handdator

Visa fullständig version : Hungrig, men ändå inte


gffg01
2015-09-26, 18:06
Hej alla!

Har ett problem, tillfrisknar från anorexia. Äter ca 3 000- 3 500 kcal/ dag.
Är detta onormalt mycket? Är konstant sugen på mat men ändå inte hungrig.

Idag har jag t.ex. ätit

Frukost: Stor skål flingor med mjölk

Lunch: Köttbullemacka med gurkmajonäs

Mellis: Dubbelmacka+ två ägg

Middag: Fyra tacobröd med köttfärs+ sås

kvällsmål: Två st Fortimel näringsdrycker.

Uppskattar fettintaget till ca 130g.

men vill alltså veta om det jag känner är normalt/onormalt, andras erfarenheter.

Stats: 188 lång vikt nu ca 59/ vet ej om det är vattenvikt eller ej

Aliaas
2015-09-26, 18:12
Hej alla!

Har ett problem, tillfrisknar från anorexia. Äter ca 3 000- 3 500 kcal/ dag.
Är detta onormalt mycket? Är konstant sugen på mat men ändå inte hungrig.

Idag har jag t.ex. ätit

Frukost: Stor skål flingor med mjölk

Lunch: Köttbullemacka med gurkmajonäs

Mellis: Dubbelmacka+ två ägg

Middag: Fyra tacobröd med köttfärs+ sås

kvällsmål: Två st Fortimel näringsdrycker.

Uppskattar fettintaget till ca 130g.

men vill alltså veta om det jag känner är normalt/onormalt, andras erfarenheter.

Stats: 188 lång vikt nu ca 59/ vet ej om det är vattenvikt eller ej

Helt normalt intag, låter perfekt:)

Diomedea exulans
2015-09-26, 18:24
Har man haft anorexia så har nog kroppens normala hunger/mättnads-signaler "förstörts" lite. Så jag gissar att det är normalt att känna som du känner.

Men precis som föregående talare säger så ser ditt matschema bra ut iallafall.

LunaSpice
2015-09-26, 18:27
Jag antar att du har kontakt med dietist eftersom du dricker Fortimel. Vad säger din dietist?

Tolkia
2015-09-27, 13:03
Nej, det där är inte onormalt mycket. Du tvåsiffrigt antal kilon att ta igen, och det vet kroppen någonstans på djupet, även om hjärnan låtsas som om det vore annorlunda.

Ang suget så är det vanligt att aptiten är lite fuckad efter att man svultit sig. Jag spekulerar nu, men min känsla är att suget delvis är en effekt av att ha förbjudit sig allt en längre tid.

Scratch89
2015-09-27, 13:42
Jag tycker det ser vettigt ut. Försök hålla en någorlunda likadan kost nu ett tag framöver och se vad som händer med vikten. Få inte panik om det diffar något kilo hit eller dit under veckan, eftersom det är normalt, även för oss som är viktstabila.

Hur känns det i kropp och psyke generellt? Piggare, sover bättre? Orkar du träna (om du gör det)?

Luddsson
2015-09-27, 16:04
Har en bakgrund av anorexia och är exakt lika lång som dig men vägde mindre än din vikt under en period.

Min erfarenhet är att ett tillfrisknande från det rent fysiska kommer före det psykiska. Att alltså få kroppen att förstå att det inte längre är svält som gäller, utan mat finns att tillgå på regelbunden basis. Upplevde samma hunger som dig i ca 6 månaders tid (och kan fortfarande hända om jag slarvar med maten). Det är som att magen är full, men hjärnan vill ha mer. Gärna mer av det som är kaloririkt, det funkar inte att stilla denna typ av hunger med sallad och selleri. Detta är kroppen naturliga sätt att svara på ett alldeles för långt kaloriunderskott. Eftersom allt i din kropp suktar efter att repareras, organ, fettvävnader osv, så är det ganska rimligt att kroppen signalerar hunger om du ger den mat. I förebyggande syfte ifall maten skulle försvinna imorgon.

Det som är empiriskt bevisat (Läste en sjukt intressant studie om detta, kommer dock inte ihåg källa) är att "äta på schema" är det som funkar för att så snabbt som möjligt bli kvitt denna konstanta hunger du upplever. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmat. Samma tider. Varje dag. Det kommer tillslut ge sig. Men ju mer du hoppar över ett mål, desto längre tid kommer det ta att bli kvitt "suget efter något att tugga på". 3500 om dagen är ett bra riktmått för dig skulle jag tippa. Jag slarvade och åt vissa dagar för lite, men det tog kroppen igen genom att bli enormt hungrig på kvällen och smälla i sig 4000 istället.

