handdator

Visa fullständig version : Stress och styrketräningsresultat?


TWSS
2015-09-24, 14:30
Tja!
Har äntligen blivit av med min ångest som jag haft dagligen väldigt länge. Är piggare och min akne(ganska brutal) är nästan borta!

Har väx ganska bra hittills, men hur tror ni hypertrofin kommer påverkas av detta? Kommer fett/muskel ration ändras?
Mvh :)

SirreASDF
2015-09-24, 14:44
Omöjligt att säga, men som du troligen vet om utifrån din post, så finns det studier som tyder på att det kan påverkas negativt vid stress, det vill säga att man lättare lägger på sig fett. Så det är ju inte alls omöjligt att den kan komma att ändras över tid.

Frågan är hur betydande den skillnaden är, om ovanstående påstående faktiskt stämmer, jag kan minnas fel. :)

Hur som, grattis! Det måste vara otroligt skönt!

whuddafuks
2015-09-24, 15:30
Fick du lyckopiller eller hur lyckades du? :)

HenrikJ
2015-09-24, 21:49
Jag känner att jag får bättre resultat i perioder jag har mindre ångest. Tror dock mest att det beror på att den större glädjen motiverar, snarare än att muskeltillväxtsignalerna är annorlunda.

Gerdler
2015-09-25, 01:59
Jag känner att jag får bättre resultat i perioder jag har mindre ångest. Tror dock mest att det beror på att den större glädjen motiverar, snarare än att muskeltillväxtsignalerna är annorlunda.

Håller med, men det kan ju vara så att den grundläggande orsaken till ångesten är något som påverkar även hormoner och muskeltillväxtsignalerna negativt i någon mening.

therunningman
2015-09-25, 07:28
Ångest är ju kopplat till stress och sömn och där finns en tydlig länk till träningsresultat?

Jag har tränat i många år och märkt vad som händer när stressen från jobbet och privatlivet kommer och sömnen uteblir. Träningsmängd man tog till sig väldigt bra året tidigare med adekvat sömn gått i regress ett halvår senare helt utan annan anledning än stress/sömn. Besviken som man är, är det lätt att träna ännu mer istället för att se den verkliga anledningen.

BobaFett
2015-09-25, 14:46
Är det inte så att dopamin (må-bra hormon) sätter fart på många hormoner i kroppen? Bl. a. testosteron.