handdator

Visa fullständig version : Om ni kunde backa tiden och börja om med nuvarande kunskap


Rolfarsson
2015-09-22, 11:59
Vad skulle ni då har gjort annorlunda i eran träning?
Själv så skulle jag ha undvikit/gjort följande.

1) Använt mig av icke linjär periodisering tidigare, alltså inte lyft så tungt så ofta som jag gjorde.
2) Lämnat egot utanför gymmet och lagt ner mer tid på att finslipa mitt utförande i bl.a. knäböj och marklyft, jag skulle överlag också ha fokuserat på ett bättre och mer kontrollerat utförande i samtliga övningar.
3) Börjat träna mer frekvent tidigare och inte gått så nära failure i varje set som jag gjorde under mina första år.
4) Jag skulle ha lagt ner mer tid på att träna bålen, använt en högre drag än press volym, tränat rotatorcuffen samt utfört mer rörlighetsträning.
5) Infört regelbundna "deloads".

Diomedea exulans
2015-09-22, 12:05
Anser inte att jag kan tillräckligt mycket om träning än för att kunna svara på detta.

Xtreme
2015-09-22, 12:10
Vad skulle ni då har gjort annorlunda i eran träning?
Själv så skulle jag ha undvikit/gjort följande.

1) Använt mig av icke linjär periodisering tidigare, alltså inte lyft så tungt så ofta som jag gjorde.
2) Lämnat egot utanför gymmet och lagt ner mer tid på att finslipa mitt utförande i bl.a. knäböj och marklyft, jag skulle överlag också ha fokuserat på ett bättre och mer kontrollerat utförande i samtliga övningar.


Vad är anledningen till punkt ett? Här den ihop med punkt två att tekniken blev lidande? Tänker på att många program som SS etc som riktar sig till nybörjare är just linjär periodisering (2,5 kg extra varje pass)

Brolle81
2015-09-22, 12:15
1 Ätit bättre. Inser nu att jag till större delen av vuxen ålder skött min kost helt åt h**vete.
2 Tränat mer frekvent och styrt.

Määng
2015-09-22, 12:16
1. Aldrig börjat styrketräna.

SirreASDF
2015-09-22, 12:17
Bara tränat i 2,5 år ungefär, men första året hade jag kunnat göra förbättringar helt klart..

1. Inte deffa redan första året, då jag redan var väldigt 'lätt' för min vikt.
2. Lära mig knäböja ordentligt (kvartsböjar alldeles för länge)
3. Mindre ego i marklyften.. Under att jag inte skadade mig.. Drog ett 160kg mark för 1,5 halvt år sedan med vidrig form.. Idag drar jag samma vikter med god form.
4. Mindre tid på isolationsövningar och mer tid på basövningarna (alltid fokus på basövningar, men hade nog tjänat på en högre volym i början)

Edit: Med första raden menar jag givetvis inte att jag är fulllärd, kan givetvis fortfarande göra klara förbättringar! :p

Raschmus
2015-09-22, 12:19
1. Slutat larva mig med att supa bort alla ökningar varje sommar.
2. Gjort en elitsatsning på styrkelyft i god tid.

Kischen
2015-09-22, 12:23
Droppat alla orealistiska mål eftersom dom andra man sneglat på trycker roids.

Xtreme
2015-09-22, 12:23
1. Aldrig börjat styrketräna.

En förklaring hade varit välkommen (även bland andra svar).

Själv började jag styrketräna rätt sent men det har hjälpt mig mot både ryggont och prestation i andra idrotter. Så för mig är det tvärt om, önskar jag börjat tidigare.

gyros
2015-09-22, 12:29
1 Ätit bättre. Inser nu att jag till större delen av vuxen ålder skött min kost helt åt h**vete.
2 Tränat mer frekvent och styrt.
Håller med. Fascinerande att kosten har så pass inverkan på resultaten ändå.
1. Inte deffa redan första året, då jag redan var väldigt 'lätt' för min vikt.
Vad menar du?

Määng
2015-09-22, 12:32
En förklaring hade varit välkommen (även bland andra svar).

Själv började jag styrketräna rätt sent men det har hjälpt mig mot både ryggont och prestation i andra idrotter. Så för mig är det tvärt om, önskar jag börjat tidigare.

Jag har styrketränat i 15 år snart om jag räknar med tiden då jag körde bänkpress på pojkrummet. Mina resultat speglar knappast min investerade tid mest troligt pga av kosten. Jag hatar att hålla på äta nyttigt/stora mängder/ofta och det är inget jag orkat rätta till under 15 års tid. Generna är inte heller tillräckligt bra för att kompensera för slarvet.

Skulle jag aldrig ha börjat styrketräna hade jag varit en väldigt smal kille som legat på i stort sett balans hela livet. Jag hade nog även fortsatt med konditionsträningen som jag hade mer fallenhet för då jag verkar behöva ha något slags fysiskt beroende hela tiden. Tror min kropp hade mått betydligt bättre av det än av jojobantandet och massätningen av protein som träningen har medfört. Sen att det även medfört störda kroppsideal är inte heller något jag är särskilt nöjd över.

Jag hade kunnat skriva "1. Jag hade varit mer seriös med kosten" istället, men det vill jag inte vara så här i efterhand när jag vet att det inte skulle ha tagit mig särskilt långt ändå.

