handdator

Visa fullständig version : Inneboende i bostadsrätt.


ilikeu
2015-09-24, 21:27
Har man rätt att kräva vilken summa som helst när man har en inneboende i en bostadsrätt?

Säg att hen betalar alla räkningar för att få bo i denna bostadsrätten. Är de ok så länge hen är med på de?

G.W
2015-09-24, 22:01
1. Nej
2. Ja

Akerhage
2015-09-25, 05:46
Funderar med på detta och lånar tråden då.

Jag har en hyresrätt, en 3a på 82m². Jag betalar ungefär 7600kr för hyra, el och internet varje månad.

Kan jag hyra ut ett rum för 5000kr då med tanke på att allt är möblerat. Då delas kök, vardagsrum och toalett/dusch också givetvis mellan mig och ev hyresgäst.

King Grub
2015-09-25, 05:49
Inte utan godkännande från din hyresvärd.

Akerhage
2015-09-25, 05:51
Inte utan godkännande från din hyresvärd.

Så hyresvärden måste godkänna den summan jag vill ha? De godkänner att jag hyr ut rummet iaf. Det har jag gjort tidigare, fast då alltid delat hyran. Men nu försvinner min nuvarande kombo.

timoat
2015-09-25, 07:37
Jag bodde på söder i sthlm i ett par år som inneboende. Det var en hyresrätt och vi var totalt 3 st inneboende tillsammans med kvinnan som hyrde och hennes dotter (som bodde i samma rum). Det var en 4 med kök och 2 badrum. Jag betalade 5000 och de andra två 6000 var, totalt 17000. Skulle uppskatta att lägenheten var mellan 80 och 100 kvadrat. Vet ej om de måste godkänna summan? De kan ju omöjligen veta vad hyresgästen stoppar in varje månad om inte den inneboende kontaktar hyresgästföreningen själv?

Snubben
2015-09-25, 07:44
http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Hyran/

Hur mycket får man lägga på när man hyr ut en lägenhet möblerad?

Den som hyr ut sin lägenhet helt eller delvis möblerad har rätt att göra ett påslag på hyran, men det finns ingen uttrycklig lagregel som anger hur mycket man får lägga på.

Hyresnämnden har ofta godtagit ett hyrespåslag på cirka 10-15 procent för en fullt möblerad lägenhet, men det är viktigt att komma ihåg att nämnden bedömer detta från fall till fall. Det är alltså fullt möjligt att utfallet blir ett annat i det enskilda ärendet.

Utöver möbler ingår ibland även till exempel fri hushållsel och en p-plats som förstahandshyresgästen hyr eller arrenderar separat. Upplåtaren har då rätt att lägga på en summa som motsvarar de faktiska kostnaderna.

http://www.boupplysningen.se/hyra-ut/hyresratt-andra-hand

Donner
2015-09-25, 08:07
Är det inte samma regler när man är inneboende som när man hyr i andrahand? Dvs att uthyraren får ta vilken summa denna vill?

Snubben
2015-09-25, 08:09
Är det inte samma regler när man är inneboende som när man hyr i andrahand? Dvs att uthyraren får ta vilken summa denna vill?

Uthyraren har aldrig fått ta vilken summa man vill.

Hyr du ut din HR så får summan vara, på sin höjd, 10-15% högre än va du själv betalar. Under förutsättningen att det finns t.ex. möbler eller andra saker som inkluderas (räkningar). Gör du annat så kan du behöva betala mellanskillnaden ner till den nivån som är rimlig.

Hyr du ut din BR så får hyran inte vara högre än vad avkastningen hade varit om du hade sålt din BR och t.ex. placerat dina pengar. Tar du däremot ut en ockerhyra och åker dit i hyresnämnden så händer inget. Bara att säga "jahapp" och köra på.

Akerhage
2015-09-25, 08:17
Tack för info

Donner
2015-09-25, 08:30
Uthyraren har aldrig fått ta vilken summa man vill.

Hyr du ut din HR så får summan vara, på sin höjd, 10-15% högre än va du själv betalar. Under förutsättningen att det finns t.ex. möbler eller andra saker som inkluderas (räkningar). Gör du annat så kan du behöva betala mellanskillnaden ner till den nivån som är rimlig.

Hyr du ut din BR så får hyran inte vara högre än vad avkastningen hade varit om du hade sålt din BR och t.ex. placerat dina pengar. Tar du däremot ut en ockerhyra och åker dit i hyresnämnden så händer inget. Bara att säga "jahapp" och köra på.

Aha, tack! Bra att veta om jag någon gång ska hyra ut :)

delta_mats
2015-09-25, 09:35
Jag har kommit fram till att man kan ta ut halva hyran från en inneboende, +10-15% påslag för slitage av möbler. Taket verkar vara 48 000 kr/år utan att behöva skatta något. Ifall man inte använder sig av dessa parametrar alltså. Om jag förstått saken rätt.

agazza
2015-09-25, 09:56
Standard är att man tar svartbetalt och slänger ut den som bråkar.

