handdator

Visa fullständig version : Större muskelmassa av sojaprotein än av kaseinprotein


King Grub
2015-09-25, 12:49
BACKGROUND:

In recent years, the number of bedridden people is rapidly increasing due to aging or lack of exercise in Japan. This problem is becoming more serious, since there is no countermeasure against it. In the present study, we designed to investigate whether dietary proteins, especially soy, had beneficial effects on skeletal muscle in 59 volunteers with various physical activities.

METHODS:

We subjected 59 volunteers with various physical activities to meal intervention examination. Persons with low and high physical activities were divided into two dietary groups, the casein diet group and the soy diet group. They ate daily meals supplemented with 7.8 g of powdered casein or soy protein isolate every day for 30 days. Bedridden patients in hospitals were further divided into three dietary groups: the no supplementation diet group, the casein diet group and the soy diet group. They were also subjected to a blood test, a urinalysis, magnetic resonance imaging analysis and muscle strength test of the knee before and after the meal intervention study.

RESULTS:

Thirty-day soy protein supplementation significantly increased skeletal muscle volume in participants with low physical activity, compared with 30-day casein protein supplementation. Both casein and soy protein supplementation increased the volume of quadriceps femoris muscle in bedridden patients. Consistently, soy protein significantly increased their extension power of the knee, compared with casein protein. Although casein protein increased skeletal muscle volume more than soy protein in bedridden patients, their muscle strength changes by soy protein supplementation were bigger than those by casein protein supplementation.

CONCLUSIONS:

The supplementation of soy protein would be one of the effective foods which prevent the skeletal muscle atrophy caused by immobilization or unloading.


J Med Invest. 2015;62(3.4):177-183. Effects of dietary soy protein on skeletal muscle volume and strength in humans with various physical activities.

LunaSpice
2015-09-25, 13:10
CONCLUSIONS:

The supplementation of soy protein would be one of the effective foods which prevent the skeletal muscle atrophy caused by immobilization or unloading.

Är det gjort studier på hur soja står sig mot kasein rent anabolt? Studien du länkade till handlar väl om minskad katabolism om jag förstår det rätt?

Prost
2015-09-25, 13:51
Rubriken är väl fel? "Although casein protein increased skeletal muscle volume more than soy protein in bedridden patients, their muscle strength changes by soy protein supplementation were bigger than those by casein protein supplementation."

Ola Wallengren
2015-09-25, 15:36
De jämför alltså effekten av 8g kesein eller soja vs placebo under 1 månad i grupper om 4-12 pers. Huvud resultatet, dvs ökad muskelmassa i sojagruppen med låg fysisk aktivitet baserar sig på 4 personer.
4 personer, 8g protein under 1 månad. Är det någon mer än jag som tror att detta är ett slumpfynd.

King Grub
2015-09-25, 15:55
Rubriken är väl fel? "Although casein protein increased skeletal muscle volume more than soy protein in bedridden patients, their muscle strength changes by soy protein supplementation were bigger than those by casein protein supplementation."

Läs tidigare meningar. Det där gällde sängliggande.

LunaSpice
2015-09-25, 16:46
De jämför alltså effekten av 8g kesein eller soja vs placebo under 1 månad i grupper om 4-12 pers. Huvud resultatet, dvs ökad muskelmassa i sojagruppen med låg fysisk aktivitet baserar sig på 4 personer.
4 personer, 8g protein under 1 månad. Är det någon mer än jag som tror att detta är ett slumpfynd.

Beror ju på P-värdet men jag har svårt att se att det skulle kunna var signifikant faktiskt.

Prost
2015-09-26, 09:43
Läs tidigare meningar. Det där gällde sängliggande.

oj :-)

Ola Wallengren
2015-09-26, 10:26
Beror ju på P-värdet men jag har svårt att se att det skulle kunna var signifikant faktiskt.

De rapporterar ett p<0.01 faktiskt (ANOVA i Excel, så utan några justeringar, kovariat mm). Men det är trots allt bara 4 resp 7 peroner i grupperna som de jämför så styrkan lär vara usel. Precisionen i muskelvolym från MRI känner ajg inte till, men är mycket tveksam om den är så bra som den borde vara i detta fall. En annan sak är att man ju faktiskt inte förväntar sig ett skit av ett tillägg på 7g protein i stillasittande friska under 30 dagar. Att det överhuvud taget hänt något är ju förvånande och bör väcka misstankar. En annan sak är att i just soja gruppen finns en tendens till både ökar energi och proteinintag från vanlig mat, något som man inte ser i de andra grupperna. Jag tror iofs inte på kostregistreringsmetoden men om de faktisk ökat proteinintaget med 15g från kosten (och 7 g från supplementet) så kan det ju lika gärna vara kosten det skiljer på.
Efter en snabb genomläsning får jag intrycket av att det inte är en jättebra analys. Hur kan man tex minska i BMI när vikten och längden är konstant?
En annan trend är att de hittar skillnader där de är färre personer i grupperna.

3bz
2015-09-26, 20:29
De rapporterar ett p<0.01 faktiskt (ANOVA i Excel, så utan några justeringar, kovariat mm). Men det är trots allt bara 4 resp 7 peroner i grupperna som de jämför så styrkan lär vara usel. Precisionen i muskelvolym från MRI känner ajg inte till, men är mycket tveksam om den är så bra som den borde vara i detta fall. En annan sak är att man ju faktiskt inte förväntar sig ett skit av ett tillägg på 7g protein i stillasittande friska under 30 dagar. Att det överhuvud taget hänt något är ju förvånande och bör väcka misstankar. En annan sak är att i just soja gruppen finns en tendens till både ökar energi och proteinintag från vanlig mat, något som man inte ser i de andra grupperna. Jag tror iofs inte på kostregistreringsmetoden men om de faktisk ökat proteinintaget med 15g från kosten (och 7 g från supplementet) så kan det ju lika gärna vara kosten det skiljer på.
Efter en snabb genomläsning får jag intrycket av att det inte är en jättebra analys. Hur kan man tex minska i BMI när vikten och längden är konstant?
En annan trend är att de hittar skillnader där de är färre personer i grupperna.

Nu är ju inte ancova en perfekt lösning heller, men antagandet att avsaknad av signifikanta gruppskillnader i vissa parametrar innebär att de inte kan påverka DV är ju bara ohyggligt dumt. Skulle som du tro att den extra muskelvolymen handlar om ökat protein- och energiintag som det finns antydningar till.

Förutom de fel du nämner så kan man ju titta på bedridden subjects i tabell 2, grupperna som får supplement har alltså samma proteinintag som kontrollgruppen? Är antagandet där att casein/soja har magiska egenskaper eller att lite extra komplett protein skulle göra en skillnad?

Gober
2015-09-26, 21:53
8g? :D

Ola Wallengren
2015-09-27, 09:12
Kostintaget är rapporterat exklusive proteintillskott.