Rolfarsson
2015-09-22, 12:33
Vad är anledningen till punkt ett? Här den ihop med punkt två att tekniken blev lidande? Tänker på att många program som SS etc som riktar sig till nybörjare är just linjär periodisering (2,5 kg extra varje pass)

Nja, mer att min kropp inte kan hantera att lyfta tungt (85%+) ofta, trots ett bra utförande.
Mina ökningar var även sämre när jag inte varierade min intensitet, vilket kanske inte var så konstigt då tyngre vikter sliter bra mycket mer på det centrala nervsystemet, speciellt om man går så nära failure som jag gjorde under mina första år.

Diomedea exulans
2015-09-22, 12:43
En förklaring hade varit välkommen (även bland andra svar).

Själv började jag styrketräna rätt sent men det har hjälpt mig mot både ryggont och prestation i andra idrotter. Så för mig är det tvärt om, önskar jag börjat tidigare.

Nu är jag ju inte Määng, men jag förstår definitivt hans åsikt. Min egen styrketräning har fram till nu mest lett till negativa saker. Den har varit förödande för kroppen, har skadat mig i typ varenda led. Styrkan är efter många år fortfarande usel och jag ser ut som om jag inte tränar. Jag har hoppat över många aktiviteter som hade varit roligare genom åren för att inte missa träningspass. Dieterna jag gått på har gjort att jag skippat massor god mat, och jag är nu i slutändan ännu smalfet. Även stunder jag inte tränat eller lagat mat har jag ägnat otaliga timmar åt gnagande frustration över att träningen inte går framåt, alternativt oro eller ångest över att träningen kommer gå sämre i framtiden eftersom jag varit på resande fot, eller liknande.

Edit: han hann svara medan jag skrev.

ARMSTARK
2015-09-22, 12:51
Jag hade kört klassisk tresplit, som jag gjort, fast utan vilodagar, som jag gör numera. Hade sluppit en massa onödiga vilodagar.

SirreASDF
2015-09-22, 12:52
Vad menar du?

Jag har alltid varit 'liten', när jag började träna låg jag på omkring 70kg, gick väl upp till en 75 och tyckte det var dags att deffa för att få ut mer kontur i muskulaturen..

Allt detta i ett för tidigt skede, fanns ingen massa att deffa fram givetvis. Vilket garanterat bromsade mina styrkeökningar första året. Jag experimenterade rätt mycket med hur mat påverkade min kropp osv, vilket iofs var lärorikt. Skulle kanske ha formulerat om punkten till att fokusera styrka i basövningarna redan från början och inte tramsa runt med att påverka mitt utseende till det bättre, då detta för mig idag är näst intill ointressant. Att man ser bättre ut är idag en bonus snarare än ett mål.

Rolfarsson
2015-09-22, 12:52
Nu är jag ju inte Määng, men jag förstår definitivt hans åsikt. Min egen styrketräning har fram till nu mest lett till negativa saker. Den har varit förödande för kroppen, har skadat mig i typ varenda led.

Jag har hoppat över många aktiviteter som hade varit roligare genom åren för att inte missa träningspass. Dieterna jag gått på har gjort att jag skippat massor god mat

Jag känner faktiskt samma sak, det är inte lite som det sociala har blivit lidande, jag får faktiskt ångest när jag tänker på allt kul som jag har missat p.g.a. träningen och div tvångstankar som den har medfört.
Och som du, så har även jag haft en rad skador, den värsta (reduerad L5-S1 med förslitna facettleder) har gjort dom senaste 11 månaderna av mitt liv till en ren mardröm.
Men samtidigt så har träningen gett mig ett markant bättre självförtroende och jag har haft mycket kul i gymmet, så allt är inte negativt :p

Ladugårdsdörr
2015-09-22, 12:52
Sysslat med kampsport istället eller åtminstone fokuserat på detta. Styrketräning/styrkelyft kunde jag ha börjat med när jag passerade 30.

ARMSTARK
2015-09-22, 13:03
Sysslat med kampsport istället eller åtminstone fokuserat på detta. Styrketräning/styrkelyft kunde jag ha börjat med när jag passerade 30.

Du kunde kört parallellt, jag har hållt på med en massa annat skit samtidigt som jag gymat i alla år. Ibland har gym hamnat som nummer två och ibland har det haft 100% fokus.

Arne Persson
2015-09-22, 13:07
Aldrig börjat med karateskiten som totalpajade mitt knä.

gyros
2015-09-22, 13:07
Jag har alltid varit 'liten', när jag började träna låg jag på omkring 70kg, gick väl upp till en 75 och tyckte det var dags att deffa för att få ut mer kontur i muskulaturen..

Allt detta i ett för tidigt skede, fanns ingen massa att deffa fram givetvis. Vilket garanterat bromsade mina styrkeökningar första året. Jag experimenterade rätt mycket med hur mat påverkade min kropp osv, vilket iofs var lärorikt. Skulle kanske ha formulerat om punkten till att fokusera styrka i basövningarna redan från början och inte tramsa runt med att påverka mitt utseende till det bättre, då detta för mig idag är näst intill ointressant. Att man ser bättre ut är idag en bonus snarare än ett mål.

Intressant tankegång. Jag är i en liknande situation och har likt dig valt att deffa i ett tidigt skede. Jag tänker att ju mindre muskelmassa jag har desto mindre har jag att förlora, och att det vore lika bra att få det värsta "avklarat" direkt så att kommande deffar inte behöver bli lika omfattande.

