handdator

Visa fullständig version : Måste veganskt "kött" (sojabiffar mm) tillagas?


Diomedea exulans
2015-09-20, 21:30
Jag äter mycket veganfärs, veganbiffar, sojaburgare, sojafiléer med mera. Det står tillagningsinstruktioner på dem, men måste man egentligen tillaga dem? Jag får känslan av att de redan är "färdiglagade" och att den där tillagningen mest är till för att göra dem lagom varma och ge dem en fin yta.

Jag undrar, för det är mycket smidigare att micra dem i kanske 5 minuter än att behöva hetta upp spisen. Har testat att göra så några gånger, har inte upplevt negativa effekter än iaf!

Wzup2u
2015-09-20, 21:33
Jag äter mycket veganfärs, veganbiffar, sojaburgare, sojafiléer med mera. Det står tillagningsinstruktioner på dem, men måste man egentligen tillaga dem? Jag får känslan av att de redan är "färdiglagade" och att den där tillagningen mest är till för att göra dem lagom varma och ge dem en fin yta.

Jag undrar, för det är mycket smidigare att micra dem i kanske 5 minuter än att behöva hetta upp spisen. Har testat att göra så några gånger, har inte upplevt negativa effekter än iaf!

Beror ju på vad du köper hahhaa....

Köper du tex frysta produkter kan du micra dem som mkt annan skit.
=)... sen har du ju torrvaror som ska tillagas men så långt hänger du med...

Men blir ju godare i pannan, att steka i fett osv.


Men micra på du, det är ju inte kött direkt =), och även kött går tillaga i micro.

Diomedea exulans
2015-09-20, 21:36
Beror ju på vad du köper hahhaa....

Köper du tex frysta produkter kan du micra dem som mkt annan skit.
=)... sen har du ju torrvaror som ska tillagas men så långt hänger du med...

Men blir ju godare i pannan, plus att steka i fett osv.

Jag menar inte torrvaror. Har inte sett "vegankött" i form av torrvaror, om det finns så var det nytt för mig. :)

Man kanske inte kan dra allt "vegankött" över en kam som jag gör här, men såvitt jag har sett så verkar de alla fungera ungefär likadant...

Wzup2u
2015-09-20, 21:38
Jag menar inte torrvaror. Har inte sett "vegankött" i form av torrvaror, om det finns så var det nytt för mig. :)

Man kanske inte kan dra allt "vegankött" över en kam som jag gör här, men såvitt jag har sett så verkar de alla fungera ungefär likadant...

finns massa veganvaror i torrvaror ..(strimlor, fileer, färs osv...) billigare också...

Jag gör även mkt från grund i stora omgångar med allt från bönor, linser och svamp.

Diomedea exulans
2015-09-20, 21:42
finns massa veganvaror i torrvaror ..(strimlor, fileer, färs osv...) billigare också...

Jag gör även mkt från grund i stora omgångar med allt från bönor, linser och svamp.

Bönor och linser har jag sett som torrvaror, men inte strimlor, filéer och färs. Tror jag - jag måste se så jag har förstått vad torrvaror betyder ens: Du menar sånt som man måste blötlägga innan man kan äta det?

Wzup2u
2015-09-20, 21:47
Bönor och linser har jag sett som torrvaror, men inte strimlor, filéer och färs. Tror jag - jag måste se så jag har förstått vad torrvaror betyder ens: Du menar sånt som man måste blötlägga innan man kan äta det?

https://static.mathem.se/shared/images/products/large/sojafars-ljus-125g-pase-veggi-1578909153.jpg

https://veganpeppen.files.wordpress.com/2011/11/veggi-sojastrimlor.jpg

https://westerbergkarin.files.wordpress.com/2014/11/img_0588.jpg

http://www.goodtrade.se/goodsoy/goodsoy_familj.png



m.m m.m kung markatta osv har också produkter.

Diomedea exulans
2015-09-20, 21:48
Grymt! Vet inte om jag bara missat de där på hyllorna eller om de inte har sånt i min lilla håla. :P

Wzup2u
2015-09-20, 21:52
Grymt! Vet inte om jag bara missat de där på hyllorna eller om de inte har sånt i min lilla håla. :P

i större butiker finns de lite utspritt i butiken tkr jag...
så olika i butiker... vissa har ju specifika vego avdelningar även för torrvaror, vissa har det ijämte det glutenfria & vissa coop har ju egna kung markatta avdelningar m.m
Butikerna is a mess... studera din butik, gå i 3 timmar och gå på skattjakt.


Vissa vill resa och utforska världen och vissa vill utforska ica butiker och besöka så många som möjligt :D