handdator

Visa fullständig version : Tar inte framsida axel väldigt mycket stryk?


Gonsa
2015-09-21, 20:39
Som rubriken lyder helt enkelt. Tränar man ex militärpress eller bänkpress används framsida axel. Alla bröstövningar och alla axelövningar(utom den bakre) används framsida axel. Kan det rent ut vara så att (ej bakre axeln) man inte behöver träna lika många specifika axelövningar som ex rygg/bröst-övningar? Just för att axlarna är med i så många övningar redan.

Morty
2015-09-21, 22:42
Jo, har du inte ett bra träningsschema som har planerat för att pressande stressar axeln mer än drag och kan skapa obalanser runt axel och skuldra så kan du få ont i axlarna.

Arne Persson
2015-09-21, 23:49
Det blir bara farligare och farligare att styrketräna, ju mer man läser och tänker på det... ;)

Rolfarsson
2015-09-22, 01:13
Nej, ur ett hypertrofiperspektiv så behöver dom främre huvudena verkligen inte mycket direkt träning, om någon, då dom tränas till en väldigt hög grad i bröstpressar och flyes, speciellt i lutande.
Enligt studien nedan så är aktiviteten i dom främre huvudena i en lutande bänk ungefär lika hög som i en vertikal press (axelpress).

http://www.researchgate.net/publication/232217991_Effects_of_Variations_of_the_Bench_Press _Exercise_on_the_EMG_Activity_of_Five_Shoulder_Mus cles

ARMSTARK
2015-09-22, 08:17
Jag tycker att du har rätt i ditt påstående att man inte behöver träna framsidan av axlarna speciellt. Jag har själv aldrig tränat dem och ändå måste jag kämpa med att hålla baksidan av axlarna någolunda i jämn fas med främre.

Gonsa
2015-09-23, 17:45
Så att ha rena axelövningar (axelpress/militärpress) kan tyckas överflödigt om man tränar bröst 3 gr i veckan?

För mina axlar har växt på rätt bra trots att jag i snitt kört 3-6 set ren axelövning i veckan. Så har nog fått mycket av min muskeltillväxt från bröstövningar framför allt.

Isseman
2015-09-23, 17:50
OH-pressar ger axlarna mycket stryk, självklart kan man träna det men största delen av volymen om man tränar axlarna specifikt tycker jag man kan lägga på sidolyft samt bakre delta!

hurril
2015-09-23, 17:54
Jag skulle säga: skippa all bs ni gör för olika vinklar för bröstet och kör militärpress. Resultatet för både axlar, bröst och axelhälsa kommer förmodligen bli bättre.

I min erfarenhet är det inte ett främre delta eller en kvot mellan den "och drag" (vad nu det ens betyder konkret) som är problement. Det är snarare 350 reps i cp-vinklar som gör att era pectoralis minor och bröstmuskler i övrigt består av ståltråd och kalla gummiband på ett sätt som ger er inklämningar i axeln just för att ni sabbar rörelseapparaten (via hållningen.)

Matsa
2015-09-23, 18:08
Om man tränar andra pressövningar flera gånger i veckan så kan tunga axelpressar vara onödigt men jag tror ändå att man har nytta av att träna övningen lite lättare i fulla rörelsebanan. Jag tror att det är ett bra sätt att hålla axlarna hela och smidiga.

cero
2015-09-23, 18:09
Bänk + militärpress så nöjer jag mig för axlar och bröst. Bara att öka mängden set om man tycker att det blir för lite. Aldrig fattat poängen med att ha 15 olika övningar som alla gör i princip samma sak.

hurril
2015-09-23, 18:18
Om man tränar andra pressövningar flera gånger i veckan så kan tunga axelpressar vara onödigt men jag tror ändå att man har nytta av att träna övningen lite lättare i fulla rörelsebanan. Jag tror att det är ett bra sätt att hålla axlarna hela och smidiga.

Det är inte mer onödigt än att säga: Bänkpress när du redan tränar Bänkpress flera gånger i veckan är onödigt. Det blir en ordlek mer än ett resonemang om mängd, frekvens och Dat Lagom(tm) som det borde vara.

Jag använder stående pressar både för att bygga axelmuskulaturen (och triceps) och för att upprätthålla en fungerande axelmekanik (eller vad man nu vill kalla förmågan att sträcka armarna rakt upp utan att lipa.) De (få!) gånger som jag känner något, oftast i min vänstra axel så går jag igenom triceps, småmusklerna omedelbart kring överarmen, samma kring skulderbladet och bröstmuskeln för att se om något fått pyspunka. I princip varje gång hittar jag något.

cero
2015-09-23, 18:23
Pyspunka? Vad du menar?

hurril
2015-09-23, 18:26
Pyspunka? Vad du menar?

Jag noterar att jag skriver som om jag rökt hålk. Inte alls meningen =)

Det jag menar är att ibland får jag muskelknutor eller att en hel muskler styvnar till eller svullnar upp. När det händer så sabbar det rörelseapparaten runt så att rörelsemönstret inte längre stämmer. Så det jag gör är att känna och töja igenom själv eller be en duktig kamrat göra det. Botemedlet är oftast lite triggerpunktsmassage och lite töjning, skippa någon övning och/ eller sänka volymen något pass.

Matsa
2015-09-23, 18:31
Det är inte mer onödigt än att säga: Bänkpress när du redan tränar Bänkpress flera gånger i veckan är onödigt. Det blir en ordlek mer än ett resonemang om mängd, frekvens och Dat Lagom(tm) som det borde vara.

Jag använder stående pressar både för att bygga axelmuskulaturen (och triceps) och för att upprätthålla en fungerande axelmekanik (eller vad man nu vill kalla förmågan att sträcka armarna rakt upp utan att lipa.) De (få!) gånger som jag känner något, oftast i min vänstra axel så går jag igenom triceps, småmusklerna omedelbart kring överarmen, samma kring skulderbladet och bröstmuskeln för att se om något fått pyspunka. I princip varje gång hittar jag något.

Jag instämmer! Jag menade inte att det skulle vara något negativt utan snarare att även de som tycker att de får tillräckligt med axelträningen från bänken skulle ha nytta av att allra minst träna press över huvudet lätt.

Jag har inte kunnat bänka sedan 2008 typ så jag tränar militärpress eller pushpress varje gång jag är på gymmet eftersom det är mina enda presövningar. Perioder när jag har tid blir det 5+ggr/vecka, mestadels ganska tungt. Mina axlar mår utmärkt fast givetvis fick jag börja lätt och öka lite åt gången.

cero
2015-09-23, 18:32
Vad är det som gör att så många får axelproblem av bänk egentligen? Kass rörlighet?

therunningman
2015-09-23, 18:33
Hantelflyes är faktiskt en riktigt fin öving...som dynamisk rörelseträning om man anpassar hantelvikten. Alternerar man mellan T (hantelfly i pec majors riktning) och Y (i pec minors riktning) blir den ännu bättre.

Sedan är det tyvärr inte bara bara stelhet som kan ställa till det i en bra övning som militärpress utan muskulära svagheter och dysfunktion i scapulae.

För de som ligger på gränsen: varför inte rehab/prehabträna lite efter passet? Ta en gummnisnodd istället för stången. Håll så smalt du orkar men klarar utförandet senare. Gör en vanlig militärpress men fokusera på att hålla underarmarna parallella på vägen upp samt att aktivera nedre trapezius/serratus ant så mycket det bara går. Jobbigare än vad många tror. :)

hurril
2015-09-23, 18:46
Vad är det som gör att så många får axelproblem av bänk egentligen? Kass rörlighet?

Dålig teknik. För stor axelrotation för att nå bröstet, ligger helt platt och släpper antingen övre delen av axeln från bänken (för att nå ner) eller giljotinpressar. Kanske för att man är livrädd för att verka vara styrkelyftare så att man på rent macho-skap vill pressa med dålig teknik eftersom Alla Vet(tm) att man får störst bröstmuskler så.