Diomedea exulans
2015-09-22, 13:14
allt är inte negativt :p

För sakens skull vill jag med poängtera att precis allt inte varit negativt. Träningen har gett mig krämpor, men jag hade garanterat haft helt andra krämpor om jag inte tränat. Och även om jag fortfarande är svag så är jag mycket starkare än jag hade varit om jag aldrig tränat. Jag tror inte jag överdriver om jag säger att jag var svagare än alla mina jämnåriga innan jag började träna - inte för att vi mätte vår styrka så ofta, men det hände ju att man bröt arm, lyfte nån hantel, brottades, osv. Och detta trots att jag var längre och tjockare än de flesta.

Och även om jag inte är rippad så hade jag nog varit ännu tjockare utan alla dieterna. Var fet som liten och har alltid haft lätt att lägga på mig.

För det tredje så är jag väldigt frisk inuti kroppen. Blodtryck, kolesterol, blodvärde mm är alla bra. Möjligt att träningen och kosten bidragit till det.

Diomedea exulans
2015-09-22, 13:15
Aldrig börjat med karateskiten som totalpajade mitt knä.

Know that feel bro, pajade knän efter två år med Shotokan Karate.

Arne Persson
2015-09-22, 13:16
Know that feel bro, pajade knän efter två år med Shotokan Karate.

Samma här... dock redan -76... :)

cero
2015-09-22, 13:23
Tränat mer med lätta vikter (~10 reps).

Strixen
2015-09-22, 13:37
Mer uppvärmning
Mer dragövningar/ baksida/ Rotator cuff
Fler reps
lättare vikter (12-15 reps), bara något enstaka tungt set när man är riktigt varm i kroppen
100% fokus på utförande
Bättre kost

svenbanan
2015-09-22, 14:39
Vette fan. Mitt största "träningsmisstag" är nog att jag varit (och är) för mycket av en periodare. Dvs inte tillräckligt bra kontinuitet för att få ordentliga resultat.

Detta gäller väl främst löpning och styrketräning som jag bägge tycker är väldigt kul, men aldrig sysslad med i någon organiserad form eller tävlat i. Jag har spelar volleyboll under många år, och i detta hade jag såklart bra kontinuitet. Det går ju liksom inte att skippa träningar hur som helst i en lagsport.

Kanske blir kontetan att jag skulle viska i mitt tonårsöra att gå med i nån atletklubb och friidrottsklubb för att få denna verksamhet uppstyrd. Jag är dock tveksam till ifall detta alternativ var riktigt realistiskt i en byhåla i slutet av åttiotalet och början av nittiotalet. Skulle ha blivit en jävla massa resor till/från träningar...

Alternativet skulle vara att säga åt mig själv att gå upp kl 5:30 och springa 6km varje morgon då jag gick i gymnasiet. Tror dock att jag inte skulle gjort detta även om jag vetat om att det behövdes.

Logistiken satte nog käppar i hjulet för min styrketräning på gymnasiet också. Det fanns inget gym i den byhålan där jag bodde.

Så vid närmare eftertanke, skulle jag nog inte ändrat så mycket. Dock körde jag aldrig frivändningar, marklyft eller militärpress i unga år. Jag skulle kanske visat mig själv dessa övningarna och nåt simpelt träningsprogram med minimal insats. Typ starting strength eller liknande som kunde funkat på 2-3 pass i veckan.

Rikard Jansson
2015-09-22, 15:08
Rent generellt hade jag väl struntat i träning, det har inte gett mig mycket. Hade hellre spelat mer dataspel.

Om jag är mer tvungen att svara på frågan så var alltid disciplinen mitt största problem, även om jag visste vad jag skulle göra så gjorde jag det inte. Hursom, om jag hade helt bestämt hur det skulle ha gjorts:

200 g protein om dagen, samtliga kosttillskott vid rätt tillfällen, bulkat 15 kg första året sen 5 kg om året upp till 100 kg vid 19 års ålder.

Träning efter push/pull/ben, med fokus på marklyft, chins, kettlebellswingcurls och vanliga swings, samt stångcurl på pull, bänkpress, dips, militärpress, liggande tricepsextensions på push, samt knäböj, frontböj, splitsquats och mage på benpasset.

Använt mig av Version X, 4-5-6x3, 5x5+ samt 1+10 i samtliga övningar.

Är 100% säker på att jag hade varit en lyftarlegend vid den här åldern isåfall, men det är ju fullkomligt irrelevant för jag kan börja göra dem sakerna nu och vara dunderstark när jag är 30 men det är helt åt helvete för jobbigt helt enkelt. Bara ett pass efter den metoden är över min disciplin-nivå.

Ett exempel på ett pass:
Bänkpress 2x9 med stopp på x kg, @9.5-10
Dips x vikt x 4,5,6,4,5,6,4,5,6 @9.5-10
Militärpress x vikt x 5,5,5,5,7(max)
Liggande tricepsextensions x vikt 1 reps, y vikt 8 reps, max i båda

Är nöjd om jag klarar förstaövningen i dagsläget.

Morty
2015-09-22, 15:19
Har no ragrets!

filmjölk
2015-09-22, 15:49
Jag skall trolla lite och säga att jag borde ha läst och funderat mindre och tränat mer. ju mer jag har lärt mig om träning, destå sämre har det gått.

Jag skulle aldrig i långa perioder slarvat och kört 1 halvmesigt pass i veckan utan låtit träningen få större prio. Minst 3 hårda pass i veckan.

