvärdinnor på flygresor?
Hur bra rabatt kan man få om man jobbar i en matvaruaffär?
Får glasstillverkare ta hem glass?

Så droppa frågor och svar tack. Jag kommer nog på fler.

Ja, man får ta hem bakverk och bröd. Har inte jobbat som bagare men på flera olika caféer och som ny plockade man alltid hem allt som blev över för dagen men man tröttnade rätt snabbt och efter ett tag tog jag bara med om jag skulle över till någon eller liknande. I matbutiken jag jobbade fick vi 5 % på alla köp.

Hade en flickvän som jobbade som flygvärdinna och hon fick rätt fina förmåner. Inte alltid rabatter i sig men vi flög gratis på stand-by flera gånger. Någon gång fick vi betala kring 1000 spänn för att flyga tur och retur till Rom under högsäsong.

Har haft ganska många anställningar så jag kan nog svara på fler :)

Scratch89
2015-09-27, 13:17
När jag jobbade på Coop fick jag 5% rabatt utöver den vanliga medlemsrabatten.

Rahf
2015-09-27, 13:29
Jobbade i klädbutik och fick 15-20% på hela sortimentet.

Vickar nu kommunalt och får inte ett vitten.

Diomedea exulans
2015-09-27, 13:37
Som telefonintervjuare får man sitta ner hur mycket man vill.

r1kkie
2015-09-27, 13:56
Ja beror nog på vilket företag man jobbar på. Driver du eget kan du ju göra vad du vill sålänge det är innom lagens ramar. :)
Driv en egen bank så kan du låna pengar gratis etc.

anvihl
2015-09-27, 13:59
Jobbade i sexbutik, fick gratis kondomer och 10% på alla leksaker. Gratis non-stop dessutom ::
Industrimontör-ingenting
Industrilackerare-ingenting
Konsult-ingenting

Tomas W
2015-09-27, 14:02
SJ anställda får rabatt på tågresor, kan vara bra om man åker mycket.

tossefar
2015-09-27, 14:06
Jobbar på bank. Bostadslånsränta just nu 0.02%. En mycket bättre förmån vid högränteläge men ändå något.

Bailah
2015-09-27, 14:18
Ja, vi får ta med bakverk bröd osv när vi e klara. Sålänge det blir över, men det blir det alltid. Inte bra för deffen.

Pzorz
2015-09-27, 14:19
Som flyttgubbe får du tillgång till bilar, utrustning och kartonger vid egen flytt.

Minikubik
2015-09-27, 14:30
När jag jobbade på gym hade jag gratis träning samt inköpspris på kläder och tillskott. Just nu, arbetsledare inom bygg ger firmabil och telefon.
Vänner som haft x % rabatt då de jobbat i klädaffär o dyl

Herr Oberst
2015-09-27, 15:04
Jobbade i sexbutik..Gratis non-sop dessutom

:thumbup: Jag måste nog byta bransch :)

Bank är nog the shit när det gäller förmåner. Köp juste hus och bor billigt som fan. Blir rätt många pengar/år

Coop/Willys 5% på inköp

Tricce
2015-09-27, 15:04
Målare, plattsättare, rörpulare, elektriker.
Oändligt med svartjobb.

Defuniac
2015-09-27, 15:13
Jobbade med att tillverka glass ett par somrar, rätt svalt jobb och du fick både äta och ta med dig hur mycket glass du ville, inklusive bjuda släkt och vänner när de kom förbi. Visby Glass is the shiiet.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Jakobson
2015-09-27, 15:49
Jobbade som dörrvakt när jag var yngre, inom Stureplansgruppen fick jag gratis inträde och företräde i kö på min lediga tid, och tjejer som bonus

Bärsärk
2015-09-27, 15:53
Fördelar och fördelar, att man ska få ta hem massa gratissaker säger väl sig självt att det inte skulle fungera.

J.V
2015-09-27, 15:56
Telias kundtjanst: ett gratis abonnemang dar allt ar helt obegransat + den senaste iPhone- eller Samsung-luren nar man jobbat dar i sex manader, vilket man far ha till man slutar. Telefonen far uppgraderas vartannat ar. Rabatt pa sitt privata abonnemang ocksa, om man nu valjer att behalla det.
Glassbar: fick ata hur mycket glass jag ville och ta hem paket som ansags skadade vid transport, kunde vara att glassen var 1 grad hogre an den fick vara (fortfarande typ -12 sa den var inte som mjukglass direkt. :D)
Taxichauffor: ordentlig rabatt eller helt gratis nar jag akte privat.

