handdator

Visa fullständig version : Stukat foten, hur lång tid innan läkning?


Fiddelio
2015-09-22, 10:00
Hej!
För 2 månader sedan spelade jag tennis och trampade snett. Den värsta smärtan jag varit med om, kunde inte stödja på foten. Lindade den dock aldrig riktigt förrän flera timmar efter.
Röntgade foten dagen efter men var bara en riktigt ordentlig stukning. Fick gå på citadon och kryckor några dagar.
Nu har det gått 2 månader. Gör fortfarande lite ont i vissa lägen och ankeln är som en tennis boll på kvällen. Liten svullnad även på insidan. Väldigt Stel när jag skall böja foten inåt, går kanske 50 procent. Gå är dock inga problem och gör inte ont.
Försöker köra lite övningar.
Är det normalt att det tar sådan tid?
Funderar på att åka upp till läkaren igen.

LadyG
2015-09-22, 10:10
Bästa artikeln jag någonsin läst om saken: http://traningslara.se/fotledsskador-del-ii-ett-traningsprogram/

Om du gjort din hemläxa, dina rörlighetsövningar och rehabövningar, så är ändå tiden rehabiliteringstiden ganska lång. 3 månader säger artikeln, men för mig tog det nästan ett år innan jag helt känner att jag litar på fotleden igen.

Mycket balansplatta, tåhäv, excentriska vadhävningar, enbensövningar har det blivit.

Fiddelio
2015-09-23, 19:01
Har inte gjort så jätte mycket övningar, gjort lite av det som stod i länken.
Kör på lite mer ordentligt någon vecka och ser om det blir någon skillnad.
Finns inga tips på att få ner svullnaden?
Nu när jag tänker efter stukade jag samma fot riktigt rejält för 6-10 år sedan. Kanske påverkar rehaben?

LadyG
2015-09-23, 19:53
Har inte gjort så jätte mycket övningar, gjort lite av det som stod i länken.
Kör på lite mer ordentligt någon vecka och ser om det blir någon skillnad.
Finns inga tips på att få ner svullnaden?
Nu när jag tänker efter stukade jag samma fot riktigt rejält för 6-10 år sedan. Kanske påverkar rehaben?

Det kan det mycket väl göra! Vad jag vet är ligament som en gång töjts ut uttöjda för alltid s a s, de drar inte ihop sig utan behöver stöd från muskulaturen runt leden för att leden ska bibehålla sin stabilitet. Det gäller även mycket lång tid efter skadan.

Med det i åtanke skulle jag nog tagit med foten till en läkare en gång till faktiskt, och påpekat att det inte är första gången du gör dig illa. Om inte annat borde du få remiss till en fysioterapeut som kan ge dig exakt rätt övningar för just din skada så att du kan komma igen fortast möjligt.

Pzorz
2015-09-23, 19:59
Stukade foten, fick remiss till röntgen men gjorde inget med den. Hade besvär med smärta och svullnad i över 4 månader. Började böja när stelheten tillät. Allt slutade väl. Kommentar baserad på erfarenhet endast.

Scratch89
2015-09-23, 20:07
Jag skulle säga att jag har sett mellan 2-9 månader innan patienterna känner sig besvärsfria. Faktiskt tycker jag att frakturer läker snabbare än ordentliga stukningar. Sen handlar det såklart om vad man har för krav på sin fotled; är man äldre och relativt stillasittande kan man vara nöjd efter att svullnaden och vilosmärtan släpper, medan dansösen kanske aldrig riktigt kommer att lita på den. Studier som var med i någon Fysio jag läste för ett tag sedan pekade på att en ordentlig distortion i fotleden kanske aldrig blir 100%.

Fiddelio
2015-10-07, 15:54
Nu har rörligheten börjat komma tillbaks iaf, har dock ont nä jag springer och svullnaden är fortfarande riktigt svullen.
Men det känns iaf som att den blir bättre även om det går sakta, så jag antar att dete bara är att avakta.

Chrillee
2015-10-07, 17:56
Ja, stukningar är en tålamodsprövande skada (som med många andra förvisso). Jag stukade min fot ordentligt för 8 månader sen och den är fortfarande inte sig lik. Ont i den stundtals och inte alls samma rörlighet som förut. Vissa påstår till och med att foten aldrig blir helt återställd.

Gerdler
2015-10-07, 19:53
Stukningar läker aldrig. Du kommer alltid vara svagare där än om du inte hade stukat dig.

Sluta stuka dig.

Min senaste stukning var nog för runt 10 år sedan och min högerfot känns svag än. Dock så var det kanske min 25e stukning av högerfoten... Du kanske kommer ha en försvagning som är så liten att du inte märker den.

Fiddelio
2015-10-22, 07:49
Nu har jag varit hos läkaren. Dom granskade röntgen plåtarna igen och jag hade tydligen 1 extra ben av något slag. Dom trodde detta påverkar läkningsprocessen.
Finns inte så mycket att göra än övningar, så jag får ha tålamod.

Chrillee
2015-10-26, 17:07
Nu har jag varit hos läkaren. Dom granskade röntgen plåtarna igen och jag hade tydligen 1 extra ben av något slag. Dom trodde detta påverkar läkningsprocessen.
Finns inte så mycket att göra än övningar, så jag får ha tålamod.

Utveckla gärna.

Scratch89
2015-10-26, 21:48
Nu har jag varit hos läkaren. Dom granskade röntgen plåtarna igen och jag hade tydligen 1 extra ben av något slag. Dom trodde detta påverkar läkningsprocessen.
Finns inte så mycket att göra än övningar, så jag får ha tålamod.

Att man har extra ben i foten behöver inte i sig betyda något överhuvudtaget.

Fiddelio
2015-11-09, 17:58
Utveckla gärna.

Sorry, missade att jag fått svar.
Skall jag vara ärlig så vet jag inte riktigt, hon sa bara att det syntes ett extra ben och det plus att jag haft en rejäl stukning ett par år tidigare kanske påverkade läkningstiden.
Börjar iaf blir riktigt trött på att den aldrig blir bra, vill ju bara åka och spela tennis nu!!

juckeyy
2015-11-09, 21:58
Sorry, missade att jag fått svar.
Skall jag vara ärlig så vet jag inte riktigt, hon sa bara att det syntes ett extra ben och det plus att jag haft en rejäl stukning ett par år tidigare kanske påverkade läkningstiden.
Börjar iaf blir riktigt trött på att den aldrig blir bra, vill ju bara åka och spela tennis nu!!

Lite sent nu men jag åkte på en liknande stukning, skulle göra en uppvärmningsövning, en form av enbenshopp där jag landade snett och ett rejält knak hörde jag.
Hann dock att linda foten inom 5 minuter och sedan få en röntgen senare på kvällen som inte visade på benbrott, var väl dock väldigt nära.

Jag körde iaf enligt rehab programmet som länkats ovan och det tog mig ca 12 veckor innan jag kunde utföra träning på den nivån som innan.
Gick själv på kryckor första 4 dagarna. Du får ge det mer tid helt enkelt, dock inte så himla bra om du får svullnader hela tiden.