handdator

Visa fullständig version : Hjälp en nybörjare! *Upplägg program*


lea86
2015-09-22, 08:38
Hej!
Tjej och helt nybörjare inom det här med styrketräning *flex* har knåpat ihop ett eget program där jag kör 2 olika pass 2 gånger i veckan per pass. Eftersom jag är helt ny på det här så vore jag tacksam om någon skulle vilja kolla på mitt upplägg och komma med synpunkter, förbättringsförslag etc. Eller kanske be mig skrota det helt och ge ett annat förslag :em:

Pass A

Marklyft
Benpress
Höftlyft med skivstång
Lårcurl
Benspark

Pass B

Militärpress
Bänkpress
Sittande rodd
Triceps push-down
Pull-ups

Oftast kör jag 4 set med 5-10 reps beroende på typ av övning (färre reps på basövningarna). Avsaknaden av knäböj beror på kass teknik och dålig rörlighet men brukar värma upp med ett par set frontböj och enbart stång för att träna på tekniken.
Brukar även variera övningar ibland samt lägga till en och annan magövning ibland. De dagar jag inte tränar styrka brukar jag köra någon slags kondition eller vila. Mina mål är nog ganska vaga, men mår bra av träning och vill bli starkare först och främst.

Tacksam för all hjälp jag kan få :)

//Lea

1979
2015-09-22, 08:49
Starting strength och så jobbar du på böjen.

SirreASDF
2015-09-22, 08:51
Tycker det ser bra ut, man behöver inte ha ett så avancerat program i början.

Mina synpunkter är väl ungefär detta:
Lägg lite extra tid på att träna in rörligheten för knäböj, Sheogorath här på forumet har jättebra videos i någon tråd om förslag på detta bland annat.

Sen för att få riktiga resultat bör man ha någon form av plan för att öka vikter/antal reps osv. Vissa gör det lite on the fly, andra föredrar förutbestämda ökningar. I början ser jag inte detta som så viktigt dock, då tycker jag att man bör lägga tid på att lära sig övningarna korrekt istället.

Man får helt enkelt testa sig fram för att se vad som fungerar, det är en lång resa, men den är otroligt rolig och spännande!

Loke
2015-09-22, 08:53
Fixa knäböjen. Du har sannolikt inte så dålig rörlighet, du har bara haft dåliga lärare. Baserat på din ålder (jag antar att du 86:a) och kön så är sannolikheten stor att du kan göra en helt ok knäböj inom 15 minuter med rätt hjälp.

Annars tycker jag det ser bra ut :)

lea86
2015-09-22, 09:46
Tack så jättemycket för era synpunkter :)
Jobbar redan på rörligheten men ska prioritera den ännu mer. Ska kolla Sheogoraths videor, tack för tipset!

Provade även på Starting strength de första veckorna men tyckte det var lite tråkigt med så få övningar plus mycket fokus på knöböj :em: får ge det ett nytt försök :)

shirunai
2015-09-22, 10:57
Fixa knäböjen. Du har sannolikt inte så dålig rörlighet, du har bara haft dåliga lärare. Baserat på din ålder (jag antar att du 86:a) och kön så är sannolikheten stor att du kan göra en helt ok knäböj inom 15 minuter med rätt hjälp.

Annars tycker jag det ser bra ut :)

nä alltså har du sett hur stela 80 och 90talister är?
Jag har kompisar som inte kan sätta sig på huk utan att ramla frammåt, de tappar balsen att böja 45grader med kroppsvikt.