handdator

Visa fullständig version : Köpråd av skivstång och vikter nybörjare.


RealDeal
2015-09-24, 17:56
Hej

Jag skrev ett tråd för ett tag sedan om att jag behöva råd för att köpa en skivstång, men det blev inget köp pga saker som kom upp, men nu inser jag att jag behöver köra knäböj och en skivstång med vikter måste införskaffas snarast. Det jag undrar är förutom eleiko stänger som kostar väldigt mycket vad finns det för billigare alternativ som håller? Såg denna stången från nordicfighter http://www.nordicfighter.com/x-fit/skivstanger/thor-fitness-internationell-traningsstang-hybrid-28mm-grepp-20kg-750kg-psi-216-200.html
den har 216000psi mer än en eleiko stång betyder det att den kommer hålla länge? Har googlat utan att hitta någon info om thor stänger vilket gör mig väldigt misstänksam. Vet inte vilken skivstång jag ska köpa, och var jag kan köpa billiga vikter. Kommer köra knäböj,militärpress,bänkpress och marklyft.

Tänkte först beställa från http://www.jarnkula.se/ men deras stänger har högst bara 190000psi vilket inte är så bra som thor stången så det gör mig tveksam. Har hört en stång under 190 000psi blir böjd med tiden enligt tester. Och var ska jag köpa vikter billigt? Är gymkompaniet ett bra alternativ? Har kollat på blocket utan vidare framgång.

Rahf
2015-09-24, 18:14
Tror att du stirrar dig lite blind på PSI just nu.

HookersUnited
2015-09-24, 18:56
Jag skulle avråda dig från Nordic Fighters stänger, utifrån vad bekanta har sagt. Eleikos XF-stång är prisvärd, likaså Ohio Bar från Rogue. Dock är den sistnämnda in krombehandlad så den behöver mer underhåll i form av inoljning för att inte rosta.

Billiga bumpers om du behöver släppa vikterna, annars billiga järnvikter.

Rahf
2015-09-24, 18:59
Kan intyga att Eleikos XF-stänger är helt ok att lalla runt med.

Hallberg
2015-09-24, 19:32
Eleikos XF-stång är en bra stång till ett vettigt pris.

VoDaresVins
2015-09-25, 07:25
Jag skulle avråda dig från Nordic Fighters stänger, utifrån vad bekanta har sagt. Eleikos XF-stång är prisvärd, likaså Ohio Bar från Rogue. Dock är den sistnämnda in krombehandlad så den behöver mer underhåll i form av inoljning för att inte rosta.

Billiga bumpers om du behöver släppa vikterna, annars billiga järnvikter.

Ångrar att jag inte köpte bumpers med internationella mått redan från början trots att jag aldrig släppt vikterna. Hade jag skaffat redan från början hade jag ändå haft nytta av dom i 10 år redan isället för att hålla på med skivbitar under järnvikterna för att få "rätt" höjd på stången.

RealDeal
2015-09-26, 23:22
Tror att du stirrar dig lite blind på PSI just nu.
Är inte psi väldigt viktgit, det är väl det som avgör hur mycket stryk en skivstång tål innan den börjar böjas/går sönder.?
Kan intyga att Eleikos XF-stänger är helt ok att lalla runt med.
Det står inget om hur mycket vikt dem kan bära. Har kollat runt men det står inget?
Ångrar att jag inte köpte bumpers med internationella mått redan från början trots att jag aldrig släppt vikterna. Hade jag skaffat redan från början hade jag ändå haft nytta av dom i 10 år redan isället för att hålla på med skivbitar under järnvikterna för att få "rätt" höjd på stången.
Får bli bumpers har du något bra förslag? Har hört vissa luktar väldigt illa (gummit). Förstår inte vad du menar med att stången inte är på rätt höjd pga järnvikterna?

Eleikos XF-stång är en bra stång till ett vettigt pris.