Rolfarsson
2015-09-23, 19:13
Vad är det som gör att så många får axelproblem av bänk egentligen? Kass rörlighet?

Som Hurril sa, ett kasst utförande.
Av alla som jag har sett utföra bänk under mina år i gymmet så är det en grav minoritet som har utfört den rätt, samma med hantelpress.
Nu när jag tänker efter så utför majoriteten som jag ser i gymmet mer eller mindre alla övningar fel, allt från sidolyft ovanför 90° med överarmarna inåtroterade och momentum, flexion i korsryggen under böj, mark och speciellt i benpressar, sittande axelpressar mot ryggstöd med världens hyperextension och ingen shrug, ja, listan kan göras lång.
Det skulle vara ett heltidsjobb att hjälpa folk på mitt gym att utföra sina övningar korrekt, det komiska är att även dom 2 "personliga tränarna" som jobbar där är lika ovetandes.
Det är inte direkt konstigt att korsryggen och axlarna är dom områdena som skadas mest i gymmet, speciellt bland ungdomarna som oftast kombinerar sitt dåliga utförande med en volym som inte ens den steroidmissbrukande eliten använder.

cero
2015-09-23, 20:30
Dålig teknik. För stor axelrotation för att nå bröstet, ligger helt platt och släpper antingen övre delen av axeln från bänken (för att nå ner) eller giljotinpressar. Kanske för att man är livrädd för att verka vara styrkelyftare så att man på rent macho-skap vill pressa med dålig teknik eftersom Alla Vet(tm) att man får störst bröstmuskler så.

Att bara ligga på en bänk och flytta vikten upp och ned borde väl vara en ganska naturlig rörelse, varför måste man brösta upp sig och tänka på massa grejer? Är axelns konstruktion så dålig? Giljotinpressa borde väl gå bra också om man har rörligheten för det.

Bärsärk
2015-09-23, 20:40
Problemet med bänk är att du håller i en låst position när du håller i stången det är därför folk har problem med bänk men inte med liggande hantelpress för där kan du falla ut/in/vinklar hantlarna hur du vill eller hur man nu är skapt utan problem.

Det handlar helt enkelt om att vara rätt skapt och få till bra vinklar, samma sak med alla andra skivstångsövningar så som mark, böj och stående press.

Diomedea exulans
2015-09-23, 20:42
Att bara ligga på en bänk och flytta vikten upp och ned borde väl vara en ganska naturlig rörelse, varför måste man brösta upp sig och tänka på massa grejer? Är axelns konstruktion så dålig? Giljotinpressa borde väl gå bra också om man har rörligheten för det.

Borde väl vara hyfsat onaturligt att pressa tungt framåt? Som fyrfotadjur så höll vi väl mest bara uppe kroppsvikten, som trädklättrare gjorde vi väl mest dragövningar och som grottmänniskor lyfte vi väl mest saker från marken och höll i famnen? Om jag får köra lite hobbyevolutionstänk.

filmjölk
2015-09-23, 20:58
Borde väl vara hyfsat onaturligt att pressa tungt framåt? .

Kasta saker, knuffas, kramas, slåss, krypa.

Diomedea exulans
2015-09-23, 20:58
Kasta saker, knuffas, kramas, slåss, krypa.

Iofs.

anvihl
2015-09-23, 21:07
Att bara ligga på en bänk och flytta vikten upp och ned borde väl vara en ganska naturlig rörelse, varför måste man brösta upp sig och tänka på massa grejer? Är axelns konstruktion så dålig? Giljotinpressa borde väl gå bra också om man har rörligheten för det.

Ja för alla "naturliga" rörelser vi gjorde när vi levde i vildmarken måste givetvis vara 100% säkra? ;)

cero
2015-09-23, 21:12
När det gäller ryggraden som är mer komplex kan jag förstå att det finns krav på teknik med massa kotor som kan vridas, sträckas ut och böjas på massa olika ställen, men axeln är så jäkla simpel att det känns svårt att utföra bänkpress med "dålig" teknik. Förutsatt att man har rörlighet för att komma ned till bröstet med en given greppvidd.

Old Nick
2015-09-23, 22:06
Att bara ligga på en bänk och flytta vikten upp och ned borde väl vara en ganska naturlig rörelse, varför måste man brösta upp sig och tänka på massa grejer? Är axelns konstruktion så dålig? Giljotinpressa borde väl gå bra också om man har rörligheten för det.

Man låser ju skulderbladen mot bänken och tränar därför inte en större del av musklerna i skulderpartiet. Det blir på så sätt en rätt onaturlig rörelse.

I stående axelpress får ju skulderbladen röra sig fritt i fullt rörelseomfång och jag skulle gissa att det är därför så många mår bättre om de militärpressar. Allt tränas och används som det skall istället för att vissa delar låses fast och inte stärks i ordning.

Anders The Peak
2015-09-23, 22:13
Vad är det som gör att så många får axelproblem av bänk egentligen? Kass rörlighet?

Evinnerligt nötande och ofta med vikter som personen inte kan hantera. Det ger både utslitningsskador och mindre trauman och över tid blir det för mycket leden.
Slutar oftast med artros grad 3-5. Den sistnämnda graden då är det dags för en axelprotes.

Gerdler
2015-09-23, 23:00
Vad är det som gör att så många får axelproblem av bänk egentligen? Kass rörlighet?

Jag har kass rörlighet i axelleden. Får inte bak armarna i knäböjen utan att värma upp och stretcha axlarna länge och väl. Jag får dessutom slemsäcksinflammation om jag tittar på någon som gör militärpress. Så länge axeln inte är paj från att ha tittat på folk som militärpressar så kan jag köra bänkpress ofta, med volym, och tungt helt problemfritt. Så jag tvivlar starkt på att det har med rörligheten att göra, min röst hamnar på att det är en fråga om dålig teknik. Många som bänkar med stången för högt upp på bröstet, med armbågarna 90 grader från kroppen och med skulderbladen utfällda som om de försöker flyga.

filmjölk
2015-09-23, 23:23
Evinnerligt nötande och ofta med vikter som personen inte kan hantera. Det ger både utslitningsskador och mindre trauman och över tid blir det för mycket leden.
Slutar oftast med artros grad 3-5. Den sistnämnda graden då är det dags för en axelprotes.

Hur nöter man med vikter man inte kan hantera?

cero
2015-09-23, 23:34
Evinnerligt nötande och ofta med vikter som personen inte kan hantera.

Vad menar du med evinnerligt nötande?

hurril
2015-09-23, 23:34
Att bara ligga på en bänk och flytta vikten upp och ned borde väl vara en ganska naturlig rörelse, varför måste man brösta upp sig och tänka på massa grejer? Är axelns konstruktion så dålig? Giljotinpressa borde väl gå bra också om man har rörligheten för det.

Varför-frågor är ofta ointressanta. Varför är himlen blå? (Utöver faktumet att kortvågigt blått ljus reflekteras tillbaka så att du kan se det - varför är detta blått?) Det råkar bara vara så att om du ligger platt på en bänk och byggarpressar så kommer du att få stora och trasiga axlar och sannolikt även en avsliten bröstmuskel. Man hamnar i ledbanors ytterområden, passerar lägen där bröstmuskeln blir för "utsatt" osv.

Hur nöter man med vikter man inte kan hantera?

Han menar att någon inte kan styra och kontrollera vikt och kropp på ett sätt som gör att kroppen blir så långsiktigt hel som den kan vara.

Vad exakt menar du med evinnerligt nötande?

Oavsett teknik: att göra en och samma sak i hundra år. Jämför helt vanliga människor med monotona jobb. Att flyta en mjölktetra en meter från styrbord till barbord kostar ingenting. Men gör det 350.000 gånger om dagen på ICA så får du förslitningsskador i axeln.

