handdator

Visa fullständig version : Smärta runt revbenen, sträckt muskel?


Mickee
2015-09-23, 08:55
Hej,

Drog på mig en liten skada förra veckan (under mitt första crossfit-pass givetvis..) som jag tänkte se om någon kanske har en hum om vad det kan vara.
Det var efter passet som jag var väldigt öm runt revbenet längst ner till höger. Jag trodde jag bara slagit i det eller nått och tänkte inte mer på det.
Men nu har det blivit värre och värre och sträcker sig 2-3 revben upp och strålar runt hela högra sidan av ryggen.

Igår förvärrades dock allt då jag skulle köra marklyft. På med bälte först men det gjorde ont då låg mot problemområdet, så jag tog av bältet för att köra utan.
Första repetitionen utan bälte gjorde svinont på väg upp, men fortsatte till utlåsning, där jag trodde jag skulle svimma. Helvete vad ont det gjorde.

Efter det kunde jag inte köra några drag-övningar, knappt lyfta armen över axeln, inte luta mig mot sidan och behöver ta ett djupt andetag varje gång jag böjer mig ner för att plocka upp något / ta på mig skorna.

Vad kan detta vara tror ni? Sträckning / bristning i något muskelfäste eller liknande? Antar att magmusklerna eller latsen fäster sig i närheten?

Mickee
2015-09-27, 09:28
Tyckte det såg lite konstigt ut i spegeln så gjorde en Vakuum-pose (AKA "Vakuum-sälform"-pose) och det ser inte ut som det brukar här inte..

Till vänster sticker revbenen ut som de brukar, men på höger sida sticker de inte ut alls. Syns lite dåligt på bilden men det ser ut som något drar bak /ut dem på sidan på något sett. Jävligt knepigt..

https://dl.dropboxusercontent.com/u/70754029/form/2015/H%C3%B6st/2015-09-25%2013.25.50.jpg

Något jag bör kolla upp eller bör det läka inom 1-2 veckor om jag ger fan i lats-involverade övningar?

Ristretto
2015-09-27, 09:56
Gör djupandning ont? Host- och nyssmärta?

Mickee
2015-09-27, 12:09
Gör djupandning ont? Host- och nyssmärta?

Djupa andetag är okej, men hosta och nysningar känns (typ om någon trycker hårt på ett blåmärke ont).

Att trycka / ligga på sidan gör ont också, men det som gör extremt ont är när man jobbar med latsen. Typ chins, latsdrag, och framförallt marklyft utan bälte.

Scratch89
2015-09-27, 13:45
Jag tycker faktiskt du ska kolla upp det. Om det vore ett brutet revben eller så, gör man oftast inget åt det, men kan vara skönt att veta.

Hur har förloppet sett ut? Är det bättre idag?

Mickee
2015-09-27, 14:30
Jag tycker faktiskt du ska kolla upp det. Om det vore ett brutet revben eller så, gör man oftast inget åt det, men kan vara skönt att veta.

Hur har förloppet sett ut? Är det bättre idag?

Okej, ja kanske är lika bra att göra direkt.

Gjorde rätt ont efter passet då det skedde (1,5 veckor sen). Tränade på och de kommande dagarna och det blev bara värre.
Sen körde jag marklyft förra veckan och då "small" det till ordentligt. Efter det har jag inte tränat någon rygg.

Ristretto
2015-09-27, 20:24
jag tycker faktiskt du ska kolla upp det

+1

Mickee
2015-09-28, 14:21
Var på vårdcentralen idag och kollade upp det.

Det tog han 5 min att komma fram till att det var en spricka i revbenet. Som bör vara läkt om 2 månader om jag inte anstränger det för mycket.

Så kör på som vanligt fast undviker övningar som involverar latsen