handdator

Visa fullständig version : Problem med höger axel


stefand
2015-09-22, 16:31
Tänkte testa att slänga ut en fråga här om mitt axel problem. Jag har fått tips på en sjukgymnast som har axlar som specialitet, men kanske kunde få nåt tips här också.

Har inga egentliga problem med axeln i vardagen, känner av den när jag kommer till ytterlägen, men mest obekvämt och inte direkt smärta.

Problemen kommer när jag försöker göra en pull up, alltså pronerat grepp. Om jag bara hänger med hela kroppsvikten så gör det ont, men man skulle kunna stå ut. Men om jag bara försöker dra mig lite upp så är det helt kört.

Har haft ont i ca 2-3 månader. Trodde först att det skulle gå över med vila, och jag har klarat annan träning, bänkpress, till och med axelpress funkar med bara lite obehag. Vilade hela semester och lite före/efter, så kanske 5-6 veckor som jag inte gjorde nåt utan att det blev bättre.

Men nu när det vägrar gå över eller ens bli bättre så börjar jag bli less. Har försökt googla men det finns så mycket information så det är lite svårt att sålla som amatör. Ska som sagt försöka få mig tid hos en sjukgymnast men tänkte testa och se om det finns några goda råd att få här.

Rolfarsson
2015-09-22, 17:27
Hur är din hållning och vart är smärtan lokaliserad? Hur uppstod den? Kom den plötsligt eller krypandes?
Här (https://youtu.be/xn-c2goYzLE) är lite tester du kan göra för att få ett hum om vad det kanske kan röra sig om.

stefand
2015-09-22, 22:17
Ska kolla upp dom där testerna under morgondagen.

Smärtorna kom efter några månader med att jag hade köpt mig lite utrustning för hemmaträning och bland annat börjat öva mer seriöst på att klara av några pull ups. Tränade kanske 2-3 månader innan jag kände att det började göra ont. När det väl kom så kom det ganska fort.

Axeln är inte öm eller nåt sånt om man klämmer på den. Smärtan kommer inifrån och strålar ner i överarmen mot armbågen.

Rolfarsson
2015-09-23, 10:42
Axeln är inte öm eller nåt sånt om man klämmer på den. Smärtan kommer inifrån och strålar ner i överarmen mot armbågen.

På sidan av överarmen?

stefand
2015-09-23, 16:12
På sidan av överarmen?

Jo man kan nog säga på sidan. Men det känns inte hela vägen, men det kanske är normalt, men där nåt fäster i axeln och antagligen motsvarande fäste i armbågen gör ont.

Kollade igenom de där testerna, men tyckte inte riktigt att nån stämde in på mig. De rörelser som gjordes där får väl anses lite som rörelser som armen kan göra i vardagligt bruk, och då gör inget ont. Kan som sagt röra på armen obehindrat, tycker jag, även med belastning.

Men det är just i ändläget som kommer när man håller armen främst rakt upp. Det går bra att bara hålla den rakt upp, utan dragande belastning. T.ex. så funkar det att belasta med axelpress och hålla rakt upp, alltså att en vikt trycker ner. Kanske kan känna lite, men det är nog mest om jag går lite för långt bak med armen överst i pressen.

Men belastas det åt andra hållet, alltså att jag måste hålla emot, som när man hänger i armarna, då gör det ont, och kan inte ens tänka på att försöka dra mig upp till ett försök på pull up.

Scratch89
2015-09-23, 20:11
Utan att ha dragit i dig skulle jag tippa på att det är någon instabilitet. Det låter som att din cuff och/eller dina ligament inte orkar hålla överarmen på plats i leden och därför drar den uppåt och skapar obehaget.

Behandling; prova utåtrotationer i olika lägen (armbågen i sidan, armbågen i öronhöjd osv), lär dig att dra ner skuldran ordentligt med nedre delen av trapezius (t.ex i startläget på ett latsdrag), protraktioner ("stålmannen" med hantel liggandes på rygg eller ståendes i kabelmaskin) och generellt hålla dig ifrån ytterlägena tills du blivit tillräckligt stark.

stefand
2015-10-07, 20:35
Tack för all hjälp. Hittade den här på YouTube, som verkar vara inne på samma spår: https://www.youtube.com/watch?v=U1hIHwLsiq8

Ska testa med lite såna övningar nu i nån månad (eller egentligen forever, så man inte åker dit igen) och se om det blir bättre, men det låter vettigt. Min hemmajakt på att klara pull-ups blev nog lite för enformig.

Hoppas det hjälper med detta.