Jämför: pressa bänk fyra dagar i veckan i 25 år. AC-leden _kommer_ att säga upp sig. Vi som ändå vill pressa bänk har att förhålla oss till slitningsgrad kontra verkningsgrad, hur ont är ont och man-gör-olika-saker-olika-dagar: är detta den sak jag borde göra även idag?

cero
2015-09-23, 23:39
pressa bänk fyra dagar i veckan i 25 år. AC-leden _kommer_ att säga upp sig.

Hur navigerar man runt detta om man inte vill byta ut basövningarna?

hurril
2015-09-24, 10:23
Hur navigerar man runt detta om man inte vill byta ut basövningarna?

Som jag förstår det är AC-ledsproblemet något som drabbar alla men efter olika lång tid. Men ja: man lär sig en vettig teknik och är duktig med att få kroppen att hålla på lång sikt.

cero
2015-09-24, 11:00
är duktig med att få kroppen att hålla på lång sikt.

Vad innebär det rent konkret då? Inte bara för att motverka AC-ledsproblem utan alla typer av skador som bildas pga montont arbete. Att "nöta" år ut och år in är ju vad styrketräning går ut på liksom.

hurril
2015-09-24, 11:02
Vad innebär det rent konkret? Inte bara för att motverka AC-ledsproblem utan alla typer av skador som bildas pga montont arbete. Att "nöta" år ut och år in är ju vad styrketräning går ut på liksom.

Jag har inget patentsvar på det men hoppas väl att viss variation av övningar, att inte bråka i ytterlägen, försöka vara klok i övningsval och att försöka nypa småskador i sin linda hela tiden.

Lyssnar man på nybakade sjukgymnaststudenter är det rent livsfarligt att mer eller mindre göra vad som helst. Lyssnar man på hårda maschå-nissar kan man nästan inte skada sig ens medvetet.

Arne Persson
2015-09-24, 12:20
Jag har inget patentsvar på det men hoppas väl att viss variation av övningar, att inte bråka i ytterlägen, försöka vara klok i övningsval och att försöka nypa småskador i sin linda hela tiden.

Lyssnar man på nybakade sjukgymnaststudenter är det rent livsfarligt att mer eller mindre göra vad som helst. Lyssnar man på hårda maschå-nissar kan man nästan inte skada sig ens medvetet.

Lyssnar man på mig så går man den gyllene medelvägen... 😃

Old Nick
2015-09-24, 13:00
Lyssnar man på mig så går man den gyllene medelvägen... ��

Vilken är det då? Du brukar ju mest bara svamla på i alla trådar om hur fjantiga alla är när de pratar om skaderisker. Vid eventuella motfrågar får man höra att du lärt ut avgrundsdjupa pressar bakom nacke, "drag till hakan" som passerar pannbenet och hästskoformad krumning av ryggen i alla dragövningar ända sedan du började instruera år 1780 och att alla på dina gym är så skadefria att de förmodligen inte ens lider av karies.

Så jag vet inte. Känns som att du mer hör till kategorin som inte tror att skador kan inträffa.

ARMSTARK
2015-09-24, 13:12
*popcorn*

Gerdler
2015-09-24, 13:18
*popcorn*

+1

Rahf
2015-09-24, 13:21
Jag har inget patentsvar på det men hoppas väl att viss variation av övningar, att inte bråka i ytterlägen, försöka vara klok i övningsval och att försöka nypa småskador i sin linda hela tiden.


Fetar någonting jag numera anser är otroligt viktigt. Hur ofta har man inte försökt jobba sig igenom begynnande smärta, för att sen sota för det där och då, eller en timme efter passet.

Prehab och rejäl uppvärmning är också underskattat.

REXUS
2015-09-24, 16:58
Jag tränar aldrig axlarna specifikt, bara baksida och jag har fått stora axlar av det.

Arne Persson
2015-09-24, 18:02
Vilken är det då? Du brukar ju mest bara svamla på i alla trådar om hur fjantiga alla är när de pratar om skaderisker. Vid eventuella motfrågar får man höra att du lärt ut avgrundsdjupa pressar bakom nacke, "drag till hakan" som passerar pannbenet och hästskoformad krumning av ryggen i alla dragövningar ända sedan du började instruera år 1780 och att alla på dina gym är så skadefria att de förmodligen inte ens lider av karies.

Så jag vet inte. Känns som att du mer hör till kategorin som inte tror att skador kan inträffa.

Eller så var mitt inlägg lite skämtsamt...?, vilket jag ber om ursäkt för... Dock så har mina tekniker varit kantade av mycket få skador vilket jag också ber min haters om förlåtelse för... :)

Bärsärk
2015-09-24, 18:41
Eller så var mitt inlägg lite skämtsamt...?, vilket jag ber om ursäkt för... Dock så har mina tekniker varit kantade av mycket få skador vilket jag också ber min haters om förlåtelse för... :)

Det där tror jag inte ett dugg på Arne men jag förstår om du känner dig tvingad att säga det.

Elller också blåljuger folk bara för dig.

Arne Persson
2015-09-24, 19:17
Det där tror jag inte ett dugg på Arne men jag förstår om du känner dig tvingad att säga det.

Elller också blåljuger folk bara för dig.

Säkerligen har dom isåfall gjort detta år efter år.

Dock tror jag att om så varit fallet att de skadat sig så hade jag, minst sagt, fått mina fiskar varma... åtminstone här på nätet... ;)

bubbe
2015-09-24, 19:37
Oavsett teknik: att göra en och samma sak i hundra år. Jämför helt vanliga människor med monotona jobb. Att flyta en mjölktetra en meter från styrbord till barbord kostar ingenting. Men gör det 350.000 gånger om dagen på ICA så får du förslitningsskador i axeln.

Jämför: pressa bänk fyra dagar i veckan i 25 år. AC-leden _kommer_ att säga upp sig. Vi som ändå vill pressa bänk har att förhålla oss till slitningsgrad kontra verkningsgrad, hur ont är ont och man-gör-olika-saker-olika-dagar: är detta den sak jag borde göra även idag?

Annama och fäkta babord heter det på skutan.

filmjölk
2015-09-24, 20:15
Vilken är det då? Du brukar ju mest bara svamla på i alla trådar om hur fjantiga alla är när de pratar om skaderisker. Vid eventuella motfrågar får man höra att du lärt ut avgrundsdjupa pressar bakom nacke, "drag till hakan" som passerar pannbenet och hästskoformad krumning av ryggen i alla dragövningar ända sedan du började instruera år 1780 och att alla på dina gym är så skadefria att de förmodligen inte ens lider av karies.

Så jag vet inte. Känns som att du mer hör till kategorin som inte tror att skador kan inträffa.

Arne är en suverän motvikt till alla skadefascister och det är bra att han överdriver en del för att göra en poäng.

Själv hade jag velat göra samma "roll" i de diskussionerna, men jag har inte kunskapen eller resultaten att backa upp med.

Jag är av åsikten att skada sig är något man gör, och ont är något man får. Man skall ha lite ont, vara stel och lederna skall protestera om man tränar. Det skall låta från axlar och knän om man inte är uppvärmd. Själva hälsofanatismen, prehab och rehab får för mycket fokus tycker jag.

Arne Persson
2015-09-24, 20:48
Arne är en suverän motvikt till alla skadefascister och det är bra att han överdriver en del för att göra en poäng.

Själv hade jag velat göra samma "roll" i de diskussionerna, men jag har inte kunskapen eller resultaten att backa upp med.

Jag är av åsikten att skada sig är något man gör, och ont är något man får. Man skall ha lite ont, vara stel och lederna skall protestera om man tränar. Det skall låta från axlar och knän om man inte är uppvärmd. Själva hälsofanatismen, prehab och rehab får för mycket fokus tycker jag.

