handdator

Visa fullständig version : Vilket sorts hälsotest ska jag ta? (Friskvårdsbidrag)


leo1
2015-09-20, 19:36
Hej!

Jag har ett väldigt fysiskt jobb och tycker om att jogga efter jobbet. Känner mig ofta dränerad. Nu kan jag utnyttja ett friskvårdsbidrag på 1500:-.

Jag bor i Stockholm men kan tänka mig att åka en bit om det skulle behövas.

Tar gärna emot tips på hälsotester som inte kan betalas med friskvårdsbidrag också.

Rug
2015-09-20, 19:41
Varför? Tror du att du är sjuk på något sätt? Mitt tips är att du borde försöka arbeta för att förbättra din hälsa i stället för att göra något hittepå-test som inte leder någonstans.

leo1
2015-09-20, 19:45
Varför? Tror du att du är sjuk på något sätt? Mitt tips är att du borde försöka arbeta för att förbättra din hälsa i stället för att göra något hittepå-test som inte leder någonstans.

Jag trodde det fanns tester på sjukhus och vårdcentraler som visar hur jag ligger till allmänt med hälsan och om jag har brist på nåt?

Exdiaq
2015-09-20, 19:46
En hel del Capio-klinker erbjuder väl rätt så komplett hälsoundersökning för ca 2000kr med efterföljande samtal med läkare om innebörden av mätvärdena. Jag var nöjd med det jag fick för dessa dryga 2000kr i alla fall. Inte koll på hur det ser ut i Sthlm dock.

Kände mig helt frisk sedan innan och undersökningen visade att det stämde. Gjorde det mest för att ha ett utgångsläge inför framtiden.

leo1
2015-09-20, 19:52
En hel del Capio-klinker erbjuder väl rätt så komplett hälsoundersökning för ca 2000kr med efterföljande samtal med läkare om innebörden av mätvärdena. Jag var nöjd med det jag fick för dessa dryga 2000kr i alla fall. Inte koll på hur det ser ut i Sthlm dock.

Kände mig helt frisk sedan innan och undersökningen visade att det stämde. Gjorde det mest för att ha ett utgångsläge inför framtiden.

Det ska jag kolla upp!

Rug
2015-09-20, 19:53
Hälsotester funkar väldigt dåligt för att hitta sjukdomar, och brister är oerhört sällsynt hos i övrigt friska människor i Sverige. Man köper sig en ffa en illusion över att man tar hand om sin kropp.

Exdiaq
2015-09-20, 20:00
Hälsotester funkar väldigt dåligt för att hitta sjukdomar, och brister är oerhört sällsynt hos i övrigt friska människor. Man köper sig en ffa en illusion.

Vem har påstått något annat? Men det ger ett hum om något är off och som kanske ska undersökas grundligare.

För mig var det dels intresse och dels att ha en baseline att utgå från som gjorde att jag gjorde det. Lär dröja 10-11 år mellan den undersökningen och nästa.

JacobHeitmann
2015-09-20, 20:29
Karolinska institutet har publicerat en sammanfattande och ganska slutgiltig rapport som säger att hälsokontroller är meningsfulla om de är kombinerade med en systematisk uppföljning. I sådana fall mår folk bättre och det gör att de blir mera effektiva i arbetet. Man kan också se att sjukskrivningarna minskar. Det är helt avgörande att hälsokontrollerna kombineras med systematiska uppföljningar.

http://ki.se/sites/default/files/effekter_av_halsoundersokningar.pdf

Jakobson
2015-09-20, 20:32
Sophiahemmet har omfattande hälsotester

JacobHeitmann
2015-09-20, 20:37
lifegene.se är gratis men har tyvärr ganska begränsade blodprover. Du kan se vilka i min journal på någon sida.

Jazen
2015-09-20, 20:46
http://www.blodkollen.se/index

Där har du rätt mycket att välja bland.
Hälsokoll man för 1349:-
Står listad under vad som ingår

Tolkia
2015-09-20, 21:07
Jag ifrågasätter ett företag som erbjuder sig att räkna ut risken för att drabbas av hjärtinfarkt baserat endast på ApoA och Apo B. Eller, för den delen, som erbjuder sig att förklara varför man har PMS utifrån något slags test av näringsstatus (inkusive ett prov man tidigare använde för att kolla om någon överkonsumerade alkohol). Då tycker jag att Exdiaqs alternativ (eller något av företagshälsovårdens hälsotest) verkar mer värt pengarna.