Dessutom skulle jag aldrig ha slutat att dopa mig. Istället för 2 små kurer dianabol när jag var 18 resp 19. och resten au naturell Skulle jag kört på låg dos testo året runt med en årlig kort kur utöver det.

Nu vid 37 hade jag isf. vart stark och grov som fan! Jag hade vägt 150kg med rutor på magen till mina 178cm och kunnat oh-pressa 3ggr så mycket som jag kan idag.

arthax
2015-09-22, 15:53
Utan inbördes ordning:


1. Lärt mig crawla och gjort det kontinuerligt.

2. Lärt mig löpa och gjort det kontinuerligt.

3. Lärt mig träna med kettlebells och gjort det kontinuerligt.

smeander
2015-09-22, 16:01
Jag hade:

1) Tränat med mer fokus på teknik
2) Tränat med högre frekvens istället för brosplitten jag körde i början
3) Ätit mat
4) Tränat tyngre
5) Börjat träna tidigare
6) Varit mycket grövre och starkare nu

Spunken
2015-09-22, 16:11
Jag hade nog börjat med gymnastik, sjukt häftigt att kunna göra massa trix i ringar och stå på händer!

oscarovegren
2015-09-22, 16:30
Börjat med tyngdlyftning vid 8 år ålder istället för fotboll och innebandyn

Isseman
2015-09-22, 16:42
Börjat träna styrketräning vid 13 års ålder.
Aldrig rökt tobak, snusat eller druckit alkohol.
Ätit opti från början och MYCKET.
Tränat smart.

Vart stor som ett helvete idag.

Ett Orm
2015-09-22, 17:10
Skaffat andra föräldrar med bättre gener som varit träningsintresserade. Börjat med styrketräning när jag kunde uttala det.

anvihl
2015-09-22, 17:51
Ge fan i rutorna, bulka 15 år i sträck och var inte rädd för att tävla, du kommer bli starkast i Sverige hade väl varit budskapet till mig själv om jag fick börja om ungefär.

cero
2015-09-22, 18:03
Ge fan i rutorna, bulka 15 år i sträck och var inte rädd för att tävla, du kommer bli starkast i Sverige hade väl varit budskapet till mig själv om jag fick börja om ungefär.

Hur gick det då?

Luca Brasi
2015-09-22, 18:11
1.Jag hade låtit bli att översträcka benen i benpressen.
2.Jag hade undvikt att vila för länge mellan seten,12 år är på tok för länge.

Luca Brasi
2015-09-22, 18:25
Jag borde också ha undvikt att subluxera samma patella två gånger samma dag.

VoDaresVins
2015-09-22, 18:50
Vet faktiskt inte. Tränade väldigt annorlunda i början men med tanke på hur bra öknkngar jag gjorde då jämfört med nu så vete sjutton om det var så illa. Börjar tro att jag minns fel att jag då vägde 86kg som mest. Nu på 76kg tycker jag magen är rekordstor...

filmjölk
2015-09-22, 18:51
1.2.Jag hade undvikt att vila för länge mellan seten,12 år är på tok för länge.

:d :d

Kedaran
2015-09-22, 18:53
Aldrig slutat med handbollen
Börjat köra OL/SL parallellt med den istället
Lärt mig allt på en klubb istället för att traggla själv på gymmet.
Ätit ordentligt och njutit samtidigt som man ändå ägnade sig åt konditionsidrott.
Fått gainz.

JohPz
2015-09-22, 18:54
Hade börjat med OL så tidigt som möjligt med bästa möjliga tränare o satsat mot OS!

Ozziking
2015-09-22, 18:58
Jag önskade att jag hade fått bättre direktiv till träningen och att jag vågat äta klokt och mer. 2 - 2,5 års styrketräningstid som bortkastade. Suck.

Damien Thorne
2015-09-22, 20:00
Jag hade aldrig gått med i en styrkelyftarklubb. De mindre muskelgrupperna bortprioriterades för att kunna köra mer böj, bänk och mark, vilket ledde till skador (en kropp är inte starkare än sin svagaste länk).

Jag skulle fortsatt försöka bli stark i alla muskelgrupper.

new
2015-09-22, 20:47
1. Inte supa bort helgerna/sommarna
2. Ej tillåtit mig själv ta uppehåll från träningen

anvihl
2015-09-22, 20:50
Hur gick det då?

Va?

Grans
2015-09-23, 03:05
1. Den simpla men samtidigt viktigaste principen om progressiv överbelastning
2. Gett mig själv en lista på de övningar jag vet funkar nu
3. Tränat musklerna mer frekvent. Det lönar sig inte att ha 1 dag för varje muskelgrupp där man klämmer in 20 övningar för 1 muskel utan det är bättre att sprida ut det över veckan
4. Börja tränat i gymnasiet vid 16 års ålder då en kompis ville att vi skulle börja men var för feg att gå på gym lol

stemag
2015-09-23, 07:43
Jag skulle ha gett faan i att läsa BK på 90-talet och gå på allt skit dom skrev där.
Bara en massa reportage om skitstora dopare som tjatade om att det viktigaste var "kontakt"...

Jag slösade nog bort typ 10 år där jag bara super-setade och körde på låga vikter och åt alldeles för lite.

cero
2015-09-23, 08:28
Va?

Om du har potentialen för att bli så stark så kan du väl omöjligen ha misslyckats helt med träningen, tänker jag.