Du har faktiskt mer kunskap och erfarenhet än vad du anar! :)

Bärsärk
2015-09-24, 20:54
Jag är helt inne på båda eras spår men jag känner att jag vill kunna åldras med någorlunda värdighet och inte ha skit släpandes tills när jag blir äldre.

Å andra sidan så finns det en del av mig som inte bryr sig om hur de kommer bli "sen" och vill leva i nuet.

Men jag vet inte, vore kul att typ kunna gå upp för ett par trappor utan att känna av båda knäna, eller lyfta upp barnbarnen utan att ryggen ska göra ont.

Har just nu problem med ett knä, en axel och en armbåge. Saker som jag har haft i 2-3 år nu, saker som aldrig kommer gå över. Tänker man på det så så blir de lite tungt...

Arne Persson
2015-09-24, 21:01
Jag är helt inne på båda eras spår men jag känner att jag vill kunna åldras med någorlunda värdighet och inte ha skit släpandes tills när jag blir äldre.

Å andra sidan så finns det en del av mig som inte bryr sig om hur de kommer bli "sen" och vill leva i nuet.

Men jag vet inte, vore kul att typ kunna gå upp för ett par trappor utan att känna av båda knäna, eller lyfta upp barnbarnen utan att ryggen ska göra ont.

Har just nu problem med ett knä, en axel och en armbåge. Saker som jag har haft i 2-3 år nu, saker som aldrig kommer gå över. Tänker man på det så så blir de lite tungt...

Jag har haft ett rejält sargat knä sedan jag var 18. Har dock inte funderat allt för mkt på det. :)

therunningman
2015-09-24, 21:32
Arne är en suverän motvikt till alla skadefascister och det är bra att han överdriver en del för att göra en poäng.

Själv hade jag velat göra samma "roll" i de diskussionerna, men jag har inte kunskapen eller resultaten att backa upp med.

Jag är av åsikten att skada sig är något man gör, och ont är något man får. Man skall ha lite ont, vara stel och lederna skall protestera om man tränar. Det skall låta från axlar och knän om man inte är uppvärmd. Själva hälsofanatismen, prehab och rehab får för mycket fokus tycker jag.

Personligen tycker jag det bästa vore om folk slutade överdriva och försökte kommunicera fram fakta istället.

Det spär bara på åt båda håll annars. Folk känner att de vill balansera för träningsgalningar som bara höjer vikterna lika mycket som för skadefascisterna.

therunningman
2015-09-24, 21:41
Själv är jag inte speciellt orolig för träning och det finns många bra träningsformer och övningar, militärpress är av dem, men tycker synd om personer som inte känner sina begränsningar i utförande. Sen om det beror på stelhet, svaghet, dysfunktion spelar ingen roll. Dock kan många av de här människorna slippa mycket av sin smärta. Alla vill inte ha ont eller vara begränsade. Det är så jag uppfattat det iallafall.

Bärsärk
2015-09-24, 21:43
Jag har haft ett rejält sargat knä sedan jag var 18. Har dock inte funderat allt för mkt på det. :)

Nej men en dag kanske det kommer...

Diomedea exulans
2015-09-24, 21:45
En annan sak som krånglar till hela skadediskussionen är att krämpor kan uppkomma helt orelaterat till fysisk ansträngning. Den där dåliga axeln som uppstått av bänkpressande hade kanske uppstått ändå. Bänkpressandet kanske rentav har gjort så armbågarna inte gör ont, vilket de kanske hade gjort om man aldrig tränade. Osv.

Arne Persson
2015-09-24, 22:04
Nej men en dag kanske det kommer...

Det gör sig påmint mlm dagligen, men som sagt, inget jag går och bekymrar mig för. Skulle jag det?

Arne Persson
2015-09-24, 22:08
Många av skadeivrarna här har kanske siarförmåga eller är ägare av en kristallkula eftersom dom uppenbarligen redan vet vilka framtida skador vi dödliga KOMMER att drabbas av..,

1979
2015-09-24, 22:12
Jag ska vara lite politiskt inkorrekt och säga att det här med styrketräning är inte för alla. I vart fall inte om man ska pusha på lite.
Vet man med sig att man skadar sig lätt, ja då får man ta det lite piano på gymmet. Alternativt stanna hemma i soffan. Kanske samla frimärken?

Fan som endel håller på alltså..allt är farligt eller gör ont..

Diomedea exulans
2015-09-24, 22:30
Jag ska vara lite politiskt inkorrekt och säga att det här med styrketräning är inte för alla. I vart fall inte om man ska pusha på lite.
Vet man med sig att man skadar sig lätt, ja då får man ta det lite piano på gymmet. Alternativt stanna hemma i soffan. Kanske samla frimärken?

Fan som endel håller på alltså..allt är farligt eller gör ont..

Vill inte vara en sån som skyller från mig på gener, men när jag var 16 och började gymma gjorde det nästan ont i varenda led, när jag följde gyminstruktörens schema till punkt och pricka och god teknik enligt de som förstod sig på sånt. Medan mina jämnåriga tränade på med snarlika scheman utan besvär.

Det har tagit många år av trixande med scheman och träningsmetodiker hit och dit, plus, antar jag, att min kropp har varit tvungen att "mogna", innan jag har kunnat börja träna på en någorlunda duglig nivå.

1979
2015-09-24, 22:45
Vill inte vara en sån som skyller från mig på gener, men när jag var 16 och började gymma gjorde det nästan ont i varenda led, när jag följde gyminstruktörens schema till punkt och pricka och god teknik enligt de som förstod sig på sånt. Medan mina jämnåriga tränade på med snarlika scheman utan besvär.

Det har tagit många år av trixande med scheman och träningsmetodiker hit och dit, plus, antar jag, att min kropp har varit tvungen att "mogna", innan jag har kunnat börja träna på en någorlunda duglig nivå.

Det är liksom inget att skämmas för att man är dålig på hård styrketräning. Allting är inte för alla. Skulle jag ge mig på moto gp vore jag snart död, trots att jag älskar att köra hoj.

Diomedea exulans
2015-09-24, 22:52
Det är liksom inget att skämmas för att man är dålig på hård styrketräning. Allting är inte för alla. Skulle jag ge mig på moto gp vore jag snart död, trots att jag älskar att köra hoj.

Nä, så är det ju. Utom en bekant till mig som i åratal var helt övertygad om att smärtan jag kände bara var "the burn" och att jag var en mes som inte orkade träna ordentligt, så har jag nog aldrig fått skit för att jag inte kan träna.

Gerdler
2015-09-25, 01:29
Lite då och då kommer det upp trådar där folk frågar om man behöver göra en viss övning för att utveckla X del av kroppen. På senare tid har koloz´s samlade svar på dessa frågor för olika övningar varit följande:

Marklyft: Du behöver inte göra marklyft. Det finns bättre övningar. Den är bara viktig för styrkelyftare. Vissa går till och med så långt att de säger att marklyft ger fula ryggar.

Militärpress: Om du inte militärpressar så har du inget värde som människa. Ditt liv är förgäves och du borde dränka dig själv. Om dina axlar inte klarar av att militärpressa så skär av dem. Du kan inte få den träningen du måste få av något annat än just militärpress. Du är en idiot om du inte militärpressar regelbundet.

Så istället för att se att individer har olika förutsättningar att använda vissa bestämda rörelsemönster så är 'skadefascisterna' 'vinnare' i diskussionen om vissa övningar och de 'hårda gubbarna som inte kan skada sig hur de än försöker' 'vinnare' i diskussionen om andra övningar. Varför måste man se alla människor som ett kollektiv? Är det arvet från sosse-sverige som ger sig till känna här på kolo? Alla ska med, och ni som sticker ut ska trampas ned.