Olegh
2015-09-27, 15:58
Jobbar man på kontor så har man lite flex på morgon och em, plus fri tillgång på ganska dåligt automatkaffe.

ceejay
2015-09-27, 16:03
Ica

Gratis frukost

rooz
2015-09-27, 16:07
Mack: Frukost som chefen fixade på tidiga mornar, fri tillgång till verkstad & tvätthall, gratis mat vissa dagar.

Gym: Gratis träning

Lager: Nada.

Määng
2015-09-27, 17:06
Grill: I princip obegränsat med mat då man var själv där och ingen hade direkt koll på hur mycket man åt.

Bageri: Gratis matbröd som blivit över så man hade alltid färskt bröd hemma.

Mattant: Gratis frukost, lunch och frukt på eftermiddagen.

Dumperförare: Gratis utskällningar av gubbar dagligen.

Yrkeschaufför distribution: Fick låna lastbil gratis på fritiden om man behövde på fraktat något.

Lastbilsterminal: Kaffe i automaten.

Konstigt att man aldrig varit fet egentligen med all denna gratis mat jag haft tillgång till.

Sebbe_H
2015-09-27, 17:17
Jobba på gym - Gratis träning och rabatt på kläder/kosttillskott som säljs.

Lagerjobb - 15% på alla varor.

Sjöman - Resa och se mycket inom arbetet. Billiga kryssningar.

Diomedea exulans
2015-09-27, 18:33
Sjöman - Resa och se mycket inom arbetet. Billiga kryssningar.

Samt att man ofta jobbar 4 eller 6 veckor för att sedan vara helt ledig lika länge. Verkar najs.

Fuark
2015-09-27, 18:38
Student: Rabatter, rabatter everywhere och stora mängder fritid

Bagare: Ta hem bröd och bakelser

Posten: Få gåvor av personer man lämnar paket till, typ böcker/godis/läsk

AronP
2015-09-27, 19:33
Fan man kanske skulle bli bagare ändå :)

Jobbat på ställen med tillgänglighet till ellabb, verkstäder och liknande och oftast kan man använda det till sina privata projekt.

Bärsärk
2015-09-27, 19:36
Samt att man ofta jobbar 4 eller 6 veckor för att sedan vara helt ledig lika länge. Verkar najs.

Svårt att få jobb till sjöss, finns inga "skitjobb" länge på båtarna som de fanns förr.

Tricce
2015-09-27, 19:40
Posten: Få gåvor av personer man lämnar paket till, typ böcker/godis/läsk

Det där måste enbart gälla landsbygden?

Diomedea exulans
2015-09-27, 19:45
Svårt att få jobb till sjöss, finns inga "skitjobb" länge på båtarna som de fanns förr.

Fast tråden handlar inte om jobb som är lätta att få? :)

Starke75an
2015-09-27, 20:04
Byggbranchen: köpa/få överblivet eller fel beställt matreal gratis eller köpa billigt.

Magnus Larsson
2015-09-27, 20:16
Bra rabatt på kläder

Fuark
2015-09-27, 20:19
Det där måste enbart gälla landsbygden?

Öland ;) blir ofta kallad "postmästaren", det är fortfarande status att leverera post där

VikG
2015-09-27, 20:20
Jobbar inom ventilation

Svartjobb. Billig servicebil 10kr milen privat inklusive drivmedel plus ca 800kr månaden. Enormt mycket verktyg jag kan använda när som , kan också ta överblivet material. Tillgång till liten verkstad när som helst.

Har mycket annat med, massage/naprapat/kiropraktor för 100kr per besök, gratis mediciner, sjuk och tandvård, friskvård 2500kr per år, rabatter lite överallt med mera.

VikG
2015-09-27, 20:45
Glömde.. Gratis mobiltelefon med abonnemang

Bärsärk
2015-09-27, 21:18
Fast tråden handlar inte om jobb som är lätta att få? :)

Nej jag tyckte bara det lät som att du var intresserad av det :)

Diomedea exulans
2015-09-27, 21:30
Nej jag tyckte bara det lät som att du var intresserad av det :)

Nä, men jag har en bror och en kusin som jobbar som det. :)

KlopFer
2015-09-27, 21:54
Många härinne som jobbat som bagare eller är det bara något ni hört? :D

Adama
2015-09-27, 22:01
Som anställd i försvarsmakten fick jag träna tre timmar i veckan på arbetstid (gratis gym på området).