MackeJuve
2015-09-23, 08:51
Börjat styrketräna när jag var 12-13 och spammat Kolozzeum stenhårt i någon månads tid för att få en snabb bild över hur jag ska träna. Uppsökt atletklubb i hyfsat tidig ålder för att få teknikhjälp. Hade jag gjort allt det hade läget varit kanonbra. Men mer realistiskt så hade det varit bra om jag hade slarvat mindre med benträningen och inte kört bänkpress 4-5 ggr vecka i ett års tid. Upptäckt marklyft tidigare och överlag lagt mest krut på de tre stora istället för att nöta maskiner.

spoon
2015-09-23, 10:36
Tycker att jag har skött styrketräningen bra. Lite mer fokus på teknik och mobilitet hade varit bra. Ångrar att jag slutade med fotboll så tidigt och aldrig gav skateboard en chans. Det är två saker som hade varit skoj att vara duglig på.

Tapatalk

HMS Laestander
2015-09-23, 13:49
Jag önskade att jag hade fått bättre direktiv till träningen och att jag vågat äta klokt och mer. 2 - 2,5 års styrketräningstid som bortkastade. Suck.

.. Fast jag tycker ändå du har fått ganska bra pointers länge ifrån nästan samtliga medlemmar som kommit över din journal någon gång. Förstår att du haft det mer kämpigt med kosten osv med tanke på din bakgrund, men det har alltid funnits folk som varit villiga att hjälpa till och ge pointers.

Shqypnia
2015-09-23, 14:08
Alla misstag man gjort i gymmet har lett till otroliga lärdomar, precis som allt övrigt i livet. Det jag ångrar mest är väl:
- Kosten. Kunde ha skötts mycket bättre tidigt med rätt kunskap.
- Basövningar. Jag var bekant med bänkpress. That's it. Marklyft, knäböj, chins/pullups kom otroligt sent. Och när knäböjen väl kom så var tekniken katastrof. Kvartsböjningar heter det va?
- Inkluderat glädjen i träningen tidigt och inte sett det som måsten.

Jag har oerhört mycket kvar att lära mig. Men det är livet. Lärdomarna tar aldrig slut.

HMS Laestander
2015-09-23, 14:54
Personligen skulle jag börja träna tungt mycket tidigare. Sluta fundera så mycket på vilken vikt som är på stången och ge mig fan på att ta det.

Applicerbart såväl på de tre stora som på mindre skit som exempelvis bicepcurls. Kontakt ger ingenting.

Rolfarsson
2015-09-23, 15:24
Kontakt ger ingenting.

Mja, det ger ju en indikation av om man tränar den avsedda muskeln.

HMS Laestander
2015-09-23, 21:26
Mja, det ger ju en indikation av om man tränar den avsedda muskeln.

Mjo, men att stå och curla 15kg för "kontakt" kontra aningens fusk med 30kg på stången istället gör en jävla skillnad rent resultatmässigt. Självklart bara ett anekdotiskt exempel, men min poäng kvarstår. Tränar du rent kommer du inte särskilt långt på att onanera över kontakt, utan bör snarare fokusera på att röra större mängder vikt.

Old Nick
2015-09-23, 21:56
Mjo, men att stå och curla 15kg för "kontakt" kontra aningens fusk med 30kg på stången istället gör en jävla skillnad rent resultatmässigt. Självklart bara ett anekdotiskt exempel, men min poäng kvarstår. Tränar du rent kommer du inte särskilt långt på att onanera över kontakt, utan bör snarare fokusera på att röra större mängder vikt.

De som tror de får bra resultat av "kontakt" är gissningsvis sådana som tidigare bänkat med urusel teknik, våldsam studs och passare som skött större delen av jobbet. När de väl drar av ett par viktskivor och börjar lyfta rätt med fullt rörelseomfång då händer det helt plötsligt grejer.

Men för den sakens skull behöver man ju inte börja tro att bebisvikter, långsamt nötande och meditativ kommunikation med stången är viktigare än att lyfta tungt. Man skall lyfta tungt. Men inte fuska.

HMS Laestander
2015-09-23, 22:04
De som tror de får bra resultat av "kontakt" är gissningsvis sådana som tidigare bänkat med urusel teknik, våldsam studs och passare som skött större delen av jobbet. När de väl drar av ett par viktskivor och börjar lyfta rätt med fullt rörelseomfång då händer det helt plötsligt grejer.

Men för den sakens skull behöver man ju inte börja tro att bebisvikter, långsamt nötande och meditativ kommunikation med stången är viktigare än att lyfta tungt. Man skall lyfta tungt. Men inte fuska.

Missförstå mig rätt, jag förespråkar fulla rörelsebanor och korrekt form i samtliga basövningar.

Däremot tål jag inte (eller, att hävda att jag inte tål det är hårt, det jag snarare tycker är att det är ett fullständigt slöseri) när 15-16-åringar står och curlar 15kg och pratar i termer om squeeze, kontakt och fokus på negativ fas. Där tycker jag man har börjat i helt fel ände, och jag började väl själv någonstans där också. Ergo tycker jag att min tid som jag slösade på att köra kontrollerade bicepcurls inte gav ett skit jämfört med mina nu mer fuskiga curls, inte snap-city men sätter visst momentum i början av rörelseomfånget, då jag har mer vikt på stången och utsätter muskeln för en högre stress. Det tycker jag också syns resultatmässigt.