Gerdler
2015-09-25, 01:46
Jag ser inte det som orimligt att det finns personer som har vissa kroppsproportioner som gör att marklyft tar väldigt dåligt i de musklerna som hen vill träna antingen p g a kort rörelselängd, dåliga vinklar eller att en annan muskelgrupps svaghet begränsar vikten för mycket. Dessutom kan höft och ryggproblem göra övningen olämplig för en del personer.

Varför är det så orimligt att det är likadant med militärpress? Jag är ingen expert på anatomi och axelleden är ganska avancerad i min mening men det borde kunna vara så att folk har olika mycket plats i axelleden och gränsen för vilken rörlighet man kan träna upp kommer på olika vinklar. Jag har varit hos en sjukgymnast en gång i tiden och det är den enda proffshjälpen jag fått med min axel. Han sa att jag skulle sluta pressa vertikalt, och det enda jag ångrar är att det tog två år av upprepade slemsäcksinflammationer i vänster axel innan jag lyssnade på honom. Det kan ju inte rimligtvis ha varit ett dåligt råd om det gjorde patienten symptomfri och det gavs av en legitimerad sjukgymnast efter en undersökning? Åtminstone inte ett sämre råd än de råden som ges på kolo utan patientkontakt som ger samma patient tillbaka sin smärta.

Arne Persson
2015-09-25, 05:07
Lite då och då kommer det upp trådar där folk frågar om man behöver göra en viss övning för att utveckla X del av kroppen. På senare tid har koloz´s samlade svar på dessa frågor för olika övningar varit följande:

Marklyft: Du behöver inte göra marklyft. Det finns bättre övningar. Den är bara viktig för styrkelyftare. Vissa går till och med så långt att de säger att marklyft ger fula ryggar.

Militärpress: Om du inte militärpressar så har du inget värde som människa. Ditt liv är förgäves och du borde dränka dig själv. Om dina axlar inte klarar av att militärpressa så skär av dem. Du kan inte få den träningen du måste få av något annat än just militärpress. Du är en idiot om du inte militärpressar regelbundet.

Så istället för att se att individer har olika förutsättningar att använda vissa bestämda rörelsemönster så är 'skadefascisterna' 'vinnare' i diskussionen om vissa övningar och de 'hårda gubbarna som inte kan skada sig hur de än försöker' 'vinnare' i diskussionen om andra övningar. Varför måste man se alla människor som ett kollektiv? Är det arvet från sosse-sverige som ger sig till känna här på kolo? Alla ska med, och ni som sticker ut ska trampas ned.

Det mest skämmande är ju att "att de hårda gubbarna et.al" lär ut tex axelpressar till kreti och pleti utan urskiljning och koll på vilken aromiontyp eller hur stort utrymme i det subacromiala rummet mm den stackars utövaren har!
Mycket allvarligt! En tickande bomb av epidemiska mått...

Old Nick
2015-09-25, 05:34
Arne är en suverän motvikt till alla skadefascister och det är bra att han överdriver en del för att göra en poäng.

Så kan det säkert vara. Jag säger bara att jag inte ser att han förespråkar någon medelväg. Det är bara LOL, HAHAHA och snack om haters så fort diskussionen kommer upp. I övrigt är det bara att slita och dra förbi ytterlägen, krumma ryggen och göra vad som helst. Det går inte att göra sig illa hur man än gör.

Bärsärk
2015-09-25, 05:59
Vill inte vara en sån som skyller från mig på gener, men när jag var 16 och började gymma gjorde det nästan ont i varenda led, när jag följde gyminstruktörens schema till punkt och pricka och god teknik enligt de som förstod sig på sånt. Medan mina jämnåriga tränade på med snarlika scheman utan besvär.

Det har tagit många år av trixande med scheman och träningsmetodiker hit och dit, plus, antar jag, att min kropp har varit tvungen att "mogna", innan jag har kunnat börja träna på en någorlunda duglig nivå.

Vissa behöver värma upp mer än andra också, speciellt om man har stillasittande arbete.

Matsa
2015-09-25, 06:57
Lite då och då kommer det upp trådar där folk frågar om man behöver göra en viss övning för att utveckla X del av kroppen. På senare tid har koloz´s samlade svar på dessa frågor för olika övningar varit följande:

Marklyft: Du behöver inte göra marklyft. Det finns bättre övningar. Den är bara viktig för styrkelyftare. Vissa går till och med så långt att de säger att marklyft ger fula ryggar.

Militärpress: Om du inte militärpressar så har du inget värde som människa. Ditt liv är förgäves och du borde dränka dig själv. Om dina axlar inte klarar av att militärpressa så skär av dem. Du kan inte få den träningen du måste få av något annat än just militärpress. Du är en idiot om du inte militärpressar regelbundet.

Så istället för att se att individer har olika förutsättningar att använda vissa bestämda rörelsemönster så är 'skadefascisterna' 'vinnare' i diskussionen om vissa övningar och de 'hårda gubbarna som inte kan skada sig hur de än försöker' 'vinnare' i diskussionen om andra övningar. Varför måste man se alla människor som ett kollektiv? Är det arvet från sosse-sverige som ger sig till känna här på kolo? Alla ska med, och ni som sticker ut ska trampas ned.

Detta stämmer inte alls, kanske har du inte följt med i hela diskussionen? Det har varit en het diskussion om militärpress just eftersom flera skribenter fullständigt har sågat övningen och rentav gått så långt som att proklamera att ingen alls borde träna övningen, då blir motreaktionen givetvis starkare från de som försvarar övningen. I själva verket tror jag att de flesta är överens om att det inte finns några måsteövningar. Förövrigt kan jag dra mig till minnes diskussioner om marklyft som är ännu intensivare än de vi har haft om militärpress. Fast det du skriver om marklyft stämmer ju inte ens in på de senaste diskussionerna, var har du fått det ifrån?

therunningman
2015-09-25, 07:20
Det mest skämmande är ju att "att de hårda gubbarna et.al" lär ut tex axelpressar till kreti och pleti utan urskiljning och koll på vilken aromiontyp eller hur stort utrymme i det subacromiala rummet mm den stackars utövaren har!
Mycket allvarligt! En tickande bomb av epidemiska mått...

Tror du är inne på rätt spår Arne! Känns som en lösning som kommer fungera.... ;)

Samtidigt är väl motsatsen lika barnslig? Att ignorera de som har ont och inte kan utföra övningen. Jag tror inte att alla vill att sin träning ska leda till smärta och skador. Därför kanske det är bättre att bemöta den typen av argument med tips om hur man kan förbättra situationen istället för att slå på tjurskalligheten, dunka ens 2-3 dm tjocka pannben i väggen ett dussin gånger och skriva något nedvärderande eller låtsas som det regnar?

Övningen är jättebra i flera hänseenden, till och med som rehabövning men en del kan inte göra den utan smärta och då är övningen inte bra för dem att göra?

Arne Persson
2015-09-25, 07:20
Så kan det säkert vara. Jag säger bara att jag inte ser att han förespråkar någon medelväg. Det är bara LOL, HAHAHA och snack om haters så fort diskussionen kommer upp. I övrigt är det bara att slita och dra förbi ytterlägen, krumma ryggen och göra vad som helst. Det går inte att göra sig illa hur man än gör.

