handdator

Visa fullständig version : Motivationsförlust och hjärnspöken.


Kräket
2015-09-22, 09:26
Tänkte jag skulle försöka få lite synpunkter och tips och råd hur jag kan arbeta fram lite motivation till träningen igen! Situationen är ganska ny för mig.

Kortare bakgrund: Har tränat regelbundet (ambitionsnivå hobbymotionär) under ca 10 års tid. Har under denna period verkligen älskat att träna. Sällan längre avbrott än 5 - 10 dagar, och då pga sjukdom eller resor eller dyl.

Har trots arbete (pendling sammanlagt 3 timmar / dag) ändå tränat ca 4 - 6 ggr / vecka. I december 2014 testade jag helkroppspass, och körde ganska ambitiösa pass på ca 2 timmar.

Flyttade till ny stad i somras, och på grund av flytt och lite problem med träningskort m.m. så fallerade träningen under c.a. 6 veckors tid. Under denna tiden så tappade jag även rutiner kring kost m.m.

Försöker nu återfå träningsglädjen, men finner inte samma lust som tidigare. Upptäcker att jag tappat mycket styrka i olika övningar, och känner hela tiden att det är tidspress när jag tränar. Som lök på laxen tycker jag gymmet jag tränar på är betydligt sämre än där jag tränade tidigare (har varit riktigt bortskämd). Träningen känns lite meningslös och tidigare pass där jag kände en riktig "kick" har förbytts till känslor av besvikelse över uteblivna prestationer.

Har dessutom upptäckt att jag blivit allt sämre på att "träna". Alltså att "pressa" mig, och ta mig ur min bekvämlighetszon.

Vore tacksam för reflektioner, tips och råd i denna situation. Hur kan man få till en sorts progressiv och meningsfull träning när man inte känner att man har den tid som krävs för att uppnå detta?

Diomedea exulans
2015-09-22, 09:28
Börja på SL/OL-klubb?

Kräket
2015-09-22, 09:39
Börja på SL/OL-klubb?

Ja, nu har jag visserligen skaffat kort på gymkedja i staden, och vill helst inte betala för ytterligare ett kort. Sen är närheten också en aspekt, och gymmen jag nu går till ligger bra till i förhållande till bostad och arbete.

BlackJim
2015-09-22, 14:13
Hur länge har det varit såhär?
För mig brukar det ta ett antal pass att "vänja mig" vid ett nytt gym.

Har du fått ordning på kosten?

Vad är det som gör att du känner tidspress?

Är det i Uppsala? I så fall, vilket gym?
Av nyfikenhet bara.

Det bör gå ganska snabbt att komma tillbaka styrkemässigt efter bara 6 veckor, i takt med det kanske motiavationen kommer tillbaka också?

Kräket
2015-09-22, 16:10
Hur länge har det varit såhär?
För mig brukar det ta ett antal pass att "vänja mig" vid ett nytt gym.

Har varit så här sedan "återkomsten" för ca 2 veckor sedan. Förhoppningsvis vänjer jag mig med mitt nya gym, men tyvärr är det mindre utrustning och betydligt mer människor.


Har du fått ordning på kosten?

Vad är det som gör att du känner tidspress?

Är det i Uppsala? I så fall, vilket gym?
Av nyfikenhet bara.

Kämpar med att få ordning på kosten nu. Har tidigare haft bra koll och bokfört min kost och följt viktutveckling, men allt detta har haltat nu. Ska försöka få ordning mina rutiner igen. Dock problem i och med att jag nu har flickvän, och tillsammans med henne håller jag inte på och räknar.

Tidspressen beror på renoveringsprojekt i lägenheten jag flyttat, flickvän och arbete. Har svårt att få det hela att gå ihop, och träningen är det jag prioriterat ner. Detta påverkar också min motivation, då det känns som jag inte kommer kunna träna på den nivå jag tidigare gjort.

Har flyttat från Uppsala, och tränade tidigare på F & S Ultuna, vilket var ett underbart gym! Tyvärr tror jag inget liknande går att finna där jag bor nu (såvida man inte vill betala massor).


Det bör gå ganska snabbt att komma tillbaka styrkemässigt efter bara 6 veckor, i takt med det kanske motivationen kommer tillbaka också?

