handdator

Visa fullständig version : Löpning, kosttilsskott


dark214
2015-09-24, 08:57
Jag är en löpare som funderar på att köpa följande produkter:

http://shop.kolozzeum.com/sv/aminosyror/kolozzeum-eaa-500gr.html

samt

http://shop.kolozzeum.com/sv/aminosyror/body-science-beta-alanine.html

Har ni någon erfarenhet av dessa? Är de bra/ger effekt?
Kan man blanda dem?
Ger verkligen BCAA energi eller är det lika bra att ta en kopp kaffe?

King Grub
2015-09-24, 09:08
BCAA och EAA ger energi, runt 5 kcal per gram, men att köpa aminosyror som energikälla låter som det mest slösaktiga man kan lägga sina pengar på.

dark214
2015-09-24, 09:37
BCAA och EAA ger energi, runt 5 kcal per gram, men att köpa aminosyror som energikälla låter som det mest slösaktiga man kan lägga sina pengar på.

Vad kan EAA & BCAA, utöver att ge den mängd energi det gör, vara bra för om man springer?

King Grub
2015-09-24, 09:51
Inte mycket. Minskar muskelnedbrytning om vi talar om extremare distanser som Marathon och uppåt (muskelnedbrytning är inte förhöjd under mer "normal" träning). I övrigt gör det inget som inte det vanliga proteinintaget gör.

dark214
2015-09-24, 14:08
Inte mycket. Minskar muskelnedbrytning om vi talar om extremare distanser som Marathon och uppåt (muskelnedbrytning är inte förhöjd under mer "normal" träning). I övrigt gör det inget som inte det vanliga proteinintaget gör.

Okej, vilka kosttillskott tycker du att man kan använda vid löpning? Jag kör allt ifrån 2 - 12 km men med fokus på medeldistans om 2-6 km.

Morty
2015-09-24, 14:41
Koffeintabs eller PWO är nog det ända kosttillskottet som är riktigt värt för konditionsidrottare. Sänka RPE på tuffa pass.

Jag använder förvisso EAA blandat med "Super Greens 2.0" efter några av det tuffare passen också, för att förbättra återhämtningen, men jag tränar högre volym än löpare eftersom jag kör triathlon.

dark214
2015-09-24, 18:21
Koffeintabs eller PWO är nog det ända kosttillskottet som är riktigt värt för konditionsidrottare. Sänka RPE på tuffa pass.

Jag använder förvisso EAA blandat med "Super Greens 2.0" efter några av det tuffare passen också, för att förbättra återhämtningen, men jag tränar högre volym än löpare eftersom jag kör triathlon.


Vilken PWO kan du rekommendera?

juckeyy
2015-09-25, 14:50
Alltså, jag vill inte vara sådan nu. Men du gör nästan två trådar i veckan om din träning, om din kost, och om kosttillskott.
Jag förstår inte varför du behöver kosttillskott när du ska springa medeldistans?