handdator

Visa fullständig version : Normalt att förlora så mycket styrka mellan seten?


liftbig
2015-09-20, 17:57
Jag undrar om det är normalt att tappa så fruktansvärt mycket styrka mellan seten om man kör ett set till failure. Det gäller framförallt basövningar.

Som exempel:

Jag kör marklyft, första arbetssetet är 220x4 reps och jag presar mig till bristningsgränsen verkligen. Nästa set orkar jag göra 2 stycken reps på 200kg.

Ett annat exempel är bänkpress där jag börjar med 115kg och gör 9 reps, det är precis vad jag orkar utan hjälp ifrån passaren. Setet efter orkar jag endast göra 6 reps på 110kg trots flera minuters vila mellan seten.

För några år sedan kunde jag prestera bra flera set på raken utan större problem, tappade några reps per set bara.

Decepticon
2015-09-20, 18:24
Jag undrar om det är normalt att tappa så fruktansvärt mycket styrka mellan seten om man kör ett set till failure. Det gäller framförallt basövningar.

Som exempel:

Jag kör marklyft, första arbetssetet är 220x4 reps och jag presar mig till bristningsgränsen verkligen. Nästa set orkar jag göra 2 stycken reps på 200kg.

Ett annat exempel är bänkpress där jag börjar med 115kg och gör 9 reps, det är precis vad jag orkar utan hjälp ifrån passaren. Setet efter orkar jag endast göra 6 reps på 110kg trots flera minuters vila mellan seten.

För några år sedan kunde jag prestera bra flera set på raken utan större problem, tappade några reps per set bara.

Samma för mig, tappar skitmycket i styrka om jag kör till failure på de större muskelgrupperna, armar är inga problem ..

mikaelj
2015-09-20, 18:27
Jag undrar om det är normalt att tappa så fruktansvärt mycket styrka mellan seten om man kör ett set till failure. Det gäller framförallt basövningar.

Som exempel:

Jag kör marklyft, första arbetssetet är 220x4 reps och jag presar mig till bristningsgränsen verkligen. Nästa set orkar jag göra 2 stycken reps på 200kg.

Ett annat exempel är bänkpress där jag börjar med 115kg och gör 9 reps, det är precis vad jag orkar utan hjälp ifrån passaren. Setet efter orkar jag endast göra 6 reps på 110kg trots flera minuters vila mellan seten.

För några år sedan kunde jag prestera bra flera set på raken utan större problem, tappade några reps per set bara.


Hur ser det ut om du gör 220x3 med en rep kvar? Kan du då göra 220x3 igen?

qozmox
2015-09-20, 18:27
Hur ser det ut om du gör 220x3 med en rep kvar? Kan du då göra 220x3 igen?

precis.
vem lyfter till samma fail flera gånger om?

drar jag en tung 5a så får jag nog plocka bort 10-20% för att orka en till 5a.

liftbig
2015-09-20, 18:31
Hur ser det ut om du gör 220x3 med en rep kvar? Kan du då göra 220x3 igen?
Det kan jag inte svara på då jag har en vana att ALLTID ta ut mig till max, det har varit så jag tränat många år nu och det har givit bra resultat.
precis.
vem lyfter till samma fail flera gånger om?

drar jag en tung 5a så får jag nog plocka bort 10-20% för att orka en till 5a

Jag har tidigare lyft till fail jämt, varenda pass. När jag var aktiv för några år sedan, jag har singlat 300kg i marklyft (förvisso med remmar) med hjälp av den träningstekniken. Men pga skador fick jag ta ett uppehåll i träningen och har inte riktigt haft samma sting som tidigare.

Men som ni säger ska jag försöka att spara ett rep eller två. Men problemet är att jag har väldigt olika förutsättningar för mina pass, ibland har jag jobbat mycket och är väldigt trött. Då orkar jag inte prestera för fem öre så det är svårt att veta hur många reps som gäller, därför blir det oftast all-in varje pass..

qozmox
2015-09-20, 18:34
att träna till fail är jag bekant med, men har själv, aldrig lyckats med samma vikter/reps under flera set (och trodde ingen annan heller klarade det).

har man kört till fail en vända, så är det väl nästan självklart att man inte
ska klara det en gång till tänker jag?

liftbig
2015-09-20, 18:36
att träna till fail är jag bekant med, men har själv, aldrig lyckats med samma vikter/reps under flera set (och trodde ingen annan heller klarade det).

Visst att jag brukade tappa något rep mellan seten men inte särskilt mycket, inte på det här viset nu.

qozmox
2015-09-20, 18:38
Visst att jag brukade tappa något rep mellan seten men inte särskilt mycket, inte på det här viset nu.

antar att desto högre vikterna blir desto mer tappar man mellan,
men i % kanske de motsvarar detsamma som tidigare.

men sitter mest bara och hittar på saker.