Matsa
2015-09-27, 22:12
SJ anställda får rabatt på tågresor, kan vara bra om man åker mycket.

Just SJ har ganska bra förmåner om man jämför med andra järnvägsoperatörer, privatresekortet som du nämnde är ju nice. 1000kr/år och sedan 0-60kr per resa beroende på vart man vill sitta, dessutom kan familjemedlemmar också skaffa ett. Rabatt på vissa hotell är också trevligt.

Ponitus
2015-09-27, 22:21
Inkontinensbranschen;
Blöjor/skydd om man är i behov utav det.

Jag tar hem säng/skötbords-underlägg och har i garaget när man mekar. Suveränt. Suger upp olja och sådant.
Även perfekt att lägga ut för att enkelt sortera upp skruvar och verktyg medan man jobbar.

Diomedea exulans
2015-09-27, 22:45
Inkontinensbranschen;
Blöjor/skydd om man är i behov utav det.

Jag tar hem säng/skötbords-underlägg och har i garaget när man mekar. Suveränt. Suger upp olja och sådant.
Även perfekt att lägga ut för att enkelt sortera upp skruvar och verktyg medan man jobbar.

Kan blöja vara nåt om man vill fejka böjröv när man går runt i byxor?

Tricce
2015-09-27, 23:27
Just SJ har ganska bra förmåner om man jämför med andra järnvägsoperatörer, privatresekortet som du nämnde är ju nice. 1000kr/år och sedan 0-60kr per resa beroende på vart man vill sitta, dessutom kan familjemedlemmar också skaffa ett. Rabatt på vissa hotell är också trevligt.

Inte att glömma deras extremt förmånliga pensionsavtal dom _har_ haft. Som gäller ännu för en del dock.

MatteÖhult
2015-09-27, 23:30
brandman

träna på arbetstid, får låna olika verktyg osv som man kan tänkas behöva, en verkstad att meka i och mycket större medvetenhet om risker som man kan råka ut för i vardagen!

Ponitus
2015-09-27, 23:40
Kan blöja vara nåt om man vill fejka böjröv när man går runt i byxor?

Tveksamt. Det är väldigt diskreta grejor, detdär.
Möjligtvis med viss modifikation.

Raschmus
2015-09-28, 08:22
Jobbade innan som bartender. Fick 30-50% rabatt på dryck och mat på krögarens då tre krogar samt fri entré.

Jobbade under tiden som kontaktperson för en kille som älskade bio. Fick då se 2 gratisbior i veckan.

feyin
2015-09-28, 08:33
Säljare - kan skaffa allt man vill ha genom att prata

MasterChief
2015-09-28, 08:37
När jag jobbade som instruktör fick man träna när gymet var stängt. Underbart att ösa på med sin egen musik och ha allting för sig själv. Kunna gå och spänna sig utan tröja och bete sig som en upphetsad babian utan några konsekvenser.

forslund
2015-09-28, 08:58
Jobbar inom IT och fler förmåner än vad vi förtjänar...

daniellinden
2015-09-28, 08:59
Jobbar inom IT och fler förmåner än vad vi förtjänar...

som vad?

daniellinden
2015-09-28, 09:00
på apotek fick man 20 % på receptfria (egenvård) och 5 % på läkemedel, förr innan 2008 fick man läkemedel gratis.

zeusden1
2015-09-28, 09:51
Privat fondförvaltare får i sitt dagliga arbete både betalt för att hitta rimliga investeringar och att investera i dessa. Detta kan överföras på egna investeringar.

CalleP
2015-09-28, 12:05
Som telefonintervjuare får man sitta ner hur mycket man vill.

hahahaha skönt svar! :D

r1kkie
2015-09-28, 12:15
Eet företag så kan du göra vad fan du vill sålänge det ligger inom lagens ramar...

martikainen
2015-09-28, 12:40
Jobbar inom IT och fler förmåner än vad vi förtjänar...

som vad?

jag har "hört" att man har väldigt fria arbetstider, arbetsdator/telefon som kan användas utanför kontoret, du kan jobba hemifrån, eller som i vissa fall jobba deltid från en bungalow i Thailand i snart ett års tid (stod på expressen/aftonblaskan för ett tag sen)

men forslund verkar ju ha saker han inte förtjänar :D jag tycker dessa är rätt harmlösa, bortsett från förmånsbeskattning som skall ske såklart.

