handdator

Visa fullständig version : 2-3 benpass per vecka, behöver en hjälpande hand


Superhero97
2015-09-24, 20:03
Tjena muskelknuttar och starkisar! :hbang:
Jo, Superheron här behöver lite råd. Jag vet att såna här trådar är ja, inte lika intressanta som en del andra. Men, jag hade verkligen uppskattat lite hjälp med mitt träningsupplägg.
(Om det spelar någon roll och om det inte var underförstått på mitt sätt att skriva/uttrycka mig, yup, jag är en kvinnlig individ :em: )
Extra info, om man är intresserad.
Har tränat av och på sen januari 2014, första året åt jag för lite men jobbar på att bli av med dem där idiotiska hjärnspökena. Haft pauser pga sjukdom och en skada, dålig knäböj med över min kroppsvikt på ryggen, ajabaja. Tog nya tag i somras och fick bättre resultat på några månader än vad jag fick på ett år. Dock pga resa och sjukdom har jag nu inte tränat på en månad.
Själva frågan:
Jag vill träna ben varannan vecka 2 dagar och varannan vecka 3 dagar. Har fått bäst resultat av detta. Problemet jag har är hur jag ska lägga upp de två vs tre passen. Vill köra ett pass per vecka som ”styrka” men min fokus är på hyptertofi träning (mer ben åt folket) Och mina ”styrke” pass är väldigt jobbiga, mest orolig för nervsystemet och en viss skaderisk, så frågan är om jag med ska göra det bara varannan vecka istället?
Innan såg mina ”styrke pass" ut så här:
Sumomarklyft (3-6 reps)
Höftlyft i smith (6-8 reps)
och sen diverse andra isolationsövningar med mindre vikt och mer reps
(Inga tunga knäböj då jag efter skadan kör bara med stången änsålänge, lär inte bli tunga på något år framåt)

Och mina hyptertofi inriktade pass så här:
Sumomarklyft (10-12 reps)
Höftlyft i smith (10-12 reps)
och sen diverse andra isolationsövningar, lätta knäböj och rumänska eller stela marklyft (lätta)

Min fokus är på baksida och rumpa, men även ”sidan” av benet, framsidan ligger nämligen bra till redan. Varför behöver jag hjälp, det verkar ju funka? Jo, men jag undrar hur andra hade lagt upp det då jag för tillfället känner att det är lite för flummigt, har liksom ingen uppdelning av benen utan kör de två första övningarna och sen fyller på med en blandning av baksida och sida, och vet inte om jag bör köra tex benspark/baksidaversionenjaghartappatnamnetpå tungt på stykedagarna med tex eller rumänska/stela mark tungt den dagen..?
Förlåt om det är röriga/dumma frågor, jag behöver helt enkelt lite åsikter ifrån någon *hug*