handdator

Visa fullständig version : Min vän har fått ätstörning.


Ozziking
2015-09-23, 10:23
Hej.

Som många här vet så har jag lidit av ätstörning. Som tur är kom jag ur det. Idag pratade jag med en kompis som tränar på samma gym och han lider för tillfället av rätt hård ortorexi. Han får ångest av att äta socker och "onyttiga produkter", kort sammanfattat. Han har sökt vård om det här men han utsätter sin kropp för ursinniga saker.

Jag pratade med honom idag en stund, berättade vad han utsätter kroppen för osv osv. Han vet ju det. Men hur kan jag ge honom klokare råd om att han måste ta tag i det? Jag vet ju själv hur störd man är, och vet, men inte agerar. Jag har berättat att jag gärna stöttar honom i detta. Och förklarar att man känner sig plufsig och tjock för att man utsätter kroppen för mycket stress, vilket gör en vattning osv.

Vad mer kan jag göra än att just berätta hur det är?

Tack på förhand.

Diomedea exulans
2015-09-23, 10:27
Vara ett stöd för honom om han känner att han behöver prata av sig om någonting, vad det än är.

Ozziking
2015-09-23, 10:58
Vara ett stöd för honom om han känner att han behöver prata av sig om någonting, vad det än är.


Har sagt det till honom. Känner att jag borde kunna göra mer som tidigare drabbad..

jonasnisse
2015-09-23, 15:27
det bästa jag kan säga som själv är i en behandling för ortorexi är att verkligen trycka på att han ska lita på sina behandlare och framförallt inte ljuga för dem om vad han äter eller hur mycket han tränar för då kommer detta aldrig lösa sig!
annars är det ända som tidigare sagt att faktiskt finnas där när han känner sig asfet och som en ballong :)

Diomedea exulans
2015-09-23, 15:40
En sak till, han ska hålla sig från träningsforum.

Wzup2u
2015-09-23, 19:07
Mkt knepigt ämne, fixar han inte det själv så behövs ju hjälp, fast även med hjälp krävs det att han har något av en vilja också...

Hur är killen i vikt sett längd osv?
Nötter är ju nyttigt men samtidigt kaloririkt.

att vara rädd för för mkt socker e ju inte farligt, men har han optinoja på fett? och vissa kolhydrater?

Du kan ju alltid dra fram lite bilder på din utvecklig för han.
Som sagt svårt ämne och vi hoppas han får hjälp som hjälper, om det gått till överdrift.

Minikubik
2015-09-23, 19:33
I de flesta fall av ätstörningar, missbruk osv ligger nyckeln till framgång helt hos den drabbade. Det bästa man kan göra som närstående är att finnas där, räcka ut en hand och visa att man inte försvinner. Förstår din vilja att hjälpa men det är en tunn lina mellan att hjälpa och att jaga bort. Hjälp och stötta, ställ upp och finns där är mitt råd. Önskar dig och din vän all lycka

Gerdler
2015-09-24, 12:17
Jag talar nu om saker som jag inte har mycket insikt och förståelse för men här är en tanke bara...

Kan han inte bara börja käka lite av sitt favoritgodis? Sånt brukar skapa sötsug. Folk i min närhet tyckte jag hade ortorexi i somras när jag deffade. Nu fulbulkar jag järnet med lösgodis och glass och skit nästan varje dag. Ok för att man inte behöver få ätstörning åt andra hållet som jag, men generellt så tycker jag att godisintag skapar godissug. Så har det alltid varit för mig.

Alltså, då menar jag inte att godis ska hjälpa. Men tänker mig att när kost-ovanan släpper så släpper kanske resten också.

Linjedomarn
2015-09-24, 13:32
Var bara där som stöd för honom som kompis utan att döma honom och komma med råd för då kommer han bara känna att du föreläser för honom. Professionell hjälp behövs för att återställa ett hälsosamt ätmönster, stötta honom i det bara.

cero
2015-09-24, 13:41
Han har sökt vård om det här men han utsätter sin kropp för ursinniga saker.

Vad för vård fick han och varför avslutades den?

Ozziking
2015-09-25, 13:24
Vad för vård fick han och varför avslutades den?


Avslutades?

Han går hos sin läkare och har sökt in till psykiatrin.

cero
2015-09-25, 13:47
Avslutades?

Han går hos sin läkare och har sökt in till psykiatrin.