Har kollat runt på google och det jag hittade som varit mest vettigt hitills är XF stången som är under utförsäljning hos exceed Performance för 1610kr. http://www.exceedperformance.se/sv/0/usedproduct.aspx?ac=3002234 Enlight lyftar shoppen ska en ny kosta ca 5300kr låter nästan lite för bra men man har visst ingen garanti står det på hemsidan om man köper beg./utförsäljning vilket gör mig lite fundersam på vilket skick sakerna egentligen är i? (en produkt som är på utförsäljning ska väl vara ny bara att den går billigare för man inte lyckats sälja den så varför ingen garanti det är ju en ny eleiko produkt).

Såg också denna stången http://www.exceedperformance.se/sv/0/usedproduct.aspx?ac=3002097B skulle den vara att föredra? Då den är 28mm och väger 20kg ist för XF 25mm och väger 15kg.

Vet inte vilken som är att föredra XF stången är betydligt billigare och ny (antar jag för den är på utförsäljning) Vilken skulle ni föredra och varför? Ska nog slå en signal och prata med dem på måndag. Finns det några recensioner om exceed performance, eller någon här med erfarenhet som handlat där?

HookersUnited
2015-09-26, 23:37
Du jämför päron med äpplen.

En träningsstång för tyngdlyftning av herrmodell mot en XF-stång av dammodell. Damstången är 3 mm tunnare i diameter, väger 5 kg mindre och har kortare hylsor vilket innebär att mindre vikt får plats.

Båda stängerna kvalitetstestas med 1,5 ton (?) och har ett PSI på 215000.

Adama
2015-09-26, 23:41
Den där svarta XF stången på utförsäljning har inte "vanliga" standardmått, den är lättare (15 kg), smalare (25 mm) och kortare (201 cm). Kanske är någon slags tjejstång eller ungdom kanske(?). Antar att den sålt dåligt, de flesta vill ju ha 20 kg, 220 cm lång och 29 mm.

Eleiko Sport Training Bar skulle jag lätt valt över den andra.

Kom ihåg att Exceed skriver alla priser ex moms, så du får lägga på +25% på alla priser du ser.


Vidare så är det ju inte ett absolut måste att köpa en eleikostång som första nybörjarstång. Jag köpte en billig stång (specad upp till 250 kg) till mitt hemmagym. Duger åt mig för tillfället även om jag vet att längre fram så kommer jag köpa en högkvalitéstång också.

Old Nick
2015-09-27, 07:03
Är inte psi väldigt viktgit, det är väl det som avgör hur mycket stryk en skivstång tål innan den börjar böjas/går sönder.?

Nej. Skitstänger från Kina kan ha bra värden på pappret men ändå krökas efter ett tag. Vill du ha en bra stång, se då helt enkelt till att köpa någonting från Eleiko, Leoko eller Rouge. Då får du någonting som garanterat håller.

Det står inget om hur mycket vikt dem kan bära. Har kollat runt men det står inget?

Eleiko gör de tåligaste stängerna i världen. Du behöver överhuvudtaget inte fundera på huruvida en stång från dem kommer att hålla eller inte. Det är som att fråga hur krocksäker en stridsvagn är. De gör inte någonting som inte håller. Punkt.

Får bli bumpers har du något bra förslag? Har hört vissa luktar väldigt illa (gummit). Förstår inte vad du menar med att stången inte är på rätt höjd pga järnvikterna?

Han menar att icke-standardiserade vikter har olika ytterdiameter. Standardmått är 45 cm och för att stången skall komma i rätt höjd från marken i marklyft vill man att alla skivor skall vara denna storlek. Med billiga skivor får man lite vad som helst. En 20 kg kan vara 43 cm i diameter. En 15 kg kan vara 38 cm, o.s.v.

