handdator

Visa fullständig version : Hantelpress vs bänkpress?


Terminatorgunde
2015-09-21, 07:57
Är det en stor skillnad mellan bänkpress och hantelpress när det gäller att bygga styrka? Jag kommer följa Russian sqat program nu på bänk. Jag har som max tagit 70 ibänk vilket jag tycker är alldeles för svagt

Aliaas
2015-09-21, 08:33
Är det en stor skillnad mellan bänkpress och hantelpress när det gäller att bygga styrka? Jag kommer följa Russian sqat program nu på bänk. Jag har som max tagit 70 ibänk vilket jag tycker är alldeles för svagt

tränar du hantelpress blir du stark i hantelpressen, tränar du bänk blir du stark i bänken.

Eller hur menar du? :)

MackeJuve
2015-09-21, 09:40
tränar du hantelpress blir du stark i hantelpressen, tränar du bänk blir du stark i bänken.

Eller hur menar du? :)

Njaa, det finns ju ändå en god överföring dessa övningar emellan. Tränar du hantelpress blir du ganska stark i bänkpress. Men självklart är bänkpressträning överlägset(not shit!?) för att bli stark i bänkpress :)

Jag förstår dock inte TS fråga riktigt.

Akagi
2015-09-21, 10:28
Det är ju klart som dom innan säger.
Men är du ute efter styrka som sagt är väl bänkpress fördelaktigt eftersom du kan förflytta mera vikt där (eller så för dom flesta iaf)

Jansson_84
2015-09-21, 12:16
Du blir bra på det du kör ofta kort och gott.
Jag personligen har nästan uteslutande kört endast bänkpress.
Men hade stannat i viktökning ett tag Och började då köra hantelpressar raka och lutande med full rom Och stopp i botten på lättare vikter samt explosivt.
Kände ganska snabbt att jag blev starkare i bänken.
Variera bänkpress och hantelpress lite då och då.

Sansad
2015-09-21, 12:25
Ställt mig den här frågan själv för längesen jag med. Det ligger mycket i det som många redan nämnt, du blir bra på det du tränar. Och det stämde in på mig väldigt väl då jag trodde jag skulle bli stark i bänk genom att träna hantelpress vilket jag inte blev ett dugg.

Sen började jag köra mycket bänk och lite hantelpress och då blev jag bra mycket starkare i bänk.

Terminatorgunde
2015-09-21, 16:18
tränar du hantelpress blir du stark i hantelpressen, tränar du bänk blir du stark i bänken.

Eller hur menar du? :)

Menar mer på om dom tar på olika ställen på bröstet =)

pezrulezhaakon
2015-09-21, 16:20
Menar mer på om dom tar på olika ställen på bröstet =)

Nej det gör de inte, sålänge du arbetar i samma plan.

Bärsärk
2015-09-21, 18:53
Problemet med hantelpress är att de flesta gym är väldigt begränsande med utbund av hantlar över 40 kg, så där lär du stanna av rätt kraftigt. Men bänken kan du alltid lasta på i, så mycket kakor du kan komma över dvs.

Terminatorgunde
2015-09-22, 09:04
Problemet med hantelpress är att de flesta gym är väldigt begränsande med utbund av hantlar över 40 kg, så där lär du stanna av rätt kraftigt. Men bänken kan du alltid lasta på i, så mycket kakor du kan komma över dvs.

Vi har upp till 65 på vårat gym =)

Johnny Furu
2015-09-22, 09:20
A scientific study [1] conducted by Dr. Tudor Bompa at York University used EMG (Electromyography) to find out which exercises created the greatest activation of muscle fibers. The study found that flat, decline and incline dumbbell press activated more pectoral muscle fibers compared with the same exercises using a barbell.

http://relentlessgains.com/barbell-press-vs-dumbbell-press-for-chest-size-and-strength/

Decepticon
2015-09-22, 10:47
A scientific study [1] conducted by Dr. Tudor Bompa at York University used EMG (Electromyography) to find out which exercises created the greatest activation of muscle fibers. The study found that flat, decline and incline dumbbell press activated more pectoral muscle fibers compared with the same exercises using a barbell.

http://relentlessgains.com/barbell-press-vs-dumbbell-press-for-chest-size-and-strength/

Vill man bygga muskler och inte är lika intresserad av maximal styrka, så är hantelpressar bäst, så denna studie är nog helt riktig.

filmjölk
2015-09-22, 12:29
Hantelpressar är väldigt bra för att bygga styrka de med:) Är du relativt ny på gymmet och ganska svag så är det ju "klassiskt" att ha lite väl mycket respekt eller vad man skall säga för bänkpressen.

Bänkpressen blir själva essensen i bröstpasset, det som är viktigt, där du bedömer dig själv och där du blir bedömd. Hantelpressen blir inte alls lika mycket prestige- och ångestfylld.

Jag gillar bänk, men jag föredrar att lägga bänkpressen som andra eller tredjeövning så att prestigen i den försvinner och jag kan då tillåta mig själv att bara njuta av övningen istället för att den skall bli ett ångestmoment.