Mer än så kan du nog inte göra, uppmuntra honom att lyssna på sin läkare.

BobaFett
2015-09-25, 14:50
Du beskriver det lite dåligt. Han vägrar äta socker och på så sätt utsätter sin kropp för fara?

Doesn't make sense :MrT:

Du menar att det är ångesten i sig som är dålig då eller?

Shqypnia
2015-09-26, 09:04
Påminn honom om riktiga problem i världen. Han borde se planeten och sakta zooma ut från sin ort för att inse hur stor planeten är och hur små hans problem är.
Jag inser att det är ett seriöst problem (ätstörningar) och nej jag har ingen erfarenhet utav det. Men jag vet att man måste bitchsläpa sig själv ibland och ta tag i sina problem.

Rikard Jansson
2015-09-26, 09:06
Är det farligt att vägra äta socker eller onyttiga saker?

Aliaas
2015-09-26, 09:23
Är det farligt att vägra äta socker eller onyttiga saker?

Du beskriver det lite dåligt. Han vägrar äta socker och på så sätt utsätter sin kropp för fara?

Doesn't make sense :MrT:

Du menar att det är ångesten i sig som är dålig då eller?

ge er nu, Ozzi beskriver ju hur personen i fråga har ångest och grav ätstörning.

Ozziking
2015-09-26, 09:36
Du beskriver det lite dåligt. Han vägrar äta socker och på så sätt utsätter sin kropp för fara?

Doesn't make sense :MrT:

Du menar att det är ångesten i sig som är dålig då eller?

Ja, han får grov ångest av att äta lite socker. Tolka mig rätt.

Påminn honom om riktiga problem i världen. Han borde se planeten och sakta zooma ut från sin ort för att inse hur stor planeten är och hur små hans problem är.
Jag inser att det är ett seriöst problem (ätstörningar) och nej jag har ingen erfarenhet utav det. Men jag vet att man måste bitchsläpa sig själv ibland och ta tag i sina problem.

Ja, verkligen. Det är faktiskt en rätt nyttig metod. Vet att jag själv använde och använder mig utav den. Så fort jag klagar ger jag mig själv en bitchslap och tänker på alla andra problem som är mycket värre. Då är man tyst ett tag :)

Är det farligt att vägra äta socker eller onyttiga saker?

Det är verkligen inte det jag skrev. Läs om läs rätt.

Ozziking
2015-09-26, 09:36
Hur mistolkar ni detta?

"Han får ångest av att äta socker och "onyttiga produkter", kort sammanfattat. "

Och det här med att han utsätter sin kropp för ursinniga saker är att han kan först t.ex. tvinga sig själv att gå en mil för att sedan gå till gymmet och träna stenhårt, känner han sig inte helt slut så tränar han en gång till, tills han inte orkar. Han äter inte med familjemiddagar för att det är för kämpigt t.ex. Mycket mycket kontroll.

Tolkia
2015-09-27, 13:06
Är man själv så ätstörd att man inte förstår det problem trådskaparen beskriver kan man väl för fan låta bli att skriva i den här typen av trådar. Ta ansvar för era egna neuroser, va.

Rahf
2015-09-27, 13:20
Ozzi, det låter som att du har erbjudit hjälp i den mån du kan. Stora delen av lasset måste polaren dra själv, och då finns du istället som påhejare. Nu är det dags att släppa lite på ansvarsbehovet och lita på att kompisen söker upp dig.

Ozziking
2015-09-27, 13:26
Jag förstår.. Tack för tipsen i alla fall. Inser nu hur jävla svårt alla mina anhöriga måste haft. Helvete också!

Scratch89
2015-09-27, 13:36
Se till att han ligger på med psykiatrin, eller åtminstone en psykolog på vårdcentralen (eller privat). Jag tycker det är viktigt med en opartisk, objektiv och erfaren person som kan hjälpa honom att bena ur problemen. Om det går, så kan gruppterapi hos en ätstörningsklinik hjälpa. Man kan numera skriva egenremisser till ätstörningskliniker (jag vet inte hur det ser ut på Gotland, dock), och få hjälp utan att behöva vänta på de vanliga stegen däremellan (vårdcentralsläkare som skriver remiss till öppenpsyk, som remitterar vidare till ätstörningskliniken/BUP/ABE).

Som vän kan du bara finnas där och hoppas att han kan öppna upp sig för dig. Säg att du finns som ett bollplank när han vill prata och uttrycka hur han känner sig.