handdator

Visa fullständig version : Liggande tricepsextension runt huvudet


jörga
2015-09-23, 10:28
Hej!

Är liggande tricepsextension runt huvudet en komplett övning för triceps om den utförs korrekt? Alltså behövs det fler övningar för triceps egentligen? Eller kan man lika med köra en 10 set för att få en "komplett" utveckling för triceps?

Rolfarsson
2015-09-23, 12:15
Ja, det är en komplett övning och det behövs inte mer.

Arne Persson
2015-09-23, 14:11
Hej!

Är liggande tricepsextension runt huvudet en komplett övning för triceps om den utförs korrekt? Alltså behövs det fler övningar för triceps egentligen? Eller kan man lika med köra en 10 set för att få en "komplett" utveckling för triceps?

Den är knugen öfver alla trikepsöfvningar! :)

delizh
2015-09-23, 17:28
Arne, har en frågan om armbågspositionen.
När man går ner runt huvudet, skall man då hålla armbågarna inåt mlt kroppen eller låta dom "öppna sig" om du förstår vad jag menar? Utåt.. :)

Bärsärk
2015-09-23, 17:32
Jag gillar att köra den ståendes i kabelmaskin.

Filipb
2015-09-23, 17:38
Arne, har en frågan om armbågspositionen.
När man går ner runt huvudet, skall man då hålla armbågarna inåt mlt kroppen eller låta dom "öppna sig" om du förstår vad jag menar? Utåt.. :)

De ska, enligt Arne, hållas ihop. Läs utförandet till övningen :) http://www.body.se/forum/artiklar/komplett-tricepstraning-av-arne-persson-247310

Rolfarsson
2015-09-23, 19:18
Arne, har en frågan om armbågspositionen.
När man går ner runt huvudet, skall man då hålla armbågarna inåt mlt kroppen eller låta dom "öppna sig" om du förstår vad jag menar? Utåt.. :)

Jag är inte Arne, men ja, håll dom relativt nära och undvik att inåtrotera överarmarna.
När du närmar dig failure så kommer du att märka att det blir allt svårare och svårare att inte göra det sistnämnda, så det gäller att ha lite kroppskontroll :)

Agitator
2015-09-23, 19:26
Har man problem med rak stång, så kan man leta upp en ezcurl stång och greppa det innersta greppet som vinklat ordentligt. Så kan man lättare få in armbågarna mot kroppen.

Arne Persson
2015-09-24, 06:39
Arne, har en frågan om armbågspositionen.
När man går ner runt huvudet, skall man då hålla armbågarna inåt mlt kroppen eller låta dom "öppna sig" om du förstår vad jag menar? Utåt.. :)

Så parallellt som möjligt.

Jansson_84
2015-09-24, 14:56
Spelar det någon roll om man kör med "falskt" grepp runt stången?
Alltså tummen på samma sida av stången som alla andra fingrarna.

Agitator
2015-09-24, 15:29
Spelar det någon roll om man kör med "falskt" grepp runt stången?
Alltså tummen på samma sida av stången som alla andra fingrarna.

Jobbigt om du är svettig och slinter i toppläget. Är ju ändå lite gung i stången när man kommer upp och vänder.

stemag
2015-09-25, 06:40
Spelar det någon roll om man kör med "falskt" grepp runt stången?
Alltså tummen på samma sida av stången som alla andra fingrarna.

Jag kör så.
jag tycker det är lättare att hålla in armbågarna då.

Arne Persson
2015-09-25, 07:23
Spelar det någon roll om man kör med "falskt" grepp runt stången?
Alltså tummen på samma sida av stången som alla andra fingrarna.

Jag håller själv alltid då eftersom det underlättar dorsalflexionen i handlederna.

VoDaresVins
2015-09-25, 07:33
Jag får låsningar mellan skulderbladen som ett brev på posten av denna och pullovers. Beror det tro på stelhet eller finns det nån annan övning för att stabilisera för att förhindra detta?

Arne Persson
2015-09-25, 07:43
Jag får låsningar mellan skulderbladen som ett brev på posten av denna och pullovers. Beror det tro på stelhet eller finns det nån annan övning för att stabilisera för att förhindra detta?

Kolla upp din rygg av någon duktig chiropraktor, naprapat eller OMT-sjg. Är du få stel att du inte kan abducera skulderbladen?

Jansson_84
2015-09-25, 08:39
Jag håller själv alltid då eftersom det underlättar dorsalflexionen i handlederna.

Jag hade för mig att jag läst nånstans för länge sen, att du skrev att man ska inte låsa handlederna utan att låta handryggen böjas bakåt av sig självt. (kan ha varit din triceps guide).
Tycker falskt grepp är grymt skönt i just liggande triceps extension, men även i push down.