VoDaresVins
2015-09-27, 08:52
Han menar att icke-standardiserade vikter har olika ytterdiameter. Standardmått är 45 cm och för att stången skall komma i rätt höjd från marken i marklyft vill man att alla skivor skall vara denna storlek. Med billiga skivor får man lite vad som helst. En 20 kg kan vara 43 cm i diameter. En 15 kg kan vara 38 cm, o.s.v.

Precis. Mina 20kgs skivor är bara 40.5cm.

Jag har inte fått köpt bumpers än men har tänkt skaffa 15kgs Leoko övningsvikter. Förmånligaste jag hittat är ca. 380€ för två, så kanske nån annan har nåt bättre tips på förmånligare alternativ.

Ristretto
2015-09-27, 09:06
Många crossfitstänger saknar lättring i mitten, inklusive Eleiko XF. Det är i mitt tycke ett problem om man tränar knäböj och lägger stången lite längre ner på skuldrorna.

Texas power bar finns på strengthshop i Tyskland till bra pris.

Johan O
2015-09-27, 19:40
Eleiko "sport training bar" är en grymt fin allroundstång med lättring i mitten. Fanns dessutom ett gäng begagnade till bra pris på exceedperformance såg jag. Lägg till en uppsättning med XF bumpers (billiga) och ett gäng småplattor i olika valörer.

RealDeal
2015-10-06, 19:51
Den där svarta XF stången på utförsäljning har inte "vanliga" standardmått, den är lättare (15 kg), smalare (25 mm) och kortare (201 cm). Kanske är någon slags tjejstång eller ungdom kanske(?). Antar att den sålt dåligt, de flesta vill ju ha 20 kg, 220 cm lång och 29 mm.

Eleiko Sport Training Bar skulle jag lätt valt över den andra.

Kom ihåg att Exceed skriver alla priser ex moms, så du får lägga på +25% på alla priser du ser.


Vidare så är det ju inte ett absolut måste att köpa en eleikostång som första nybörjarstång. Jag köpte en billig stång (specad upp till 250 kg) till mitt hemmagym. Duger åt mig för tillfället även om jag vet att längre fram så kommer jag köpa en högkvalitéstång också.


Ringde eleiko också men den beg, eleiko sport bar där det står 3300kr som nämdes är inte ink moms så den kostar egentligen 4155kr som (du sa) plus frakten 580kr+ 100kr kartongen där dem packar skivstången blir totalt ca 4900kr från enbart stången. Kände mig discouraged och lite lurad.

Var någon veckan sedan jag var aktiv här under tiden funderade jag väldigt mycket på vad jag skulle köpa då ekonomin är den stora begränsningen. Igår hittade jag gymstore en sida som säljer viktset otroligt billigt kunde inte tro det var sant att dem är så billiga blev genast glad. Tänkte beställa vikt set 170kg med int skivstång 31mm som ska klara 680kg för 5000kr. Jag har stora händer och antar att 31mm kommer funka fint. Men det låter lite för bra för att vara sant en sådan skivstång som klarar 680kg i andra webbutiker brukar ligga på 3-4000kr. Och här får jag det plus 170kg. http://http://gymstore.se/48-skivstangsset Är det något fuffens med den här butiken? Är grejjorna så dåliga att dem går sönder av sig själva efter 2-3år? Men det kan jag inte tro försöker komma på något spontant varför det är så billigt bara. Och frakt ingår i köpet. Tänkte beställa denna veckan men vill höra efter vad ni anser om det kanske har jag missat något?

VoDaresVins
2015-10-07, 07:33
Min gissning är att du kan vara bra nöjd med det där setet en lång tid. Jag är fortfarande nöjd med mitt 140kgs set med järnvikter som var halva det där priset (för 9 år sen).

Se bara till att du inte slänger den där typen av vikter så som vissa muppar gör. Sett flera söndriga plattor på gymmet jag besöker sporadiskt.

