handdator

Visa fullständig version : Frågor ang. något förhöjt njurvärde.


Gul
2015-09-26, 08:21
Under en rutinkontroll så påpekade läkaren för mig att jag hade något förhöjt njurvärde, varpå han frågade om jag tog något tillskott av protein eller keratin.

1.Kan konsumtion av proteinpulver göra så att man får ett förhöjt njurvärde?

2.Kan konsumtion av keratin eller produkter med keratin i, göra så att man får ett förhöjt njurvärde?

Mycket tacksam för svar!

LunaSpice
2015-09-26, 08:32
Antar att du hade förhöjt kreatinin och därför fick du frågan.

1. Nej.

2. Ja, eftersom kreatinin är en restprodukt från nedbrutet kreatinfosfat som i sin tur bildas i musklerna. Ökad muskelmassa ger generellt högre kreatininvärde men borde ändå inte ligga utanför referensintervallerna. Äter du dessutom kreatin så ökad halten av kreatinfosfat och därmed också kreatinin i blodet. Sluta med kreatin ett par veckor och ta om provet för att vara helt säker på att allt är ok.

Gerdler
2015-09-26, 08:44
Jag råkade missa instruktionen att jag skulle vara fastande inför ett par blodprov jag skulle ta för typ ett år sedan. Så jag käkande en frukost med müsli med bär, fil och banan samt en kopp te med kreatin. Sen prov 1h senare. Är du fastande frågade de. Ehh, nä, svarade jag. Vad fan? svarade de typ. hur som helst så gjorde de testerna ändå och det enda som var off var mitt blodsocker antagligen för att de hade tagit precis i peaken. Kreatininet var inom referensintervallet trots 5g kreatin 1h tidigare. :)

Så jag gjorde om mitt blodsocker fastande en dag senare och det var normalt.

Morrris
2015-09-26, 09:09
Säg åt doktorn att ta ett cystatin c istället. Det här gäller ju viktiga gains.

Gul
2015-09-26, 09:58
Antar att du hade förhöjt kreatinin och därför fick du frågan.

1. Nej.

2. Ja, eftersom kreatinin är en restprodukt från nedbrutet kreatinfosfat som i sin tur bildas i musklerna. Ökad muskelmassa ger generellt högre kreatininvärde men borde ändå inte ligga utanför referensintervallerna. Äter du dessutom kreatin så ökad halten av kreatinfosfat och därmed också kreatinin i blodet. Sluta med kreatin ett par veckor och ta om provet för att vara helt säker på att allt är ok.

Tack för ditt svar.

Eftersom du verkar kunna det här så vill jag också fråga dig om du känner till några andra vanliga substanser i kosttillskott som kan höja njurvärdet. Jag tänker då främst på tillskott typ PWO?

Gerdler
2015-09-26, 16:53
Kreatin som du tar rensas ut från blodet inom några få timmar om dina njurar fungerar. Alltså kan du ta kreatin dagen innan ett blodprov utan problem. PWO ska du aldrig ta. Köp rena ämnen och blanda en egen billigare som ger dig kontroll över dos, effekt och vad för skit du får i dig. koffein, beta-alanin, tyrosin, arginin kan du utan problem ta dagen innan vilket blodprov som helst.