Gerdler
2015-09-23, 22:42
1) Sluta bro-splitten tidigare och träna halvkropp eller PPL istället efter typ 1-3 månader istället för efter 2 år.
2) Inte ha så jävla bråttom med att öka i marklyft.
3) Fokusera mer på djup och teknik i knäböj och träna det mer frekvent redan från början
4) Fokusera mer på styrka tidigare.
5) Utesluta vertikala pressar från dag 1.

Hade jag gjort detta så hade jag troligen inte haft någon skadefrånvaro eller skade/motivationsfrånvaro(alltså att skadorna gör det tråkigt och gör att man tar ett halvårs paus då man tröstäter glass och spelar meningslösa datorspel istället) från gymmet och jag hade varit hel, starkare och större idag.

Rolfarsson
2015-09-24, 00:02
utan bör snarare fokusera på att röra större mängder vikt.

Vad menar du med större mängder vikt? Att lyfta tungt (<8RM) är ingen nödvändighet för hypertrofi, för det så är volymen det avgörande, och självklart progressiv överbelastning.

http://www.lookgreatnaked.com/blog/does-light-load-training-build-muscle-in-experienced-lifters/
http://www.lookgreatnaked.com/blog/bodybuilding-vs-powerlifting-type-training-which-builds-more-strength-and-muscle/
http://www.strengtheory.com/powerlifters-should-train-more-like-bodybuilders/

anvihl
2015-09-24, 00:20
Om du har potentialen för att bli så stark så kan du väl omöjligen ha misslyckats helt med träningen, tänker jag.

Nä, jag skulle kunna utmana för pallplats i 105kg klassen i styrkelyft, den där förbenade Gullander går som tåget dock.

Old Nick
2015-09-24, 05:18
Missförstå mig rätt, jag förespråkar fulla rörelsebanor och korrekt form i samtliga basövningar.

Däremot tål jag inte (eller, att hävda att jag inte tål det är hårt, det jag snarare tycker är att det är ett fullständigt slöseri) när 15-16-åringar står och curlar 15kg och pratar i termer om squeeze, kontakt och fokus på negativ fas. Där tycker jag man har börjat i helt fel ände, och jag började väl själv någonstans där också. Ergo tycker jag att min tid som jag slösade på att köra kontrollerade bicepcurls inte gav ett skit jämfört med mina nu mer fuskiga curls, inte snap-city men sätter visst momentum i början av rörelseomfånget, då jag har mer vikt på stången och utsätter muskeln för en högre stress. Det tycker jag också syns resultatmässigt.

Det kanske inte framgick helt klart och tydligt men jag håller ju med dig till 100%. Vad jag ville ha sagt var att de gånger som det verkar fungera med "kontakt" så handlar det nog mest bara om folk som gått från att lyfta helt värdelöst till att lyfta korrekt.

Ronny
2015-09-24, 09:55
Jag skulle ha gett faan i att läsa BK på 90-talet och gå på allt skit dom skrev där.
Bara en massa reportage om skitstora dopare som tjatade om att det viktigaste var "kontakt"...

Jag slösade nog bort typ 10 år där jag bara super-setade och körde på låga vikter och åt alldeles för lite.

This

hurril
2015-09-24, 10:55
Jag har fan heller inga ragretz. Jag har alltid gjort och gör alltid det jag vill göra vilket, nu när jag skriver det, kanske är den vara jag borde skurit ner på (och borde skära ner på.)

hurril
2015-09-24, 10:55
Nä, jag skulle kunna utmana för pallplats i 105kg klassen i styrkelyft, den där förbenade Gullander går som tåget dock.

+tusn

Gört för faen - den klassen är den bästa (i min mening) och folk är löjligt starka.

Mantus
2015-09-24, 11:07
Jag skulle ha gett faan i att läsa BK på 90-talet och gå på allt skit dom skrev där.
Bara en massa reportage om skitstora dopare som tjatade om att det viktigaste var "kontakt"...


+ 1 på den.

I övrigt hade jag börjat med tyngdlyftning tidigare (i alla fall i 25-årsåldern istället för 28) och försökt att på riktigt bli bättre på böj tidigare. En högre frekvens tidigare hade inte varit fel det heller.

Tyrwing
2015-09-24, 11:44
Gått med i SL-klubb direkt och börjat tävla. Ätit mer från början. Satt som vana att jobba med rörlighet direkt. Det var väl allt. :)

Pernam
2015-09-24, 12:14
Sprungit mer, brytt mig mindre och hållit mig till grunderna.

Henchman
2015-09-24, 15:32
Bättre planering med mat och träning till uppbyggnadsperioder för att sen växla ner till mera avslappnad träning. Jag skulle ändå inte ha lust att äta 180g+ protein dagligen och träna i lika hög grad med evigheten i sikte, men då är det också för att resultatet inte hade intresserat mig.

moderato
2015-09-24, 18:08
1) Träna efter progressive overload, inte gå och discolyfta, fokusera på styrka.
2) Anteckna/track'a träningspassen för att hålla koll på dagarna och vikterna
3) Inte byta program så ofta, ge ett beprövat upplägg tid och inte stressa
4) Börja gymmet tidigare, hängt lite mer på kolo hehe :)
5) Ha bättre koll på kalorierna och macrosen.
6) Träna som jag gör nu och faktiskt våga köra cardio i ca 20-min efter passet utan att tro att jag förlorar 'massa' styrka etc.
Typ så!

Bärsärk
2015-09-24, 18:21
Skulle nog kört mer kondition och regelbundet.

HookersUnited
2015-09-24, 18:45
Jag hade börjat med CrossFit när jag fick nys på det.

