handdator

Visa fullständig version : Skillnad mellan fruktsocker och vanligt socker?


bubbleman
2004-04-11, 20:33
Som topic lyder...

Man har ju alltid lärt sig att frukt är bra och att man skall äta många men dessa innehåller ju socker. Vanligt godis innehåller ju också socker och detta ska man ju inte äta, vad är skillnaden?
Frukter innehåller ju vitaminer och sånt, är det enda skillnaden? Fruktsockret måste ju vara nyttigare...men varför?

:confused:

Callister
2004-04-11, 21:05
Fruktsocker är att föredra framför sötning med vanligt socker. Fruktsocker skiljer sig från vanligt socker genom att det inte kan användas av kroppen direkt utan måste först omvandlas till glukos (druvsocker). Nästan allt fruktsocker hamnar i levern. Det gör att fruktsockret inte påverkar blodsockret speciellt mycket i jämförelse med vanligt socker, vilket gör att jag tycker att fruktsocker kan vara ett bra alternativ till vanligt socker. Det finns också en hel del studier som visar att fruktsocker ger en lägre insulin- och blodsockerbelastning, även på längre sikt. Man bör dock inte överdriva intaget av fruktsocker eftersom att det ger mycket energi. Dessutom kan höga intag av fruktsocker höja blodfetterna.
Paulun

z_bumbi
2004-04-11, 22:26
Frukt innehåller socker, både druvsocker och det som heter fruktsocker.

Frukt innehåller mycket riktigt oftast en mängd fibrer och vitaminer som man missar om man äter socker, finns andra saker som också är bra.

Frukt innehåller inte så mycket kalorier per kilo, man kan därför oftast äta väldigt mycket frukt innan risken för att man ska lägga på sig fett eller något annat som kanske inte är så bra för hälsan inträffar.

1 kg socker innehåller ca 4000 kcal, 1 kg äpplen ca 500 kcal. Viss skillnad.

Risken att man ska få i sig så mycket fruktsocker att det ska vara något negativ är nästan obefintlig genom att äta frukt, det krävs t ex nästan 1 kg för att man ska nå upp i 50 g fruktsocker totalt.

Wilson
2004-04-12, 02:51
jag har öfr mig att jag har läst att fruktsocker (är väl samma som fruktos?) inte ska vara hälsosamt ifall man äter det för ofta.
Kan skada leverna kanske? jag vet inte.

Sverker
2004-04-12, 06:00
Fruktsocker är en naturlig del av våran kost och vi får i oss 50 - 100 g varje dag, främst från vanligt socker. Det är inte ohälsosamt på något sett.


Däremot är allt giftigt. Det är dosen som avgör:nono: ´

Skulle du äta ett par hundra gram rent fruktsocker så överbelastar du levern ett kort tag och en stor mängd mjölksyra bildas från fruktosen => kraftig försurning av blodet ett kort tag.

bubbleman
2004-04-12, 16:55
Tackar tackar...

Nu är man en kunskap rikare;)

aliquis
2004-04-12, 18:25
Originally posted by Wilson
jag har öfr mig att jag har läst att fruktsocker (är väl samma som fruktos?) inte ska vara hälsosamt ifall man äter det för ofta.
Kan skada leverna kanske? jag vet inte.
Det där läste jag också, men det var ju något trams om att folk som åt mycket protein redan belastade levern så mycket att dom därför skulle undvika frukter då fruktosen skulle belasta den ännu mer... kommer inte ihåg var det var men säkert b&k eller något annat dumt, är väl vettigare att dra ner på proteinet än frukten isf :)

enzodiac
2004-04-12, 18:29
herregud jag som köpte 2 kg dextropur idag. Jag tänkte ta 100 gram efter varje träning... kanske inte är så bra eller ?

King Grub
2004-04-12, 18:30
Originally posted by enzodiac
herregud jag som köpte 2 kg dextropur idag. Jag tänkte ta 100 gram efter varje träning... kanske inte är så bra eller ?

Det låter väl alldeles utmärkt. Dextropur är varken fruktos eller sackaros, utan glukos. Toppen efter träningen.

z_bumbi
2004-04-12, 18:37
Originally posted by aliquis

Det där läste jag också, men det var ju något trams om att folk som åt mycket protein redan belastade levern så mycket att dom därför skulle undvika frukter då fruktosen skulle belasta den ännu mer... kommer inte ihåg var det var men säkert b&k eller något annat dumt, är väl vettigare att dra ner på proteinet än frukten isf :)

Äter man så mycket protein att man får problem med levern har man nog andra problem än att frukter skulle tillföra fruktos. :)

enzodiac
2004-04-12, 18:49
ok tack då vet jag :D

cero
2015-04-22, 22:46
Vilken ratio glukos/fruktos innehåller några vanliga frukter som banan, apelsin och äpple?

Sedan undrar jag om man bör passa sig för glukos eller är det främst sackaros och fruktos som kan bli farligt i stora mängder? Går dessa att ranka från minst dåligt till mest dåligt?

vicarious
2015-04-22, 22:56
Vilken ratio glukos/fruktos innehåller några vanliga frukter som banan, apelsin och äpple?

Sedan undrar jag om man bör passa sig för glukos eller är det främst sackaros och fruktos som kan bli farligt i stora mängder? Går dessa att ranka från minst dåligt till mest dåligt?

Kolla livsmedelstabell, t ex http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11049&lang=sv

kebne
2015-04-23, 10:09
Bananens fördelning beror på mognadsgrad, mer mogen innebär mer fruktos. Min uppfattning är att glukos är mindre problematiskt än fruktos om man inte är diabetiker.