handdator

Visa fullständig version : Hur bestämmer man långsiktiga mål?


Permaximum
2015-09-24, 10:33
Ja, som topic. Hur bestämmer man egentligen långsiktiga mål med träningen? vad har ni för långsiktiga mål, hur kom ni fram till dem och vad gör ni för att nå dit? Eller är ni nöjda med att bara träna för hälsans skull?

Anledningen till att jag frågar är för att jag de senaste åren harvat på utan några särskilda mål annat än att träna för att se om jag blir snyggare. Det räcker dock inte längre utan jag behöver tydligare mål. Någon slags tävling eller liknande. Skulle vilja tävla i AF men känner att jag inte riktigt fixar det utan en coach och det tror jag inte jag har råd med. Styrkelyft skulle ju vara ett alternativ men jag är inte så intresserad av det, mest för att jag inte har talang för det antar jag. Tyngdlyftning skulle vara intressant men nybörjargruppen är full för tillfället så det går ej. Känner även där att jag inte fixar det själv utan behöver en coach.

Har gått omkring och funderat över detta 24/7 de senaste veckorna utan att komma fram till något.

SirreASDF
2015-09-24, 10:57
Jadu, det är ju svårt att hjälpa andra med långsiktiga mål.

Själv vet jag inte om jag har några rena långsiktiga mål, i så fall lite luddigt att bli "större, starkare och må bra" ungefär..

Jag brukar sätta årsmål som är lite mer specificerade (och som redigeras under året beroende på skador och andra faktorer som spelar in), men det är ju endast ett delmål. Detta är ju lätt för mig som tränar styrkelyftsinspirerat, vilket du ju säger inte är så intressant för dig. Men för mig så är väl ett långsiktigt mål att nå upp till en nivå där jag själv känner att det vore kul att tävla med i Styrkelyft. Jag har inga ambitioner över att faktiskt tävla, men vill nå en nivå där jag känner att om jag gjort det, så hade jag kunnat vara nöjd över min prestation.

Utöver det vore det ju kul att vara bland de starkaste i gymmet, men jag vet inte om jag räknar det som ett mål.. Borde inte vara så svårt att uppnå heller då vi inte har så många som tränar SL-inspirerat där.. :p

Hyperion1
2015-09-24, 14:50
Förstår hur du resonerar och tänker. Har styrketränat under flera år till och från men alltid haft det som en kompletterande träning till annan idrott. Numera är det endast styrketräning (4gg i veckan, 1 valfritt jogg-pass), därav har jag samma funderingar.

Mitt mål har gått från att endast bygga muskler till att på lång sikt bli "allround"; stark, snabb och uthållig. Atletiskt är kanske summeringen. Så varje månad försöker jag mig på att lära mig något litet nytt (rörelse, övning etc.) som jag finner kul eller utveckla något som jag redan lärt mig. Detta är dock inget som jag följer slaviskt utan gör det ifall jag kommer över något som jag kan baka in i min nuvarande träning. Ex. lära mig hoppa hopprep och utföra "dubble unders" (snurra hopprepet två varv under ett hopp). Tror det kan vara nyttigt för både koordinationen och uthålligheten.

Cross Fit vore en bra träningsform för det jag önskar uppnå men det tilltalar mig inte av flera anledningar. Träningsmodellen går mot min träningsfilosofi; dvs. väldigt tekniska moment (b.la. OL-lyften) ska utföras på tid och där man snarare fokar på kvantitet än kvalitet.

Tycker posten är intressant men har inget självklart svar:)

Permaximum
2015-09-24, 16:22
Har funderat på fitness five och athletic fitness och helt enkelt bara go for it. Däremot vet jag inte om det överhuvudtaget är någon idé som ren tränande? Hur pass utbredd är dopingen inom AF och fitness five? Man får ju inte diskutera speciella dopade personer eller kurupplägg men själva fenomenet är väl okej att diskutera om jag förstått reglerna rätt. Så har någon något svar?