Jag kan lugna dig din påtagliga oro med att jag, i verkligheten) noggrant anpassar både råd, övningar mm till aktuella omständigheter. ;)
I förrgår tex hade jag en längre föreläsning för en större grupp äldre (55- +80) där jag gick igenom kosten, solens och styrketräningens mm inverkan på skelettet och muskulaturens välbefinnande. Av någon egendomlig anledning var dom tydligen mycket nöjda...
Jag hjälpte även en äldre man i 70-års åldern med en uttalad artros i sitt vänsterknä.
Där var även ett unikum närvarande, det är en 75 årig gentleman i fysisk praktform, som bänkar hela 135 kg! :)

svenbanan
2015-09-25, 09:01
Jag kan lugna dig din påtagliga oro med att jag, i verkligheten) noggrant anpassar både råd, övningar mm till aktuella omständigheter. ;)
I förrgår tex hade jag en längre föreläsning för en större grupp äldre (55- +80) där jag gick igenom kosten, solens och styrketräningens mm inverkan på skelettet och muskulaturens välbefinnande. Av någon egendomlig anledning var dom tydligen mycket nöjda...
Jag hjälpte även en äldre man i 70-års åldern med en uttalad artros i sitt vänsterknä.
Där var även ett unikum närvarande, det är en 75 årig gentleman i fysisk praktform, som bänkar hela 135 kg! :)

Jävlar vad imponerande! :bow: :hbang:

Är det nån förredetta bänkpressarlegend med svenskt rekord satt på femtiotalet eller är det bara nån svensson som tränar jävligt bra på ålderns höst?

cero
2015-09-25, 09:16
Arne, vad säger du om att undvika skador pga montont arbete år efter år? Är det bara skitsnack att det orsakar problem?

Arne Persson
2015-09-25, 09:25
Jävlar vad imponerande! :bow: :hbang:

Är det nån förredetta bänkpressarlegend med svenskt rekord satt på femtiotalet eller är det bara nån svensson som tränar jävligt bra på ålderns höst?

Jag tror hans max är runt 180 kg. Skall höra med honom.

Arne Persson
2015-09-25, 09:27
Arne, vad säger du om att undvika skador pga montont arbete år efter år? Är det bara skitsnack att det orsakar problem?

Monotont arbete (tungt eller lätt) i förkortade rörelsebanor är ett jävla otyg som stävjas med varierad styrketräning full ROM, gärna tungt. ;)

cero
2015-09-25, 09:34
Vilken typ av variation? Jag byter aldrig ut basövningarna och har inte direkt tänkt göra det någonsin. :D Full ROM är givetvis ett måste.

Arne Persson
2015-09-25, 09:41
Vilken typ av variation? Jag byter aldrig ut basövningarna och har inte direkt tänkt göra det någonsin. :D Full ROM är givetvis ett måste.

Jag menar varierat i jmf med det monotona arbetet.

Pernam
2015-09-25, 10:02
Generellt så tror jag inte man kan säga att pressar av olika slag skulle vara "farliga".
Jag "lagade" själv min smärtande axel med mer pressar, fast variationer eftersom vare sig bänkpress eller press kändes bra. Stockpress, hantelpress, varianter på olympiska lyft etc. Undviker man uppenbara idiotier så är det väl få övningar som kan klassas som farliga, och börjar det göra ont så är det ju bara att låta bli just den.

Rolfarsson
2015-09-25, 11:30
Jag ska vara lite politiskt inkorrekt och säga att det här med styrketräning är inte för alla. I vart fall inte om man ska pusha på lite.
Vet man med sig att man skadar sig lätt, ja då får man ta det lite piano på gymmet. Alternativt stanna hemma i soffan. Kanske samla frimärken?

Fan som endel håller på alltså..allt är farligt eller gör ont..

Det här fick mig att tänka på en text som jag läste i en artikel på T-Nation för länge sedan, det kunde inte bli mer sant.
Tyvärr så tillhör jag "Kyle Reese" typen, liten benstomme, extremt överrörlig och allmänt ömtålig, jag känner mig lite som Samuel L. Jackson i filmen "Unbreakable" haha :p

Some lifters are like the Terminator. They can't be injured. You can attack them with heavy loads, high volume, and every "scary" exercise from the Soft Tissue Therapists' Book of Nightmares and they'll keep coming.

Heavy squats, deadlifts, military presses, power cleans, and good mornings – year in, year out, no problems. After death and taxes, the only other certainty in life is seeing them shuffling towards the gym for yet another session, another PR.

Then there are the Kyle Reese types. They're smart, committed, and tenacious, and the size of their heart often exceeds that of the Terminator's. Yet they're still mere mortals, and too much time under the heavy bar breaks them down, forcing them to become the gym MacGyver as they struggle to work around various aches, pains, and impingements.

https://www.t-nation.com/training/exercises-for-injury-free-mass

Gerdler
2015-09-25, 19:08
Det har varit en het diskussion om militärpress just eftersom flera skribenter fullständigt har sågat övningen och rentav gått så långt som att proklamera att ingen alls borde träna övningen, då blir motreaktionen givetvis starkare från de som försvarar övningen.

Ja, om någon dömer ut en bra övning (militärpress t ex) eller argumenterar för något som man inte själv håller med om med hjälp av vad man tycker är överdrifter, sågningar och ologiska argument då bör man kontra med en logisk argumentation och lite sans och vett. Men precis som du har konstaterat så blev inte detta resultatet, och det var precis det som jag kommenterade. Bra att vi håller med varandra.

Nedan är ett mycket bra exempel på hur man inte bör göra:

Det mest skämmande är ju att "att de hårda gubbarna et.al" lär ut tex axelpressar till kreti och pleti utan urskiljning och koll på vilken aromiontyp eller hur stort utrymme i det subacromiala rummet mm den stackars utövaren har!
Mycket allvarligt! En tickande bomb av epidemiska mått...

Överdrifter, check. Namedrop, check.

Jag vet inte heller vilken acromiumtyp/akromiumtyp jag har, och inte heller hur det stavas. Jag vet bara att om jag militärpressar ett kvastskaft tio reps så får jag ont i axeln som ibland går över till dagen efter. Problemet är inte att det lärs ut. Kunskap är alltid bra. Felet är att folk som får ont av övning X är okunniga eller lata enligt kolo, och om man får ont av övning Y så är övningen fel. Du bara garvar åt folk som har ont trots att du kanske har kunskap att hjälpa dem i många fall. Det är naturligtvis ett val som jag har full respekt för att du ska få göra eftersom det inte är nåt du får betalt för. Men jag tror du skriver mycket mer och får mycket mer så kallade 'haters' än om du valt att hjälpa till eller att inte garva åt folk som har genuina skadebesvär eller skadenojor från en övning.

Men vad vet jag. Precis som reptilerna som dog ut och de som idag krälar i människors sopor och avföring eftersom de inte kunde/kan militärpressa så kan inte jag heller det, och är därför för evigt värd lite mindre än en vanlig människa.*cry*

Jag skulle jättegärna militärpressa om det inte gjorde så jävla ont. Det är en jättebra övning som jag inte kan göra för tillfället eller historiskt sett. Jag kan däremot marklyfta, knäböja, bänkpressa, stångro, chinna, dippa, springa, curla(både biceps och isvarianten), frontböja, sumomarka, snepressa mm även om det inte är värt något.

Arne Persson
2015-09-25, 20:09
Ja, om någon dömer ut en bra övning (militärpress t ex) eller argumenterar för något som man inte själv håller med om med hjälp av vad man tycker är överdrifter, sågningar och ologiska argument då bör man kontra med en logisk argumentation och lite sans och vett. Men precis som du har konstaterat så blev inte detta resultatet, och det var precis det som jag kommenterade. Bra att vi håller med varandra.

Nedan är ett mycket bra exempel på hur man inte bör göra:



Överdrifter, check. Namedrop, check.

Jag vet inte heller vilken acromiumtyp/akromiumtyp jag har, och inte heller hur det stavas. Jag vet bara att om jag militärpressar ett kvastskaft tio reps så får jag ont i axeln som ibland går över till dagen efter. Problemet är inte att det lärs ut. Kunskap är alltid bra. Felet är att folk som får ont av övning X är okunniga eller lata enligt kolo, och om man får ont av övning Y så är övningen fel. Du bara garvar åt folk som har ont trots att du kanske har kunskap att hjälpa dem i många fall. Det är naturligtvis ett val som jag har full respekt för att du ska få göra eftersom det inte är nåt du får betalt för. Men jag tror du skriver mycket mer och får mycket mer så kallade 'haters' än om du valt att hjälpa till eller att inte garva åt folk som har genuina skadebesvär eller skadenojor från en övning.