Scratch89
2015-09-24, 19:01
Nu är jag ju inte Määng, men jag förstår definitivt hans åsikt. Min egen styrketräning har fram till nu mest lett till negativa saker. Den har varit förödande för kroppen, har skadat mig i typ varenda led. Styrkan är efter många år fortfarande usel och jag ser ut som om jag inte tränar. Jag har hoppat över många aktiviteter som hade varit roligare genom åren för att inte missa träningspass. Dieterna jag gått på har gjort att jag skippat massor god mat, och jag är nu i slutändan ännu smalfet. Även stunder jag inte tränat eller lagat mat har jag ägnat otaliga timmar åt gnagande frustration över att träningen inte går framåt, alternativt oro eller ångest över att träningen kommer gå sämre i framtiden eftersom jag varit på resande fot, eller liknande.

Edit: han hann svara medan jag skrev.

Typ exakt så.

Beelaz
2015-09-24, 19:06
Väldigt spännande tråd för mig som är ny på gymmet. (33 år, lyft i ca 3 månader.

Väldigt kul att folk delar med sig av sin erfarenhet, både bra och dålig.

edgware
2015-09-25, 01:25
Ni som nämner "bättre kost", syftar ni på att ni inte åt tillräckligt mycket eller att ni helt enkelt åt "fel" mat? Dvs skräpmat, för lite protein osv

Agitator
2015-09-25, 07:16
Börjat med helkroppspass 3x veckan. Ett teknikpass av dem tre, mer periodisering med vettiga toppningar.

Försökt lägga mindre tid på gymmet.

mulliy
2015-09-25, 10:02
Skulle inte ha grisbulkat de första åren.

z_bumbi
2015-09-25, 12:57
Skulle skaffat en PT-utbildning tidigt bara för att få in en fot och sedan delvis jobbat med det istället för att bara träna folk gratis. De jag tränat gratis skulle jag varit bättre på att dokumentera att jag har tränar dem och när.

I min egen träning så mer regelbunden konditionsträning som i att köra det minst varannan gång jag tränat styrka oavsett hur jag har mått i övrigt.

Peter.B
2015-09-25, 13:39
Jag skulle ha börjat med rörlighetsträning tidigare/direkt och behållit min rörlighet bättre. Jag tänkte typ "äsch, jag är ju vig från all kampsport och kan ju sparka folk i huvudet, då borde jag vara vig nog för en bra knäböj". Nja, det var jag inte, inte i rätt muskler - och blev inte direkt mer vig av att sluta stretcha och jobba med rörligheten. Annars har jag nog skött mig rätt bra och ångrar inte så mycket.

muddler
2015-09-25, 13:49
-yOMZet_0wg


Tränade tyvärr för mkt och fel i början, tror jag slängde bort åtminståne ett halvår på det, dock så fick jag ett perfekt program resterande halvår vilket gjorde att jag gainade 13kg första året jag tränade, behöll samma midjemått också så jag skulle faktiskt inte ändra så mycket alls, kanske träna mer knäböj och mark men thats it.

Detective
2015-09-25, 19:06
1. Börjat att träna betydligt tidigare, lagt en bra grund redan då.
2. Inte varit så resultatfixerad, utan satsat på ett långtidsprojekt och bara bockat av pass efter pass.
3. Inte lagt av med löpningen när man var på topp :(

qreno
2015-09-28, 16:07
Börjat träna tidigare.
Satsat mer på kontakt istället för att egolyfta
Kört rackpulls för ryggen istället för marklyft

Donkens
2015-09-28, 23:14
Ej trott att man var klar efter att man deffat bort tjockisfiguren, för att sedan efter några månader hamna på ruta 1 igen.

Fokusera mer på teknik från början, samt träna drag mer.

Jontalinen
2015-09-29, 12:05
1) Helkroppspass enligt färdigt schema, typ SL 5x5.

2) Inte spendera två timmar på gymmet per pass.

3) Inte börja med bulk/deff cykler från start. Högt med protein och ät ordentligt.

4) Rörlighet & teknikövningar från start. Det som haft överläget mest inverkan på marklyft och knäböj för mig.

Diomedea exulans
2015-09-29, 12:09
1) Helkroppspass enligt färdigt schema, typ SL 5x5.

2) Inte spendera två timmar på gymmet per pass.

3) Inte börja med bulk/deff cykler från start. Högt med protein och ät ordentligt.

4) Rörlighet & teknikövningar från start. Det som haft överläget mest inverkan på marklyft och knäböj för mig.

Säger inte 1 och 2 emot varandra? Helkroppspass tar ju aslång tid.

SirreASDF
2015-09-29, 13:16
Säger inte 1 och 2 emot varandra? Helkroppspass tar ju aslång tid.

Det beror på vad du fokuserar på och vill.. Jag kör helkroppspass på en timme med fokus på styrka.. Helkropp handlar ju om att kunna prioritera övningar..

Ado2000
2015-09-29, 13:39
-Börjat med böj å mark sen dag ett

-Tränat mer skadeförebyggande, som mer rotatorkuff träning

-Lyssnat på min kropp oftare

-Skulle aldrig ha grisbulkat

-Varit konsekvent med min träning sen start

HenrikJ
2015-09-29, 20:24
* Först låtit bli att vara rädd för att äta
* Sedan låtit bli att grisbulka
Men framför allt:
* Inte lyssna på alla som tjatade om att vilan var viktigare i träningen och lurade mig att köra 3x10 per muskel och vecka i flera år.

