handdator

Visa fullständig version : Är det här sjukligt svagt?


filmjölk
2015-09-20, 23:11
Tänk en spenslig tjej runt 25. 170cm lång, kanske 50kg tung. Väldigt smal utan att vara benig. Klarar 0 chins, 0 dips, 0 armhävningar (kanske 6-8st på knäna), kan med nöd och näppe vingla upp stången i bänkpress men 30kg bara rasar ner i en snabb negativ, kan med stor ansträngning bicepscurla 6kgs hantlar ett par ggr och klarar inte att pressa en tom 20kgs stång över huvudet.

Skulle du säga att det förmodligen är något sjukligt då eller kan man vara såpass svag som fysiskt frisk?

(personen är helt påhittad)

Baan
2015-09-20, 23:26
Jag tycker det viktiga är att du har kul när du tränar!

mangemani
2015-09-20, 23:33
för en nybörjare som inte har haft ett fysiskt arbete i hela sitt liv, nej, absolut inte. hade hon däremot hållit på i nån månad eller uppåt 1 år, ja.

eternallord
2015-09-20, 23:35
Jag ser inget sjukligt med resultaten i sig, men däremot kan resultaten naturligtvis indikera saker som att personen i fråga antagligen inte tränar och därmed inte tar hand om sin kropp långsiktigt. Att vara stark och vältränad är inget självändamål i sig för många människor utan bara ett resultat av att man gör saker som på lång sikt förhoppningsvis minskar risken för diverse hälsoproblem.

Diomedea exulans
2015-09-20, 23:40
Tycker det låter rätt normalt.

Precis innan jag själv började träna var mina stats såhär, som hormonstinn 13-årig pojke: ca 175 cm lång, kanske 70 kg tung. Smalfet. Klarade 0 chins, 0 dips, 0 armhävningar, och 3 reps på 30 kilo i bänkpress.

Loke
2015-09-20, 23:41
Chins, dips och armhävningar är normalt, beroende lite på vad man menar med armhävning. Bänkpressen svag men inom normalspannet. Bicepscurls ingen koll på, men press över huvud är också normalt, om än åt det svaga hållet.

Jag gillar tanken med ett mått på styrka som är lite som BMI, där man kan ha en gräns som faktiskt pekar ut vad som är för svagt. Kanske finns, jag vet inte. Nån borde skapa det annars. Föredrar mer underkroppsfokus isf dock. En vän pratade lite om burpees på detta sätt, eller snarare kanske "förmåga att resa sig upp från liggande". Jag kör nog de facto marklyft lite som ett sånt mått. Haken är väl iofs att för en nybörjare så kommer resultatet variera mycket beroende på hur de instrueras... Simpla isolerade rörelser i en maskin minskar det problemet, men säger å andra sidan mindre om huruvida personen kanske motoriskt kan kompensera för sin svaghet och därmed ändå leva rätt bra.

Arf Pingvin
2015-09-20, 23:47
Jag har träffat en sån person. Armhävningarna vet jag inte riktigt iofs men garanterat inte en enda chins och stången i bänken var för tungt att träna med men det kom upp, 30 helt otänkbart. Edit: Inte sjukligt. Bara väldigt otränad.

CalleP
2015-09-21, 00:06
Om man aldrig har tränat / jobbat fysiskt i hela sitt liv och levt på kaffe och kakor så är det nog helt okej styrkestats.

The_RobRoy
2015-09-21, 06:41
De flesta kvinnor jag känner är på denna nivå, speciellt i Asien.

Saatan
2015-09-21, 06:50
Låter som gemene otränad kvinna.

Ignatius72
2015-09-21, 07:09
Min fru, dock äldre än 25, är i hyfsad form är inte i närheten av en chins tex.

shadowfire
2015-09-21, 07:12
Jag klarade mig i 30 år på de statsen, så ser inget sjukt med det.

Baan
2015-09-21, 07:15
Min fru, dock äldre än 25, är i hyfsad form är inte i närheten av en chins tex.

Dagens generalisering: de flesta kvinnorna klarar inte av en enda chin/pull up - även många som tävlat i ärorika grenar som bikini fitness och dylikt. Det "sämsta" i sammanhanget kanske är bänkpressen, eller möjligtvis hantelcurlen.

Maya0112
2015-09-21, 07:57
Nästan en beskrivelse av mig hahah :'(

Medelålders
2015-09-21, 08:04
Om det hade gällt en man hade jag svarat ja.
Otränade kvinnor är oftast förbluffande svaga.

Mantus
2015-09-21, 08:04
Tänk en spenslig tjej runt 25. 170cm lång, kanske 50kg tung. Väldigt smal utan att vara benig. Klarar 0 chins, 0 dips, 0 armhävningar (kanske 6-8st på knäna), kan med nöd och näppe vingla upp stången i bänkpress men 30kg bara rasar ner i en snabb negativ, kan med stor ansträngning bicepscurla 6kgs hantlar ett par ggr och klarar inte att pressa en tom 20kgs stång över huvudet.

Skulle du säga att det förmodligen är något sjukligt då eller kan man vara såpass svag som fysiskt frisk?

(personen är helt påhittad)

Ja, det är nog tämligen normala värden för en otränad kvinna som får sin motion genom ett par promenader i veckan. Antagligen skulle denna fiktiva kvinna vara en aning starkare i underkroppen då man i gemen använder sig mer av den i det dagliga livet.

Mental
2015-09-21, 08:11
Om det hade gällt en man hade jag svarat ja.
Otränade kvinnor är oftast förbluffande svaga.

"Tänk en spenslig kille runt 25. 170cm lång, kanske 50kg tung. Väldigt smal utan att vara benig."