Men vad vet jag. Precis som reptilerna som dog ut och de som idag krälar i människors sopor och avföring eftersom de inte kunde/kan militärpressa så kan inte jag heller det, och är därför för evigt värd lite mindre än en vanlig människa.*cry*

Jag skulle jättegärna militärpressa om det inte gjorde så jävla ont. Det är en jättebra övning som jag inte kan göra för tillfället eller historiskt sett. Jag kan däremot marklyfta, knäböja, bänkpressa, stångro, chinna, dippa, springa, curla(både biceps och isvarianten), frontböja, sumomarka, snepressa mm även om det inte är värt något.


Hater, check...

filmjölk
2015-09-25, 23:14
Jag skulle jättegärna militärpressa om det inte gjorde så jävla ont. Det är en jättebra övning som jag inte kan göra för tillfället eller historiskt sett. J.

Jammerpress (skall vara J som i Jönköping, inte ett h) kan du förmodligen köra om du vill ha en axelpress-övning i din repertoar.

Arne Persson
2015-09-26, 06:27
Ni med patologiskt smärtande "pressaxelaxlar" hur känns förresten min version av Arnold Press (skruvpress) som ni hittar på min YouTubekanal (Arne48)? :)
Dessutom ni, som får ont av en övning, slutar ni direkt med övningen eller fortsätter ni att träna vidare för att kontrollera om smärtan avtar (vilket den inte alltför sällan kan göra) eller ev. tilltar? I bland gör det som sagt lite ont vid initialskedet vid sin "rehabilitering"...

Gerdler
2015-09-26, 08:32
Jammerpress (skall vara J som i Jönköping, inte ett h) kan du förmodligen köra om du vill ha en axelpress-övning i din repertoar.

Har provat den några gånger. Den verkar fungera om det är enhandsvarianten med stång som du menar. Den är något jobbig då jag typ får smyga med den på gymmet om det är ordinarie öppettid då de inte har någon landmine och de inte gillar när folk förstör kaklet i hörnen. :) Den är ju till viss del lik det jag kör om man bara tänker på vinklarna. Jag kör sittande 60 graders hantelpress. Det är inte helt optimal träning för axlarna men det är den kompromissen jag har kört på.

Ni med patologiskt smärtande "pressaxelaxlar" hur känns förresten min version av Arnold Press (skruvpress) som ni hittar på min YouTubekanal (Arne48)? :)
Dessutom ni, som får ont av en övning, slutar ni direkt med övningen eller fortsätter ni att träna vidare för att kontrollera om smärtan avtar (vilket den inte alltför sällan kan göra) eller ev. tilltar? I bland gör det som sagt lite ont vid initialskedet vid sin "rehabilitering"...

Arnold Press var en liten del av min repertoar då jag hade som mest problem, men jag upplevde inte den som särskilt smärtande. Fast jag tog bort den ändå. Var kanske dumt. Hur som helst tack för tipset. Om jag ska prova den ska jag köra den sittande som du med vertikal bänk eller stående?

Vad gällande smärtan så kan jag nog generellt mer anklagas för att inte sluta tillräckligt tidigt. De senaste 3-4 veckorna så jag jag provat pressa allsköns stänger från kvastskaft, fasta viktstänger till tom stång(20kg) med olika greppbredder. Jag har provat att pressa kettlebells och hantlar också. Jag får som sagt ont av att pressa bara ett kvastskaft om jag pressar det rakt upp. Men jag körde ett pass på gymmet för två veckor sedan där jag efter en rigorös uppvärmning med dynamisk stretching och start med kvastskaft militärpressade mig upp till den tomma skivstången på tre steg och sen körde tre set på den typ 10 reps eller nåt, med smärta rätt igenom alla set. Sen hade jag ont i särskilt min vänstra axel (problemaxeln) i så där 5-6 dagar. En tanke jag haft är att om jag gör så en gång i veckan, bara ser till att låta smärtan försvinna mellan gångerna, så kanske det gör ont 4 dagar bara snart, och sedan 3 och sedan kanske inte alls. Men sen vet jag inte om detta stämmer så jag är skiträdd att prova det och bli skadad. Tror du det upplägget skulle fungera eller är det bara dumt?

För att klargöra så är normalläget för mina axlar att de inte smärtar, de är inte skadade. Jag kör 60 graders pressar tungt till högreps, bänkpressar tungt till högreps, front delt raise med höga reps, framåtlutad raise och några kabelövningar för baksida axlar alla med höga reps. Rotatorövningar kör jag högreps med gummiband. Vid alla dessa övningar är mina axlar smärtfria. Det är så fort jag lägger in vertikal press som det smärtar. Och när jag hade regelbundna vertikala pressar i min repertoar så smärtade ju axlarna även i t ex bänkpressen och front delt raise.
Men jag vill ju absolut, om det nu går, lära kroppen att pressa vertikalt för att jag tror att särskilt militärpress, push-press och de olympiska lyften kan utveckla mig.

Arne Persson
2015-09-26, 08:44
Har provat den några gånger. Den verkar fungera om det är enhandsvarianten med stång som du menar. Den är något jobbig då jag typ får smyga med den på gymmet om det är ordinarie öppettid då de inte har någon landmine och de inte gillar när folk förstör kaklet i hörnen. :) Den är ju till viss del lik det jag kör om man bara tänker på vinklarna. Jag kör sittande 60 graders hantelpress. Det är inte helt optimal träning för axlarna men det är den kompromissen jag har kört på.



Arnold Press var en liten del av min repertoar då jag hade som mest problem, men jag upplevde inte den som särskilt smärtande. Fast jag tog bort den ändå. Var kanske dumt. Hur som helst tack för tipset. Om jag ska prova den ska jag köra den sittande som du med vertikal bänk eller stående?

Vad gällande smärtan så kan jag nog generellt mer anklagas för att inte sluta tillräckligt tidigt. De senaste 3-4 veckorna så jag jag provat pressa allsköns stänger från kvastskaft, fasta viktstänger till tom stång(20kg) med olika greppbredder. Jag har provat att pressa kettlebells och hantlar också. Jag får som sagt ont av att pressa bara ett kvastskaft om jag pressar det rakt upp. Men jag körde ett pass på gymmet för två veckor sedan där jag efter en rigorös uppvärmning med dynamisk stretching och start med kvastskaft militärpressade mig upp till den tomma skivstången på tre steg och sen körde tre set på den typ 10 reps eller nåt, med smärta rätt igenom alla set. Sen hade jag ont i särskilt min vänstra axel (problemaxeln) i så där 5-6 dagar. En tanke jag haft är att om jag gör så en gång i veckan, bara ser till att låta smärtan försvinna mellan gångerna, så kanske det gör ont 4 dagar bara snart, och sedan 3 och sedan kanske inte alls. Men sen vet jag inte om detta stämmer så jag är skiträdd att prova det och bli skadad. Tror du det upplägget skulle fungera eller är det bara dumt?

För att klargöra så är normalläget för mina axlar att de inte smärtar, de är inte skadade. Jag kör 60 graders pressar tungt till högreps, bänkpressar tungt till högreps, front delt raise med höga reps, framåtlutad raise och några kabelövningar för baksida axlar alla med höga reps. Rotatorövningar kör jag högreps med gummiband. Vid alla dessa övningar är mina axlar smärtfria. Det är så fort jag lägger in vertikal press som det smärtar. Och när jag hade regelbundna vertikala pressar i min repertoar så smärtade ju axlarna även i t ex bänkpressen och front delt raise.
Men jag vill ju absolut, om det nu går, lära kroppen att pressa vertikalt för att jag tror att särskilt militärpress, push-press och de olympiska lyften kan utveckla mig.