Adama
2015-10-07, 08:07
Tänkte beställa vikt set 170kg med int skivstång 31mm som ska klara 680kg för 5000kr. Jag har stora händer och antar att 31mm kommer funka fint. Men det låter lite för bra för att vara sant en sådan skivstång som klarar 680kg i andra webbutiker brukar ligga på 3-4000kr. Och här får jag det plus 170kg. http://http://gymstore.se/48-skivstangsset Är det något fuffens med den här butiken? Är grejjorna så dåliga att dem går sönder av sig själva efter 2-3år? Men det kan jag inte tro försöker komma på något spontant varför det är så billigt bara. Och frakt ingår i köpet. Tänkte beställa denna veckan men vill höra efter vad ni anser om det kanske har jag missat något?

Jag tror säkert att skivstången klarar vikten (eller där i krokarna). Att den gör det trots att den är billig beror på att den är tjockare. Ska man ner på 28-29 mm så krävs bättre kvalité (t.ex. eleiko) (detta är mina antaganden bara).

Jag har provat en sån där stång (ganska säker på iaf). Personligen gillar jag inte alls den tjockleken, men jag har små händer också.

Att stången skulle gå "sönder" av en enda användare kan jag inte tro, men det beror ju på hur man använder den också. T.ex. kanske den skulle bli skramlig fort om man kör massor av ryck och droppar den från 2-3 meters höjd varje dag. Men för en-manna-styrkelyft lär det inte vara några problem.

En sak jag själv inte gillade med de där vikterna (när jag letade vikter) är att de inte är runda. Jag vill ha runda vikter, särskilt vid marklyft.

RealDeal
2015-10-08, 14:30
Min gissning är att du kan vara bra nöjd med det där setet en lång tid. Jag är fortfarande nöjd med mitt 140kgs set med järnvikter som var halva det där priset (för 9 år sen).

Se bara till att du inte slänger den där typen av vikter så som vissa muppar gör. Sett flera söndriga plattor på gymmet jag besöker sporadiskt.
Låter toppen, slänga vikterna är inte min grejj bara intereserad utav kontrollerande styrkelyft utan släng etc.
Jag tror säkert att skivstången klarar vikten (eller där i krokarna). Att den gör det trots att den är billig beror på att den är tjockare. Ska man ner på 28-29 mm så krävs bättre kvalité (t.ex. eleiko) (detta är mina antaganden bara).

Jag har provat en sån där stång (ganska säker på iaf). Personligen gillar jag inte alls den tjockleken, men jag har små händer också.

Att stången skulle gå "sönder" av en enda användare kan jag inte tro, men det beror ju på hur man använder den också. T.ex. kanske den skulle bli skramlig fort om man kör massor av ryck och droppar den från 2-3 meters höjd varje dag. Men för en-manna-styrkelyft lär det inte vara några problem.

En sak jag själv inte gillade med de där vikterna (när jag letade vikter) är att de inte är runda. Jag vill ha runda vikter, särskilt vid marklyft.
Precis det som också slog mig att inte vikterna är cirkulära, kan det medföra några komplikationer som jag inte vet om (du nämner marklyft?) Ska jag hellre gå för dem runda plattorna av järn istället isf? Vet bara av erfarenhet att dem får rost efter ett tag.

HookersUnited
2015-10-18, 00:23
Precis. Mina 20kgs skivor är bara 40.5cm.

Jag har inte fått köpt bumpers än men har tänkt skaffa 15kgs Leoko övningsvikter. Förmånligaste jag hittat är ca. 380€ för två, så kanske nån annan har nåt bättre tips på förmånligare alternativ.

Köp några billiga kinabumpers så kommer du undan billigt och de håller bra om du är ensam användare.

RealDeal
2015-10-18, 01:48
Köp några billiga kinabumpers så kommer du undan billigt och de håller bra om du är ensam användare.

Kommer beställa från gymstore för 4000kr får jag c 120 eller 140kg järnvikter med en stång som ska klara 680kg. Väldigt billigt fast dem får först in dem i början av nästa månad, väntar ivrigt, ;)