Kanske, men värst är nog att jag upplever att jag försämrats i min förmåga att pressa mig ur min bekvämlighetszon. Har liksom blivit för försiktig och mesig, och rationaliserar bort detta genom en utförande-fascistoid inställning.

Usch, för några år sedan funderade jag ibland vad som skulle kunna få mig att någonsin sluta träna...Trodde alltid att det enda jag behövde oroa mig för var någon allvarlig skada. Inte att jag bara skulle tappa lusten...:(

Diomedea exulans
2015-09-22, 16:54
Kanske, men värst är nog att jag upplever att jag försämrats i min förmåga att pressa mig ur min bekvämlighetszon. Har liksom blivit för försiktig och mesig, och rationaliserar bort detta genom en utförande-fascistoid inställning.


Kan du inte försöka släppa lite på utförande-fascismen då, eller känns det fel?

Kräket
2015-09-22, 17:08
Kan du inte försöka släppa lite på utförande-fascismen då, eller känns det fel?

Problemet är att utförande blivit en bortförklaring för att inte pressa de där extra repetitionerna som krävs för att träna progressivt.

Det är bland annat på denna punkt jag känner en så klar försämring. Att jag inte längre har den där "viljan" att ta ut mig själv, och köra de där extra repetitionerna.

Har liksom blivit feg och bekväm med träningen...Har inte längre den där glöden som krävs...

Diomedea exulans
2015-09-22, 20:03
Du kanske kan ge dig själv en deadline, och innan den deadlinen så kan du fortsätta träna som du gör just nu? Min tanke är att du inte kommer förlora så mycket, om ens något, när du tränar som nu, dvs ett par reps från fail. Så du kanske kan säga "jag tillåter mig träna såhär i tre månader, om inte motivationen kommit av sig själv då, då får jag göra nån förändring." Det kan släppa på pressen lite, kanske?

Bossebäver
2015-09-22, 20:26
Problemet är att utförande blivit en bortförklaring för att inte pressa de där extra repetitionerna som krävs för att träna progressivt.

Det är bland annat på denna punkt jag känner en så klar försämring. Att jag inte längre har den där "viljan" att ta ut mig själv, och köra de där extra repetitionerna.

Har liksom blivit feg och bekväm med träningen...Har inte längre den där glöden som krävs...

Jag tror alla varit där någongång. Jag är fetare och klenare än vad jag var för ett år sedan, men vad är alternativet då? Sluta och gå tillbaka till att vara riktigt fet(just nu är jag klädsamt fet^^) och riktigt klen?(just nu är jag bara ganska klen):hbang:

Btw, vart i Uppsala tränar du? Jag är också ny!

Kräket
2015-09-22, 20:47
Du kanske kan ge dig själv en deadline, och innan den deadlinen så kan du fortsätta träna som du gör just nu? Min tanke är att du inte kommer förlora så mycket, om ens något, när du tränar som nu, dvs ett par reps från fail. Så du kanske kan säga "jag tillåter mig träna såhär i tre månader, om inte motivationen kommit av sig själv då, då får jag göra nån förändring." Det kan släppa på pressen lite, kanske?

Mja, kanske kan det funka. Nu kör jag ett riktigt soffprogram. Tränar 2 muskelgrupper / dag, ca 3 övningar per muskelgrupp. Tänker att jag åtminstone ska försöka ta mig till gymmet i alla fall...

Jag tror alla varit där någongång. Jag är fetare och klenare än vad jag var för ett år sedan, men vad är alternativet då? Sluta och gå tillbaka till att vara riktigt fet(just nu är jag klädsamt fet^^) och riktigt klen?(just nu är jag bara ganska klen):hbang:

Btw, vart i Uppsala tränar du? Jag är också ny!

Tränar inte längre i Uppsala. Har flyttat och det är i och med flytten som avbrottet och efterföljande motivationsförlust skett (tillsammans med muskler).

Kanske hamnar man här till slut...Vill dock gärna ta mig tillbaka till den tid då jag njöt av träningen, och lämnade gymmet upprymd, nöjd och med tankar om kommande dagens träningspass...

I Uppsala tränade jag på F & S Ultuna, vilket var ett fantastiskt gym. Åh så jag saknar det...*cry*