Detta baseras på egen erfarenhet och det en psykolog inom området berättade för mig. Komplettera gärna den som har andra åsikter eller som instämmer!

gffg01
2015-09-27, 16:33
Anledningen till att jag startade tråden Ludsson:-), du beskrev precis hur jag känner. Speciellt delen med hunger på kvällen. Har gått upp ca 5 kg sedan jag startade ca 3 år sedan. Men har nu bestämt mig att äta ordentligt och bli kvitt denna sjukdom en gång för alla.

Är dock jätterädd att jag aldrig ska kunna sluta äta när jag väl börjat.
Kommer inte viktuppgången bli för snabb om jag siktar på 3 500?
En snabb viktuppgång är kanon men vill hänga med någorlunda mentalt också.

Är du frisk/ viktstabil nu Luddson? Hur mycket äter du nu under en dag, detta är också en fråga som jag är orolig för. Hur mycket jag ska äta efter återhämtning av vikt.

Har en bakgrund av anorexia och är exakt lika lång som dig men vägde mindre än din vikt under en period.

Min erfarenhet är att ett tillfrisknande från det rent fysiska kommer före det psykiska. Att alltså få kroppen att förstå att det inte längre är svält som gäller, utan mat finns att tillgå på regelbunden basis. Upplevde samma hunger som dig i ca 6 månaders tid (och kan fortfarande hända om jag slarvar med maten). Det är som att magen är full, men hjärnan vill ha mer. Gärna mer av det som är kaloririkt, det funkar inte att stilla denna typ av hunger med sallad och selleri. Detta är kroppen naturliga sätt att svara på ett alldeles för långt kaloriunderskott. Eftersom allt i din kropp suktar efter att repareras, organ, fettvävnader osv, så är det ganska rimligt att kroppen signalerar hunger om du ger den mat. I förebyggande syfte ifall maten skulle försvinna imorgon.

Det som är empiriskt bevisat (Läste en sjukt intressant studie om detta, kommer dock inte ihåg källa) är att "äta på schema" är det som funkar för att så snabbt som möjligt bli kvitt denna konstanta hunger du upplever. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmat. Samma tider. Varje dag. Det kommer tillslut ge sig. Men ju mer du hoppar över ett mål, desto längre tid kommer det ta att bli kvitt "suget efter något att tugga på". 3500 om dagen är ett bra riktmått för dig skulle jag tippa. Jag slarvade och åt vissa dagar för lite, men det tog kroppen igen genom att bli enormt hungrig på kvällen och smälla i sig 4000 istället.

Detta baseras på egen erfarenhet och det en psykolog inom området berättade för mig. Komplettera gärna den som har andra åsikter eller som instämmer!

Ozziking
2015-09-27, 17:57
Hunger/mättnadskänslorna och detta "sug" kommer hålla på ett tag tills man kommer in i rutiner och kommer upp i en någorlunda normal vikt igen. Vet att det slutade för mig typ i början av detta år. Och då blev jag ändå friskförklarad förra våren och hade ätit/tränat ett bra tag redan då. Kände precis som du, var rädd för att inte kunna sluta, men det släpper efter att man faktiskt tillåter sig att äta. Det är på grund av alla begränsningar under en lång tid.
Som luddson sade, att äta efter schema är effektivt.

gffg01
2015-09-27, 18:04
Det är ju det som är grejen, följt matschema ca 2 år men känner ingen förbättring. Visserligen inte ätit tillräckligt kanske,,
Men bi tycker alltså att jag ska fortsätta äta 3000?

Luddson äter inte riktigt tillräckligt jämt och är inte i mål mentalt. Men han jobbar med det. :) (Ursäkta för svar på tal, Luddson).

Hunger/mättnadskänslorna och detta "sug" kommer hålla på ett tag tills man kommer in i rutiner och kommer upp i en någorlunda normal vikt igen. Vet att det slutade för mig typ i början av detta år. Och då blev jag ändå friskförklarad förra våren och hade ätit/tränat ett bra tag redan då. Kände precis som du, var rädd för att inte kunna sluta, men det släpper efter att man faktiskt tillåter sig att äta. Det är på grund av alla begränsningar under en lång tid.
Som luddson sade, att äta efter schema är effektivt.