Jag tror inte en otränad kille på 50 pannor har speciellt mycket bättre styrkestats. Det är därimot mycket lättare att träna upp styrkan hos en kille.

Macroman
2015-09-21, 08:55
Tänk en spenslig tjej runt 25. 170cm lång, kanske 50kg tung. Väldigt smal utan att vara benig. Klarar 0 chins, 0 dips, 0 armhävningar (kanske 6-8st på knäna), kan med nöd och näppe vingla upp stången i bänkpress men 30kg bara rasar ner i en snabb negativ, kan med stor ansträngning bicepscurla 6kgs hantlar ett par ggr och klarar inte att pressa en tom 20kgs stång över huvudet.

Skulle du säga att det förmodligen är något sjukligt då eller kan man vara såpass svag som fysiskt frisk?

(personen är helt påhittad)

Helt normalt och inte det minsta sjukligt om man inte tränat styrketräning.

VoDaresVins
2015-09-21, 09:30
Var inte 160kg i bänk vattenmärket för stark, allt under är svagt? Eller finns relativ svaghet men inte relativ styrka. :P

Ristretto
2015-09-21, 09:42
Jag tycker det viktiga är att du har kul när du tränar!

:laugh:

hnric
2015-09-21, 09:58
Låter som mina systrar. Lite kortare och väger förmodligen lite mer. 2 av 3 klarar nog inte 20kg bänkpress ens, men ena har vinglat upp 30kg efter ett par månaders träning.

MackeJuve
2015-09-21, 10:05
Min morsa är en vältränad person, i och för sig 55 år gammal. Hon klarar ett par pullups men inga chins, tyngre än vad man tror.

Diomedea exulans
2015-09-21, 10:28
Dagens generalisering: de flesta kvinnorna klarar inte av en enda chin/pull up - även många som tävlat i ärorika grenar som bikini fitness och dylikt. Det "sämsta" i sammanhanget kanske är bänkpressen, eller möjligtvis hantelcurlen.

Jag har fått intrycket av att vissa kvinnor som styrketränar låter bli att träna bröstet överhuvudtaget? Och med "fått intrycket av" menar jag att jag kan minnas två stycken kvinnor för vilket det gäller.

Var inte 160kg i bänk vattenmärket för stark, allt under är svagt? Eller finns relativ svaghet men inte relativ styrka. :P

Nyckelordet här är "sjukligt". "Sjukligt svag". :)

0x5f3759df
2015-09-21, 10:32
Jag har fått intrycket av att vissa kvinnor som styrketränar låter bli att träna bröstet överhuvudtaget? Och med "fått intrycket av" menar jag att jag kan minnas två stycken kvinnor för vilket det gäller.



Nyckelordet här är "sjukligt". "Sjukligt svag". :)

En del kan inte/får inte träna bröst pga implantat men jag gissar att det är mer någon sorts tankar antingen om att det är manligt att träna bröst (eftersom det är det män klassiskt sett tränar) eller att de är rädda att brösten ska försvinna (de tränar ju situps för att få mindre fett på magen).

Förövrigt rätt rolig logik det där som många har. Vissa områden tränas för att bli mindre som rumpa och mage och andra för att få större muskler. :D

Diomedea exulans
2015-09-21, 10:35
Förövrigt rätt rolig logik det där som många har. Vissa områden tränas för att bli mindre som rumpa och mage och andra för att få större muskler. :D


Det finns många kvinnor (och med många menar jag den här gången fler än två) som tränar rumpa för att få större rumpa.

0x5f3759df
2015-09-21, 10:43
Det finns många kvinnor (och med många menar jag den här gången fler än två) som tränar rumpa för att få större rumpa.

Ja det stämmer nog! Tänker mer på de som är äldre och främst för ett antal år sedan innan fitnessboomen och då var nog tankarna i gynstolen att allt skulle bli mindre.

Alexton
2015-09-21, 10:44
Min morsa är en vältränad person, i och för sig 55 år gammal. Hon klarar ett par pullups men inga chins, tyngre än vad man tror.

Tror som du säger att chins är den svåraste biten. Har en vän som marklyfter 110kg och har ett pb på 100 i böj. Hon väger runt 70 och klarar inte av att göra 1 chin. Tar runt 60-70 bänk skulle jag tro.

MackeJuve
2015-09-21, 10:51
Tror som du säger att chins är den svåraste biten. Har en vän som marklyfter 110kg och har ett pb på 100 i böj. Hon väger runt 70 och klarar inte av att göra 1 chin. Tar runt 60-70 bänk skulle jag tro.

Mm. Det du beskriver är ju en ganska stark tjej också.

Macroman
2015-09-21, 11:33
Var inte 160kg i bänk vattenmärket för stark, allt under är svagt? Eller finns relativ svaghet men inte relativ styrka. :P

Helt fel! Det var 300 i mark som är gränsen för stark och under 200 är sjukligt svagt. :d

rolf
2015-09-21, 12:31
Träffar många med ungefär de statsen på jobbet. Min erfarenhet är att det är gaska vanligt, om än inte "normalt" (vad fan är normalt egentligen?).

spoon
2015-09-21, 12:33
Låter som en normal kvinna som inte har tränat. Dock osäker på curlandet.

Agitator
2015-09-21, 21:37
Med tanke på dagens data/curl/generation så är statsen nästan lite för höga även för ett gäng killar.

Saknar 80-talet!

Bärsärk
2015-09-21, 21:54
Ja det är det, skämmes tamejfan.

Johan_P
2015-09-22, 08:14
Knappast "sjukligt" svag - snarare en rätt bra representation av en tjej som aldrig styrketränat tidigare. Alla börjar någonstans.

ceejay
2015-09-22, 08:42
Tyvärr är ju människor sjukligt svaga idag. Bara för att normen ligger där så är det ju inte hälsosamt.