Kolla mitt utförande på skruvpressen då det skiljer sig en del från flera andras filmer på nätet.
Det är inte en ömmande supraspinatussena som du har?

Rikard Jansson
2015-09-26, 08:51
Arne, medans du ändå är här: en person som naturligt inte kan pressa fritt bakom huvudet, då det drar och smärtar, men som kan göra det efter några stretchsessioner och om denne uppehåller rörligheten pass efter pass, är det säkert att göra det då? Får fruktansvärd mjölksyra djupt inne i axeln som håller i sig i typ 30 minuter redan efter något set om rörligheten är lite off.

Gerdler
2015-09-26, 09:07
Kolla mitt utförande på skruvpressen då det skiljer sig en del från flera andras filmer på nätet.
Det är inte en ömmande supraspinatussena som du har?

Jo, mina Arnoldpressar då jag gjorde dem var rätt fula, ska bättra mig och prova :)
Hur skiljer jag det från impingement? Det jag fick som diagnos av sjukgymnasten som tittade på mig var bursit, slemsäcksinflammation i bursan i ovanför axelleden.

Jag arbetar efter tesen att det grundläggande problemet är det samma idag som det var då. Det är kanske fel? Men kan en ömmande supraspinatussena ge bursit i förlängningen? Eller kan det ha varit en ömmande supraspinatussena som sedemera blivit en inflammerad supraspinatus som sjukgymnasten feldiagnostiserade? :)

Arne Persson
2015-09-26, 09:08
Arne, medans du ändå är här: en person som naturligt inte kan pressa fritt bakom huvudet, då det drar och smärtar, men som kan göra det efter några stretchsessioner och om denne uppehåller rörligheten pass efter pass, är det säkert att göra det då? Får fruktansvärd mjölksyra djupt inne i axeln som håller i sig i typ 30 minuter redan efter något set om rörligheten är lite off.

Testa att köra latsdrag bakom nacken, borde funka (bl.a för att öka smidigheten)... ;)
Hursomhelst är det svårt att svara på något sådant utan att undersöka irl först.

Arne Persson
2015-09-26, 09:15
Jo, mina Arnoldpressar då jag gjorde dem var rätt fula, ska bättra mig och prova :)
Hur skiljer jag det från impingement? Det jag fick som diagnos av sjukgymnasten som tittade på mig var bursit, slemsäcksinflammation i bursan i ovanför axelleden.

Jag arbetar efter tesen att det grundläggande problemet är det samma idag som det var då. Det är kanske fel? Men kan en ömmande supraspinatussena ge bursit i förlängningen? Eller kan det ha varit en ömmande supraspinatussena som sedemera blivit en inflammerad supraspinatus som sjukgymnasten feldiagnostiserade? :)

Det är ganska lätt att testa supraspinatus som bör smärta tidigare innan humerus når det osteofibrösa taket (Acromion och Lig. coracoacromiale där bursan sitter.

Anders The Peak
2015-09-26, 09:34
Har provat den några gånger. Den verkar fungera om det är enhandsvarianten med stång som du menar. Den är något jobbig då jag typ får smyga med den på gymmet om det är ordinarie öppettid då de inte har någon landmine och de inte gillar när folk förstör kaklet i hörnen. :) Den är ju till viss del lik det jag kör om man bara tänker på vinklarna. Jag kör sittande 60 graders hantelpress. Det är inte helt optimal träning för axlarna men det är den kompromissen jag har kört på..

Personligen tycker jag att Jammerpressen är en urusel övning PT fjanteri.
Du kan lika gärna använda smithmaskin eller sittande axelpress och sätta dig i rätt riktning(Inte i ordinarie riktning utan så att du får stången i neutralt läge), med kroppen fri utan något som begränsar kroppens rörelsemönster, så att du kan köra en neutral enarmspress samtidigt som du kan parera ofördelaktiga vinklar.

Det är en övning som de flesta kan köra även de som lider av rätt grava skador/problem i axelleden. Full ROM ska det självklart vara.

Gerdler
2015-09-26, 14:09
Det är ganska lätt att testa supraspinatus som bör smärta tidigare innan humerus når det osteofibrösa taket (Acromion och Lig. coracoacromiale där bursan sitter.

Är det typ när en side lateral raise gör ont? Om jag testar typ med kabel så jag får motstånd redan från bottenläget. Om det gör ont innan en viss vinkel så kan det inte vara bursan som spökar. Är det så jag ska tänka?

Jag har för mig att sjukgymnasten lät mig pressa i den riktningen(ut från kroppen) med armen ganska rakt ned, och det gjorde mycket ont även när jag pressade med typ 1 kilo's kraft. Medans andra hållet (in mot kroppen) så kunde jag i princip utföra ett 'kast med liten sjukgymnast'. *flex*

Personligen tycker jag att Jammerpressen är en urusel övning PT fjanteri.
Du kan lika gärna använda smithmaskin eller sittande axelpress och sätta dig i rätt riktning(Inte i ordinarie riktning utan så att du får stången i neutralt läge), med kroppen fri utan något som begränsar kroppens rörelsemönster, så att du kan köra en neutral enarmspress samtidigt som du kan parera ofördelaktiga vinklar.

Det är en övning som de flesta kan köra även de som lider av rätt grava skador/problem i axelleden. Full ROM ska det självklart vara.

Det är något jag funderat på. Men jag skulle nog köra den med två armar just för att få något som mer liknar en lutande militärpress. Om jag bara lutar mig så att jag pressar lite snett framåt så kan jag pressa rätt bra. Ge mig en fast punkt så ska jag snepressa jorden! :hbang:

Arne Persson
2015-09-26, 14:23
Är det typ när en side lateral raise gör ont? Om jag testar typ med kabel så jag får motstånd redan från bottenläget. Om det gör ont innan en viss vinkel så kan det inte vara bursan som spökar. Är det så jag ska tänka?

Jag har för mig att sjukgymnasten lät mig pressa i den riktningen(ut från kroppen) med armen ganska rakt ned, och det gjorde mycket ont även när jag pressade med typ 1 kilo's kraft. Medans andra hållet (in mot kroppen) så kunde jag i princip utföra ett 'kast med liten sjukgymnast'. *flex*



Det är något jag funderat på. Men jag skulle nog köra den med två armar just för att få något som mer liknar en lutande militärpress. Om jag bara lutar mig så att jag pressar lite snett framåt så kan jag pressa rätt bra. Ge mig en fast punkt så ska jag snepressa jorden! :hbang:

Hade du armen i vertikalt läge så var det knappast bursan som smärtade, snarare supraspinatussenan...

Gerdler
2015-09-26, 15:31
Hade du armen i vertikalt läge så var det knappast bursan som smärtade, snarare supraspinatussenan...

Det låter logiskt. Då har jag möjligen fått rätt diagnos nu, i varje fall så har jag en ny teori att utgå ifrån. Och det låter dessutom som något jag i någon mening kan arbeta bort med lite stärkande övningar om jag läser lite och ger lite väl riktad kärlek. Det är lättare att få ett positivt gensvar om man riktar sin kärlek rätt har jag fått erfara! :)

Tack för hjälpen! *hug*

Arne Persson
2015-09-26, 20:59
Det låter logiskt. Då har jag möjligen fått rätt diagnos nu, i varje fall så har jag en ny teori att utgå ifrån. Och det låter dessutom som något jag i någon mening kan arbeta bort med lite stärkande övningar om jag läser lite och ger lite väl riktad kärlek. Det är lättare att få ett positivt gensvar om man riktar sin kärlek rätt har jag fått erfara! :)

Tack för hjälpen! *hug*

Tack själv! :)

therunningman
2015-09-28, 08:34
Tack själv! :)

Gott att se Arne! Nu blev jag varm i hjärtat.. :D