handdator

Visa fullständig version : Träna marklyft med skolios?


dodie
2015-09-21, 07:15
Hej. 2007 var jag med om en olycka som gjorde att jag frakturerade mitt bäckenben på flera ställen på vänster sida. Det har gjort att jag har utvecklat en skolios på nedre delen av ryggraden, samt att jag lutar lite lätt till vänster.

Jag undrar om det är något som jag bör tänka på när jag kör marklyft. Kan det vara skadligt att marka med skolios/lätt lutning åt vänster?

Jag har även märkt att min vänstra erector spinae är typ 2-3 gånger så stor som min högra... Finns det något man kan göra för att se till så att den kommer ikapp igen?

Mazakov
2015-09-21, 08:30
Hej. 2007 var jag med om en olycka som gjorde att jag frakturerade mitt bäckenben på flera ställen på vänster sida. Det har gjort att jag har utvecklat en skolios på nedre delen av ryggraden, samt att jag lutar lite lätt till vänster.

Jag undrar om det är något som jag bör tänka på när jag kör marklyft. Kan det vara skadligt att marka med skolios/lätt lutning åt vänster?

Jag har även märkt att min vänstra erector spinae är typ 2-3 gånger så stor som min högra... Finns det något man kan göra för att se till så att den kommer ikapp igen?

Om du inte redan gjort det kolla upp Lamar Grant och hans historia, kanske kan hjälpa på något sätt. Han hade skolios och markade 5x kroppsvikt

Linjedomarn
2015-09-21, 13:01
Som sagt så finns det många som har lyft väldigt tungt med skolios men tror inte att någon vill ge dig råd över internet. Uppsök någon medicinskt kunnig som inriktar sig mot idrott och träning så kan du nog få hjälp.

Loke
2015-09-21, 14:25
Känner inte personligen någon med skolios som lyft några ordentligt tunga vikter, men däremot har jag kört en del mark med ett antal motionärer med lättare skolios och jag har aldrig ens märkt av att det varit ett problem utöver det vanliga. Alla otränade människor kan ha kända och okända problem med rygg och leder, det måste vara med i beräkningen i form av försiktig progression. Att ta hjälp av nån som åtminstone kan marklyft är nog en bra idé dock.

dodie
2015-09-21, 14:28
Ok, men då verkar det ju iallafall inte vara strängt förbjudet iallafall :).

Men är det någon som vet något effektivt sätt att targeta den högra erector spinae som är sjukt underutvecklad? Hittade en övning som kallas "Suitcase deadlift" där man håller en vikt i ena handen bara, kanske kan vara något?