handdator

Visa fullständig version : Kan man få snabba och långsamma i sammsa måltid? =/


Tricklev
2004-04-11, 17:10
Läste på nån sån bar som hadde snabba kolhydrater så man skulle få i sig proteinet snabbt men det hadde också långsamma kolhydrater i sig så dom skulle komma efteråt som en "backup" borde dom inte komma samtidigt bara att det blir lite segare än om det bara vart snabba kolhydrater?
:confused:


edit, fasen topicen ändras inte när jag ändrar här inne;)

z_bumbi
2004-04-11, 17:22
Fruktos och galaktos (är det inte en till?) går via levern där de omvandlas till glukos så de räknas som långsamma.

Glukos går direkt ut i blodet.

Blandar man glukos och fruktos får man en snabb och en långsam kolhydratskälla.

Är det ungefär lika mycket av varje i barsen så går det lika bra med vanligt socker..

Edit Det är så klart en enkel sockerart till men inte en långsam, jag ska inte skriva om kolhydrater när jag läst om fett hela dagen.:smash:

Matte_Maiden
2004-04-11, 18:20
Är det så att en kolhydrat inte bryr sig om dom andra, utan kommer ut i kroppen oberoende av dom?

Om man tar en gainer efter träning med tillräcklig av kolisar och protein, och samtidigt äter en portion gröt för att dämpa hungern... Kommer då gainern bli påverkad av gröten? Eller kommer den göra sitt och sedan kommer gröten ske i sitt tempo?

z_bumbi
2004-04-11, 18:32
Det beror på vilka kolhydrat det är.

Fruktos och galaktos (Återigen så är det nog en till?) går sin egen väg som beskrivet ovan.

Metal_boy_
2004-04-11, 19:35
trodde det blev ett mitt i mellan värde bara

alltså att det blir ett annat enda totalt GI

Tricklev
2004-04-11, 19:50
Originally posted by Metal_boy_
trodde det blev ett mitt i mellan värde bara

alltså att det blir ett annat enda totalt GI


You and me both

z_bumbi
2004-04-11, 19:52
Originally posted by Metal_boy_
trodde det blev ett mitt i mellan värde bara

alltså att det blir ett annat enda totalt GI

Jo gi-värdet ändras, men gi-värdet mäts på 50 g kolhydrater av det man äter och hur de beter sig i kroppen.

Har man fruktos (GI runt 36?) och glykos (GI runt 140 typ) och blandar dem i lika delar (25+25 g) så får man GI runt 90-95 men det kommer i alla fall bli så att ena delen går ut i blodet direkt och den andra går till levern.

Tricklev
2004-04-11, 19:55
Originally posted by z_bumbi


Jo gi-värdet ändras, men gi-värdet mäts på 50 g kolhydrater av det man äter och hur de beter sig i kroppen.

Har man fruktos (GI runt 36?) och glykos (GI runt 140 typ) och blandar dem i lika delar (25+25 g) så får man GI runt 90-95 men det kommer i alla fall bli så att ena delen går ut i blodet direkt och den andra går till levern.

ait