handdator

Visa fullständig version : fett vid stekning...


Karelin
2004-04-11, 18:20
Hur mycket av oljan man använder när man steker i vanlig non stick panna kan man räkna med att man får i sig?

King Grub
2004-04-11, 18:21
Det beror på hur mycket det du steker suger åt sig.

Karelin
2004-04-11, 18:24
Originally posted by King Grub
Det beror på hur mycket det du steker suger åt sig.

precis ^^ men det typ förångas inte eller nått sånt dumt...


den egentliga tanken är nog om man kan hälla på lite extra olja när man steker t.ex kyckling för att få i sig mer fett...

går nästan emot mig att säga det men jag har svårt å få i mig tillräckligt med fett...

Trance
2004-04-11, 18:56
Grub får väl rätta mig om jag har fel, men jag tror inte kyckling suger åt sig mycket olja alls när du steker den. Får du i dig för lite fett är det väl lättare att hälla lite på riset/makaronerna eller om du gör kycklinggryta.

Karelin
2004-04-11, 18:59
Originally posted by Trance
Grub får väl rätta mig om jag har fel, men jag tror inte kyckling suger åt sig mycket olja alls när du steker den. Får du i dig för lite fett är det väl lättare att hälla lite på riset/makaronerna eller om du gör kycklinggryta.

Hälla fett på maten känns inte lockade direkt =/

z_bumbi
2004-04-11, 19:17
Originally posted by Karelin


Hälla fett på maten känns inte lockade direkt =/

Det är ju samma fett som du steker i fast inte lika uppvärmt.

Metal_boy_
2004-04-11, 19:40
jag brukar alltid skvätta på olja på pastan ..väldigt bra om man ska äta en viss del av den senare också...slipper man en stor klibbdeg

Karelin
2004-04-11, 21:20
Originally posted by z_bumbi


Det är ju samma fett som du steker i fast inte lika uppvärmt.

kan ju iof bero på att jag kör med olivolja som smakar satan...

z_bumbi
2004-04-11, 21:28
Raps smakar inte så mycket om det är det som är felet.

Annars får du väl se till att göra något gott till som innehåller fett, olivolja rent klarar jag inte av men att blanda ner det i en sallad elller liknande är ganska gott.

Klein
2004-04-11, 22:52
Det är bättre att steka i smör än i olja. Det blir lätt transfettsyror i den senare under upphettning.

Karelin
2004-04-11, 22:53
Originally posted by z_bumbi
Raps smakar inte så mycket om det är det som är felet.

Annars får du väl se till att göra något gott till som innehåller fett, olivolja rent klarar jag inte av men att blanda ner det i en sallad elller liknande är ganska gott.


Är väll latmasken i en ^^ brukar bli nån näve solrosfrön till...

MunsöHustla
2004-04-11, 23:38
Originally posted by Klein
Det är bättre att steka i smör än i olja. Det blir lätt transfettsyror i den senare under upphettning.

Precis, flytande becel är ett bra tips om man vill ha lite mättat fett.

JAM
2004-04-11, 23:49
Originally posted by Klein
Det är bättre att steka i smör än i olja. Det blir lätt transfettsyror i den senare under upphettning. Hmm, vad är det..? :em: Originally posted by MunsöHustla
Precis, flytande becel är ett bra tips om man vill ha lite mättat fett. Jepp, Becel :hbang:

Löjtnant Blank
2004-04-12, 00:35
Originally posted by Karelin
Hur mycket av oljan man använder när man steker i vanlig non stick panna kan man räkna med att man får i sig?
Filébitar suger i princip inte åt sig någonting alls. Däremot kan du räkna med en fettbomb om du panerar (ströbröd, mjöl, ägg) kött- eller fiskbiten.

Sverker
2004-04-12, 06:11
För det första så steker man inte för varmt. Det skall endast bli liten brunfärgning på margarinet eller smöret när man steker och stekytan på det man steker skall aldrig bli mörkt brun eller svart.
Detta för att undvika brunfärgningsreaktioner och bildning av olika kolföreningar, PAH, som är cancerogena.
Stektemperaturen skall alltså vara 160 till max 175 grader ( hur man nu mäter upp det ).


Transfettsyror bildas från vanliga omättade och fleromättade fettsyror. De har inte de fleromättade fetternas positiva egenskaper utan används som ren energi.
Mycket forskning tyder på att transfetterna förbränns något långsammare än vanligt fett och kan alltså samlas i kroppen.

Var finns transfetter:confused:

Transfetterna bildas i naturen i magarna på djur som idisslar som kor och får. Alltså innehåller smör och mjölk någon % naturligt bildat transfett.
Det mesta transfettet får vi från hydrerat, härdat, fett som finns i margariner, choklad, frittyroljor etc.
Halterna är precis som i smör någon %.


Transfetter bildas inte när man steker riktigt i pannan med nytt fett varje gång. Lämplig olja till att steka med är raps eller oliv som är mest omättad och mindre känslig för härskning.

aliquis
2004-04-12, 18:18
Utöver frågan så kan det väl vara bra att tillägga att en teflonpanna inte skall värmas tom, det skall finnas fett eller vatten i den under uppvärmningen också. Egentligen kan du ju "steka" i vatten också om du vill det, så att uppskatta mängden fett blir ju svårt.
Dessa pannor skall även diskas på riktigt efteråt, dvs man skall inte vara rädd för att ta bort fettet...
De få gånger jag steker steker jag i kallpressad rapsolja.

JAM
2004-04-12, 20:46
Originally posted by aliquis
Utöver frågan så kan det väl vara bra att tillägga att en teflonpanna inte skall värmas tom, det skall finnas fett eller vatten i den under uppvärmningen också....för att...? :confused:

z_bumbi
2004-04-12, 20:51
Originally posted by JAM
...för att...? :confused:

Skydda beläggningen.