Gerdler
2015-09-20, 18:52
Är nog bättre att alltid ta ut sig än att aldrig göra det. Men du kanske borde prova att inte gå till fail nån gång då och då för att variation förnyar. Samt för att då kan du träna samma lyft oftare/med högre volym utan att återhämtningen blir begränsande.

mikaelj
2015-09-20, 19:03
Visst att jag brukade tappa något rep mellan seten men inte särskilt mycket, inte på det här viset nu.

Vilka vikter och reps tränade du på, i marklyft, när du körde set till fail utan att tappa reps mellan? Vilade du lika länge också då?

LunaSpice
2015-09-20, 19:09
Samma för mig, tappar skitmycket i styrka om jag kör till failure på de större muskelgrupperna, armar är inga problem ..

För mig är det helt tvärtom. Toksvag i stångcurl när jag kör till failure. Börjar på drygt 40 kg och slutar strax över 3. 4-5 set x 6-10 rep.

Rolfarsson
2015-09-20, 19:31
Varför kör du till failure i ditt första set? Jag råder dig att lyssna på detta (http://www.rxmuscle.com/2013-01-11-01-57-36/muscle-college/8396-muscle-college-6-5-13.html) samt kolla på detta (https://youtu.be/qD3KxvQ9_KY).

Är nog bättre att alltid ta ut sig än att aldrig göra det.

Det är frågan, min erfarenhet är att failure gör mer ont än gott, speciellt i stora flerledsövningar där skaderisken är som högst (läsvärt (http://www.weightrainer.net/training/failure.html)).
Samtliga jag vet om som har skadat sina ryggar i marklyft har gjort det just när dom närmar sig failure.

LunaSpice
2015-09-20, 20:11
Varför kör du till failure i ditt första set? Jag råder dig att lyssna på detta (http://www.rxmuscle.com/2013-01-11-01-57-36/muscle-college/8396-muscle-college-6-5-13.html) samt kolla på detta (https://youtu.be/qD3KxvQ9_KY).



Det är frågan, min erfarenhet är att failure gör mer ont än gott, speciellt i stora flerledsövningar där skaderisken är som högst (läsvärt (http://www.weightrainer.net/training/failure.html)).
Samtliga jag vet om som har skadat sina ryggar i marklyft har gjort det just när dom närmar sig failure.

Tack! Det låter mkt vettigt det Layne pratar om.

Anders77
2015-09-21, 00:38
Hur många minuter vilar du mellan setten?

berocca
2015-09-21, 04:51
För mig är det samma sak gällande nästan alla övningar, framförallt på högreps :(

Plan hantelpress t ex kan jag dra 12x34kg mitt första set 9x32 mitt andra, 8x30, sen 8x28. Detta är trots allt med 2-3min vila mellan varje set. Då kör jag inte ens till fail (fast jag håller mig nära). Vilar jag 5min behöver jag inte gå ner lika mkt, men vilar jag 60-90s är jag nere på halva vikterna på mitt fjärde set.

Bicepscurl är nog ändå värst av allt där jag börjar med 35kg och är på 20-25kg och halva repsen på mitt tredje set.

De enda övningarna jag inte behöver lasta av vikter utan till och med nästan kan lägga på vikt är alla benövningar

berocca
2015-09-21, 04:55
kan lägga till att om jag lågreppar med 5min vila så kan jag matcha mina tidigare set i alla övningar, men det känns så bortkastat att vila så pass länge mellan varje set

shut teh face
2015-09-21, 05:46
Klarar aldrig samma vikt om jag kör till failure, vilket blir rätt ofta.
Däremot kan man fuska på en del övningar och ändå klara samma vikt 3 set, ifall övningen i sig tillåter kontrollerat fusk så är det inga problem med den exentriska fasen

mikaelj
2015-09-21, 07:58
kan lägga till att om jag lågreppar med 5min vila så kan jag matcha mina tidigare set i alla övningar, men det känns så bortkastat att vila så pass länge mellan varje set

Det är standard för styrkelyftare och tyngdlyftare och de flesta andra idrottare att vila så länge, om inte mer, mellan sina prestationer.

Ozziking
2015-09-21, 08:12
Testa att köra typ 3-5*3-5 på t.ex. 210 kg istället. Det är vanligt att köra en del arbettset på lite lägre vikter för att hela tiden kunna öka långsiktigt vet jag. Också rätt vanligt bland styrkelyftare.

berocca
2015-09-21, 08:21
Det är standard för styrkelyftare och tyngdlyftare och de flesta andra idrottare att vila så länge, om inte mer, mellan sina prestationer.

Ja det är jag medveten om, men jag är knappast det ena eller det andra :) Tränar främst för hypertrofi