Återbetalningsskyldigheten är borta.

Snubben
2015-09-25, 10:19
Standard är att man tar svartbetalt och slänger ut den som bråkar.

Återbetalningsskyldigheten är borta.

Inte för HR väl?

agazza
2015-09-25, 12:22
Inte för HR väl?

Folk gör som folk vill nuförtiden, eftersom reprimanderna är obefintliga, så länge man inte är otroligt klantig i förfarandet

Snubben
2015-09-25, 12:23
Folk gör som folk vill nuförtiden, eftersom reprimanderna är obefintliga, så länge man inte är otroligt klantig i förfarandet

Fast om du blir fälld i hyresnämnden, där du hyr ut en HR, så blir du återbetalningsskyldig. Det var (väl) på BR de ändrade att man inte blev det längre?

agazza
2015-09-25, 12:37
Fast om du blir fälld i hyresnämnden, där du hyr ut en HR, så blir du återbetalningsskyldig. Det var (väl) på BR de ändrade att man inte blev det längre?

Ingen aning men standard är att man inte tillåter folk att skriva sitt namn på dörren, de måste vara bokförda på annan adress, får inte ta emot post på adressen, får inte ha fester, får inte synas mer än in/ut i lägenheten, hyran skall betalas svart, kontant med flera månder i förväg, gnäller man åker man ut ögonaböj.


Finns säkert tiotusentals i varje stad som bor efter dessa premisser.

de som gör såhär väljer ju personer som inte har pondus, möjlighet, eller knowhow för att sätta en i skiten.

De flesta verkar glada för att de överhuvudtaget inte behöver bo i ghetton.

Snubben
2015-09-25, 12:38
Ingen aning men standard är att man inte tillåter folk att skriva sitt namn på dörren, de måste vara bokförda på annan adress, får inte ta emot post på adressen, får inte ha fester, får inte synas mer än in/ut i lägenheten, hyran skall betalas svart, kontant med flera månder i förväg, gnäller man åker man ut ögonaböj.


Finns säkert tiotusentals i varje stad som bor efter dessa premisser.

de som gör såhär väljer ju personer som inte har pondus, möjlighet, eller knowhow för att sätta en i skiten.

De flesta verkar glada för att de överhuvudtaget inte behöver bo i ghetton.

Kan fortfarande åka dit i hyresnämnden då det gäller retroaktivt. Hyr du svart så har du juh ett guldläge, personen som har HR kan juh förlora den om han inte håller betalar tillbaka..

agazza
2015-09-25, 12:48
Kan fortfarande åka dit i hyresnämnden då det gäller retroaktivt. Hyr du svart så har du juh ett guldläge, personen som har HR kan juh förlora den om han inte håller betalar tillbaka..

Och hur tänkte du att hyresgästen överhuvudtaget ska sätta dit han som har hyresrätten?

Det kräver i princip att det dokumenteras via video när pengarna lämnas över samt att man uttalar detaljer kring varför man ger denne pengar, som motparten verifierar.

Som jag sa, börjar folk tycka att hyresgästen börjar ställa frågor brukar de oftast säga tack och hej, du måste tyvärr vara ute om en månad

Hyresgästen kan lika gärna vara en person som har ett personligt groll med han som har lägenheten, som han försöker få vräkt för att jävlas, det hade jag påstått ifall det började riktas anklagelser utan grunder mot mig

delta_mats
2015-09-25, 12:54
Speciellt svårt kan det bli om man väljer att ta betalningen kontant. Svårare att spåra då, om inte omöjligt.

agazza
2015-09-25, 13:05
Ska man vara riktigt nojjig lämnar hyresrättspersonen telefonen hemma så det inte ens går att bevisa att man träffats eller varit i närheten av personen.

Snubben
2015-09-25, 13:07
Om man hyr en HR i andrahand på sådant sätt så får man skylla sig själv..

Macroman
2015-09-25, 13:29
Såg en dokumentär om en halvkänd svensk skådespelare (Pia Degermark?) som hyrde ut ett rum i sin lägenhet i New York. Den som hyrde hävdade ganska snabbt besittningsrätt och bodde utan problem kvar i lägenheten med en unge och ständiga bråk med Degermark som ville ha ut henne.

Går det att göra så i Sverige? Har hört om liknande fall men då gällde det andrahandsuthyrning ej inneboende.

Snubben
2015-09-25, 14:53
Såg en dokumentär om en halvkänd svensk skådespelare (Pia Degermark?) som hyrde ut ett rum i sin lägenhet i New York. Den som hyrde hävdade ganska snabbt besittningsrätt och bodde utan problem kvar i lägenheten med en unge och ständiga bråk med Degermark som ville ha ut henne.

Går det att göra så i Sverige? Har hört om liknande fall men då gällde det andrahandsuthyrning ej inneboende.

USA, speciellt NY har en annan lagstiftning rörande detta. I Sverige finns det speciella regler om barn är involverade annars inte.