VoDaresVins
2015-09-28, 13:00
Jobb inom IT: Din webbläsare ser inte ut som en julgran pga alla add-ons som "bara dykt upp utan att du gjort nåt".

shut teh face
2015-09-28, 13:59
Visst är det kanske ofta bra förmåner inom IT ibland, men det har inget med IT att göra.
De flesta kvalificerade och välbetalda jobb har oftast det och det hänger oftast ihop med eget ansvar. Måste ju fortfarande prestera.

jonhson
2015-09-28, 15:22
Jobbat i flugfiskebranschen på ett eller annat sätt i ca 8 år.
Och flugfisket är min största passion.
Och då även i stort sett sluppit betala för prylar dom senaste 4 åren, då många leverantörer gärna ser att man fiskar med deras prylar.
Ibland har man väl kanske fått betala en symbolisk summa som brukar va netto + moms. Men oftast gratisprylar. :)

pizzabud
2015-09-28, 16:52
Jobbar som elektriker på ett litet företag men vi jobbar åt stora distributörer av el. Varje månad får vi över massa koppar som jag och min kollega får sälja själva. Minimum är 5k men vissa månader är det uppemot 15k extra, skattefritt ner i fickan på bara sälja koppar som blir över från jobben. Det tycker jag är en jäkligt bra fördel


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Alkro
2015-09-28, 17:40
Läkare - den enda förmånen som är specifik för yrkestiteln är väl förskrivning till sig själv och anhöriga. Jag har dock aldrig haft någon nytta av den förmånen. Sen kan det ju finnas förmåner som friskvårdspengar, utbildningar, konferenser m.m. men det är ju snarare kopplat till en viss arbetsgivare.

anvihl
2015-09-28, 17:48
Läkare - den enda förmånen som är specifik för yrkestiteln är väl förskrivning till sig själv och anhöriga. Jag har dock aldrig haft någon nytta av den förmånen. Sen kan det ju finnas förmåner som friskvårdspengar, utbildningar, konferenser m.m. men det är ju snarare kopplat till en viss arbetsgivare.

Vänta, va?! seriöst, får man skriva ut åt sig själv?

Alkro
2015-09-28, 17:53
Vänta, va?! seriöst, får man skriva ut åt sig själv?

Japp. Samma krav som vid övrig förskrivning gäller dock.

Diomedea exulans
2015-09-28, 17:54
Japp. Samma krav som vid övrig förskrivning gäller dock.

Vilka är det?

Alkro
2015-09-28, 17:57
Vilka är det?

Krav på journalföring och uppföljning bland annat. Det vill säga man kan bli varnad eller bli av med legitimation om man felbehandlar sig själv eller en anhörig.

anvihl
2015-09-28, 18:03
Krav på journalföring och uppföljning bland annat. Det vill säga man kan bli varnad eller bli av med legitimation om man felbehandlar sig själv eller en anhörig.

Tänkte väl det, annars hade vi sett varenda byggaraspirant utbilda sig till läkare för att kunna skriva ut nebido i hiskeliga mängder.

Sebbe_H
2015-09-28, 20:50
Samt att man ofta jobbar 4 eller 6 veckor för att sedan vara helt ledig lika länge. Verkar najs.

Som singel så är det guld. Inte lika roligt om man har familj! Men länge leve ungkarlslivet!

filmjölk
2015-09-28, 21:22
Läkare - den enda förmånen som är specifik för yrkestiteln är väl förskrivning till sig själv och anhöriga. Jag har dock aldrig haft någon nytta av den förmånen. Sen kan det ju finnas förmåner som friskvårdspengar, utbildningar, konferenser m.m. men det är ju snarare kopplat till en viss arbetsgivare.

Nu vet jag inte hur länge du har jobbat som läkare och märkt detta än, men den yrkesgruppen brukar ha det väldigt lättraggat på jobbet, att du är läkare höjer dig genast 3 attraktivitetspoäng på den klassiska skalan 1-10 i ögonen på undersköterskor.