1x0
2015-09-29, 20:33
-Börjat med böj å mark sen dag ett

-Tränat mer skadeförebyggande, som mer rotatorkuff träning

-Lyssnat på min kropp oftare

-Skulle aldrig ha grisbulkat

-Varit konsekvent med min träning sen start
Det har jag försökt bygga in i min träning i flera månader men glömmer alltid lol. Får skärpa mig. Verkar som en av de tråkigaste skadorna i styrketräningen; axlarna. Läser väldigt ofta folk har axelproblem i styrketräningskretsar. :P

________________________

Jag är rätt nöjd med min styrketräningsstart. Körde enligt program baserat på progression för styrka. Tränade inte för hårt, tänkte inte så mycket på träningen. Snöade inte in mig på massa kosttillskott. Har ej grisbulkat. Ej lyssnat på broscience av folk på gymmet.

Håller säkert på med något just nu som är slöseri med tid. Kan tänka mig att jag byter träningsprogram för ofta. Dock ger det mig motivation.

Håller förmodligen på med alldeles för mycket/onödigt mycket stretching också. Verkar inte ge mig något ändå lol.


Har också haft ont i kroppen i perioder som jag inte kunnat identifiera var det kommer ifrån, därav dragits med värk/skador i flera månader innan jag insett det är (t.ex) för smalt stånggrepp i böjen som orsakat armbågssmärtor och inte pressövningar/tricepsövningar.

Diomedea exulans
2015-09-29, 20:36
Håller förmodligen på med alldeles för mycket/onödigt mycket stretching också. Verkar inte ge mig något ändå lol.

Det kanske gör så du inte skadar dig.

Elefantmannen
2015-09-29, 20:46
Varit mer eftertänksam, så jag inte hade så jävla ont överallt som jag har numera.

1x0
2015-09-29, 20:49
Det kanske gör så du inte skadar dig.
Det har du förmodligen helt rätt i!
Jag har aldrig skadat mig "akut" på gymmet, utan har alltid varit sådana exempel jag skrev i förra posten (ont i armbågar pga för smalt grepp i knäböjen, kom av stelhet antar jag).

Aldrig fått någon akut smärta, alltså typ känner att det smäller till i axeln i bänkpress sen går man månader med skadan. Alla mina känningar kommer sakta men säkert, oftast från löjligt svåridentifierade orsaker.

Har haft ont/känningar överallt i kroppen (typ) sedan jag började träna förutom axlarna och ryggen.

Börjar nog bli lite gnällig till bekanta; brukar ofta säger saker i stil med "saknar min gamla kropp, hade aldrig ont. Nu för tiden har jag ont överallt, jävla skit styrketräning är. Samt svettades inte en droppe förr med min otränade kropp, nu blir jag dyngsur av att stå i köket och laga mat eller gå upp för trappor."

qreno
2015-10-03, 02:46
Börjat träna tidigare.
Satsat mer på kontakt istället för att egolyfta
Kört rackpulls för ryggen istället för marklyft

Kom på två punkter till

Värma upp axlarna för att förebygga skador, axelproblem är något bland det värsta inom styrketräning
Aldrig ha små "pauser" bara för att man känner sig omotiverad, oj vad man förlorat på det.

Old Nick
2015-10-03, 07:00
1. Jag hade örfilat upp mig själv och sett till att jag släppte SS-tänket med microloading och ett absolut minimum av antalet övningar.

2. Skulle ha introducerat mig själv för hantelstället och förklarat att det är värt varenda minut det tar att träna upp stabilisatorerna, och att handleder, underarmar och axlar kommer att ge mig en massa kramar och high-fives om jag använder dem istället för stång.

Säger inte 1 och 2 emot varandra? Helkroppspass tar ju aslång tid.

3. Just det ja. Jag hade förklarat för mig själv att det går utmärkt att supersetta helkroppsövningar. Att lägga ner hantlarna efter första setet axelpress och omedelbart greppa chinsräcket går minst lika bra som att göra klart pressarna och sedan chinna.

shut teh face
2015-10-03, 07:04
Först och främst skulle jag aldrig blivit fet, men det kanske är mina föräldrars fel då jag var det från tidig barndom tills jag blev någorlunda vuxen och kunde ta tag i det själv

Jag skulle börjat löpa/jogga/springa/etc tidigare istället för att under lång tid trycka crosstrainer på gymmet, min kondition och uthållighet var långt före mina leder och senor så det blev ju som att försöka köra en bmw på trähjul, eller nåt

VoDaresVins
2015-10-03, 16:56
Kom på en grej som jag slarvat med i kanske 8 år av min karriär:
Värdera dina framgångar och mödan som ligger bakom resultatet. När det blivit träningsuppehåll av skador, sjukdom eller bara tidsbrist har jag även skitit kosten och ätit allt för lite vilket gjort att jag backat mycket mera än behövligt under varje paus.

J.V
2015-10-04, 00:52
Bara kort pullups och OL-ovningar.

Minikubik
2015-10-04, 07:03
Inte satsat så hårt i tidig ålder(boxning)
Skött kost och vila bättre
Börjat med mobilitetsträning och explosiva rörelser tidigare
Släppt machoattityden tidigare, gäller i alla aspekter av livet
Sen finns det saker utanför träningslivet som jag verkligen skulle ändra

Ohjo
2015-10-04, 07:19
Börjat med kampsport tidigare. Tränat mycket mer kondition.