Jag kör i nuläget(liggande triceps extension) en Lätt 10a, en precis 10a och sen 5 set på antingen 8or eller 6or, är det rätt uppfattat?

Och är det meningen att man t.ex. ska göra fulla 6or hela vägen eller ska man öka vikten när man klarar 6or i alla 5 träningsseten?
Sist men inte minst ska man köra detta pass två ggr i veckan? Är det nån mer övning som ska vara med?

Tacksam för svar.

Arne Persson
2015-09-25, 08:50
Jag hade för mig att jag läst nånstans för länge sen, att du skrev att man ska inte låsa handlederna utan att låta handryggen böjas bakåt av sig självt. (kan ha varit din triceps guide).
Tycker falskt grepp är grymt skönt i just liggande triceps extension, men även i push down.

Jag kör i nuläget(liggande triceps extension) en Lätt 10a, en precis 10a och sen 5 set på antingen 8or eller 6or, är det rätt uppfattat?

Och är det meningen att man t.ex. ska göra fulla 6or hela vägen eller ska man öka vikten när man klarar 6or i alla 5 träningsseten?
Sist men inte minst ska man köra detta pass två ggr i veckan? Är det nån mer övning som ska vara med?

Tacksam för svar.

Det står tydligt i artikeln att handlederna alltid skall vara bekvämt dorsalflexerade genom rörelsen. :)

Jag ökar vikten i alla stegen om jag klarar tex fulla sexor i 88666.

VoDaresVins
2015-09-25, 11:21
Kolla upp din rygg av någon duktig chiropraktor, naprapat eller OMT-sjg. Är du få stel att du inte kan abducera skulderbladen?

Jag har en chiropraktortid till tisdag så ska fråga då. Vill nog minnas jag försökt fråga tidigare men inte fått nåt konkret svar.

Försökte söka vad abducera betyder men fick inte ihop det med innebörden här. Kan nog föra ihop, isär, upp och ner men kan inte säga om det är bara önskat parti som rör sig eller om det är en för stor helhet bara. :/

Arne Persson
2015-09-25, 13:11
Jag har en chiropraktortid till tisdag så ska fråga då. Vill nog minnas jag försökt fråga tidigare men inte fått nåt konkret svar.

Försökte söka vad abducera betyder men fick inte ihop det med innebörden här. Kan nog föra ihop, isär, upp och ner men kan inte säga om det är bara önskat parti som rör sig eller om det är en för stor helhet bara. :/

"Dra isär skulderbladen"... Utåtföra dom... :)

VoDaresVins
2015-09-25, 13:27
"Dra isär skulderbladen"... Utåtföra dom... :)

Till nån del får jag nog dom utåt. Men ska det vara en medveten del av utförandet eller bara nåt som sker som resultat av rörelsen? Kanske borde uppsöka PT istället för chiropraktor. :)

Arne Persson
2015-09-25, 14:28
Till nån del får jag nog dom utåt. Men ska det vara en medveten del av utförandet eller bara nåt som sker som resultat av rörelsen? Kanske borde uppsöka PT istället för chiropraktor. :)

Hellre en chiropraktor... Testa att höra en latsspread. :)

AntonHA
2015-09-25, 16:27
Jag tycker att liggande tricepsextension med hantlar är riktigt gött

VoDaresVins
2015-09-25, 18:46
Hellre en chiropraktor... Testa att höra en latsspread. :)

Kan bredda vingarna men med händerna vid sidorna blir inte mycket till spread.

Arne Persson
2015-09-26, 06:41
Kan bredda vingarna men med händerna vid sidorna blir inte mycket till spread.

Oftast en teknikfråga. ;) Den seriösa entusiastiska baddibildern ägnar timmar framför spegeln för att lära dig denna delikata pose till fulländning... :d
Hur funkar tex dina scapulor om du står i "korsfäst Jesusposition", är skulderbladen adducerade (ihopförda)?
Abduceras därefter skulderbladen, om du låter de helt raka armarna utföra en halvcirkulär rörelse framåt tills handflatorna möta med armarna rakt framför dig? Förstår du? :)

VoDaresVins
2015-09-27, 08:26
Oftast en teknikfråga. ;) Den seriösa entusiastiska baddibildern ägnar timmar framför spegeln för att lära dig denna delikata pose till fulländning... :d
Hur funkar tex dina scapulor om du står i "korsfäst Jesusposition", är skulderbladen adducerade (ihopförda)?
Abduceras därefter skulderbladen, om du låter de helt raka armarna utföra en halvcirkulär rörelse framåt tills handflatorna möta med armarna rakt framför dig? Förstår du? :)

Hänger nog med. Blev en provfilmning så svaren är ja och ja.