handdator

Visa fullständig version : Påverkar det muskeltillväxt och fettförlust negativ att äta vid oregelbundna tider?


Diomedea exulans
2015-09-23, 21:53
Bortsett från näringstiming före och efter träning, finns det någon nackdel för muskeltillväxt och kroppsfettsminskning att äta på oregelbunda tider från dag till dag?

Om ja, hur oregelbunden "får" man vara innan man märker negativa effekter? (Nån lustigkurre kommer skriva "Du måste äta inom exakt 32 minuter och 18 sekunder från den tidpunkt du åt måltiden dagen innan, annars tappar du alla gainz".)

Bärsärk
2015-09-24, 06:20
Det viktigaste är nog vad du äter innan/efter träningen. När du äter lunch eller frukost spelar ingen roll alls...

Bossebäver
2015-09-24, 10:23
Bortsett från näringstiming före och efter träning, finns det någon nackdel för muskeltillväxt och kroppsfettsminskning att äta på oregelbunda tider från dag till dag?

Om ja, hur oregelbunden "får" man vara innan man märker negativa effekter? (Nån lustigkurre kommer skriva "Du måste äta inom exakt 32 minuter och 18 sekunder från den tidpunkt du åt måltiden dagen innan, annars tappar du alla gainz".)

En del hälsoparametrar påverkas negativt av oregelbundna måltider, vilket kanske i förlängningen påverkar muskelbyggandet.

Men fettbalansen ska vara i direkt förhållande med kaloriunderskottet, alltid.

AquaRegia
2015-09-24, 10:24
Nu har jag inga källor tillhands, men oregelbundet ätande påverkar förmodligen några hormoner negativt, vilket skulle kunna påverka muskeltillväxt och kroppsfettsminskning.

Gerdler
2015-09-24, 13:14
Är vi inte typ gjorda för att äta oregelbundet? Vad är regelbundet? Egentligen är det ju höjden av regelbundenhet om man äter en gång varannan dag och likaså om man äter varannan timme även på natten med lika mycket varje måltid. Om man äter varannan timme under sin vakna tid och varierar mängd och makros så är det ju väldigt oregelbundet. Du svälter ju dig i typ 9 timmar i sträck och sen vet inte kroppen hur mycket makros den ska få i sig när du äter.

Jag tror att kroppen kan anpassa sig. Oregelbundet binge-ätande är dåligt, typ att gå upp mitt på natten och trö i sig en chipspåse, ett paket cigg och en liter läsk. Men om man varannan dag hinner bli hungrig innan man får i sig lunch och sen äter en stor lunch lite senare så tar man nog inte så mycket skada.

whuddafuks
2015-09-24, 15:34
Är vi inte typ gjorda för att äta oregelbundet? Vad är regelbundet? Egentligen är det ju höjden av regelbundenhet om man äter en gång varannan dag och likaså om man äter varannan timme även på natten med lika mycket varje måltid. Om man äter varannan timme under sin vakna tid och varierar mängd och makros så är det ju väldigt oregelbundet. Du svälter ju dig i typ 9 timmar i sträck och sen vet inte kroppen hur mycket makros den ska få i sig när du äter.

Jag tror att kroppen kan anpassa sig. Oregelbundet binge-ätande är dåligt, typ att gå upp mitt på natten och trö i sig en chipspåse, ett paket cigg och en liter läsk. Men om man varannan dag hinner bli hungrig innan man får i sig lunch och sen äter en stor lunch lite senare så tar man nog inte så mycket skada.

Såååå ohälsosamt kan det ju inte vara!

King Grub
2015-09-24, 15:45
Oregelbundet ätande är kopplad till en rad negativa hälsoeffekter.

anvihl
2015-09-25, 02:57
Oregelbundet ätande är kopplad till en rad negativa hälsoeffekter.

Glädje t.ex :rolleyes:

Ale
2015-10-06, 20:23
Jag tittade på detta nyligen och tyckte det var svårt att hitta bra studier. Hittade dessa som tittat på oregelbundet ätande. Tre är gjorda av samma forskarlag. Har du några andra bra referenser kring detta King Grub?

Eating meals irregularly: a novel environmental risk factor for the metabolic syndrome.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18388902

Decreased thermic effect of food after an irregular compared with a regular mealpattern in healthy lean women.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15085170

Regular meal frequency creates more appropriate insulin sensitivity and lipid profiles compared with irregular meal frequency in healthy lean women.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15220950

Beneficial metabolic effects of regular meal frequency on dietary thermogenesis, insulin sensitivity, and fasting lipid profiles in healthy obese women.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15640455