Diomedea exulans
2015-09-27, 19:12
Ja, fortsätt äta 3000-3500. Att gå upp tre kilo på fem år, som du redan gjort, är en för långsam viktökning för en underviktig.

Du skulle gott och väl kunna väga 75 kilo på din längd utan att oroa dig över att det är ohälsosamt eller att du kommer bli "ful".

Luddsson
2015-09-28, 06:30
Det är ju det som är grejen, följt matschema ca 2 år men känner ingen förbättring. Visserligen inte ätit tillräckligt kanske,,
Men bi tycker alltså att jag ska fortsätta äta 3000?

Ozziking har hjälpt mig mig mycket (stort tack för detta). Och även KONCEPT som gett mycket råd. Precis som Ozzi säger så kan det spöka med maten för mig fortfarande. Jag glömmer av hur mycket jag egentligen kräver en dag, och får tillbaka mina ätstörda mönster och tänker att en sallad till lunch räcker. Men min kropp fattar det redan samma kväll att det blivit ett på tok för stort underskott. Då åker Skogaholmslimpan fram och hela kroppen skriker efter näring i tron om att det blir underskott ett tag framöver.

De dagar när jag inte är sugen på kvällen har jag ätit regelbundet, stora mål, vid ungefär samma tidpunkt i några dagar. Timing är oerhört viktigt. Din kropp kommer (om du inte är där) att vara hungrig vid vissa tidpunkter och relativt mätt mellan dessa tider. Jag är i din längd och märker att jag måste äta runt 3500 för balans. Du ska dessutom återhämta organ, inre vävnader och massa annat. Det finns en anledning till att du är hungrig. Kroppen behöver mer energi. Det tar enorm skada att vara underviktig en längre period. Jag hade problem med levern ett tag efter men det börjar stabilisera sig. Det klatschema som rekommenderades för mig för viktuppgång från ca din vikt var på 4000. Just för att minst 1000 är för kroppen att reparera sina organ med. Sen är det viktigt med kontinuitet. Äter du 3000 varje dag verkligen? Du missar inte/tar lite mindre osv? Gäller att vara ärlig mot sig själv. Något jag forfarande har svårt för.

gffg01
2015-09-28, 18:33
Nej Luddsson, senaste veckan har jag ätit ca 3 000 vissa dagar mer andra mindre. Har några avslutande frågor till dig innan jag kommer lämna denna tråd och satsa fullt ut på att bli frisk.

Hur snabb var din viktuppgång?

Fördelar med att äta mer?

Vad äter du under en dag?

Stort tack för att alla tagit sig tid att svara på mina funderingar och även ge egna tankar+ reflektioner. :-)


Ozziking har hjälpt mig mig mycket (stort tack för detta). Och även KONCEPT som gett mycket råd. Precis som Ozzi säger så kan det spöka med maten för mig fortfarande. Jag glömmer av hur mycket jag egentligen kräver en dag, och får tillbaka mina ätstörda mönster och tänker att en sallad till lunch räcker. Men min kropp fattar det redan samma kväll att det blivit ett på tok för stort underskott. Då åker Skogaholmslimpan fram och hela kroppen skriker efter näring i tron om att det blir underskott ett tag framöver.

De dagar när jag inte är sugen på kvällen har jag ätit regelbundet, stora mål, vid ungefär samma tidpunkt i några dagar. Timing är oerhört viktigt. Din kropp kommer (om du inte är där) att vara hungrig vid vissa tidpunkter och relativt mätt mellan dessa tider. Jag är i din längd och märker att jag måste äta runt 3500 för balans. Du ska dessutom återhämta organ, inre vävnader och massa annat. Det finns en anledning till att du är hungrig. Kroppen behöver mer energi. Det tar enorm skada att vara underviktig en längre period. Jag hade problem med levern ett tag efter men det börjar stabilisera sig. Det klatschema som rekommenderades för mig för viktuppgång från ca din vikt var på 4000. Just för att minst 1000 är för kroppen att reparera sina organ med. Sen är det viktigt med kontinuitet. Äter du 3000 varje dag verkligen? Du missar inte/tar lite mindre osv? Gäller att vara ärlig mot sig själv. Något jag forfarande har svårt för.