Olegh
2015-09-28, 21:24
Läkare, hög lön.

Ado2000
2015-09-28, 22:36
Ja, vi får ta med bakverk bröd osv när vi e klara. Sålänge det blir över, men det blir det alltid. Inte bra för deffen.

*drool**drool**drool*

Frisk
2015-09-29, 07:44
Samt att man ofta jobbar 4 eller 6 veckor för att sedan vara helt ledig lika länge. Verkar najs.

När jag jobbade på havet inom oljeindustrin så hade jag dubbla ledigheten mot jobbtiden 2-4 schema de var ganska bra.

HVR
2015-09-29, 07:58
När jag jobbade på SAS hade vi 90% rabatt på i princip alla flygresor med något av bolagen inom star alliance. Dessa var förvisso stand-by biljetter, men man hade rätt bra pejl på vilka avgångar som skulle komma att bli fulla och inte. Dessutom blev man ofta uppgraderad till businessklass om det fanns platser över där.

Shqypnia
2015-09-29, 08:05
Som student får jag psykiska fördelar.

billmaier
2015-09-29, 08:08
Jobbade ett par somrar som elektriker på Arlas mejeri. Fick äta gratis hur mycket som helst kvarg, glass, mjölk osv.

Ado2000
2015-09-29, 13:31
jag hade blivit så jävla fet om jag hade jobbat på ett bageri

jakke
2015-09-29, 14:05
Konsult.

Kan kravställa system och process om jag vill ändra något här hemma
Kan skapa en RFI/RFQ om jag vill köpa något på ett omständigt sätt.
Jag kan prata med folk som har rolig engelsk accent utan att skratta ihjäl mig.
Kan leda arbetet med att bekräfta att städarna har gjort ett bra jobb hemma.

Edit: Alltid tårta när någon fyller år. Vilket gjort mig tjock.

Macroman
2015-09-29, 14:05
Jobbar på bank. Bostadslånsränta just nu 0.02%. En mycket bättre förmån vid högränteläge men ändå något.

Alla dessa förmåner förmånsbeskattas antar jag vilket gör att de inte är lika förmånliga. Innan skatteomläggningen (1990?) så kunde vissa ha bisarra förmåner som tex fri bensin om man hade tjänstebil. Det var enda sättet att komma undan de höga skatterna på den tiden.

Nu är skatterna nästan lika höga men nu finns det knappt några förmåner...

daniellinden
2015-09-29, 14:40
Alla dessa förmåner förmånsbeskattas antar jag vilket gör att de inte är lika förmånliga. Innan skatteomläggningen (1990?) så kunde vissa ha bisarra förmåner som tex fri bensin om man hade tjänstebil. Det var enda sättet att komma undan de höga skatterna på den tiden.

Nu är skatterna nästan lika höga men nu finns det knappt några förmåner...

Man får väl också rätt schysst fallskärm, eller man får fallskärm när man jobbat ett tag på bank när man går i pension? Vet iaf en som fick miljonbelopp efter 40 år på bank

dauit
2015-09-29, 14:46
Lager, inköpspris på alla varor vi distribuerar, få ta del av fraktavtalen vi har med Postnord, DHL osv.

filmjölk
2015-09-29, 15:09
Nu kom jag på en djävulsk fördel jag har i mitt yrke som boendestöd, som slår alla era förmåner tillsammans, när jag jobbar dagtid så kan jag ta med en klient eller två, ibland ännu fler till gymmet och träna nån timme och då kan jag lyfta skrot på betald arbetstid (samtidigt som jag hjälper dem att bryta social isolering och får dem att våga ta sig utanför boendet.)

delta_mats
2015-09-29, 15:38
Lokförare: Man kan snikåka med tåg dit man vill utan att betala för sig.
Eftersom man ofta har långa raster mellan de tåg man kör kan man träna, kolla film, läsa eller vad man nu föredrar, på arbetstid och ha betalt.

Tricce
2015-09-29, 16:01
Lokförare: Man kan snikåka med tåg dit man vill utan att betala för sig.
Eftersom man ofta har långa raster mellan de tåg man kör kan man träna, kolla film, läsa eller vad man nu föredrar, på arbetstid och ha betalt.

Mmm morsans gubbe är lokförare och sitter även på driftstöd. Sjukt slappt verkar han ha :D Och tjänar bra som fan också!